22. januára 2021

Aj vy to poznáte? Prídete domov a len tak ledabolo odložíte kľúče i peňaženku. Prejde chvíľa a vy ich opäť neviete nájsť. A problémom nie je permanentné hľadanie len týchto dvoch vecí.

Ľudia vo všeobecnosti odkladajú rôzne predmety kamkoľvek bez toho, aby mali v ukladaní systém. Následkom je strata času pri hľadaní vecí, ktoré sa „nám zase niekde ukryli“. A teraz si to poďme spočítať.

Ak každý deň hľadáte kľúče čo i len jednu minútu, pretože vždy ich položíte niekam inam, za rok to predstavuje 365 minút, teda viac ako 6 hodín. Zatiaľ hovoríme len o kľúčoch.

Ideme ďalej. Ľudia totiž hľadajú nielen kľúče či peňaženky, ale aj zmluvy alebo iné dokumenty, funkčné perá, nožničky, lepiace pásky, lieky a rôzne každodenné potreby. Všetky tieto veci majú v kancelárii a doma odložené bez rozmyslu, pričom zakaždým ich odložia niekam inam. Našli ste sa v tom?

Po veciach pátrame pravidelne. Len dve minúty hľadania drobností a jedna minúta hľadania kľúčov denne znamená takmer 19 stratených hodín ročne, ktoré ste mohli venovať obľúbenému seriálu, alebo ste mohli prespať takmer celý jeden deň. A čo je horšie, spôsobuje to stres najmä vo chvíli, keď nestíhate a niečo potrebujete súrne nájsť.

Reklama

Držím ti miesto, teraz už vieš to

Riešenie je extrémne jednoduché, no vyžaduje si istú dávku sebadisciplíny. Dôležitým krokom je zorganizovať svoj pracovný i nepracovný priestor tak, aby každá jedna vec mala svoje pevné miesto. To je tá ľahšia časť. Následne je potrebné neprestajne prekonávať lenivosť, zautomatizovať svoje návyky a odkladať veci na určené miesto hneď po ich použití.

Vráťme sa ku kľúčom, predsa len predpokladáme, že tie hľadáme najčastejšie. Namiesto toho, aby ste ich po príchode domov hodili, kde sa vám to práve hodí, uložte ich na vešiačik, do skrine (ak tam majú vyhradené miesto), prípadne inde, kde vám to vyhovuje.

Pred odchodom z domu ešte hľadáte peňaženku? Aj tej nájdite vlastný priestor a zakaždým ju tam po príchode domov uložte. Neviete nájsť pracovnú zmluvu? Vytrieďte nepotrebné papiere, zvyšok roztrieďte a raz a navždy ich uložte do jedného konkrétneho šanóna a ten do konkrétnej skrine na konkrétne miesto. Toto urobte so všetkým, čo vás obklopuje.

Nie o chvíľu, ale hneď

Na záver posledný, ale nemenej dôležitý krok. Všetky veci odkladajte tam, kde ste si určili, hneď po ich použití – a nejde len o kľúče či peňaženky, ale aj o vyzuté ponožky, čiapky, nákupné tašky, hrebene, slnečné okuliare… Tých niekoľko sekúnd, ktoré vám odkladanie zaberie, oceníte na konci dňa v podobne upratanej domácnosti či nezaprataného pracovného stola. Ak to naučíte aj zvyšok rodiny, vaša spokojnosť ešte porastie.

Článok je súčasťou januárového seriálu Ako byť lepší v roku 2021. Každý deň v ňom prinesieme jednu jednoduchú radu, ktorá vám pomôže splniť niektoré z vašich novoročných predsavzatí.

Doteraz sme priniesli napríklad tieto rady: 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk.

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?