Relácia Biznis Insights powered by Tatra banka vznikla v spolupráci s Forbes Slovensko pre všetkých, ktorí chcú byť úspešní vo svojom biznise a majú záujem nasledovať aktuálne trendy firemného a privátneho bankovníctva. Spoločne prinášame informácie, ktoré sa týkajú aj vášho biznisu, inšpirujú vás a pomôžu vám pri dôležitých firemných rozhodnutiach.
Relácie Biznis Insights
V pravidelnom seriáli Biznis Insights sa môžete tešiť na informácie zo sveta firemného a privátneho bankovníctva. Nahliadneme do rôznych oblastí, ktoré sú pre úspešný biznis dôležité a zameriame sa na aktuálne trendy či užitočné tipy, ktoré môžu zjednodušiť alebo zlepšiť vaše firemné bankovníctvo.
9. časť: Úvery s grantom na podporu digitalizácie a automatizácie
Digitalizácia a automatizácia už dávno nie sú len trendom – sú základom konkurencieschopnosti. Vedeli ste však, že na ich financovanie môžete získať zvýhodnený úver so štátnou zárukou a grantom až do výšky 30 %? V najnovšom vydaní relácie Biznis Insights, sa dozviete, ako toto zvýhodnené financovanie využiť vo svoj prospech a pre koho je určené.
Ako celý proces prebieha? Prezradia vám viac v relácii naši hostia – Ľubica Sobihardová, riaditeľka odboru firemných centier v Tatra banke, a Martin Šefčík, produktový manažér pre garančné programy z Tatra banky. V rozhovore priblížili, ktoré firmy môžu túto príležitosť využiť, čo všetko si môžete z úveru financovať a prečo sa digitalizácia oplatí aj v menších podnikoch.
„Tatra banka sa koncom roka 2024 zapojila do programu poskytovania zvýhodnených úverov pre malých a stredných podnikov v spolupráci so Slovak Investment Holding. Nový finančný nástroj je určený na podporu inovačného potenciálu firiem, na zavádzanie moderných technológií, digitalizáciu či realizáciu výskumu a vývoja v oblasti digitalizácie a automatizácie.“
Ľubica Sobihardová
riaditeľka odboru firemných centier v Tatra banke
„O tento typ úveru môžu žiadať všetky firmy, od mikro podnikov až po veľké spoločnosti. Je prehľadný, jednoduchý a bez zbytočnej byrokracie. Tatra banka vás ním prevedie od prvého kontaktu až po vyplatenie grantu.“
Martin Šefčík
produktový manažér pre garančné programy z Tatra banky
Prečítajte si články, ktoré súvisia s témou
8. časť: Digitálne trendy vo firemnom bankovníctve
Komplexnosť služieb, flexibilita či bezpečnosť sú kľúčové požiadavky firemných klientov v oblasti digitálnych bankových služieb. To sú dôvody, prečo ich Tatra banka neustále inovuje a rozširuje.
Od októbra 2025 čaká bankový sektor viacero zásadných legislatívnych zmien, ktoré sa týkajú platobného styku a budú mať priamy dopad na korporátnych klientov. Aké príležitosti so sebou prinesú tieto zmeny a ako ich Tatra banka premietne do vývoja digitálnych produktov? A aká budúcnosť čaká firemné bankovníctvo?
„Jeden z trendov, ktorý sa začal aplikovať vo firemnom bankovníctve je tzv. prístup „digital with human touch“, čo znamená, že servisné žiadosti môžu klienti veľmi efektívne vybaviť online a šetriť tak svoj čas. V prípade firemného biznisu je však stále veľmi dôležitá aj vzťahová rovina a dôvera, ktorá je medzi klientom a bankou. Preto aj napriek intenzívnej digitalizácii, osobný kontakt v oblasti firemného bankovníctva bude stále veľmi dôležitý.“
Peter Bilčík
riaditeľ firemných klientov v Tatra banke
„Budúcnosť firemného bankovníctva smeruje stále viac ku komunikácii „machine to machine“, čím bude digitalizácia značne zjednodušovať procesy. Príkladom je účtovný softwér, ktorý je prepojený priamo s bankou, bez toho, aby sa musel klient prihlasovať do bankovej aplikácie.“
Anna Diľová
produktová manažérka – senior v Tatra banke
Pozrite si najnovšiu epizódu relácie Biznis Insights, v ktorej sa tentokrát rozprávame o najnovších digitálnych trendoch vo firemnom bankovníctve. Hosťami relácie je Peter Bilčík, riaditeľ firemných klientov v Tatra banke, a Anna Diľová, produktová manažérka – senior v Tatra banke.
Prečítajte si články, ktoré súvisia s témou
7. časť: Privátne bankovníctvo a digitalizácia
Sú Slováci konzervatívni alebo draví investori s chuťou riskovať? A ako ovplyvňujú ich investičné správanie digitálne technológie? Až 80 % privátnych klientov Tatra banky využíva digitálne technológie na investovanie vďaka pokrokovej technológii, ktorá umožňuje jednoducho a pohodlne realizovať dôležité investičné rozhodnutia. Nehovoríme už len o bežných platbách, ktoré sú dnes samozrejmosťou, ale aj o sofistikovanejších operáciách, ktoré pár rokov dozadu neboli možné.
Bude toto číslo ešte rásť? A kam sa môže servis privátneho bankovníctva posunúť v súvislosti s digitálnymi trendami, ktoré čoraz viac ovplyvňujú spotrebiteľské správanie?
Sledujte najnovšiu epizódu relácie Biznis Insights, v ktorej sa rozprávame s Marekom Neckárom, riaditeľom privátneho bankovníctva v Tatra banke, ktorý vysvetľuje, aké sú momentálne trendy v oblasti privátneho bankovníctva a prezrádza, aké technologické novinky budú môcť privátni klienti Tatra banky v blízkej budúcnosti využívať.
„Vďaka našej pokrokovej technológii môžu privátni klienti uskutočňovať veľké množstvo finančných operácií prostredníctvom mobilu – či už ide o okamžitú kontrolu svojho portfólia, potvrdzovanie operácií na burze či podpisovanie dôležitých zmlúv. Naša silná pozícia v tejto oblasti nám umožňuje byť lídrom na trhu aj v oblasti Private bankingu.“
Marek Neckár
riaditeľ privátneho bankovníctva v Tatra banke
Ak sa chcete dozvedieť detailnejšie informácie k téme privátneho bankovníctva, pozrite si túto epizódu. Dozviete sa kto sú privátni klienti, prečo je Tatra banka lídrom na trhu v tejto oblasti a na akých princípoch funguje privátne bankovníctvo v Tatra banke.
Prečítajte si články, ktoré súvisia s témou
6. časť: Agrofinancovanie
V dnešnom turbulentnom období čelí agropodnikanie množstvu výziev. Aby si poľnohospodári udržali produktivitu a ziskovosť, musia sa orientovať v čoraz náročnejších situáciách – od nepredvídateľných klimatických zmien cez škody na úrode pre premnožené škodce až po kolísavé podmienky na trhu a meniace sa požiadavky spotrebiteľov. Práve banka vie byť ich spoľahlivým partnerom pri rozvoji podnikania či pri spolufinancovaní poľnohospodárskych projektov v preklenovacom období pri čerpaní európskych fondov.
„Potravinová sebestačnosť a bezpečnosť sa buduje náročnejšie, pokiaľ nám chýba dlhodobá stratégia. Dôležité je, aby sme vedeli komodity na Slovensku nie len dopestovať, ale aj spracovať. V tomto smere nám chýba strategický plán, súčasťou ktorého by bol aj spracovateľský priemysel. Je tu však ambícia presmerovať časť zdrojov z európskych fondov práve do spracovateľského priemyslu. Pevne verím, že sa táto vízia podarí naplniť.“
Peter Bilčík
riaditeľ firemných produktov v Tatra banke
Tatra banka je významný líder v oblasti agrofinancovania a okrem poskytovania produktov a služieb šitých na mieru agropodnikateľov je aktívnym členom viacerých poľnohospodárskych združení a organizácií. Vďaka týmto aktivitám vie lepšie navnímať potreby poľnohospodárov a rýchlo reagovať na meniace sa prostredie.
„Európa zaostáva za okolitým svetom napríklad vo výrobných nákladoch a technologických riešeniach. Draghiho report, ktorý predstavuje prvý draft strategického dokumentu a ktorý by nás mal previesť k dlhodobej udržateľnosti, hovorí o potrebe investovať do priemyslu a technológií 800 miliárd ročne, pričom rozpočet únie je na úrovni 150 miliárd a zhruba 30 percent dnes poberá poľnohospodárstvo. Táto stratégia môže viesť k tomu, že agropodnikatelia budú poberať v budúcnosti menej dotácií.“
Peter Hudec
vedúci agrofinancovania v Tatra banke
„Dôležitá úloha banky v agrosektore spočíva aj v preklenutí obdobia pri čerpaní zdrojov z európskych fondov. Tatra banka je jedným z hlavných lídrov v rámci objemu financovania nielen v sektore poľnohospodárskej prvovýroby, ale aj v agrosektore ako takom. Objem našich úverov tu presahuje pol miliardy eur.“
Peter Bilčík
riaditeľ firemných produktov v Tatra banke
Pozrite si najnovšiu epizódu relácie Biznis Insights, v ktorej sme sa tentokrát venovali téme agrofinancovanie. Aké náročné úlohy nás čakajú, aby sme vedeli zabezpečiť potravinovú bezpečnosť či sebestačnosť? O aktuálnom dianí na poli agropodnikania sa s nami rozprávali Peter Bilčík, riaditeľ firemných produktov v Tatra banke, a Peter Hudec, vedúci agrofinancovania a štruktúrovaného financovania v Tatra banke.
Prečítajte si články, ktoré súvisia s témou
5. časť: Mid market a digitálne trendy v bankovníctve
Patrí aj vaša spoločnosť do segmentu mid market? Ak áno, najnovšia epizóda relácie Biznis Insights vám nesmie ujsť.
V piatej epizóde sme diskutovali s Ľubicou Sobihardovou, riaditeľkou odboru firemných centier z Tatra banky, a Lenkou Rebrovou, špecialistkou pre Open banking v Tatra banke, na tému digitálnych trendov v bankovníctve, ktoré sú zaujímavé pre sektor mid market. Dozviete sa, ako si môžu firmy zjednodušiť firemné bankovníctvo vďaka digitalizácii a tiež aké aplikácie môžu byť prínosom pre stredne veľké firmy. Všetko dôležité sa dozviete v najnovšom diele seriálu Biznis Insights.
,,Sme prvá banka, ktorá umožňuje stredne veľkým firmám podpisovať úverové a zabezpečovacie zmluvy digitálne. Ide často o 20 až 40 stranové zmluvy. Odhliadnuc od ekologického aspektu šetríme klientom aj to najvzácnejšie v ich podnikaní, a tým je ich čas.“
Ľubica Sobihardová
riaditeľka odboru firemných centier v Tatra banke
„Pojem open banking označuje inovatívny prístup, ktorý prepája bankový účet s aplikáciou tretej strany so súhlasom klienta. Môže ísť napríklad o prepojenie bankového účtu s účtovným fakturačným softvérom. Manažment firmy má tak možnosť sledovať firemný cash flow v reálnom čase a robiť efektívnejšie manažérske rozhodnutia.“
Lenka Rebrová
špecialista pre Open banking v Tatra banke
Ak sa chcete dozvedieť viac o tejto téme, pozrite si video nižšie.
Prečítajte si články, ktoré súvisia s témou
4. časť: Syndikované úvery
Veľké firemné investície banka často zabezpečuje formou syndikovaných úverov. Je to forma združeného financovania, ktoré je poskytované viacerými bankami súbežne pre jedného dlžníka. Poskytuje sa vtedy, keď objem úveru a rizikový profil presahuje limity jednej banky. Hlavná banka v takom prípade vystupuje ako aranžér a oslovuje ostatné banky, ktoré sa budú podieľať na spoločnom úvere.
„V slovenských podmienkach hovoríme o objeme presahujúcom 50 až 60 miliónov eur, keď syndikovaný úver začína dávať ekonomický zmysel pre dlžníka aj banky. Štandardné objemy syndikovaných úverov sú v objeme zhruba 150 miliónov, máme však aj klientov, pri ktorých sa výška úveru vyšplhá aj na 300 miliónov eur.“
Michal Hőlbling
riaditeľ odboru veľkých firemných klientov, Tatra banka
Tatra banka má dlhoročné skúsenosti v poskytovaní syndikovaných úverov a je trhovým lídrom v tejto oblasti. Ponúka komplexné riešenie v oblasti syndikovaných úverov aj vďaka tomu, že ako jediná na trhu má k dispozícii špecializovaný Syndication desk.
V aktuálnej epizóde relácie Biznis Insights sme sa rozprávali s riaditeľom odboru veľkých firemných klientov v Tatra banke Michalom Hőlblingom o aktuálnej situácii v oblasti syndikovaných úverov aj o tom, aké formy projektov sú financované práve týmto typom úveru, či aké sú vyhliadky v oblasti financovania nových projektov v najbližšom období. Všetko dôležité sa dozviete v najnovšom diele seriálu Biznis Insights.
Prečítajte si články, ktoré súvisia s témou
3. časť: Exkluzívny servis privátneho bankovníctva
Vedeli ste, že Tatra banka sa pýši najväčším privátnym bankovníctvom na Slovensku? Začiatky privátneho bankovníctva v Tatra banke siahajú do roku 1998 a od tej doby jej klienti doposiaľ zverili majetok vo výške viac ako 3 miliardy eur.
„Klient privátneho bankovníctva hľadá investičné profesionálne poradenstvo, excelentný bankový servis a to všetko musú byť podporené vysokou digitálnou kompetenciou.“
Tomáš Čulen
vedúci oddelenia privátnych klientov v Tatra banke
Privátne bankovníctvo je najvyššia forma starostlivosti o klienta banky. Exkluzívny servis, výnimočný prístup, profesionalita a dôvera. To sú základné piliere, o ktoré sa opiera najväčšie privátne bankovníctvo na Slovensku. O tom, ako sa Tatra banke darí tieto hodnoty už dvadsaťšesť rokov budovať, hovorí v aktuálnej časti relácie Biznis Insights Tomáš Čulen, vedúci oddelenia privátnych klientov v Tatra banke. Okrem toho nám priblíži, kto sú privátni klienti, čo musíme splniť, aby sme patrili do tejto kategórie a kam sa privátne bankovníctvo posunie v najbližšom období.
Ak sa chcete dozvedieť viac o tejto téme, pozrite si video nižšie.
„V budúcnosti sa budeme intenzívnejšie pozerať na zapojenie umelej inteligencie do komunikácie s klientmi, ale aj do interných procesov týkajúcich sa vykonávania práce privátnych bankárov.“
Tomáš Čulen
vedúci oddelenia privátnych klientov v Tatra banke
Prečítajte si články, ktoré súvisia s témou
2. časť: Udržateľnosť a firmy
Od tohto roka budú mať spoločnosti s viac ako 500 zamestnancami a subjekty verejného záujmu povinnosť reportovať svoje ESG aktivity. Postupne sa legislatívna povinnosť bude rozširovať aj na veľké firmy spĺňajúce veľkostné kritériá uvedené v zákone o účtovníctve. Preto je dôležité sa včas informovať o povinnostiach, ktoré im z novej legislatívy vyplývajú. ESG reportingu sa však netreba báť. Spolu s povinnosťou vykazovania aktivít v oblasti udržateľnosti sa firmám otvorí viacero nových príležitostí, ktoré môžu využiť vo svoj prospech. V novom diele relácie Biznis Insights sa dozviete aj to, prečo je dôležité vo firme riešiť ESG a ako budú banky posudzovať klientov na základe ich ESG údajov. Na záver vám poskytneme aj pár užitočných tipov, ktoré vám uľahčia prípravu samotného ESG reportu.
V dnešnej relácii sa rozprávame s Dankou Daubnerovou, ESG špecialistkou senior pre firemných klientov Tatra banky, a Erikou Vitálošovou, predsedníčkou ESG komisie pod AmCham.
„Povinnosť ESG reportingu so sebou prináša možnosť porovnať firmy vo viacerých ESG parametroch. Tento benefit môžu využiť samotné firmy a poukázať na svoje silné stránky a benefity voči konkurencii, ale napríklad aj banky pri poskytovaní úveru jednotlivým spoločnostiam.“
Danka Daubnerová
ESG špecialista senior pre firemných klientov Tatra banky
„V prípade, ak firma začína s implementáciou ESG princípov do svojho podnikania, by si mala predovšetkým zistiť svoje legislatívne povinnosti. Pozitívne je, že ESG so sebou prináša aj mnoho príležitostí, ktoré môžu firmy využiť vo svoj prospech.“
Danka Daubnerová
ESG špecialista senior pre firemných klientov Tatra banky
„Pri príprave ESG reportu je dôležité, aby firmy alokovali dostatok kapacít do jeho prípravy a sústredili sa na to, aby boli reportované informácie vyvážené.“
Erika Vitálošová
predsedníčka ESG komisie pod AmCham
Prečítajte si články, ktoré súvisia s témou
1. časť: Firmy a digitálna bezpečnosť
Digitálnych útokov na fyzické osoby pribúda čoraz viac a s nimi aj podvody na firmy, ktoré sú neustále sofistikovanejšie. Pokroková technológia síce uľahčuje množstvo firemných procesov, no na druhej strane môže byť nástrojom aj pre zneužitie dát či iných dôležitých informácií, ktoré môžu viesť k veľkým finančný stratám. Ako firemné podvody rozpoznať a ako im predísť?
Odpovede nielen na túto otázku hľadáme v prvej epizóde seriálu Biznis Insights spoločne s našimi hosťami, Katarínou Rolnou, riaditeľkou odboru bezpečnosti a BCM v Tatra banke, a Petrom Bilčíkom, riaditeľom firemných produktov v Tatra banke.
Viac užitočných informácií o tom, ako sa vyhnúť firemným podvodom a tiež o digitálnej bezpečnosti, nájdete tu: Firemné podvody | #predigitalnubezpecnost (tatrabanka.sk)
,,Faktúrové podvody sú veľmi jednoducho realizovateľné, pretože podvodné faktúry vyzerajú často na nerozoznanie od tých skutočných. Mať nastavené kontrolné mechanizmy aj v procese úhrady faktúr je nevyhnutnosťou.“
Katarína Rolná
riaditeľka odboru bezpečnosti a BCM v Tatra banke
,,Téme digitálnej bezpečnosti by sa mala venovať každá firma, pretože podvody sa dejú v každom type firmy. Ako banka pomáhame vzdelávať sa v tejto téme, máme rôzne webináre či príručky a klientom poskytujeme podporu vo fáze prevencie, ale aj v prípade, že sú obeťou takéhoto podvodu.“
Peter Bilčík
riaditeľ firemných produktov v Tatra banke
Prečítajte si články, ktoré súvisia s témou