Najrýchlejšie rastúca česká fundraisingová platforma Donio, za ktorou stojí člen českého rebríčka 30 pod 30 David Procházka, vstúpila na slovenský trh. Povedie ju jeho „kolega“ zo slovenského rebríčka a zakladateľ firmy Madebythe: Ivan Zaťko.
Česká fundraisingová platforma Donio na seba upozornila hlavne počas pandémie. Za necelý deň sa jej vtedy podarilo vyzbierať 14 miliónov českých korún, teda viac ako pol milióna eur, na rozbehnutie výroby pľúcnych ventilátorov CoroVent. Odštartovali tiež mnohé zbierky pre matky samoživiteľky a pre množstvo kultúrnych inštitúcií. A nielen to.
Celkovo sa za dva roky fungovania môže Donio pochváliť vyzbieranými prostriedkami vo výške vyše 10 miliónov eur od viac ako 3-tisíc projektov. Ďalší krok? Vstup na Slovensko.
Tunajšie Donio, ktoré odštartovalo svoju činnosť v utorok 26. októbra, rozbieha člen tohtoročného rebríčka 30 pod 30 Ivan Zaťko, ktorý sa crowdfundingu venuje už niekoľko rokov.
Ivan Zaťko je členom tohtoročného rebríčka 30 pod 30. Foto: archív Donio.sk
Napriek tomu prvú ponuku od Dávida Procházku odmietol. „Dohodli sme sa vtedy, že im aspoň pomôžem nájsť slovenského CEO. No po pár pohovoch som si uvedomil, že to je pre mňa pozícia ako vyšitá,“ spomína.
Po takmer šiestich rokoch sa teda Ivan rozhodol odísť z oravskej automatizačnej firmy MTS Krivá a cez leto už pracoval na tom, aby do Donia nastúpil čo najlepší tím. Popri tom sa venuje svojej firme Madebythe: a kníhkupectvu Brot Books Deli.
Pomáhať všetkým bez rozdielu
Donio bude tvorcom pomáhať získavať peniaze na čokoľvek. Či si založíte projekt na komunitnú záhradu, vydanie knihy, výzvu na výdaje spojené s nákladnou liečbou, alebo potrebujete pomôcť s rozbehom podnikania. Ich víziou je pomáhať všetkým. Tým sa podľa Ivana líšia od ostatných platforiem s užším zameraním.
„Platforma sa nevymedzuje ako dobročinná, nezisková alebo verejnoprospešná. V modernom fundraisingu sa totiž stierajú rozdiely medzi týmito svetmi a komerčným svetom,“ hovorí.
Šírka platformy tiež dáva tvorcom možnosti, o ktorých sa pri iných platformách nedá ani premýšľať. Napríklad možnosť nájsť si firmu, ktorá za každé vyzbierané euro túto sumu zdupľuje.
Slovenský tím (zľava) Juraj Zamborský, Lucia Malastová, Zuzana Suchová, Dominika Sakmárová a Ivan Zaťko. Foto: Donio.sk
Prečo by sa mala na Slovensku uchytiť ďalšia crowdfundingová platforma, keď tu pôsobia tri podobné projekty? Ivan hovorí, že hoci všetky tri platformy (ĽudiaĽuďom, Darujeme, Startlab) významne pomohli v rozvoji fundraisingu na Slovensku, nemajú zdroje na to, aby platformy vylepšovali. „Veď len opravu obyčajného ‚bugu‘ som ako tvorca pripomienkoval dva roky. Takto sa to nedá robiť, keď sa jeden človek stará o tvorcov, účtovníctvo, vývoj a ešte má aj robiť o tom všetkom osvetu,“ hovorí.
Donio ponúka tvorcom automatické založenie projektu do pár minút, ich expertízu pri zakladaní kampane, možnosť vyplatiť peniaze už pri dosiahnutí 25 % želanej čiastky aj flexibilné trvanie kampane od 1 až po 90 dní. „Veríme, že je každý projekt jedinečný. A každý príbeh si zaslúži osobitný prístup,“ hovorí Ivan.
Biznis model
Na českej crowdfundingovej platforme je zaujímavý aj jej biznis model, ktorý necháva tvorcom 100 % vyzbieranej čiastky. Žije teda najmä z peňazí darcov, ktorí jej venujú dobrovoľný príspevok po tom, čo podporia nejaký projekt. Podobne bude fungovať aj jej slovenská mutácia.
Kto stojí za tímom platformy Donio?
Juraj Zamborský bude mať na starosti marketing. Spolu s Ivanom spoluzaložil firmu Mabythe: a kníhkupectvo Brot. Podieľal sa na mnohých crowdfundingových kampaniach, od prvého Žurnálu cez kampane na turistické útulne až po kníhkupectvo Brot Books Deli.
Zuzana Suchová bude mať na starosti dobročinné výzvy. Za 15 rokov fundraisingu sa venovala desiatkam mimovládnych organizácií, ale aj výzvam ako Kto pomôže Slovensku či prezidentskej kampani Zuzany Čaputovej.
Lucia Malastová bude zastrešovať odmenový fundraising. Má bohaté skúsenosti s predajom a organizovaním veľkých e-commerce a športových podujatí.
Dominika Sakmárová bude mať na starosti tvorbu obsahu. Pred rokom úspešne debutovala na knižnom trhu a jej parketou sú i sociálne siete, kde predstavuje obsah zameraný na Ďaleký východ.
„Tvorcovia dostanú vždy všetko, čo vyzbierajú. Dary na chod platformy sú extra bonus pre nás ako dôkaz, že robíme dobrú robotu,“ vysvetľuje Ivan a dodáva, že slovenské Donio žije zatiaľ zo zdrojov českého projektu. Ten dlhodobo podporuje aj český investičný fond Miton a jeho partner Tomáš Hoďboď.
Prvý projekt
Crowdfundingovú platformu Donio.sk odštartujú Slováci s knihou Tam Hore: Nevypovedané príbehy tatranských chát, ktorá by nemala ujsť žiadnemu fanúšikovi hôr. „Píšeme v nej napríklad o tajnej návšteve pápeža na Sliezskom dome, o ťahaní zápaliek na Rysoch alebo o istej českej turistke a jej svadobnom vene,“ hovorí Ivan.
„Na zloženie tímu som mal šťastie. Pri každej pozícii išlo totiž o moju prvú možnosť a je zázrak, že sme sa vždy dohodli,“ hovorí Ivan. Foto: Donio.sk
Ide o pokračovanie spolupráce medzi Madebythe: a Hikemates, pričom tím na nej pracoval približne 10 mesiacov. „Ide o našu knižnú prvotinu, ale v tíme rozhodne nemáme začiatočníkov. Prizvali sme publicistu Sama Marca, ktorého otec robil chatára hneď na troch z nich. Opísali sme ich atmosféru, doplnili zaujímavosti a nadčasové tipy,“ hovorí Ivan. V knihe sa tiež nachádzajú autorské fotografie od Jakuba Čaprnku, ilustrácie chát od Adriána Macha a kresby od Ivany Čobejovej.
Aké sú aktuálne plány crowdfundingovej platformy? Ivan hovorí, že nemajú veľké ciele vo vyzbieraných sumách. „To, že do projektu nastupujeme piati, nám umožní nadštandardnú starostlivosť o projekty. Chceme sa veľa venovať vzdelávaniu a osvete. A radi by sme pre tvorcov boli komplexným partnerom pre fundraising, nielen jednorazovou zastávkou,“ dodáva na záver.