26. júla 2021

V ich ponuke nenájdete severské detektívky ani ženské romány. Zameriavať sa chcú na kvalitnú zahraničnú non-fiction literatúru a magazíny zo sveta biznisu a dizajnu. Za novým bratislavských kníhkupectvom Brot stoja zakladatelia projektu madebythe: Ivan Zaťko a Juraj Zamborský a dizajnér a spoluzakladateľ štúdií Folk & Milk Martin Jenča.

Unikátne kníhkupectvo vznikne v Starom Meste na Panenskej ulici. Ako hovoria jeho zakladatelia, ponuka má čitateľom rozšíriť obzory, priniesť užitočné vedomosti, nové zručnosti, inšpirovať k novým nápadom a k udržateľnému životnému štýlu.

„Bude tu miesto len pre 300 titulov, no o každom ti budeme vedieť porozprávať celý jeho príbeh. Zoženieš u nás tituly od renomovaných svetových vydavateľstiev, ale aj indie projekty, o ktorých si nikdy nepočul. A čo je najlepšie — ponuka sa bude každým dňom obmieňať,“ vysvetľuje Ivan Zaťko, jeden z tvorcov slovenského Žurnálu. Vlastná predajňa bola podľa jeho slov vždy ich veľkým snom.

Zakladatelia kníhkupectva (zľava) Martin Jenča, Juraj Zamborský a Ivan Zaťko. Foto: archív Brot Books Deli

Nápad z neúspešnej túry

Prvá myšlienka na otvorenie priestoru vznikla približne pred rokom počas spoločnej túry. „Dlho sme sa na ňu tešili, ale hore nás chytili hromy-blesky a museli sme sa otočiť pár sto metrov pod vrcholom. A ako sme sa smutní vracali dole, rozprávali sme sa o našich ďalších plánoch, vízii a misii v madebythe,“ spomína Ivan Zaťko.

Bolo to v období, keď boli pre pandémiu zrušené rôzne dizajnové trhy, a oni zostali odkázaní len na e-shop. Rozhodli sa teda ísť do rizika a začali hľadať partnera, ktorý má s budovaním podobných konceptov skúsenosti.

Reklama

„Martin (Jenča, pozn. red.) bol prvá voľba. Poznali sme ho už dlhšie, pomáhal nám s rebrandom z The Žurnál na madebythe. Ukazoval nám aj svoju knižnú zbierku s viac ako tisíckou titulov, ktorá na nás dosť zapôsobila,“ vysvetľuje Zaťko.

Dodáva, že Martin Jenča im hneď potvrdil spoluprácu, pri druhom rozhovore si dohodli podmienky a na treťom už riešili, aké knihy by tam chceli mať. Išlo teda o záležitosť niekoľkých online workshopov, ktoré pre pandémiu absolvovali na linke Praha – Bratislava – Orava.

Dôležitý zážitok

Traja zakladatelia o sebe hovoria, že sú „bookoholici“ a zhodujú sa na tom, že tituly v Brote nebudú len o peknej obálke. „Je dôležité, aby sme mali s knihou osobnú skúsenosť. Musí byť nástrojom, ktorý sa dá aplikovať do života, musí robiť radosť nám aj čitateľom, spĺňať prísny štandard kvality väzby aj papiera. A musí byť od kredibilného autora či vydavateľstva,“ objasňuje Ivan Zaťko.

Neobávajú sa konkurencie, keďže kníhkupectvo otvárajú v blízkosti Martinusu, Artfora a Goetheho Institutu so širokou ponukou nemeckých kníh? „U nás si zákazníci z návštevy kníhkupectva odnesú iný zážitok. Nevadí, ak k nám neprídu po konkrétny bestseller. Nebudeme mať presne určené kategórie. Necháme ich stratiť sa v ponuke. Objaviť knihy, o ktorých existencii predtým ani nevedeli. Poradíme. A rozšírime obzory,“ hovorí.

Investícia od Meška

Ako svojho poradcu do tohto projektu, ktorý nazvali knižnými delikatesami, prizvali pred niekoľkými mesiacmi aj šéfa Martinusu Michala Meška, ktorého vnímajú ako zodpovedného podnikateľa. „Buduje hodnotový biznis rovnako ako my, a tak, keď sme chceli vybudovať okruh mentorov okolo Brotu, najprv sme išli za ním“ rozpráva Ivan Zaťko.

Michal im okrem mentoringu hneď po prvej prezentácii ponúkol, že by im vedel pomôcť aj investorsky. Bolo to v období, kedy sa banke márne snažili vysvetliť, že kníhkupectvo je prvých pár rokov v červených číslach a že sa na to nedá pozerať štandardnými kritériami návratnosti investície. Nad ponukou od Michala teda dlho nerozmýšľali.

Michala Meška z Martinusu oslovili ako svojho mentora, on im ponúkol investíciu. Foto: archív Brot Books Deli

Aká veľká investícia bola potrebná? „Bavíme sa o desiatkach tisíc od Miša v dvoch fázach, kope vlastných prostriedkov a celom doterajšom profite z piatich rokov nášho madebythe,“odpovedá Ivan a dodáva, že v ideálnom scenári by sa im to vrátilo do 2-3 rokov.

Konceptu veria a aj napriek potenciálnemu príchodu pandémie majú pripravený plán, ako fungovať aj v čase, keď nebudú otvorení.

Kníhkupectvo pre seba

Na pomoc s otvorením kníhkupectva zakladatelia prizvali aj verejnosť cez crowdfundingovú kampaň na svojej stránke brot.sk. Doposiaľ vyzbierali sumu 5-tisíc eur, pričom pri dosiahnutí míľnika 20-tisíc eur Michal Meško zdvojnásobí vyzbieranú kampaňovú sumu.

„Snažíme sa ísť na to postupne po menších krokoch. Pri míľniku 10-tisíc eur si budeme schopní dozariaďovať mobiliár v predajni. Pri pätnástich tisícoch zaplatíme náklady na ďalšie knihy a tiež pridáme zariadenie na filtrovanú kávu. Ak by sa nám do konca leta naozaj podarilo vyzbierať cieľovú čiastku, bol by to splnený sen,“ hovorí Juraj Zamborský.

Finálne úpravy: netradičné kníhkupectvo otvorí pre VIP zákazníkov 2. augusta. Foto: archív Brot Books Deli

Kampaň bude trvať do konca augusta. Dovtedy bude kníhkupectvo fungovať v covidovom režime. „Bude to podobné ako pri rezervácii miesta v barber shope. Na stránke máme formulár, kde sa zákazníci prihlásia a vyberú si konkrétny termín v auguste podľa toho, ako im to bude vyhovovať. Zvýhodnení tak budú tí, ktorí nás predtým podporili aspoň malou čiastkou. Tí budú mať istotu, že budú mať kníhkupectvo spolu so všetkými knihami len pre seba,“ dodáva Ivan Zaťko.

Momentálne dokončujú v kníhkupectve posledné stavebné úpravy a očakávajú prvé knihy a časopisy. Ak všetko pôjde podľa plánu, pre VIP zákazníkov, ktorí ich podporili v kampani, otvoria Brot 2. augusta. Plánom je počas leta vyladiť procesy, otestovať ponuku a oficiálne pre verejnosť chcú otvoriť v septembri.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?