5. novembra 2020

Na začiatku bol karavan, ktorým dvojica Žilinčanov vyrážala do sveta. Po tom, ako sa Kataríne Rosenzweigovej a Romanovi Petrovi narodilo dieťa, zatúžili po celkom inom dobrodružstve. Dali dokopy úspory a otvorili si vlastný obchodík s hračkami z dreva a recyklovaných materiálov. Najprv sa nestretli s pochopením, no publikum si získali aj vďaka tomu, že nedajú dopustiť na lokálnosť a ekologické riešenia v detskom svete.

Spočiatku v obchode nemali zbytočné hŕby tovaru. „Poňali sme to ako pravý concept store. Mali sme na policiach menej vecí, snažili sme sa na ne položiť niečo zaujímavé. Zo strany zákazníkov to nebolo úplne pochopené ako niečo, čo má prilákať, práve naopak. Ľudia mali pocit, že nič nemáme,“ približuje Katarína jednu z počiatočných výziev.

Detské oblečenie Juuj uspelo z večera do rána. Vo vedení značky sa vystriedali ženy z rodiny

Museli zmeniť taktiku a kamennú predajňu plne zásobili, aby zákazníci nadobudli pocit, že si majú z čoho vyberať. Biznis robia úprimne a s úsmevom, čo sa vždy premietne do vzťahu so zákazníkmi. „Je parádny pocit, keď zákazníci odchádzajú spokojní a vedomí si toho, že sme im venovali svoj čas, poradili s výberom. A my vieme, že sa k nám opäť radi vrátia,“ vraví podnikateľka.

Karavanom za vysnívaným biznisom

Ale späť na začiatok. Predtým, než začali uvažovať o podnikaní, žili a pracovali v Bratislave. Katarína bola zamestnaná v agentúre s eurofondmi a Roman sa venoval stavbárčine. Nebolo to nič kreatívne, pracovnú náplň mali nalinkovanú. Vo voľnom čase však brázdili ulice karavanom. „Cestovali sme v rámci Slovenska, Európy, v lete, v zime, bolo nám to jedno. Stále sme boli viac vonku ako doma,“ približuje Katarína. Aj vďaka týmto cestám im skrsol v hlave nápad s Bubliboomom.

Prácu vo vlastnom concept store Bubliboom si Katarína užíva naplno. Foto: Martina Bajánková

Postupom času sa rozhodli, že si chcú založiť rodinu a usadiť sa v ich rodnom meste, čo sa im aj podarilo. „Roman si chcel oddýchnuť, tak sme sa rozhodli, že ostaneme všetci traja doma a budeme sa naplno venovať sami sebe,“ objasňuje Katarína.

Duo matiek má látky ako Yves Saint Laurent: Ich oblečenie rastie s deťmi

Keďže ich vtedy nič neviazalo, naštartovali karavan a od jari do jesene cestovali spolu s bábätkom. Navštívili Chorvátsko, Rakúsko, Taliansko, Francúzsko aj Švajčiarsko. Na cestách sa im zapáčili lokálne obchodíky s hračkami, ktoré dovtedy doma nevideli. 

Tak vznikol Bubliboom

Na cestách karavanom sa začala formovať ich podnikateľská vízia. „Verila som, že sa nebudem musieť vrátiť do pôvodného zamestnania. Chcela som niečo iné, viac sa realizovať,“ hovorí Katarína. Zahraničie ju inšpirovalo a zatúžila po vlastnom concept store, v ktorom by mohla prezentovať produkty, ktoré ju zaujali v cudzine. Keď mal ich syn približne rok a pol, Katarína vyslovila túžbu začať s podnikaním. Roman ju ihneď podporil, karavan odstavili a pustili sa do práce.  

Katarínu v podnikateľskom sne podporil partner Roman. Foto: Martina Bajánková

Zhodli sa na tom, že nechcú čerpať úver a tak si všetko zafinancovali z úspor. Najdrahšou položkou bol nákup produktov a rekonštrukcia priestoru. Návrh im pripravila blízka priateľka, architektka Katarína Kupčáková Luciaková.

Barefoot obuv aj detské nosiče. Bývalá profesionálna atlétka vyštartovala na biznisovú dráhu

„Sadol nám na prvú šupu. Dala som jej základné indície a ona to urobila presne tak, ako som si predstavovala,“ dodáva Katarína. Následne sa pustil do práce Roman, ktorý všetko zmajstroval sám. Len v októbri 2015 otvorili v Žiline concept store s hračkami z recyklovateľných materiálov a dnes už má Bubliboom aj ďalšie podznačky. 

Lokálnosť a šetrnosť k prírode

Spočiatku v kamennej predajni fungovali úplne sami, zastávali všetky pozície, vrátane predavačov. Neskôr sa Roman vrátil k stavbárčine a opraty biznisu prebrala do rúk Katarína. „On je taká šedá eminencia, môj poradný orgán, keď potrebujem riešiť veľa vecí, navŕtať skrinku či niečo opraviť,“ smeje sa. Bubliboom pri výrobe detských vecičiek spolupracuje so šikovnými priateľmi, grafickým dizajnérom Petrom Dlhopolčekom a fotografkou Martinou Bajánkovou, ktorí sú tiež hrdými Žilinčanmi. 

Myšky na hranie od spoločnosti Maileg patria medzi obľúbené produkty concept storu Bubliboom. Foto: Nina Némethová

A presne to je dôležité. Od začiatku sa držia lokálnosti, dodržiavania etických podmienok a šetrnosti k našej planéte. Okrem spoluprác si podľa tohto atribútu vyberajú aj dodávateľov a výrobcov. „Je jedno, či sú slovenskí alebo zahraniční. Ide o podporu toho malého podnikania. Snažíme sa zameriavať na značky, ktoré si všetko riešia sami, len so zamestnancami a dizajnérmi,“ podotýka Katarína. Aj občerstvenie na akcie riešia výhradne na lokálnej úrovni.  

Základom je kvalita a príbeh

Zároveň hľadia pri výbere produktov na kvalitu a príbeh. Snažia sa eliminovať plastové hračky a do popredia dostávajú tie, ktoré sú vyrobené z dreva, recyklovaných alebo recyklovateľných materiálov či kartónu. Ponúkajú aj produkty zahraničných značiek Djeco, Maileg či Londji, ktoré Katarína označuje za svoje srdcovky.

Preplnené skrine s detským oblečením sú minulosťou. Hitom je si ho prenajať

„Na výrobe hračiek sa podieľajú grafickí dizajnéri, výtvarníci. Keď ich chytím, tak z nich ide radosť,“ vraví a ihneď pokračuje, „Osobne považujem za dôležité, s čím sa dieťa stretáva od malička. Keď mu predostriete krásnu estetiku, tak si to premietne do vnútorného sveta.“

Pre Katarínu je dôležité, s čím sa deti stretávajú. Na výbere hračiek jej preto záleží. Foto: Nina Némethová

Tiež vytvorili podznačku Bublikids, na ktorej spolupracovali s ilustrátorkou Zuzanou Kráľovičovou. Spoločne vytvorili kolekciu Bublimaco – potlač na tričká či odznaky s postavou medveďa. „Jej autorskú ilustráciu sme premietli aj do spolupráce so značkou Kresky, ktorá vyrába tetovačky. Vznikli tak naše vlastné ‚bubliboomkresky‘,“ približuje.

Baša Števulová sa na materskej pustila do biznisu. Spolu s kamarátkou vedie značku detských čiapok

V podobných aktivitách by radi pokračovali. Investície do biznisu doposiaľ odhadujú na desaťtisíce eur. „Ešte stále fungujeme na báze toho, že čo sa zarobí, to sa preinvestuje,“ upresňuje Katarína. Hoci má od roku 2016 Bubliboom aj vlastný e-shop, kamenná prevádzka je prioritou.  

Aj Bubliboom zasiahla pandémia

S e-shopom majú v najbližších mesiacoch veľké plány. Chcú na ňom popracovať a dosiahnuť, aby zodpovedal súčasným trendom, vďaka čomu bude pre zákazníkov príťažlivejší a zaujímavejší. „Dlhodobým cieľom je prežiť toto obdobie,“ ozrejmuje Katarína. Prvá vlna pandémie priniesla do ich biznisu neistotu, druhá vlna je ešte náročnejšia. Najťažšie je predpovedať, akým spôsobom ovplyvní koronakríza správanie zákazníkov. „Idú Vianoce. Ľudia síce budú nakupovať, ale netušíme, v akej miere ani koľko z nich bude ochotných a schopných riešiť sviatky tak, ako predtým,“ dodáva Katarína. 

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?