9. júna 2021

Na vlastnej koži si museli vyskúšať a zažiť nielen úspechy, ale aj prekážky či zakopnutia. To všetko nás posúva vpred, pomáha budovať úspešný biznis, stať sa lepším človekom či rodičom. Ponúkame vám výber najzaujímavejších myšlienok známych a úspešných ľudí, ktoré ste mohli nájsť v máji na webe Forbes.sk.

Úspech a trpezlivosť

„Nie je to o peniazoch, musí vás to baviť. Ak vás práca baví, úspech príde sám. Teší nás kontinuálny nárast tržieb, ale nie je to iba o tom. Vieme, že ako firma budujeme niečo dlhodobé a postupne sa dostávame ďalej a ďalej. Neexistuje nič ako úspech z večera do rána. Ak chcete byť úspešný v čomkoľvek, najskôr si to musíte poriadne ‚odmakať‘. Takže moja rada je vytrvalosť, lebo to môže trvať aj roky,“ hovorí spoluzakladateľ GoodRequest Tomáš Lodňan.

O budovaní tímu

„A určite sa, najmä v rámci najužšieho tímu, obklopte ľuďmi, ktorých máte aj ľudsky radi a viete ísť s nimi na pivo. Je náročné byť v práci s niekým, kto je toxický a demotivuje vás alebo celý tím, napriek tomu, že môže excelentne robiť svoju prácu,“ dodáva Tomáš Lodňan.

Reklama

O kariére a životných rozhodnutiach

Životné križovatky

„Cesta životom či profesiou je len zriedkavo lineárna čiara. Zmena je často spojená so stresom a neistotou, ale zároveň vnesie do života novú energiu, poznanie a otvára možnosti. Veľakrát som bola na rázcestí, každá z možností mala svoje pre a proti. Človek si vyberie tú najlepšiu možnosť v danej situácii, a potom už iba treba ísť dopredu. Obzerať sa dozadu a ľutovať nejaké možnosti je ľudské, ale nie prospešné,“ hovorí vedkyňa a úspešná podnikateľka Ivica Labuda-Trouilloud.

Čo je skutočné šťastie?

„Asi hlavným šťastím v živote je stretnúť ľudí, ktorí vám poradia nezištne, podajú pomocnú ruku a vidia vo vás potenciál,“ myslí si Ivica Labuda-Trouilloud.

Optimizmus vás dostane ďalej

„Amerika je optimistická krajina, praje tým, čo sú optimistami a chcú. Optimistická nálada je lepší šéf než boxerské rukavice. Samozrejme, musíš mať zdravie, veľkú dávku šťastia a náhody, čo ti prinesie život. Treba vedieť rozpoznať tie náhody, lebo nie každý ich má alebo ich vidí. Ako povedal Louis Pasteur – šťastie patrí pripraveným,“ dodáva úspešná Slovenka žijúca v USA.

Získanie vytúženej práce

Vo firme, kde chcela pracovať, nebrali nováčikov bez skúseností. Čo vedenie presvedčilo, že je predsa len pre nich tá pravá? „Moje odhodlanie nevzdať sa a bojovať. Už si presne nepamätám na otázky, ktoré mi kládol, ale viem, že som sa snažila ostať počas pohovoru sama sebou. Som hrdá na to, kto som, odkiaľ som a čo som dosiahla, a tak som sa s ním bavila otvorene,“ hovorí Katarína Ščamborová.

O úspechu a dosiahnutí svojho sna

Nestratiť sám seba

Ako sa presadiť v Amerike? „Neviem, či je to len pre USA alebo všeobecne. Ísť si za svojím cieľom. Snažiť sa čo najskôr pochopiť ľudí a novú kultúru a čím skôr sa jej prispôsobiť, keďže veci sú iné. Popritom nestratiť sám seba a nezabudnúť, odkiaľ pochádzate,“ dodáva managing direktorka v newyorskom SwissRe Katarína Ščamborová.

Čo je dôležité pre dosiahnutie vášho cieľa

„Nenechať sa odradiť. Po pôrode som si zaumienila, že pôjdem na triatlon. Dostala som sa aj s obyčajným požičaným bicyklom na stupienok víťazov, aj keď tam kopa ľudí pretekala so super profi bicyklami,“ dodáva Katarína.

Ako zviditeľniť svoju prácu

„Marketing je všetko okolo nás, všetko to, čo sa deje v našich vinárstvach a vinohradoch. Je to kultúra, ktorú spoluvytvárame a spolupatričnosť s ľuďmi ako sme my. Marketing nie je lacná pozlátka, do ktorej zabalíme lacnú a bezcennú vec, dúfajúc, že ju predáme ako zlato. Keď zachránite starú alej divokých čerešní vo vinohradoch a posilníte tak biodiverzitu, tak je to silný a pravdivý marketingový príbeh. A áno, prezentujeme často naše každodenné príbehy, najmä na Instagrame,“ opisuje svoj pohľad na marketing vinárstva  Ján Záborský z Pivnice Brhlovce.

Chyby začínajúcich podnikateľov

Šperkárka Petra Toth má radu pre nováčikov v biznise: „Častou chybou kreatívnych tvorcov je, že pri cenotvorbe zohľadňujú len náklady. Potom sa výrobcom stáva, že si navzájom ohýbajú a ničia trh.“

O kariére a rodine

Viac času na súkromný život

Reklama

„Keď sa pozrieme len k susedom do Rakúska, všimneme si, že flexibilné a čiastočné (dokonca 8-percentné) úväzky sú úplne bežná vec. Nielen pre rodičov, ale celkovo. Zamestnávatelia si jednoducho uvedomili, že držať ľudí v kancelárii od deviatej do piatej, prípadne dlhšie, je kontraproduktívne. Človek, ktorý nemá okrem práce iný život, skôr či neskôr buď vyhorí alebo rezignuje a chodí do práce len pre peniaze. Ak mu, naopak, umožníme zosúladiť prácu s inými prioritami, jeho výkonnosť a lojalita stúpa. Či mám doma deti alebo vo voľnom čase jazdím na koni, a preto sa rozhodnem pre skrátený úväzok, nikto sa nad tým nepozastavuje,“ myslí si Patrícia Hirschnerová, spoluzakladateľka projektu Pracujúce mamy.

Čo bráni ženám v podnikaní?

„Robila som prieskum u mojich zákazníčok kvôli knihe. Pýtala som sa, čo im bráni v podnikaní a väčšina odpovedí bolo rodinné zázemie,“ opisuje podnikateľka Petra Toth. „Sama som to zažila v predošlom manželstve, na jednej strane vás niekto podporuje, na druhej strane ide proti vám,“ dodáva.

Deti, ich emócie a voľný čas

Technológie a pocit úzkosti

„Je v poriadku, keď dieťa trávi za obrazovkou čas, keď sa učí do školy alebo si volá s kamarátmi. Tínedžeri, ktorí oproti predchádzajúcim generáciám zažívajú väčšiu vlnu úzkosti, si vo virtuálnom prostredí často hľadajú rady,“ hovorí Michaela Slussareff, zakladateľka Slow Tech Institutu.

Škodí nám technika?

„V 70. rokoch minulého storočia sa debatovalo o tom, ako deťom škodí sledovanie televízie. Trochu mi tie diskusie pripomínajú súčasné debaty o internete. Hoci sme vyrástli s televíziou, nič také zásadne zlé sa nám nestalo,“ je presvedčená Slussareff.

Osobný kontakt je dôležitý

Čo robiť, ak tvrdé zákazy na súčasnú najmladšiu generáciu nefungujú? „V ideálnom prípade by malo dieťa denne zažiť pohyb a interakciu s kamarátmi. Potom prichádza na rad voľný čas, ktorý sa dá vyplniť rôzne, aj pobytom na sieti,“ radí Michaela Slussareff.

Ako vychovať emočne inteligentné deti?

„Rodičia často pred deťmi zahmlievajú pocity, nevyjadrujú ich priamo alebo ich dokonca popierajú. Napríklad, keď majú oči mokré od sĺz, ale povedia, že sa nič nedeje,“ varuje psychológ Dušan Fábik. Takéto protichodné signály deťom v skutočnosti sťažujú pomenovanie, rozpoznanie či vyjadrenie emócií.

Nesprávny prístup k emóciám môže viesť až k psychickým ťažkostiam. „Keď veľa potláčajú, tak to v prežívaní spôsobuje napätie a môže sa postupne rozvinúť až úzkosť. Emócie sa zahmlievajú často, celá naša spoločnosť je tým presiaknutá, nerobia to iba rodičia,“ konštatuje Dušan Fábik.

„Ak dieťa cíti v rodinnej atmosfére negatívne napätie, spôsobuje mu to väčší stres ako keby tieto emócie rodičia otvorene pomenovali,“ dodáva Fábik.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?