Slovenská aplikácia Slido, ktorá umožňuje publiku klásť otázky prostredníctvom mobilných telefónov na konferenciách, má za sebou naozaj dobrý rok. S tržbami presiahla tri milióny eur a narástla na viac ako sto zamestnancov. Medzi jej zákazníkov patria aj Adobe, Booking.com či Spotify a na pár otázok cez ňu už odpovedal aj Elon Musk alebo Steve Wozniak.
Cieľom firmy je stať sa svetovou jednotkou do roku 2021, povedal v júnovom rozhovore pre Forbes spoluzakladateľ a CEO Peter Komorník. Firma na to má kvalitne našliapnuté – tento týždeň ju Deloitte zaradil medzi tie najrýchlejšie rastúce technologické spoločnosti zo strednej a východnej Európy vo svojom každoročnom rebríčku Deloitte Technology Fast 50.
Tržby im narástli skoro o 3000 percent.
Sli.do je našou najrýchlejšie rastúcou tech firmou
Nielenže sa stala celkovo najrýchlejšie rastúcou spoločnosťou zo Slovenska, ale aj štvrtou najrýchlejšie rastúcou firmou zo strednej a východnej Európy.
Prečítajte si júnový rozhovor s Petrom Komorníkom, o tom ako buduje Slido a ako je to neustály boj.
Ako komunikujete zákazníkom, čo Slido robí a kde je jeho pridaná hodnota?
Najjednoduchšie povedané, je to platforma na interakciu s publikom, ktoré dnes už nechce len hodiny sedieť a počúvať, čo im spíkri hovoria. Naopak, chce dostať šancu ovplyvniť obsah podujatí tak, aby bol pre nich čo najrelevantnejší. Na konferenciách sa ho najviac oplatí použiť v momente, keď spíker nevie, čo presne ľudia v publiku chcú a je predpoklad, že majú záujem sa od neho niečo naučiť.
Pri firemných mítingoch je to skôr o vytváraní priestoru na celofiremné diskusie, na ktorých majú zamestnanci šancu pýtať sa manažmentu na to, čo ich zaujíma. Dáva to tak vedeniu firmy možnosť odpovedať skôr, ako začnú vznikať kávičkové povery alebo klebety, a zároveň mu to umožňuje zistiť, čo ľudí skutočne trápi. Slido tak pomáha budovať vo firmách transparentnú kultúru.
„Iba za minulý rok sme narástli z päťdesiatich na viac ako sto ľudí, pričom približne dve tretiny z nich pracujú v Bratislave. Nezmestíme sa už pomaly ani do kancelárií. Tak sa teraz sťahujeme.“
Pri akom veľkom počte ľudí dáva zmysel použiť Slido na mítingu alebo na konferencii?
To je dobrá otázka. Naozaj však záleží na tom, o čo ľuďom ide. Pokiaľ prišli na konferenciu iba networkovať, tak ich až tak veľmi nezaujíma, o čom sú panelové diskusie. Môže ich byť na konferencii aj 1 000 a Slido nebude pre nich nutné. Pokiaľ však majú záujem dozvedieť sa o spíkrovi niečo viac, tak už pri 50 ľuďoch má Slido zmysel. Pokiaľ ide o ďalšie prvky aplikácie, ako napríklad hlasovanie, tak to sme už použili aj na mítingu s desiatimi ľuďmi, od ktorých som chcel počuť ich úprimný názor na novú stratégiu.
Slovenskú aplikáciu na konferencie, ktorá umožňuje interakciu medzi hosťami na pódiu a publikom, založila v roku 2012 trojica spolužiakov z vysokej školy: Peter Komorník (na fotografii), František Krivda a Peter Slivka. Foto: Michal Lukáč
Aký bol pre vás uplynulý rok?
Asi taký istý, ako každý rok. Je to skrátka boj. Popri tom, ako naši zákazníci rastú, musíme rásť aj my, meniť svoj spôsob fungovania – aby sme im vedeli poskytnúť produkt, ktorý potrebujú. Pritom zvládať tak prudký rast a dynamické zmeny, ktoré to obsahuje, je náročné. No ak chce človek hrať tú najvyššiu ligu, tak to bude boj až do konca.
Čo boli tie najväčšie výzvy?
Iba za minulý rok sme narástli z päťdesiatich na viac ako sto ľudí, pričom približne dve tretiny z nich pracujú v Bratislave. Nezmestíme sa už pomaly ani do kancelárií. Tak sa teraz sťahujeme, zaberieme celé jedno poschodie v Polus Tower a dúfam, že nám to ešte chvíľu vydrží. Postupne sa tak mení tímová dynamika, je potrebné predefinovať úlohy ľudí v tíme, inak komunikovať.
Je pritom dôležité byť ostražitý, aby štruktúra tím podporovala v tom, aby mohol podávať čo najlepší výkon. My musíme riešiť tento problém každý rok, keďže rastieme naozaj vysokým tempom, veď iba pred šiestimi rokmi sme začínali ako traja mladí spoluzakladatelia.
S akými problémami ste sa museli vyrovnať pri takom rýchlom raste?
Povedal by som, že približne pri 80 ľuďoch sme dospeli do zlomového bodu, keď začala byť väčším problémom komunikácia vnútri firmy. Momentálne stále pracujeme na udržateľnom riešení, pri ktorom by ľudia mali dostatok informácií, ktoré potrebujú, ale zároveň by nimi neboli zavalení. Navyše, pre väčšinu nových ľudí je Slido ich prvou alebo druhou prácou. Je to aj manažérska výzva vedieť s mladším tímom pracovať, pomáhať mu rásť. Hovorím, je to boj, ktorý nikdy neprestane, ale práve v tom je tá zábava.
Čo ďalšie priniesol uplynulý rok?
Je toho naozaj veľa. Myslím, že minulý rok sa to začalo lámať a Slido je už vo svete považované za štandard na konferencie. Nie sme na konci tohto boja, ale minimálne už máme šancu dosiahnuť svoj cieľ. Pritom sa nám podarilo nadviazať spoluprácu s najväčšími konferenciami na svete, je to napríklad festival South by Southwest (SXSW), ktorý sa koná v americkom Texase (minulý rok sa na ňom zúčastnilo 72 000 ľudí).
Počas neho sa napríklad nečakane zjavil Elon Musk a dohodol sa s organizátormi, že cez Slido bude vyše hodiny odpovedať na otázky z publika. Ďalším je WebSummit, jedna z najväčších technologických konferencií na svete, ktorá sa konala v Lisabone (minulý rok sa na nej zúčastnilo 60 000 ľudí), a taktiež World Economic Forum v Davose (minulý rok sa tam zišlo 3 000 najvýznamnejších ekonómov a politikov). Pritom to sú konferencie, o ktorých sme na začiatku iba snívali.
Avast kupuje slovenský INLOOPX.
140 ľudí tak začlení do mobilného tímu
Ako dôležité je pre vás dostať sa na tie najvýznamnejšie konferencie?
Bola to od začiatku naša rastová stratégia. Umožnilo nám to zviditeľniť sa, vďaka čomu sme získali drvivú väčšinu našich zákazníkov. Nemáme aktívny marketing, alebo sales, skôr fungujeme tak, že si niekto otvorí nový účet, my ho oslovíme a snažíme sa mu pomôcť k úspešnému prvému eventu so Slido.
Prednedávnom som sa vrátil z USA, kde som počas troch týždňov rokoval so zákazníkmi z najväčších bánk a firiem na svete, ktoré zaujímalo, ako im dokážeme zlepšiť firemné mítingy alebo komunikáciu. Možno jedným z najväčších dosahov minulého roka bolo, že nám vďaka týmto úspechom narástlo sebavedomie.
„Pre startupy je na začiatku dôležité ísť cestou najmenšieho odporu. Čiže nestratiť smer, ale vybrať si na začiatok to, čo je menej náročné, menej drahé.“
Na začiatku boli momenty, keď ste v svoj produkt neverili?
Keď sme sa do toho pustili, boli sme traja blázni, ktorí si naivne mysleli, že to pôjde ľahšie a rýchlejšie, ako to napokon šlo. Povzbudení po výhre na Startup Weekende sme po pol roku zistili, že nemáme takmer žiadne výsledky, Slido použilo tak do desať konferencií a interakcia cez našu aplikáciu bola iba minimálna. Bolo to okolo Vianoc 2012 a my sme premýšľali nad tým, či je to vôbec biznis, ktorý chceme robiť. Potom sa nám začalo viac dariť – prišiel náš prvý platiaci firemný zákazník – O2.
Tiež nám veľmi pomohlo, že nás začala využívať B2B eventová agentúra Fleming na zahraničných konferenciách, ktoré organizovala. Pamätám si, ako sme mali v máji 2013 v jeden deň tri konferencie, na dvoch z nich sme ani neboli osobne, a bola tam skvelá interakcia. To bol prvý deň, keď sme sami uverili, že máme vynikajúci produkt, ktorý môže fungovať bez nás kdekoľvek na svete.
Slido si postupne vybudovalo širokú základňu používateľov. Medzi jeho zákazníkov patria Adobe, BBC, Booking.com, Dell, Lufthansa, Oracle, Siemens, Spotify či WeWork a Zendesk. Foto: Michal Lukáč
Čo nasledovalo potom?
Ďalší dôležitý moment nastal v roku 2013, keď sa k nám pridal Peter Krajňák. Mysleli sme si, že pôjde do Londýna a za pár týždňov tam rozbehne našu pobočku. Napokon to trvalo niekoľko mesiacov, počas ktorých prespával u kamaráta v spacáku, kým sa nám podarilo v Londýne získať prvých väčších klientov. Potom bolo zopár ďalších momentov, keď nám naozaj prialo šťastie.
Napríklad, keď sme pred takmer piatimi rokmi v Londýne vyhrali cenu pre najlepší Event Technology Startup. Pri spätnom pohľade môžem povedať, že to naozaj trvalo takmer dva roky, kým sme naplno začali veriť tomu, čo náš produkt robí. Niežeby sa nejako výrazne zmenila technológia, ale skôr naša schopnosť odkomunikovať zákazníkovi jeho pridanú hodnotu a pomôcť mu vyťažiť z nášho produktu maximum.
Prečo ste sa rozhodli založiť prvú pobočku práve v Londýne?
Londýn je hlavným mestom sveta na konferencie. Pokiaľ sme chceli budovať svetový produkt, museli sme sa dokázať obhájiť na svetovej scéne a ponúknuť vyšší štandard, než boli ľudia zvyknutí. Navyše, Londýn je ľahko dostupný, dostaneme sa tam za dve hodiny s Ryanairom. Pre startupy je na začiatku dôležité ísť cestou najmenšieho odporu. Čiže nestratiť smer, ale vybrať si na začiatok to, čo je menej náročné, menej drahé. No logika bola aj taká, že sme vedeli, že ak uspejeme v Londýne, budeme mať šancu aj v Amerike.
Bolo to tak?
Prvých klientov v New Yorku a v San Franciscu sa nám podarilo získať tak, že si nás všimli na konferenciách v Londýne. Bolo pre nás dôležité mať zázemie, nechcel som dopadnúť ako mnoho startupov, ktoré prišli do Ameriky rozbehnúť veľké spolupráce, ale za pár mesiacov spálili veľmi veľa peňazí. Ťažko sa z takej situácie dostáva – psychicky aj finančne. Takto sme dostali možnosť vybudovať si postupne zdravé sebavedomie, ale aj dospieť do bodu, keď budeme pripravení na tie najväčšie spolupráce.
Ako to myslíte?
Predstavte si, že by sme začali spoluprácu so South by Southwest (SXSW) už pred štyrmi rokmi, keď sme spolu začali rokovať. Reálne to trvalo tri roky, kým nás začali používať, ale chvalabohu za to, skôr sme ani neboli „ready“. Na tie najťažšie situácie nás pripravili až tisícky eventov, ktoré sme počas toho obdobia absolvovali, ale aj tak sme počas SXSW museli čeliť situáciám, ako nikdy predtým.
Priznajte si chybu, pridá vám to na autorite.
8 rád, ako byť lepší, od šéfky Pelikánu
Napríklad akým situáciám?
Festival sa konal tesne po tom, čo Donald Trump vyhral prezidentské voľby. Na pódiu bolo množstvo panelov, ktoré boli nesmierne politicky senzitívne. Museli sme správne nastaviť očakávania ľudí a naučiť ich používať produkt tak, aby mal skutočne pridanú hodnotu, a zároveň, aby nedovolili ľuďom „trollovať“.
Platí teda, že politické debaty sú tie, pri ktorých si musíte dávať najväčší pozor?
Najcitlivejšie sú diskusie s verejne známymi osobami, či už sú to politici, alebo celebrity, pri ktorých sa novinári snažia využiť každú príležitosť niečo o nich napísať, chytiť ich za slovíčko. Pritom Slido dokáže ponúknuť hodnotu najmä vtedy, keď majú ľudia úprimný záujem niečo sa dozvedieť. Problémom je, že politické debaty slúžia často na to, aby si politici povedali to, čo chcú, držali sa svojej línie a na ďalšie otázky ani neodpovedali. Prípadne naopak, otázky kladené opozíciou sú skôr útokom, než pokusom o konštruktívnu diskusiu.
Firma najbohatšieho Slováka ohlásila zmeny.
HB Reavis mení vedenie
Povedzte, aké ďalšie zaujímavé diskusie boli moderované cez Slido?
Po tom, čo Elon Musk odpovedal na otázky cez Slido na SXSW, sa na nás nakontaktoval jeho chief-of-staff a v máji tohto roku opäť použili náš produkt na moderovanie otázok pri diskusii, ktorú robila Muskova Boring Company. Náš kolega cestoval do Los Angeles, kde im priamo na pľaci pomohol moderovať diskusiu. To bol pekný príklad toho, ako pracujeme. Na otázky cez Slido odpovedali napríklad aj Steve Wozniak počas konferencie vo Viedni, Richard Branson a Kevin Spacey na World Business Forum v New Yorku, alebo herci z Game of Thrones počas SXSW. Naozaj bolo toho veľa.
Na začiatku som sa tešil z každého jedného spíkra, a nechcem povedať, že by mi to nejako zovšednelo, ale skôr som si uvedomil, že to nie je o známych menách, ale o tom, akú pridanú hodnotu vieme priniesť. Predsa len, čo má väčší dosah, nejaká celebrita, ktorá odpovie na dve otázky, alebo neznámy spíker s menším publikom, ktorému umožníme ovplyvniť životy ľudí? To druhé má pre mňa väčší zmysel.
Ako napríklad dokázalo Slido niekoho ovplyvniť?
Nedávno ma zasiahol príbeh, ktorý nám poslal jeden náš klient, ktorému poskytujeme Slido vo free verzii. Prostredníctvom neho moderuje diskusie s drogovo závislými deťmi a mládežou v Brazílii. Cez Slido mu prišla otázka: „Ako sa čo najjednoduchšie zabijem?“ Našťastie sa im podarilo zistiť, kto otázku poslal. Bolo to miestne dievča, s ktorým začala jeho nezisková organizácia intenzívnejšie pracovať a veľmi pravdepodobne jej to zachránilo život.
Peter Komornik (34) študoval bakalára na fakulte manažmentu v Bratislave a následne MBA na univerzite v Južnej Kórei. Počas štúdií absolvoval aj výmenné pobyty v Nórsku a na Kellogg School of Management v americkom Illinois. Foto: Michal Lukáč
Poďme späť k príbehu, ktorý ste rozprávali. Kedy ste sa rozhodli založiť prvé pobočky v USA?
Bolo to v roku 2014, získali sme zopár angel investorov, ktorí mi umožnili odísť do USA. Prvú pobočku sme založili v San Franciscu, kde dnes máme päťčlenný tím, druhú v New Yorku, kde máme štyroch zamestnancov. Potom máme aj množstvo remote zamestnancov, niektorí sú na Bali a v Sydney, odkiaľ obsluhujú ázijský trh.
Postupne sa to začalo celé nabaľovať ako snehová guľa, prišli prvé spolupráce s eventami pod hlavičkou SXSW, ako napríklad SXSW V2V, ktorý sme dokonca museli sponzorovať. Na základe toho sa nám podarilo nadviazať spoluprácu so vzdelávacím eventom SXSWedu a SXSWeco, ktorý je zameraný na ekológiu, čo postupne viedlo až k našej spolupráci so samotným South by Southwest.
Boli aj nejaké momenty, keď sa rozhodovalo, či firma prežije, alebo nie?
Bolo ich hneď niekoľko. Napríklad pol roka po výhre na Startup Weekende, keď sme sa v decembri rozhodovali, či to má vôbec zmysel pokračovať. Pamätám si na jedno podujatie v Barcelone, keď sme mali technické problémy hneď počas prvého dňa konferencie a mali sme obrovské šťastie, že sme dostali šancu na nápravu na druhý deň. Napokon to dopadlo dobre a tento klient nás používa dodnes. Tiež tie tri eventy, ktoré sa konali naraz v máji 2013.
Každý videl úspech, ale nie to, že sme deň predtým dolaďovali custom aplikáciu do druhej rána a na „ostro“ to spúšťali až na mieste. Pokiaľ by sa to vtedy nepodarilo, nemuseli by sme tu dnes byť. Presne toto sú momenty, keď nám to buď mohlo dodať novú silu, alebo nás to zraziť do kolien. Pritom veľakrát sa startupy rozhýbu tesne po takomto zlomovom momente, preto je dôležité vytrvať. Presne to bol aj náš prípad. Do mája sme mali možno 25 eventov, a ten ďalší mesiac ich už bolo vyše 50.
Na koľkých eventoch dosiaľ bolo použité Slido?
Minulý rok ich bolo okolo 60 000. Celkom od začiatku firmy to môže byť 150 000 eventov.
Tento rok plánujete koľko?
Boli by sme radi, ak by sme to viac ako zdvojnásobili. Počítame asi so 130 000 – 140 000 eventmi.
Hokejový velikán:
Čo číta Zdeno Chára a ako sa dostal k svojej prísnej diéte?
Aký máte pomer zákazníkov, ktorí používajú Slido na konferencie, a ktorí na firemné účely?
To sa postupne menilo. Zo začiatku bola väčšina z nich na konferencie, teraz sú také tri štvrtiny zákazníkov firemní klienti.
S akými univerzitami napríklad spolupracujete?
Spolupracujeme skôr s jednotlivými učiteľmi, ktorí Slido videli na nejakej konferencii, zapáčilo sa im a začali ho používať. Používajú ho učitelia na MIT, Stanforde či na Harvarde. No ak mám byť úprimný, skúsenosť pre učiteľov nie je až tak dokonalá, keďže prvotná idea bolo vytvoriť aplikáciu pre organizátorov podujatí, a nie pre tých, ktorí priamo na pódiu rozprávajú.
Nedávno ste spustili spoluprácu s nástrojom Slack. Čo bolo za týmto nápadom?
Slack sa postupne stáva esenciálnym nástrojom pre komunikáciou vnútri firmy. Ľudia strávia hodiny a hodiny nad komunikáciou v Slacku, tak prečo im neuľahčiť každodennú prácu integráciou so Slido? Je to náš prvý experiment, skúsiť integrovať Slido do každodennej komunikácie firiem. Slack je otvorená platforma, takže sme nemali problém to vybudovať.
„Nechcem, aby sme dopadli ako firma, ktorá zabudne na to, čo stálo za jej úspechom, a to bude začiatkom jej konca. Keď to náhodou prestane byť boj, tak vieme, že prehrávame.“
Ako dlho ste na tom pracovali?
Pracovali sme na tom vyše roka, v máji sme zverejnili štvrtú iteráciu produktu. Máme už niekoľko zákazníkov, ktorí používajú Slido cez Slack, ako napríklad Twilio alebo Zendesk. Viacerí ďalší zákazníci, ktorým sme o tejto integrácii povedali, boli tou myšlienkou nadšení. Podľa mňa je práve toto cesta do budúcna: podobné nástroje sa zrejme stanú centrálnym miestom pre firemnú komunikáciu a buď budeme ich súčasťou, alebo nie – no v tom prípade budeme vždy len marginálny nástroj.
Plánujete aj ďalšie integrácie?
Určite. Budovanie nových integrácií je pomerne dôležitou súčasťou našej súčasnej stratégie. Potrebujeme na to vybudovať väčší vývojársky tím.
Kde máte najväčší trh?
Je to najmä Severná Amerika. Rozmýšľame aj nad vytvorením ešte jednej pobočky na tomto trhu, buď v USA, alebo v Kanade.
Aké tržby ste dosiahli za minulý rok?
Približne tri milióny eur (v roku 2016 dosiahla firma tržby 1,2 milióna eur, pozn. red.).
Držíte sa v čiernych číslach?
Áno, niečo vyše roka po tom, čo sme získali anjelskú investíciu, sa nám až na pár mesiacov darí zotrvať v pozitívnych číslach. Napriek tomu sa snažíme takmer všetko, čo zarobíme, investovať späť do firmy.
Akú výšku dosiahla spomínaná anjelská investícia?
Približne 280-tisíc eur (medzi trojicou anjelských investorov bol aj spoluzakladateľ Esetu Anton Zajac, pozn. red.).
Máte ako spoluzakladatelia naďalej vo firme majoritu?
Áno, naďalej si držíme vo firme väčšinu a anjelskí investori, ktorí časom do firmy vstúpili, majú menej ako 30-percentný podiel.
Hľadáte aj ďalšieho investora, napríklad nejaké venture kapitálové fondy?
Dlho sme sa o to snažili, ale teraz chceme rásť s peniazmi, ktoré zarobíme.
Neumožnilo by vám to rásť rýchlejšie?
Neviem, či by bolo s investíciou možné rásť o toľko rýchlejšie. A keby aj áno, tak rast, ktorý máme teraz, je stále zdravý a už aj beztak je veľkou výzvou na fungovanie firemných procesov, nastavenie komunikácie a na zachovanie firemnej kultúry. Nemám pocit, že by nás tržby limitovali – veď iba medzi rokmi 2016 a 2017 sme dosiahli trojnásobné tempo rastu. Tento rok sa budeme skôr snažiť zastabilizovať, rast bude preto na konci roka pomalší.
Mítingy v púšti a párty domovy.
Čo ma naučili rokovania v Iráne?
Ako ďaleko ste od toho, aby ste sa stali svetovou jednotkou?
Naším cieľom, ktorým sa vnútri firmy riadime, je stať sa jedným z lídrov na trhu do roku 2021. Pokiaľ sa nám podarí dosiahnuť takú základňu užívateľov, ako plánujeme, tak už budeme vedieť povedať, že je firma stabilná, úspešná a azda aj svetová.
A čo na to teda potrebujete?
V podstate stačí, ak budeme pokračovať v doterajšom tempe. Ak budeme schopní ďalej ísť na vlne, na akej ideme teraz a nespadnúť z nej, tak máme skutočne šancu preraziť. Na druhej strane, snažím sa brať to s pokorou, pretože viem, ako ľahko sa z nej dá spadnúť. To je asi to najťažšie na startupoch – akceptovať, že napriek tomu, že robíte všetko najlepšie, ako môžete, bojujete najsilnejšie, ako sa dá, tak vás môže vlna kedykoľvek prevaliť.
My sa na nej pokúsime ísť až do konca. Pokúsime sa nikdy neuspokojiť – lebo práve vtedy, keď nás budete počuť vyhlasovať, že „aha, už sme tam“, tak z nej pravdepodobne padáme. Nechcem, aby sme dopadli ako firma, ktorá zabudne na to, čo stálo za jej úspechom, a to bude začiatkom jej konca. Keď to náhodou prestane byť boj, tak vieme, že prehrávame.
Akú porciu trhu si viete odkrojiť pre seba do roku 2021?
Podľa mňa je zaujímavé to, že my si z trhu neodkrajujeme, my ho skôr pomáhame vytvárať a šírením povedomia medzi zákazníkmi ho aj zväčšujeme. Naším cieľom je prepracovať sa k milión eventom do roku 2021.
Celý rozhovor vyšiel v špeciálnom vydaní magazínu Forbes Made in Slovakia z júna tohto roka. Kúpiť si ho môžete tu.
Foto: Michal Lukáč