Kto nás najviac motivuje k zodpovednejšiemu, ekologickému správaniu? Často to nie sú aktivisti v pravom zmysle slova, ale napríklad cestovatelia, fotografi či známe tváre televíznej obrazovky, ktorí sa rozhodli na svojich sociálnych sieťach propagovať envirotémy.
Životné prostredie, ekologické povedomie, udržateľnosť, zero waste. Slovné spojenia, ktoré sa čoraz častejšie objavujú na sociálnych sieťach a osvojili si ich aj slovenskí influenceri. Forbes sa spolu s agentúrou GroupM, ktorá zastrešuje najväčšiu skupinu mediálnych agentúr na slovenskom a globálnom trhu, pozrel na to, ktorí z našich eko-aktivistov dokáže ovplyvniť svoje publikum na sociálnych sieťach najviac.
Kto je naša najpopulárnejšia celebrita a kto nás už otravuje? Toto je najnovší prieskum
V našom zozname dominujú známe mená sociálnych sietí, ktoré často komunikujú tému ochrany životného prostredia, udržateľnosti a zamýšľajú sa nad dopadmi neekologického životného štýlu. Zároveň však agentúra merala influencerov, ktorí majú komerčný potenciál a viac ako 25-tisíc fanúšikov na Instagrame.
Okrem parametrov ako rozpoznateľnosť, páčivosť, dôveryhodnosť a záujem o životné prostredie sa meral aj takzvaný Influence Funnel. Tento údaj predstavuje mieru, akou daný človek dokáže ovplyvňovať iných ľudí svojimi odporúčaniami. Čím je toto číslo vyššie, tým lepšie, pričom priemer celej vzorky je 100. Hodnota nad 100 znamená, že ovplyvňuje svoje publikum vo vyššej miere, ako zvyšok meraných influencerov.
Patrik Paulínyi
Influence Funnel: 126
Rozpoznateľnosť: 6%
Mám ho/ju rád: 35%
Dôveryhodný: 36%
Zaujíma sa o životné prostredie: 39%
Fotograf, videomaker a cestovateľ, ktorý svojich fanúšikov motivuje k čisteniu prírody. Vďaka jeho iniciatíve Z lásky k Slovensku, ktorá nastavila zrkadlo nášmu správaniu sa k slovenskej prírode sa podarilo vyzbierať tony odpadu po celej krajine. Aj keď gro jeho príspevkov na Instagrame tvoria zábery zväčša slovenskej prírody, fanúšikovia ho vnímajú ako enviroaktivistu, práve vďaka iniciatíve, do ktorej sa zapojili desiatky ľudí.
Avšak, ako v minuloročnom rozhovore pre Forbes vyhlásil, za influencera sa nepovažuje. „Influencer je pre mňa človek, ktorý má oveľa väčšiu fanúšikovskú základňu. Keď ma tak niekto nazve, tak je to pre mňa možno aj demotivujúce, pretože sa radšej radím k filmárom či fotografom,“ povedal.
Andrea Zahurancová
Influence Funnel: 119
Rozpoznateľnosť: 5%
Mám ho/ju rád: 56%
Dôveryhodný: 55%
Zaujíma sa o životné prostredie: 63%
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Spoluzakladateľka startupu s očnou optikou Eyerim a cestovateľka. Takto poznajú Andreu Zahurancovú jej fanúšikovia na Instagrame. Zážitky z cestovania spája vo svojich príspevkoch aj s osvetou o prírode, ktorú si máme vážiť. Svojich followerov aktivovala k zbieraniu odpadkov, často komunikuje rôzne výzvy. Začiatky enviroaktivít u nej siahajú ešte do študentských čias. „Ovplyvňovali sme sa navzájom všetci na našom prvom študentskom byte vo Viedni. V nádvorí sme mali osem rôznych košov na triedenie odpadu a mali sme piati študenti challenge, aby sme do toho čierneho hádzali čo najmenej,“ hovorí.
Na koho dáme na Instagrame najviac? Ovplyvňujú nás celebrity, s ktorými máme veľa spoločného
Spolu s nadmerným nakupovaním, plastmi je podľa nej recyklácia ďalším, obrovským problémom Slovenska. Jej cieľom je ďalej šíriť osvetu medzi ľuďmi, aby nenakupovali zbytočné jedlo, ale aj oblečenie a napríklad sa naučili, že nie je potrebné v supermarketoch všetko baliť do vreciek. „Sledujem však, že sa osveta šíri, ľudom viac a viac záleží a to je super,“ dodáva.
Barbara Jagušák Heribanová
Influence Funnel: 119
Rozpoznateľnosť: 20%
Mám ho/ju rád: 20%
Dôveryhodný: 36%
Zaujíma sa o životné prostredie: 47%
Slovenská predstaviteľka hnutia Fashion revolution sa vo svojich príspevkoch zameriava aj na komunikovanie udržateľnej módy, vplyvu fast fashion, popri čom otvára aj témy súvisiace s ochranou životného prostredia. „Keď som sa začala venovať udržateľnej móde pred ôsmimi rokmi, sociálne siete sa len rozbiehali. Dnes sa mi často stáva, že mi ľudia píšu maily alebo správy na Instagram o tom, ako sa tešia, že ich inšpirujem slovenskými značkami, podcastom Nová doba udržateľná alebo inými aktivitami, ktorým sa venujem,“ hovorí pre Forbes s tým, že veľkú motiváciu vidí najmä u mladých ľudí.
Keď recyklovanie plastov nestačí: Toto je 5-krokový sprievodca kompostovaním v byte
Podobne aj ona sa sústredí napríklad na zero waste princípy, obmedzenie cestovania lietadlom, plánovanie nákupov potravín, no napríklad aj na nenakupovanie oblečenia, ktoré si skôr prenajíma z butikov či od dizajnérov. „Požičiavanie oblečenia je na svete celkom rozšírené a teším sa, že vďaka skvelým projektom sa dá oblečenie na jednu príležitosť požičať už aj u nás,“ vysvetľuje.
Jedným z najvypuklejších problémov Slovenska, v tejto oblasti je podľa nej to, že mnoho Slovákov stále nevie triediť odpad. Tvrdí, že je pre to dôležité podporovať iniciatívy a petície za zlepšovanie životného prostredia. „Dôležité je vytrvať, opakovať ľuďom stále to isté, zapájať sa do verejnej diskusie, a hlavne sa netváriť, že je v poriadku, keď niekto vlastní len pre potešenie osem áut, päť domov a 100-vky párov značkových topánok a desiatky kabeliek,“ dodáva.
Natália Pažická
Influence Funnel: 112
Rozpoznateľnosť: 8%
Mám ho/ju rád: 46%
Dôveryhodný: 54%
Zaujíma sa o životné prostredie: 61%
Mladá študentka a enviroaktivistka, ktorá motivuje ľudí zamýšľať sa nad svojou spotrebou, tým čo nosia, jedia, akého je to pôvodu, aké to má zloženie a aký to má dopad na životné prostredie, v ktorom žijeme. Vďaka svojim aktivitám si už vyslúžila prezývku „slovenská Greta“. Vo svojich príspevkoch a videách ľudí vyzýva, aby obmedzili príjem živočíšnych potravín, prípadne vyhľadávali tie z kvalitných zdrojov.
Okrem environmentálneho aspektu je témou jej príspevkov aj sociálna udržateľnosť, teda podpora produktov, ktoré nie sú vyrobené v zlých sociálnych podmienkach. V minulosti sa venovala modelingu, pracovala pre fast fashion značky, aj pre to je sociálna udržateľnosť a nespravodlivosť jednou z tém, ktoré na svojich sieťach komunikuje.
Svojich fanúšikov motivuje podľa svojich slov k rozumnejším rozhodnutiam. Nenakupuje fast fashion, stravuje sa prevažne vegánsky, spravidla certifikovanými potravinami, používa prírodnú kozmetiku a čistiace prostriedky.
Naty Kerny (Natália Körnerová)
Influence Funnel: 107
Rozpoznateľnosť: 8%
Mám ho/ju rád: 23%
Dôveryhodný: 38%
Zaujíma sa o životné prostredie: 62%
Natália Körnerová je známa ako modelka, ktorej vášňou je jazda na koni, avšak vo svojich príspevkoch sa zameriava na eco-friendly tematiku. Začiatky jej enviroaktivizmu siahajú do čias, kedy založila instagramový profil @lepsi_svet, kde sa za týždeň nazbieralo šesťtisíc fanúšikov. „Ľudia môj účet začali označovať ako zbierajú odpadky, ako nahrádzajú plasty, triedia odpad, varia vegánske jedlá, alebo ma označili keď mali na sebe outfit od lokálneho dizajnéra,“ hovorí pre Forbes. Túto stránku, dnes už pod názvom @platformaudrzatelnosti, prenechala nakoniec kamarátke, ktorá v téme udržateľnosti pokračuje.
Napriek alternatívam testujú kozmetiku na zvieratách. Prečo sú populárne značky neetické?
Problémom je podľa nej nevedomosť ľudí. „Ak by mladí študenti mali medzi vyučovacími predmetmi enviromentalistiku , vedelo by ich to formovať a rovnako celá generácia by mala väčšie pochopenie,“ vysvetľuje. Cieľom podľa nej má byť, aby sa ľudia naučili žiť vedome, „pretože ako sa vraví, nepotrebujeme hrsť ľudí, ktorí žijú bezobalovo a vegánsky. Potrebujeme milióny ľudí, ktorí sa trochu snažia.“
Siete vs. profesionálny život
Vyššie spomínanými menami zoznam ekologicky zameraných influencerov nekončí. Do hodnotenia sa niektorí nedostali napríklad kvôli slabému komerčnému potenciálu, časovaniu prieskumu, prípadne sa skôr zameriavajú na komunikáciu eko-friendly produktov či propagáciu výletov do prírody.
Medzi nich patrí napríklad Milan Bez Mapy, cestovateľský blogger, moderátorka Veronika Cifrová Ostrihoňová, ktorá envirotémy často komunikuje, no nie je na ne zameraná, ale napríklad aj moderátor Viktor Vincze. Stálica televíznej obrazovky má na jednej strane oveľa vyššiu rozpoznateľnosť, ako spomínaný ekoinfluenceri, no ľudia Vinczeho spájajú zatiaľ skôr s jeho profesiou, ako s ekologickým aktivizmom, ktorý prezentuje na sociálnej sieti.
Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk