7. augusta 2019

S pomenovaním influencer sa nestotožňuje. Partik Paulínyi, ktorý sa v rebríčku Forbes Králi internetu umiestnil na 10. mieste tvrdí, že sa stále skôr považuje za filmára či fotografa. V rozhovore pre Forbes prezradil aj to, čo ho pri tvorbe demotivuje. 

Z príspevkov Patrika Paulínyiho na sociálnych sieťach je cítiť, že je vášnivým cestovateľom a milovníkom prírody. To dokázal aj videom Z lásky k Slovensku, ktoré nastavilo zrkadlo nášmu správaniu k slovenskej prírode. K jeho aktivite – zbieraniu odpadu po krajine – sa pridali desiatky jeho fanúšikov a podľa jeho slov sa takto podarilo vyzbierať takmer sedem ton odpadu po celom Slovensku. 

Sociálnymi sieťami dnes hýbu instagramové modelky. Nie je to pre vás, ako človeka, ktorý sa vo svojich príspevkoch sústredí skôr na fotky prírody demotivujúce? 

Možno by som sa v tomto prípade neorientoval ani na to, že najväčší zásah majú fitnes blogerky – ľudia to proste sledujú. Čo mňa skôr možno trochu mrzí je, že to, čo sa ľuďom páči z mojej tvorby, býva občas len jednoduchá fotka pláže, kde je more, piesok a palmy. Tieto fotky mávajú omnoho väčší úspech ako napríklad fotka, ktorá je naozaj vytrpená v krutých podmienkach niekde na horách. Tak aj toto býva občas demotivujúce.

Čím si to vysvetľujete? Je to tým, že hory doma máme a Slováci chcú radšej vidieť exotiku?

Myslím, že nejde ani tak o konkrétnu fotografiu, ale celkovo mám pocit, že dnešná generácia má rada jednoduché veci a potrebuje, aj vzhľadom na to, akú dobu žijeme, niečo, pri čom môže vypnúť a nemusí rozmýšľať. Doba je uponáhľaná, ľudí už nebaví pozerať ani dlhšie video, chcú sa zrelaxovať a nie premýšľať nad ďalšími problémami, prípadne nad tým, ako som urobil danú fotku. Myslím, že už to vnímajú len ako zábavu.

Čo vás teda stále najviac motivuje k tvorbe?

To, čo ma najviac baví na fotení, je chodenie do hôr. Keď idem do hôr fotiť, tak tam aj prespím, aby som mohol zachytiť západ Slnka, nočnú oblohu či východ Slnka. Ale v tomto prípade treba vyniesť na vrchol so sebou ťažkú techniku plus vodu, varič, jedlo a spacáky. Takže to nie je jednoduchý výstup a možno aj polovica prípadov dopadne tak, že počasie sa napokon pokazí, príde hmla a neurobím žiadnu fotku. Ale nemôžem povedať, že by som bol z toho smutný, pretože mám aspoň zážitky, na ktorých staviam a to ma na fotení najviac baví.

Na snímke je známa islandská hora Kirkjufell. Foto: Patrik Paulínyi

Viete odhadnúť, koľko vám v priemere trvá urobiť jeden príspevok na Instagram?

Je to rôzne. Záleží od podmienok v prírode. Niekedy sa mi to podarí cvaknúť rýchlo, ale niekedy z toho môže byť záležitosť aj na niekoľko dní. Keď sme fotili čiastočné zatmenie Slnka, tak som chcel odfotiť snowboardistu v žľabe v Nízkych Tatrách a v pozadí malo byť zatmené Slnko. Tak napríklad toto trvalo tri dni. Dva dni sme hľadali lokalitu pomocou rôznych aplikácií, aby sme vedeli, kde bude vidieť Slnko v danom čase a hľadali sme správny žľab, v ktorom sa bude dať fotiť. Týmto sme strávili teda dva dni, aby sme potom urobili za päť minút jednu fotku. A tak, ako som už spomínal, keď idem niekde na hory, tak sa pokojne môže zamračiť, fotku neurobím a musím ísť na dané miesto znovu. Takže tiež to občas znamená dva dni a dva výstupy. Ale na druhej strane sa stávajú aj také veci, ako napríklad prednedávnom som bol v Dolomitoch a prišli sme akurát vo vhodný čas na parkovisko a za 10 minút som mal hotovú fotku.

Úspešný influencer? Buďte úprimný, radí Dorota a Greta. Ak to nedokážete, nechajte si to pre seba

Ktorá z platforiem je pre vás smerodajnejšia? YouTube alebo Instagram?

Čisto pre mňa a moju tvorbu určite Instagram. Môj YouTube je v podstate slabý, snažím sa ho síce rozbehnúť, ale momentálne určite vyhráva Instagram.

Ako sa vy pozeráte na slovo influencer?

Ja samého seba za influencera nepovažujem. Influencer je pre mňa človek, ktorý má oveľa väčšiu fanúšikovskú základňu. Keď ma tak niekto nazve, tak je to pre mňa možno aj demotivujúce, pretože sa radšej radím k filmárom či fotografom. Influencer je pre mňa pomenovanie človeka, ktorého nevedia ľudia zaradiť, či označiť nejakým iným pojmom podľa toho, čo robí.

No na druhej strane sa v závislosti od počtu followerov odvíjajú aj spolupráce s rôznymi značkami. Aké sú vaše skúsenosti so spoluprácami?

Samozrejme, mám aj ja nejaké ponuky, ale snažím sa z nich vyberať podľa toho, s čím sa viem stotožniť. Nechcem niečo robiť nasilu, ale rovnako aj ja oslovujem, alebo som oslovoval značky.

Ako to prebieha z tohto pohľadu?

Napríklad, keď som začínal cestovať, tak som pred cestou na Island rozposlal mail do rôznych požičovní áut, s tým, že som im ponúkol barter. Oni mi dali auto a ja som im dodal nejaké fotky a týmto som sa snažil si znížiť výdavky na cestovanie. Alebo napríklad, teraz sa mi roztrhol ruksak a ak by mi prišla ponuka od nejakej značky na taký, ktorý by som vedel využívať, tak sa vieme dohodnúť za nejakú malú čiastku alebo za barter. Spolupráce stále nie sú mojím hlavným príjmom. Ten mám z videa.

Patrik Paulínyi sa preslávil fotografiami netradičných miest. Foto: Patrik Paulínyi

Dá sa vôbec na Slovensku týmto spôsobom vyžiť?

Ak by som rátal len svoje spolupráce, tak by som sa asi ešte uživiť nedokázal, keďže mám dosť veľké náklady aj na techniku. Môj hlavný príjem je z videí a nie zo spoluprác. Ale myslím, že v budúcnosti toho bude ešte viac a možno sa už budem vedieť aj uživiť.

Nemyslíte si, že je to niekedy skôr na škodu, ak má človek priveľa spoluprác?

Nemyslím si, že je to správne. Čudujem sa aj značkám, že oslovujú toho človeka, ktorého instagramový profil vyzerá ako katalóg produktov. Kto potom tomu môže veriť, ak niekto promuje jeden produkt za druhým? Ja si skôr vyberám také značky a spolupráce, ktoré mi sadnú.

Toto sú slovenskí influenceri, ktorých u nás nepoznáme. Zaujímaví sú pre zahraničné firmy

Na vašom profile okrem fotografií zarezonovala aj kampaň, počas ktorej ste čistili slovenskú prírodu. Aká bola na toto odozva?

Skvelá. Zapojilo sa veľa ľudí a vyzbieralo sa množstvo odpadu a rozhodne som nečakal, že sa nájde až toľko ľudí ochotných pomôcť.

 Ako vznikla pôvodne táto myšlienka? Išlo len o vlastnú iniciatívu?

Presne si pamätám, že kedy som sa rozhodol natočiť toto video. Bolo to po zime a šiel som sa prejsť na Liptovskú Maru, vtedy bolo celkom málo vody a uvidel som, koľko odpadu tam bolo naplaveného. Vtedy som si povedal, že skúsim využiť silu sociálnych médií, tak som urobil video a neskôr aj kampaň na Instagrame, aby som zapojil čo najviac ľudí.

Máte odmerané, koľko sa podarilo takto vyzbierať smetí?

Počas natáčania prvého videa som zbieral odpad len v národných parkoch. Vtedy som vyzbieral odhadom asi sto kíl v okolí Liptovskej Mary, v Slovenskom raji, Nízkych Tatrách a na ďalších miestach. A potom som robil túto jar druhé video, kde som sa snažil zapojiť aj iných ľudí cez Instagram s tým, že som sa snažil zohnať nejakých partnerov, ktorí by ľudí odmenili za zbieranie, aby mali nejakú motiváciu. Oni mi následne poslali fotku vyzbieraného odpadu a odhadom sa takto podarilo vyzbierať takmer sedem ton odpadu zo slovenskej prírody.

Vizitka

Už začiatky fotografickej tvorby Patrika Paulínyiho boli ovplyvnené láskou k prírode, ktorá sa neskôr niesla aj jeho dokumentárnymi filmami, videami či krátkymi spotmi. Dokumentarista, fotograf a vášnivý cestovateľ dnes tvorí z rôznych kútov sveta a tvrdí, že práve spoznávanie nových ľudí, zvykov a kultúr je pre neho tou najväčšou inšpiráciou. Rodák z Liptovského Mikuláša sa preslávil najmä videom Z lásky k Slovensku: 100 kg odpadu z našich lesov, ktoré ukazuje odvrátenú stránku našej krajiny. Spoločne s priateľkou Andreou Zahurancovou (č. 8 v našom rebríčku) vyzbierali za pár dní v slovenských lesoch vyše 100 kilogramov odpadu. V aktivite pokračujú aj na svojich cestách v zahraničí a prostredníctvom sociálnych sietí šíria osvetu.

 Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk