2019
Králi internetu
Kto je top influencer
na Slovensku?

1. GARÁŽ.TV

Popis Sociálne médiá

Recenzent áut vek: 42 IPI skóre: 132

Rasťo Chvála začínal v rádiu Lumen ako uvádzač, od septembra 1995 tam viedol vlastnú motoristickú reláciu. Po odchode z rádia viac ako 10 rokov pôsobil ako motoristický novinár vo vydavateľstve Petit Press, kde rozbehol automobilovú podstránku denníka SME. V roku 2015 sa rozhodol venovať vlastnému projektu Garáž.tv, ktorý vytvoril spolu s manželkou Katkou, ktorá sa zhostila úlohy kameramanky. Zo svojej záľuby urobil zárobkovú činnosť a dnes mu firmy platia za to, že recenzuje ich autá. V súčasnosti je na Slovensku jeho portál najsledovanejším internetovým videoportálom vo svojej kategórii. V rámci štúdie Influence Power Index ho ľudia zvolili za človeka, ktorý dokáže v najväčšej miere ovplyvniť ich nákupné správanie.

2.MR PYCO

Popis Sociálne médiá

Moderátor a kuchár vek: 41 IPI skóre: 117

Martin „Pyco“ Rausch sa pohybuje vo svete médií od roku 1993, keď ako hudobný redaktor a moderátor začal pracovať vo Fun Rádiu. Známym sa stal vďaka účinkovaniu v hudobno-zábavnej súťaži Slovensko hľadá SuperStar, ktorej tri ročníky moderoval spolu s Adelou Vinczeovou (rod. Banášovou). Na konte má moderovanie viacerých televíznych šou či udeľovaní cien, posledným väčším projektom bola šou Tvoja tvár znie povedome. Pyco vyštudoval hotelovú akadémiu, svoju záľubu vo varení pretavil do troch kníh o jedle (vydané v rokoch 2012, 2014, 2016), do ktorých nielen napísal recepty, ale aj nafotil fotografie. Najnovšie sa stal tvárou projektu Kuchyňa Lidla, v rámci ktorého pripravuje bezmäsité recepty, keďže sám je vegetarián. Okrem varenia rád cestuje, jeho obľúbenou destináciou je Grécko. Približne pred 15 rokmi študoval v Aténach novogréčtinu.

3. LUCYPUG

Popis Sociálne médiá

Blogerka a youtuberka vek: 23 IPI skóre: 116

Lucia Hrušková vyštudovala marketing, je blogerka, vlogerka a youtuberka, aj keď výraznú základňu fanúšikov má najmä na Instagrame. Tvorí pár so známym slovenským youtuberom GoGom, od ktorého dostala mopslíka, ktorý sa často objavuje v jej príspevkoch na Instagrame a YouTube. Vloguje od roku 2011, vo videách sa venuje najmä móde, kozmetike, DIY projektom, cestovaniu a tipom pre mladé dievčatá. Jej kanál patrí medzi najsledovanejšie kanály na slovenskej ženskej YouTube scéne. V roku 2017 nadviazala komerčnú spoluprácu s francúzskou dermatologickou značkou Bioderma. Má vlastnú značku oblečenia, školských potrieb a doplnkov. Spolupracovala napríklad s Fordom, aktuálne spolupracuje napríklad s Tezenisom či Coca-Colou.

4. LUCIDSTYLE

Popis Sociálne médiá

Vizážistka vek: 35 IPI skóre: 115

Lucia Sládečková vyštudovala fakultu politológie a medzinárodných vzťahov, no rozhodla sa venovať líčeniu. Táto make-up artistka, vizážistka a hairstylistka sa stala známou vďaka účinkovaniu v televíznej relácii Nákupné maniačky, kde líčila účastníčky programu. Má 2,5-ročnú dcéru Lýdiu, ktorej spravuje vlastný profil na Instagrame, na ktorom ju sleduje viac ako 28-tisíc ľudí. Spolu s dcérou sa stali tvárami limitovanej edície dojčenskej vody Lucka. Pod značkou Lucid Style ponúka vlastný rad umelých mihalníc a štetcov, okrem toho organizuje kurzy sebalíčenia a vizážistické kurzy. Spolupracovala napríklad so značkami Mark scrub či Bioderma.

5. TOTHEM83

Popis Sociálne médiá

Atlét vek: 36 IPI skóre: 115

Slovenský reprezentant v atletike Matej Tóth sa venuje chôdzi na 20 a 50 kilometrov. Vyštudoval žurnalistiku, no profesionálne sa venuje športu a svojej športovej akadémii. Prvú zlatú medailu si odniesol v roku 2010 zo Svetového pohára v Chihuahua (Mexiko), ďalšiu sa mu podarilo získať v roku 2015 na MS v Pekingu a o rok sa v Riu de Janeiro stal olympijským víťazom. Dvakrát vybojoval aj striebornú medailu, obe na majstrovstvách Európy v atletike – v 2014 v Zürichu a minulý rok v Berlíne. Bol obvinený z dopingu, istý čas pre to nemohol súťažiť, komisia nakoniec uznala, že Tóth neporušil dopingové pravidlá. Minulý rok pokrstil svoju autobiografiu Odchýlka, v ktorej sa venuje témam ako víťazstvá, prehry, príprava na súťaže či spomínaná dopingová kauza.

6. DOROTA&GRETA

Popis Sociálne médiá

Blogerka vek: 35 IPI skóre: 114

Michala Grešková je autorkou asi najznámejšieho slovenského blogu pre mamičky Dorota&Greta. Pôvodne pôsobila v bankovníctve, no dnes je mamou na plný úväzok a okamihy strávené so svojimi dcérkami Dorotou, Grétou a Agátou zaznamenáva cez hľadáčik fotoaparátu. Blogovať začala po narodení druhej dcéry, v roku 2014, keď začala s pridávaním príspevkov na Facebook. Neskôr si založila vlastný blog aj profil na Instagrame. Najväčšiu časť jej spoluprác tvoria kontrakty so značkami detského oblečenia a detských doplnkov. „Nepodpíšem sa pod niečo, s čím nesúhlasím. Príliš tvrdo a dlho som si budovala to, čo mám dnes, aby som si to zničila za pár eur,“ povedala pre Forbes v máji minulého roka.

7. TATIANA ŽIDEKOVÁ

Popis Sociálne médiá

Fitneska vek: 26 IPI skóre: 114

Známa vyznávačka zdravého životného štýlu mala k športu blízko od malička. Hrávala volejbal, tenis, plávala, lyžovala, v detstve vyskúšala aj balet, až ju to zaviedlo k fitnesu. Má rada prírodu a turistiku. Okrem športu sa venuje aj móde a stylingu, v minulosti niekoľko rokov pracovala ako manažérka v predajni s dámskymi odevmi. Od trinástich rokov pracovala ako čašníčka v rodinnej firme, v súčasnosti ju živia najmä komerčné spolupráce s viacerými firmami. Medzi ne patria napríklad značka funkčných nápojov Divas drinks, Reebok či Sunroot. Je aktívna len na Instagrame, ostatné sociálne siete na propagáciu spoluprác nevyužíva. Nedávno sa stala mamičkou, porodila dcérku Vanesu.

8. ANDREA ZAHURANCOVÁ

Popis Sociálne médiá

Startupistka vek: 26 IPI skóre: 113

Keď pred štyrmi rokmi končila bakalárske štúdium vo Viedni a začínala sa obzerať po prvej práci či stáži v odbore, oslovil ju brat Martin s návrhom na spoločné podnikanie. Dnes je ich startup eyerim najväčším a najrýchlejšie rastúcim e-shopom s očnou optikou v regióne strednej a východnej Európy a Andrea je jeho kreatívnou riaditeľkou. Rodáčka zo Spišskej Novej Vsi je okrem podnikania známa aj na sociálnych sieťach. Sledovatelia jej začali vo väčšom pribúdať najmä po zverejnení krátkeho dokumentárneho videa Follow me to: Slovakia od jej priateľa Patrika Paulínyiho (č. 10 v našom rebríčku), ktoré je zostrihom ich spoločných ciest po krajine. Andrea je vášnivou cestovateľkou a okrem zdieľania zážitkov z iných krajín využíva sociálne siete aj na osvetu ekológie.

9. KRISTÍNA TORMOVÁ

Popis Sociálne médiá

Spisovateľka a podnikateľka vek: 37 IPI skóre: 112

V minulosti známa najmä ako herečka s nomináciou na Českého leva, od narodenia dvojčiat Matildy a Ely aj spisovateľka, podnikateľka a influencerka, ktorá ovplyvňuje nielen mamičky. Rodená Kristína Farkašová stojí za úspešnou značkou Koláčová, pod ktorou navrhuje dnes už ikonické pásikavé tričká s nápismi. V roku 2017 s vtedajším priateľom a súčasným manželom Petrom Tormom rozbehli biznis s krytmi na telefóny s vtipnými nápismi, heslami aj zaujímavými ilustráciami od slovenských maliarov, grafikov či dizajnérov. Jej knihy s tematikou materstva sa stali predlohou seriálu TV JOJ Som mama, v ktorom stvárnila hlavnú úlohu. Okrem toho Tormová bloguje o rôznych celospoločenských témach, pričom sa nevyhýba ani politike.

10. PATRIK PAULÍNYI

Popis Sociálne médiá

Fotograf a dokumentarista vek: 27 IPI skóre: 112

Už začiatky fotografickej tvorby Patrika Paulínyiho boli ovplyvnené láskou k prírode, ktorá sa neskôr niesla aj jeho dokumentárnymi filmami, videami či krátkymi spotmi. Dokumentarista, fotograf a vášnivý cestovateľ dnes tvorí z rôznych kútov sveta a tvrdí, že práve spoznávanie nových ľudí, zvykov a kultúr je pre neho tou najväčšou inšpiráciou. Rodák z Liptovského Mikuláša sa preslávil najmä videom Z lásky k Slovensku: 100 kg odpadu z našich lesov, ktoré ukazuje odvrátenú stránku našej krajiny. Spoločne s priateľkou Andreou Zahurancovou (č. 8 v našom rebríčku) vyzbierali za pár dní v slovenských lesoch vyše 100 kilogramov odpadu. V aktivite pokračujú aj na svojich cestách v zahraničí a prostredníctvom sociálnych sietí šíria osvetu.

11. SISA_KR

Popis Sociálne médiá

Blogerka vek: 31 IPI skóre: 112

Jej tvár môžu ľudia poznať z reklám, časopisov či finále Miss Universe z roku 2009. Bývalá modelka, nadšená športovkyňa a blogerka. Silvia Križanová, ktorá začala po narodení syna písať najmä o materstve, riadi tiež e-shop oneandsixos. Internetový obchod, ktorý ponúka minimalistické zlaté či strieborné doplnky s gravírovaním, vlastní so snúbencom Tomášom Grbavčicom. Už niekoľko rokov spolupracuje so značkou Adidas a toto leto sa stala ambasádorkou projektu bežeckého hnutia Adidas Runners Bratislava – My first 10k, v rámci ktorého pripravujú ľudí na ich prvý 10-kilometrový beh.

12. MONIKA HILMEROVÁ

Popis Sociálne médiá

Herečka vek: 44 IPI skóre: 111

Prvý hraný film nakrútila už ako 10-ročná a tomuto povolaniu sa venuje dodnes. O šesť rokov neskôr sa stala členkou Radošinského naivného divadla, neskôr pôsobila v Činohre SND, Štúdiu L+S, Astorke Korzo ’90 či v Divadle Aréna. Pre širokú verejnosť sa stala známejšou najmä s nástupom slovenských televíznych seriálov. Hrala v Ordinácii v ružovej záhrade či Búrlivom víne a momentálne ju diváci môžu vidieť v seriáli Oteckovia. Je držiteľkou viacerých hereckých ocenení vrátane Osobnosti televíznej obrazovky. Spolu s manželom, tanečníkom a choreografom Jarom Bekrom, sú známi svojou záľubou v cestovaní.

13. PPPETER

Popis Sociálne médiá

Youtuber vek: 26 IPI skóre: 111

Vlastným menom sa tento Bratislavčan volá Peter Popluhár. Stojí za obľúbenou youtube paródiou na Harryho Pottera s názvom Dano Drevo, ktorá sa virálne šírila po slovenskom internete pred desiatimi rokmi. Odvtedy sa PPPeter, alebo po novom PPPíter, vo svojej tvorbe posunul, je tiež známy ako súčasť dvojice komikov dnes už neaktívneho kanála Shy Chickens. Najväčší úspech má však na svojom youtube kanáli, kde ho sleduje viac ako 100-tisíc fanúšikov. Vo svojich vlogoch sa venuje paródii jednotlivých krajín sveta, cestovaniu a komediálnym skečom. Napísal tiež knihu o cestovateľských zážitkoch s názvom Kde všade som (ne)zomrel. Má za sebou veľkú spoluprácu na vlogoch z Afriky s Red Bullom.

14. GOGOMANTV

Popis Sociálne médiá

YouTuber vek: 23 IPI skóre: 110

Najúspešnejší slovenský vloger Daniel Štrauch sa preslávil pod pseudonymom GoGo. Je prvým youtuberom na Slovensku a v Česku, ktorý získal viac ako milión odberateľov. Prvé video zverejnil ako 15-ročný, o tri roky neskôr sa už finančne osamostatnil od rodičov. Počet klientov, ktorí s ním chcú spolupracovať, stále rastie. „Vyše 90 percent z firiem, ktoré ma oslovia, musím dokonca odmietnuť,“ povedal pre Forbes v apríli minulého roka. V roku 2015 vydal knihu s názvom GoGo – Chalan z internetu, v ktorej opisuje zákulisie svojej práce aj detaily z osobného života. Spolupracuje napríklad s Lidlom či Fantou. Je partner youtuberky a blogerky Lucypug, s ktorou sa zoznámil počas ich spoločného štúdia na strednej umeleckej škole.

15. DRAHO

Popis Sociálne médiá

Novinár a youtuber vek: 29 IPI skóre: 110

Drahomír Piok začínal ako videoredaktor v Hospodárskych novinách, kde bol päť rokov. Pracoval na témach ako technológie a auto-moto. Často vo svojich videách testoval autá alebo technologické vychytávky. Autám sa naďalej venuje aj na svojom youtube kanáli, ktorý rozbehol v roku 2016. Influencer minulý rok prešiel z Hospodárskych novín do portálu Startitup. Draho je tiež spoluzakladateľom a tvárou detailingového štúdia RDM Garáž, teda wellnessu pre autá.

16. PATRABENE

Popis Sociálne médiá

Youtuberka vek: 26 IPI skóre: 110

Videá nakrúca už zhruba päť rokov. Slovenská youtuberka Patrícia Bénesová pochádza z bratislavskej Petržalky a aktuálne má na svojom YouTube viac ako 200-tisíc fanúšikov. Nakrúca krátke komediálne skeče a robí rôzne pokusy. Naposledy sa napríklad rozhodla týždeň jesť len pizzu, predtým skúšala virálne japonské recepty či testovala rôzne lifehacky a DIY návody. Tvrdí o sebe, že je introvertka. Okrem vlogovania pracuje ako fotografka. Komerčné spolupráce rozbehla s kozmetickými značkami Nivea a Mark scrub, ale aj s odevnou značkou Tezenis, startupom eyerim alebo s Coca-Colou.

17. DOMINIKA KID KOVÁCS

Popis Sociálne médiá

Fitnes trénerka a influencerka vek: 36 IPI skóre: 109

Dominika Kid Kovács je fitneska a fitnes trénerka, ktorá sa venuje aj téme zdravej výživy. Jej manžel je známy slovenský boxer Tomi Kid Kovács. Na svojom instagramovom profile influencerka často propaguje jeho športový projekt – Akadémiu Tomiho Kida v Matúškove, kde aj ona pôsobí ako trénerka. Jej príspevky sú zamerané na cvičenie a zdravé recepty, spolupracuje s viacerými firmami ponúkajúcimi výživové doplnky.

18. L3NIK

Popis Sociálne médiá

Youtuberka vek: 29 IPI skóre: 109

Lenka Titková, ako sa táto známa youtuberka a influencerka volá vlastným menom, má spolu viac ako 150-tisíc sledovateľov. Pôsobí v Košiciach a na YouTube pridáva videá o kozmetických produktoch, líčení, účesoch a starostlivosti o seba. Spolupracuje napríklad so značkami Bioderma alebo Pepsi. V jej videách občas vystupuje aj jej brat Michal.

19. NUTELINDOCHKA

Popis Sociálne médiá

Instagramerka vek: 31 IPI skóre: 109

Instagramerka a bývalá modelka, ktorá vyniká najmä svojimi výraznými ryšavými vlasmi. Podľa fotiek na sociálnej sieti je zrejmé, že Linda Mlynčárová má záľubu v cestovaní, móde a fotení. Prezývka Nutelindochka zase odkazuje na jej najobľúbenejšiu pochúťku Nutellu. Na Instagrame spolupracuje napríklad so značkami H&M, Huawei či L'Oréal.

20. SAJFA

Popis Sociálne médiá

Moderátor a youtuber vek: 40 IPI skóre: 106

Matej Cifra, známy pod prezývkou Sajfa, je moderátor a zároveň najstarší youtuber na Slovensku, ako sa sám nazýva. Jeho kariéra odštartovala v roku 2000 v rádiu B1, odkiaľ sa presunul do Fun Rádia, kde pôsobí doteraz. Do povedomia sa Cifra dostal najmä vďaka rannej šou s Adelou Vinczeovou (rod. Banášovou) a ako moderátor reality šou Vyvolení, ktorá bola v roku 2004 jeho televíznym debutom. Kanál na YouTube si založil ešte v roku 2015. Medzi jeho najsledovanejšie videá patria tie pod hlavičkou pravidelnej relácie lvl Lama, do ktorej pozýva známych hostí, aby s ním hrali videohry. Jeho manželkou je televízna redaktorka Veronika Cifrová Ostrihoňová.

Metodológia

Na základe dopytovania viac ako 8000 respondentov reprezentatívnych pre slovenskú online populáciu vznikol ranking 150 slovenských influencerov a celebrít založený na technike dopytovania CAWI (Computer Assisted Web Interviewing), pri ktorej respondenti vypĺňajú elektronický prieskumný dotazník. Tohtoročný rebríček najvplyvnejších Slovákov tvoria influenceri, a teda osoby, ktoré majú na Instagrame a/alebo YouTube minimálne 50 000 followerov/subscriberov a ktoré zároveň nadväzujú komerčné spolupráce s cieľom zarábať peniaze, alebo osoby známe z televízie či novín. Súčasť rebríčka netvoria tí herci, moderátori či hudobníci, ktorí sú málo aktívni na sociálnych sieťach, nepoužívajú ich ako hlavnú platformu na prezentáciu komerčných aktivít a partnerstiev, prípadne ich značky alebo firmy pôsobiace na slovenskom trhu z rôznych dôvodov (napríklad finančných) neoslovujú ako tváre svojich kampaní. Ranking 20 najväčších slovenských influencerov bol zostavený na základe viacerých kritérií a v rámci konečného Influence Power Index skóre sa vyhodnocuje nielen znalosť influencera, a teda potenciálny zásah, jeho obľúbenosť alebo prepojenie na značku, ale aj takzvaný influence funnel, čo je meranie toho, nakoľko dokáže influencer ovplyvniť svojich followerov/subscriberov. Za výsledkami štúdie stojí agentúra GroupM, ktorá na Slovensku zastrešuje mediálne agentúry Wavemaker, Mediacom a Mindshare, pričom sa špecializuje na dáta, technológie a insight potrebné pre marketingovú komunikáciu a mediálne plánovanie. Wavemaker, Mediacom a Mindshare na téme influence marketingu spolupracujú so značkami ako Beiersdorf, Slovak Telekom, Volkswagen, Procter and Gamble, F&F alebo Unilever.

Kategórie

V tohtoročnom webovom vydaní slovenských top influencerov je na výber zoradenie členov rebríčka v piatich kategóriách. Základnou kategóriou je zoradenie „Podľa IPI skóre“, v ktorej je uvedených 20 influencerov na základe konečného Influence Power Index skóre, ktoré získali v realizovanom dotazníku. Títo ľudia majú najväčšiu schopnosť ovplyvniť ľudí ku kúpe propagovaných výrobkov alebo k návšteve propagovaných miest, reštaurácií či hotelov, ale i ovplyvniť myslenie svojich followerov. V kategórii „Podľa povedomia“ sú top influenceri zoradení na základe toho, aké percento opýtaných ľudí poznalo vybraných členov rebríčka, prípadne o nich aspoň počulo. Zvyšné tri kategórie vypovedajú o tom, akí dôveryhodní, kontroverzní a obľúbení sú u ľudí členovia tohtoročného rebríčka.

Zostavili: Adriána Heglasová, Zuzana Matuščáková, Veronika Šoltinská
Foto: Instagram influencerov
Údaje o počte followerov sú z 25. júla 2019.

Kto je to influencer?

Cambridge Dictionary influencera definuje ako osobu alebo skupinu, ktorá má silu ovplyvňovať správanie a názory druhých. V ostatných rokoch začali preto rôzne spoločnosti a organizácie spolupracovať s týmito ľuďmi, aby dosiahli svoje marketingové ciele. Základom je prepojiť influencera so značkou tak, aby to bolo uveriteľné pre jeho fanúšikov. Marketing firmy dostáva v podobe influencerov posilu. Nemali by byť len konkurenčnou výhodou, ale mali by značke priniesť aj expertízu a skúsenosti. Odozva na ich využitie v kampani musí byť merateľná a pridať hodnotu brandu.

Preklad slova influencer do slovenčiny zatiaľ neexistuje. Slovo influencer pochádza z anglického výrazu ovplyvniť. Influenceri majú možnosť vyjadriť sa, postaviť sa aj v celospoločenských debatách na jednu alebo druhú stranu. To pomáha zdravej diskusii. Ale stáva sa veľmi zriedka, že influenceri tento potenciál reálne využijú. S davom followerov prichádza veľká zodpovednosť.

Najčítanejšie články o influenceroch na Forbes.sk: