22. novembra 2017

Najprv prišli influenceri. Potom mikro influenceri. Čo bude ďalej? Nano influenceri?

Trh sa hýbe dopredu a mňa trápi otázka: čo robí niekoho influencerom?

Cambridge Dictionary dokonca influencera definuje. A to ako osobu alebo skupinu, ktorá má silu ovplyvňovať správanie a názory druhých. To ale nie je nič nové. Po stáročia sme predsa mali filozofov, umelcov, aktivistov. Boli to influenceri minulosti.

Dnes už je influencer každý, kto má internet. Pridajte vodu vo forme fanúšikov a počkajte kým vykysnú sponzori. Cink, peniažky!

Lenže byť influencerom znamená asi viac než len získať veľké publikum. Toto je návod pre firmy, na čo by sa mali pozerať, kým si začnú s nejakým inluencerom:

Profesionálne pozadie a vedomosti

Je úplne bežné prelustrovať si budúceho zamestnanca. Influenceri by nemali byť výnimkou. Firmy by sa mali pozrieť na jeho vzdelanie, prácu, kreatívne kompetencie, imidž. Ako ho ľudia majú radi.

Mali by byť spoľahlivými zdrojmi infomácií. To sa dá otestovať na pohovore alebo neformálnej debate. Online profily by si vždy firmy mali nechať overiť. Radšej sa na influencerov pozerať ako na ľudí, od ktorých si kupujeme službu než na naháňačov stád.

Schopnosť produkovať kreatívne výsledky

Marketing firmy dostáva v podobe influencerov posilu. Nemali by byť len konkurenčnou výhodou, ale mali by priniesť aj expertízu a skúsenosti. Niektoré texty pri postoch, ktoré influencerom niekto sponzoroval sú také bezduché, že sa pýtam, či si firma a dotyčný vôbec písali.

Samuel O’Brient, riaditeľ HR v Gryphon Capital si myslí, že influenceri by mali byť tými prvými, ktorí sa vzbúria proti starým pravidlám vo firme. Zbieranie reakcií na príspevky, kde sa spomínajú sponzori, závisí od toho, akí sú influenceri šarmantní a bystrí. „Vplyv sa meria veľkosťou a hodnotou odozvy, akú vyprovokuje,“ tvrdí Rachel Miller, influencer marketing manažérka vo firme TopRank Marketing. Odozva musí byť merateľná a pridať hodnotu brandu.

Schopnosti odmerať prínos pre značku

V matematike aj marketingu platí, že by mal existovať vyvážený pomer medzi followermi našej influence hviezdy a počtom lajkov/interakcií, ktoré má na svoje posty. Niekto, koho sleduje 34-tisíc ľudí, by nemal mať iba 700 lajkov bez akéhokoľvek komentára. Ak nesedia čísla, preč od nich. Značí to, že influencer je neefektívny alebo si kúpil fanúšikov. Alebo oboje. Vplyv na publikum a veľkosť publika si netreba mýliť.

Sila charakteru, keď sa má postaviť za veci, na ktorých záleží

Influenceri majú možnosť vyjadriť sa, postaviť sa v celospoločenských debatách na jednu alebo druhú stranu. To pomáha zdravej diskusii. Ale stáva sa veľmi zriedka, že influenceri tento potenciál reálne využijú. Teraz sa to stalo napríklad pri kampani #MeToo, ktorá hovorila o sexuálnom násilí. Bez žien influenceriek by sa debata nepodarila.

S veľkým davom followerov prichádza veľká zodpovednosť. Veru.

Autor Joe Escobedo píše pre Forbes.com o marketingu. 

Hlavná foto: Sajfa alias Matej Cifra je slovenským influencerom. Foto: Sita/AP