11. februára 2020

Každý rok je viac ako 115 miliónov zvierat použitých na rôzne experimenty, ukazujú dáta z výskumu organizácie Cruelty Free International. A veľká časť z nich práve v kozmetickom priemysle. V niektorých častiach sveta je dokonca testovanie na zvieratách na vzostupe, k čomu prispieva aj legislatíva konkrétnych krajín. Ktoré kozmetické spoločnosti stále testujú na zvieratách a prečo?

V Európskej únii vstúpil v roku 2004 do platnosti zákaz testovania hotových kozmetických výrobkov na zvieratách. O päť rokov neskôr začal platiť aj zákaz testovania zložiek kozmetických výrobkov na zvieratách a v máji 2018 prijal Európsky parlament uznesenie, v ktorom žiada globálny zákaz testovania kozmetiky na zvieratách do roku 2023.

Sestry zo Soaphorie plánujú vyrábať kozmetiku
šitú na mieru v prírodnom laboratóriu

Napriek tomu, že v Európskej únii nenájdeme kozmetické výrobky, ktoré boli testované na zvieratách, mnohé zo svetovo populárnych značiek vyskytujúcich sa aj v našich končinách sú neetické. Podľa zoznamov, ktoré vedie organizácia Peta, medzi ne patria napríklad Johnson & Johnson, L’Oréal, Estée Lauder či Procter & Gamble.

Ani mnohé luxusné značky, ako napríklad Chanel, nie sú v oblasti testovania zvieratami etické. Foto: Unsplash

Dôvodom je legislatíva niektorých štátov, ktoré vyžadujú dodatočné testovanie kozmetiky, a to aj na zvieratách. Príkladom je jeden z najatraktívnejších trhov pre značky – Čína. Firmy doteraz mali na výber: buď dosiahnu ďalší profit, alebo udržia nulovú toleranciu voči testovaniu na zvieratách.

Desať z desiatich najhodnotnejších kozmetických značiek sveta si podľa online portálu Statista vybralo prvú možnosť, čo pravdeopodobne prispelo aj k ich hospodárskym výsledkom. A aj keď niektoré z týchto firiem s Čínou o tejto téme rokujú, zatiaľ akceptujú legislatívu, ktorá testovanie na zvieratách vyžaduje.

Najhodnotnejšie kozmetické značky sveta v roku 2019 a ich hodnota (v miliónoch dolároch). Zdroj: STATISTA

Niektoré z mladších značiek však našli spôsob, ako ju „obísť“. Využili čiastočné uvoľnenie pravidiel z roku 2016, ktoré sa týka predaja v e-commerce. Príkladom je Fenty Beauty speváčky Rihanny, ktorá sa na tamojší trh dostala cez platformu Tmall Global.

Produkty v Číne teda predáva len online. Najnovšie zmeny v legislatíve na rok 2020 však dávajú nádej na vstup vegánskym a „cruelty-free“ kozmetickým spoločnostiam aj mimo online sveta. Minulý týždeň napríklad Avon oznámil zastavenie testovania na zvieratách naprieč portfóliom všetkých svojich značiek. Stali sa tak vôbec prvou kozmetickou spoločnosťou predávajúcou v Číne, ktorá ukončila toto povinné testovanie.

Alternatívy

Globálne spoločnosti si začínajú uvedomovať, že dnešného spotrebiteľa zaujímajú aj princípy etickosti a udržateľnosti. Mnohé sa preto nebránia inováciám a pripravujú sa na prechod ku „cruelty-free“ modelu.

Napríklad Avon, Unilever či Procter & Gamble, ktoré stále testujú svoju kozmetiku aj na zvieratách, začali skúšať vreckovky na syntetickom kožnom tkanive od spoločnosti MatTek Corp. Tá ho vytvára z buniek odobratých z kože darovanej počas procedúr ako sú redukcia prsníkov, obriezka či liposukcia brucha.

Vegánska značka kozmetiky prešla rebrandom.
Pár z Two Cosmetics otvoril i vlastnú kamennú predajňu

Carl Westmoreland, vedúci výskumník pre bezpečnosť Unileveru, uviedol, že práve zákaz v EÚ spred niekoľkých rokov priniesol do tejto sféry viac inovácií. Ktoré zo známych značiek svoje produkty stále testujú na zvieratách? Peta ich eviduje stovky, tu je zoznam pár najznámejších:

L’Oréal

Napriek tomu, že v priebehu rokov dosiahla tretia najhodnotnejšia kozmetická značka určitý pokrok a minimalizovala testovanie na zvieratách, je stále na čiernej listine organizácie PETA. Na svojej stránke však tvrdí opak.

„Spoločnosť L’Oréal netestuje na zvieratách žiadne zo svojich produktov ani žiadne z ich zložiek, a viac ako 30 rokov je vo popredí alternatívnych metód testovania,“ píše spoločnosť.

Realitou však je, že svoje produkty distribuuje aj v Číne, kde zákon testovanie na zvieratách stále vyžaduje. S tamojšou vládou vedie rokovania o tejto téme.

Maybelline

Podobne ako jej materská spoločnosť L’Oréal a väčšina veľkých kozmetických spoločností, aj Maybelline vyváža svoje produkty do Číny.

Estée Lauder

Materská spoločnosť mnohých ďalších značiek ako sú Clinique, Mac, Donna Karran, Bobbi Brown, La Mer, Tommy Hilfiger, Michael Kors či Tom Ford Beauty taktiež testuje svoje výrobky aj na zvieratách. „Testovanie na zvieratách realizujeme vtedy, ak to požaduje regulačný orgán,“ píše firma na svojej stránke.

Victoria´s Secret

Po rokoch udržiavania politiky žiadneho testovania na zvieratách značka v roku 2018 vstúpila na čínsky trh. Organizácia Peta ju vtedy odstránila zo zoznamu „cruelty-free“ spoločností.

Ďalšie značky, ktoré testujú na zvieratách:

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk