27. septembra 2020

Jej biznis dozrel. V júni 2018 nám bývalá programátorka Ivana Zuzinová predstavila príbeh svojej vegánskej kozmetiky Ponio, s ktorej založením to takpovediac trochu riskla. Dokázala však, že risk je zisk, a o dva roky neskôr cíti veľkú zodpovednosť za svoje produkty i podnikanie.  

Keď sa Ivana snaží zosumarizovať uplynulé obdobie, tak ho označuje za hektické. „Bolo náročnejšie aj kvôli tomu, že mi začiatkom roka zomrela mamina. Tým pádom práca nebola úplne prím, ale napriek tomu sa nám podarilo niekoľko pekných aktivít,“ hovorí.

Od roku 2018 podľa nej nabral na sile trend prírodných, ekologických a zero waste produktov. Na tento fakt sa s odstupom času pozerá z dvoch perspektív. 

Úspešná podnikateľka musela zmeniť názov svojej značky. Teraz plánuje nové priestory za státisíce eur

„Na jednej strane je skvelé, že sa už o to ľudia zaujímajú masovo. Na strane druhej to ide trošku na úkor kvality tým, že marketing je často silnejší ako reálny efekt, a značky sa z toho snažia vyťažiť čo najviac,“ konštatuje Ivana.

Počas uplynulého obdobia sa o vegánsku kozmetiku Ponio začali väčšmi zaujímať bezobalové obchody, ktoré zažívajú doslova boom, v čom videla podnikateľka príležitosť, a preto sa jej bez váhania chopila. Trh sa podľa nej pretvára, čo v biznise vidí na číslach. Momentálne 30 až 40 percent svojich produktov posiela do bezobalových predajní.

Má štandard, ktorý nechce podliezať

Kým v prvom článku Ivana hovorila o tom, že si v biznise zakladá na poctivosti, a snaží sa vytvoriť niečo pekné či užitočné, jej filozofia sa tiež posunula vpred. „Je to trošku zrelšie. Kedysi som potrebovala vyskúšať úplne všetko. Všetky vône, všetku exotiku. Teraz smerujem skôr k minimalizmu a funkčnosti. Tak isto cítim väčšiu zodpovednosť voči zákazníkom a zamestnancom,“ približuje.

Často ju totiž ľudia prosia, aby neprestala vyrábať napríklad šampúch (tuhý šampón) s ichtamolom 

Tím štyroch žien na čele s Ivanou sa stará o fungovanie vegánskej kozmetiky Ponio. Foto: archív Ponio

„Je to výrobok, ktorý im rieši zdravotný problém. To je to hlavné, nejde iba o peknú vôňu, ale funkčnosť, ktorá im de facto zlepšuje kvalitu života,“ vysvetľuje Ivana. Keby podobné produkty niekedy v budúcnosti plánovala vyradiť z portfólia, tak by priniesla alternatívne riešenie.

A plán má i pre každý nový produkt vegánskej kozmetiky Ponio: „Bola by som rada, ak by bol reálnym prínosom. Nech nie je iba bombastický, ale lepší, nech je vidieť posun.“ 

Zároveň Ivana priznáva, že si od posledného článku vyprofilovala priority, na základe ktorých postupuje. Uvádza to na príklade surovín, ktoré používa na výrobu vegánskej kozmetiky Ponio. Ich výber je citlivejší a neustále pri ňom zohľadňuje požiadavky a očakávania zákazníkov. „Sú tam nejaké limity. Keď ľudia vidia Ponio, tak vedia, že nebude obsahovať to, to alebo to. A očakávajú štandard, ktorý si nemôžem dovoliť podliezť,“ dodáva. Kompromis hľadá medzi tým, čo chcú zákazníci, a čo chce ona sama. 

Odišla z korporátu, aby vyrábala prírodnú kozmetiku. Je proti používaniu umelín a chemikálií

Za uplynulé obdobie Ivana investovala aj do vybavenia výrobných priestorov značky vo Zvolene. „Zväčšil sa hrniec, zväčšila sa miesička na šampúchy. Takéto inovácie sa dejú priebežne, organicky a podľa potreby. Keď už cítime, že je nám tesno, tak to vynovíme,“ smeje sa.

V množnom čísle hovorí kvôli tomu, že zamestnáva tri kolegyne na plný úväzok, ktoré si nevie vynachváliť. Od roku 2018 tvoria stabilný tím, ktorému chodia občasne vypomáhať brigádnici. 

Objednávky vegánskej kozmetiky Ponio počíta mesačne na stovky, no poukazuje pri nich na paradox. „Ich počet klesá napriek tomu, že obrat máme rovnaký alebo mierne rastie,“ vraví.

Jej produkty sa totiž presúvajú z eshopového predaja do kamenných obchodov. Momentálne väčšiu časť objednávok odosiela do predajní, než priamo ku koncovému zákazníkov. Čo to znamená? Menší počet balíkov s väčším počtom produktov.

Na českom evente skončila v mínuse

Od júna 2018 pribudli vo vegánskej kozmetike Ponio i novinky. Podľa Ivany ich síce nebolo veľa, no považuje ich za zaujímavé. „Napríklad sme pridali možnosť predaja kondicionérov v kompostovateľných téglikoch, ktoré sú alternatívou plastových a hliníkových obalov. Takisto sme pripravili deodoranty bez sódy pre ľudí, ktorých sóda dráždi,“ ozrejmuje.

Záujem o čerstvú kozmetiku Mylo prevyšuje výrobnú kapacitu. Aj napriek kríze počítajú s rastom tržieb

Naposledy predstavila konečnú podobu produktu, s ktorým dlhodobo zápasila. Ide o šampúch s kondicionérom určený pre suché, poškodené, namáhané a farbené vlasy. Od začiatku podnikania ho vyrábala v rôznych verziách, no so žiadnou receptúrou nebola vyslovene spokojná.

Neúspech či nedostatočný úspech ju vždy prinútili utlmiť výrobu tohto produktu, až kým nedorazila pandémia koronavírusu. „Navštívila ma kamarátka, ktorá používa všetky moje produkty, okrem šampónu, ktorý potrebovala na suché vlasy. Až to ma k tomu dokopalo,“ spomína Ivana.

Práve šampúchy, na ktorých názov má zaregistrovanú ochrannú známku, patria v značke medzi stálice obľúbenosti. 

Najpredávanejším produktom kraľujú obľúbené tuhé šampóny s originálnym názvom. Foto: archív Ponio

Nedávno sa vegánska kozmetika Ponio objavila tiež na evente Dyzajn market v Prahe. Bola to prvá skúsenosť značky s predajnou akciou v Českej republike. „Dlhšie nás na ňu volali, nemali sme čas, a keď už sme sa prihlásili, tak akurát v nešťastnom korona medziobdobí,“ približuje Ivana.

Nižšia účasť mala za následok nižší predaj. „Vzhľadom na vysoké náklady v Prahe, na cestu a tak ďalej, to bola asi jediná akcia, na ktorej sme skončili v mínuse. Takže na dosť dlho sa nám tam nebude chcieť ísť,“ dopĺňa.

S výnimkou predajného eventu sa vegánskej kozmetike Ponio darí v susednej krajine veľmi dobre. Ivana označuje Čechov za zásadných odoberateľov. Aj to je dôvod, pre ktorý na svojom eshope pridala možnosť prepnúť si zobrazovanie cien z eur na české koruny, americké doláre a anglické libry.

„Čo sa týka zahraničia, gro produktov posielame v rámci Slovenska a Česka, a teraz posledný rok sa nám dobre rozbehol obchod s dvomi eshopmi v Poľsku, čo je tiež celkom príjemné,“ opisuje. 

Budúcnosť v charitatívnych projektoch

Keď od Ivany vyzvedáme, ako vyzerá jej bežný deň, tak sa zasmeje. Spolu s kolegyňami hodnotia, že jediným pevným bodom programu je ranná káva. „Ja som u nás ten chaotický prvok, ktorý príde, niečo ponarúša, dievčatá to po mne upracú, keď niečo tvorím. Mne sa často stane, že niekde zachraňujem ešte nejakú mačku. Vtedy im zavolám, že neprídem do práce, lebo bežím na veterinu,“ ozrejmuje.

Práve zvieratá sú veľmi podstatnou súčasťou jej života. „Som rada, že v podstate zárobky z Ponia mi umožňujú financovať aj pomoc zvieratám,“ dodáva. 

Mydláreň s nulovým odpadom. Vitajte u slečny Kaplánovej

Nuž, a ako si Ivana udržiava balans medzi pracovným a osobným životom? S tým vraj problém nemá od momentu, počas ktorého sa rozhodla presťahovať na lazy, respektíve polosamotu. „Mám plno zverov, kone, psa, mačky a tiež rekonštrukciu domu, takže sa viem pokojne odtrhnúť od práce. Vlastne sa priznám, že momentálne nie som žiadny vorkoholik,“ opisuje s úsmevom.  

Od posledného článku začali v Ponio vyrábať i deodoranty bez sódy. Foto: archív Ponio

A čo ďalšie fungovanie? Ivana sa chce posúvať vpred, predstavovať produkty, ktoré neomrzia, a priebežne sa zlepšovať. „Nebudeme si hovoriť, že výrobky sú dokonalé. Každý vie byť ešte lepší. A mojím snom by bolo, keby sme boli ako značka nejakým ekologickým inovátorom. Že prinášame niečo, čo je lepšie,“ prezrádza.

Zároveň by bola rada, ak by jej podnikanie malo hlbší rozmer, a dokázala ho prepojiť s charitatívnymi aktivitami. Buď to priamo alebo nepriamo by v budúcnosti rada zastrešovala takéto aktivity.  

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?