26. júla 2020

Veronika Hupková, alias Hupka, hlása v biznise návrat k prírode. Vo svojej kozmetickej značke Herbs by Hupka stavila práve na liečivú silu byliniek od výmyslu sveta. Opiera sa pritom o základné piliere Tradičnej čínskej medicíny, aromaterapie a odmieta použitie zbytočných umelín či chemikálií. Cestu si chce raziť zdravším a oveľa uvedomelejším spôsobom. „Je dôležité robiť niečo, čo vás baví a napĺňa, pretože keď to robíte s láskou, ide naozaj všetko ľahšie,“ vraví. 

Život jej znenazdajky zmenil workshop

Ešte skôr, než sa Veronika rozhodla založiť kozmetickú značku a pustiť sa na vlastnú päsť do biznisu, vždy niečo rada vyrábala. Pripravovala si sirupy, tinktúry, čaje i džemy z byliniek a plodín. Jej veľkou záľubou a oddychom bol ich zber vo voľnej prírode. Neskôr sa jej hobby rozrástli aj o štúdium Tradičnej čínskej medicíny a tiež aromaterapie. Kedy teda začala prvýkrát zvažovať, že by sa vydala cestou podnikania? 

Záujem o čerstvú kozmetiku Mylo prevyšuje výrobnú kapacitu.
Aj napriek kríze počítajú s rastom tržieb

Bez okolkov priznáva, že to bolo v období, počas ktorého pracovala v korporátnom svete. Ten ju nedokázal zaujať. „Práca ma nenapĺňala. Skôr ma zaujímali iné, prírodné smery,“ vysvetľuje pri pohľade do minulosti. Azda najväčší zlom nastal v momente, keď sa zhodou náhod dostala na jeden workshop, v rámci ktorého si vyskúšala výrobu prírodnej kozmetiky. Ako sa hovorí, bola to láska na prvý pohľad, v tomto prípade vyskúšanie. „Po jeho konci som volala všetkým v rodine, že toto je to, čo musím robiť,“ dopĺňa. 

Veronika vyrába svoju prírodnú kozmetiku výhradne ručne. Foto: @sobasch.co

Veronika podotýka, že je odjakživa neposedná, a aj to je jeden z dôvodov, pre ktorý výroba kozmetiky naplno zapadla do jej sveta. „Dokázala spojiť moje vedomosti o bylinkách, filozofiu Tradičnej čínskej medicíny a poznatky z aromaterapie,“ upresňuje a vzápätí s úsmevom dodáva: „Navyše, umožnila mi kreatívne sa vyžiť.“

Kozmetickú značku Herbs by Hupka spočiatku vnímala ako voľnočasovú aktivitu. O tom, že by sa do biznisu mala pustiť naplno a oficiálne, ju presvedčil narastajúci počet pozitívnych ohlasov od známych i úplne cudzích ľudí. Zároveň v jej vnútri narastalo presvedčenie, že by si takto mohla splniť svoj sen. „Mať vlastnú značku a predávať svoje produkty,“ približuje.

Rozhodla sa, že to vyskúša. Jej počiatočné nadšenie bolo hneď podrobené skúške. „Pri prvých návštevách úradov som dostala niekoľko faciek. Až s takou byrokraciou som nepočítala,“ priznáva.  

Mydláreň s nulovým odpadom. Vitajte u slečny Kaplánovej

I napriek tomu si nepripúšťala neúspech a nevzdala sa. Za svoj sen sa rozhodla zabojovať ešte väčšmi. V Bratislave si našla výrobný priestor, ktorý jej schválil Regionálny úrad verejného zdravotníctva, a certifikovala svoje produkty, ktoré by sa inak na trh nemohli dostať. Práve druhý krok smerom k vlastnému biznisu jej zabral takmer rok. 

Stavila na liečivú silu prírody

Čo sa počiatočných investícií do kozmetickej značky Herbs by Hupka týka, Veronika otvorene konštatuje, že mala rôzne zdroje. Rozhodla sa, že využije príspevok na podnikanie, ktorý získala cez Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny. „Pomohol mi najmä pri zriaďovaní prevádzky,“ upresňuje. Postupom času sa pustila i do crowdfundingovej kampane na platforme Startlab.sk, s ktorou uspela, a podarilo sa jej od 135 podporovateľov vyzbierať 5 454 eur na časť certifikácie produktov.  

Programátorka vyrába vegánske produkty.
Jej značka Ponio ponúka šampúchy i pazúchy

Investovala aj vlastné úspory a prispela aj rodina a partner. „Bez nich by som to pravdepodobne v začiatkoch finančne nezvládla,“ konštatuje vďačne. Všetku energiu sústreďuje výhradne na svoj biznis. Z korporátnej práce odišla ihneď, a do dnešného dňa to považuje za správny krok. „Bolo to ťažké rozhodnutie, opustiť istoty, ale neľutujem to. Posledné dva roky mi dali viac, ako keby som 15 rokov robila v korporácii,“ ozrejmuje.  

Produktové fotografie prírodnej kozmetiky Herbs by Hupka. Foto: @wolfdog.adventures

V kozmetickej značke Herbs by Hupka kladie od začiatku dôraz na ručnú výrobu. O strojoch nechce ani počuť, tie predsa ani zďaleka nedokážu nahradiť energiu a lásku, ktoré do svojich produktov sama vkladá. Jej najväčším cieľom je poukázať v biznise na liečivé sily prírody a dôležitosť toho, aby sme sa k nej vracali. Preto pri výrobe odmieta siahať po umelých konzervantoch, parfumoch, farbivách i palmovom oleji.

Produkty Herbs by Hupka obsahujú oleje, maslá a esenciálne oleje v bio kvalite, prírodné aktívne látky i prírodné konzervanty. „V jednoduchosti je predsa krása,“ dodáva, keď menuje zložky svojej kozmetiky. Momentálne vyrobí za mesiac stovky kusov produktov. Keď sa rozprávame o tom, ktorý je najpredávanejší, ani na sekundu nezaváha. Na eshope je to rozhodne jemný ženský gél určený na starostlivosť o intímnu hygienu.

Súrodenci z Banskej Bystrice vyrábajú kozmetiku.
Ponúkajú krémy so slimačím sekrétom

Na rôznych predajných eventoch a podujatiach majú zase zákazníci záujem o produkty, ktorým sa na eshope až tak nedarí. „To je napríklad telové maslo či tigria, bylinková masážna mastička,“ hovorí Veronika a hneď to ešte upresňuje, „Predsa len, cez internet nevedia vyskúšať konzistenciu produktu, alebo ho ovoňať. Koniec koncov sa tým predaj jednotlivých produktov viac-menej vyrovná.“

Chce sa stretávať so zákazníkmi

I jej biznis zaskočila v tomto roku pandémia. Mala dohodnuté veľkoobchodné spolupráce i účasť na predajných eventoch. „Päť dní na to, ako som certifikáty dostala, sa zavreli obchody, hranice, zrušili sa podujatia,“ spomína na marcové obdobie. Kým v prvých momentoch to bol pre ňu šok, dnes už otvorene vraví, že to tak zrejme malo byť. A keďže sa všetko pomaly vracia do normálu, dúfa v zlepšenie situácie.

Vegánska značka kozmetiky prešla rebrandom.
Pár z Two Cosmetics otvoril i vlastnú kamennú predajňu 

V najbližších mesiacoch sa preto plánuje zúčastniť na čo najväčšom počte podujatí. V osobnom kontakte so zákazníkmi sa cíti ako ryba vo vode. „Tá atmosféra osobného stretnutia je nenahraditeľná,“ dodáva. V najbližších mesiacoch bude riešiť i obaly pre ďalšie produkty a expanziu na český trh. Nuž, a keďže je momentálne kozmetická značka Herbs by Hupka takzvanou „one woman show“, rada by si našla i posilu, ktorá by jej pomohla s administratívou.  

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?