Dva roky radikálnych zmien. Ešte v septembri 2018 sme vám predstavili príbeh úspešnej podnikateľky Martiny Dudovej z Humenného a jej kozmetickú značku Navia. Uplynulé obdobie pre ňu nebolo vôbec jednoduché, pretože sa v biznise musela popasovať s jednou z doposiaľ najväčších výziev. Tá napokon vyústila do zmeny názvu z Navia na Kvitok. „Keď som začínala, nepredpokladala som, že niekedy značka narastie do takých rozmerov a jej názov bude zasahovať do práv a ochrannej známky niekoho iného,“ vysvetľuje rozčarovane.
Navia skončila, rebrand sa nekonal
Kolotoč problémov uviedol do chodu list, ktorý Dudová dostala od právnikov jednej svetoznámej kozmetickej značky, keď bola v nemocnici so svojou dcérkou. V ňom ju otvorene vyzvali, aby pristúpila k zmene názvu a loga Navie. Táto požiadavka ju absolútne šokovala. Čo bude ďalej? „Mali sme viacero možností. Mohli sme sa vzdať a ísť robiť niečo iné. Priznám sa, v tom čase som mala aj také myšlienky,“ približuje podnikateľka.
Jedným z ďalších krokov bolo začať bojovať za svoju značku, čo by však stálo priveľa energie, finančných prostriedkov a dokazovanie by mohlo trvať i celé roky. Navyše, Dudová nemala žiadnu istotu, že by nakoniec z celej tejto situácie vyšla ako víťazka sporu. „Niekedy nezáleží na tom, kto má pravdu,“ zamýšľa sa a pokračuje, „Rozhodli sme sa preto ísť cestou zmieru a ustúpili sme.“ S biznisom to nechcela vzdať, nenechala sa odradiť a ani znechutiť.
Preto nabrala nové sily a tejto výzve sa skrátka postavila čelom. Začala s hľadaním nového názvu. Po mnohých pokusoch a rešeršovaní sa vrátila k jednému z prvých návrhov. Z pôvodnej kozmetickej značky Navia sa stal Kvitok. „Vystihuje nás na sto percent. Je to východniarske pomenovanie pre kvietok, pretože sme z východu, na čo sme hrdí, a naša kozmetika obsahuje výťažky z kvetov a bylín nielen na obaloch, ale najmä vo vnútri.“ Aj kd pristúpila na zmenu názvu, o celkovú identitu prísť nechcela.
Presne to je dôvod, pre ktorý Kvitok neprešiel rebrandom či zmenou dizajnu produktov. Dudová sa nemienila vzdať ručne kreslených kvetov a bylín, ktoré zdobia obaly a reprezentujú hodnoty jej biznisu. Dôležitou otázkou bolo, ako zmenu názvu prijmú zákazníci. Toho sa podnikateľka skutočne obávala, no ľudia ju podržali, za čo je im vďačná.
Našlo sa však aj pár výnimiek. „Niektorých to odradilo natoľko, že zrazu bol nevyhovujúci názov dôležitejší než kvalita produktov,“ dodáva. Pre väčšinu pozitívnych ohlasov sa tými negatívnymi netrápila.
Podnikateľka sa rozhodla zmeniť názov svojej značky, no zmenu dizajnu produktov nechcela dopustiť. Foto: archív Kvitok
Recyklačný program a ekologické obaly
Od septembra 2018 sa toho v podnikaní Martiny Dudovej zmenilo oveľa viac. Za úspech svojej kozmetickej značky Kvitok považuje oprávnenie používať logo Cruelty Free International Leaping Bunny, ktoré sa jej podarilo získať vlani. „Je to jediný celosvetovo platný certifikát pre kozmetické spoločnosti, ktorých výrobky, vrátane jednotlivých zložiek, nie sú testované na zvieratách,“ upresňuje. Minulý rok sa podnikateľke tiež podarilo rozbehnúť vlastný recyklačný program.
Ten funguje na jednoduchom princípe, zbieraní použitých obalov od zákazníkov, ktoré sa buď opätovne navracajú do procesu prípravy produktov, alebo sa ďalej zhodnocujú. Od posledného článku Dudová rozhodne nelenila, do portfólia kozmetickej značky Kvitok pridávala nové produkty a vylepšovala už existujúce receptúry. Dovedna má momentálne v ponuke približne 200 výrobkov. Medzi novinky patrí napríklad kolekcia okolo parfumu Senses, tuhé kondicionéry či pleťová kozmetika Solution.
Na kolekcii Solution pracovala Martina Dudová takmer dva roky. Foto: archív Kvitok
Práve príprava kolekcie Solution trvala podnikateľke takmer dva roky. Bol to beh na dlhú trať, no s jeho výsledkom je nadmieru spokojná. „Odráža moje predstavy dokonalej prírodnej kozmetiky, ktorá prepája modernú vedu, tradičnú aromaterapiu a čistú prírodu,“ vysvetľuje. Podnikateľku tešia tiež nové PLA plastové obaly, ktoré sú kompostovateľné a nechala si ich vyrobiť na mieru. Skratka PLA označuje kyselinu polymliečnu, ktorá sa podľa slov Dudovej vyrába z kukuričného škrobu. „Ide teda o stopercentne rastlinný zdroj, čo je ekologickou alternatívou voči klasickým plastom vyrábaným z ropy,“ dopĺňa.
Okrem toho sa podnikateľka začala sústreďovať aj na výrobu produktov, ktoré by pokožke pomáhali aj zvnútra. Preto na trhu predstavila vlastný výživový doplnok vo forme vegánskeho beauty drinku. „Nejde o bežný kolagénový drink. Obsahuje výhradne rastlinné extrakty pre zlepšenie kvality a hydratácie pleti, zníženie vypadávania a podporu rastu vlasov, čo preukázali aj klinické štúdie. Je doplnený aj o kyselinu hyalurónovú či komplex vitamínov pre zlepšenie imunity,“ približuje. A týmto smerom sa chce Dudová v biznise uberať aj naďalej. Jej cieľom je totiž prepojiť starostlivosť o telo zvonku i zvnútra.
Plánuje výstavbu nových priestorov
A čo investície do kozmetickej značky Kvitok? Martina Dudová na pravidelnej báze investuje do nákupu obalov, surovín a certifikácie produktov. Doposiaľ najväčšou položkou bola kúpa a prestavba výrobne spred troch rokov, ku ktorej sa postupne pridávali ďalšie prenajaté priestory. Ani to však nestačí. „Bojujeme s nedostatkom skladových priestorov,“ vraví podnikateľka. „Uplynulé mesiace sme investovali do kúpy pozemku a v budúcom roku plánujeme začať s výstavbou novej výrobnej prevádzky.“ Náklady odhaduje na státisíce eur.
Súrodenci z Banskej Bystrice vyrábajú kozmetiku.
Ponúkajú krémy so slimačím sekrétom
Podnikateľka by bola rada, ak by sa po dokončení budúceho sídla kozmetickej značky Kvitok rozrástol aj jej tím. Momentálne sa na chode biznisu podieľa Dudová s manželom a ich štvorica zamestnancov. Spoločnými silami dokážu mesačne vybaviť objednávky približne od 700 bežných zákazníkov a ďalšie od obchodných partnerov. Okrem toho sa tento rok rozhodla z ekonomických a prevádzkových dôvodov prejsť zo živnosti na spoločnosť s ručením obmedzeným.
Značka Kvitok je z východného Slovenska, čo odráža i nový názov. Foto: archív Kvitok
A čo jej ďalšie plány a ciele do budúcnosti s kozmetickou značkou Kvitok? Dudová chce v prvom rade pokračovať v tom, čo robí od začiatku. Netúži zaspať na vavrínoch, preto sa bude naďalej zameriavať na skvalitňovanie produktov, obalov a ďalšie rozširovanie portfólia. „Ak to situácia dovolí, chceme sa viac sústrediť aj na zahraničný trh,“ konštatuje. Primárne tým odkazuje na susednú Českú republiku, v ktorej má jej kozmetická značka mnoho fanúšikov a zákazníkov.
Našli ste chybu? Napíšte na [email protected]