10. novembra 2020

Od profesionálnych cukrárok mali ďaleko, no nenechali sa odradiť. V roku 2016 si kamarátky Tímea Cseriová a Nina Braun založili značku Pinch of Sweet, v ktorej ponúkajú stopercentne bezlepkové torty a koláče. Rovnako tak pripravia aj bezlaktózovú či nízkosacharidovú verziu, ktorá je vhodná pre diabetikov. Vo svojom biznise sa však musia popasovať s mnohými predsudkami.

Zo záľuby sa stal biznis

Kamarátky sa pôvodne venovali profesiám, ktoré mali od pečenia bezlepkových koláčov na míle ďaleko. V čase, keď sa spoznali, Nina študovala na vysokej škole vo Viedni a Tímea bola zamestnaná v internetovej agentúre ako projektová manažérka, ktorá riadila programátorov. „Veľa som sa venovala športu, zdravej výžive či paleo strave. Nina je zase od malička celiatička,“ vraví Tímea. Vo voľnom čase obe rady piekli a vzájomne ochutnávali svoje výtvory. 

Od cukríkov a lízaniek k tortám. V manufaktúre
Le Sucré vyrába dvojica žien poctivé a lokálne dezerty

Pre Ninu to bola zároveň nutnosť, keďže vtedajšia ponuka v obchodoch bola pre celiatikov značne obmedzená. „To, čo som si nenapiekla, som vlastne nemala,“ upresňuje. Kamarátky sú príkladom toho, ako môže hobby prerásť do biznisu. Jedného dňa totiž dostali ponuku od reštaurácie, ktorá ich oslovila so žiadosťou, aby pre ňu pripravili koláče. Tento prvotný impulz všetko odštartoval. Neskôr sa v roku 2016 zhodli na tom, že sa spoločne pustia do podnikania, a tak založili značku Pinch of Sweet.

Na začiatku boli cheesecaky a brownies. Ponuka sa postupne rozširovala o ďalšie dobroty. Foto: archív značky Pinch of Sweet

Keď spomínajú na to, ako vyzerali ich začiatky, smejú sa. „Piekli sme v našich domácich kuchyniach. Všade boli formičky a v chladničkách ingrediencie na koláče,“ vraví Nina. To sa postupne stalo neúnosným, preto si v centre Nitry prenajali priestory, ktoré začali postupne prerábať a prispôsobovať potrebám cukrárenskej výroby. „Nakúpili sme profesionálne gastro stroje, s ktorými sme sa učili pracovať,“ dodáva Nina.

Rebrand značky vymyslela s kamarátom na pive.
Do svojich tort dáva čokoládu priamo z Belgicka

Všetky doterajšie investície do značky Pinch of Sweet odhadujú na sumu v rozmedzí od 15- do 20-tisíc eur. Keďže sprvu popri pečení ešte pracovali, tak zárobky z koláčov investovali naspäť do chodu biznisu. „Nepotrebovali sme úver, ani sme ho nechceli. Snažíme sa podnikať v tom duchu, že nebudeme mať dlhy a radšej si budeme sporiť do rezervného fondu, ktorý nám v budúcnosti zabezpečí ďalšie investície,“ vysvetľuje Tímea.  

Mýty o zdravých koláčoch

Najväčšou výzvou je pre ne pravidelné vyvracanie mýtov o bezlepkových koláčoch. Často sa totiž stretávajú s názormi, že takéto produkty sú príliš zdravé, a preto nemôžu byť také chutné ako klasické cukrárenské výrobky. Zlom nastáva v momente, keď ich ľudia ochutnajú. „Vtedy prídu na to, že ani jeden z mýtov nie je pravdivý,“ konštatuje Tímea. A hneď pokračuje: „Máme približne 70 až 80 % vracajúcich sa zákazníkov. A nie sú to len celiatici.“ Alfou a omegou sú v značke Pinch of Sweet stopercentne bezlepkové a nekontaminované produkty. 

Palacinkové torty? Tie sú špecialitou kamarátok zo značky Pinch of Sweet. Foto: archív značky Pinch of Sweet

Tomuto faktu musia kamarátky podriadiť fungovanie výrobne aj výber ingrediencií. „Je to dôležité pre celiatikov, ktorí majú silnú intoleranciu, pretože už omrvinka im môže spôsobiť veľké problémy. Takže lepok do našich priestorov ešte nevkročil,“ dodáva Nina. Okrem toho je pre ne v značke Pinch of Sweet dôležitá čerstvosť. Nemajú plný sklad zamrazených koláčov, ktoré by pri objednávkach iba rozmrazovali. Všetky cukrárenské výrobky pripravujú tak, aby boli čerstvé.  

Lásku k pečeniu premenila na biznis. Do rozbehu
sladkej značky Sweet affairs investovala 20-tisíc eur

V začiatkoch sa sústredili len na výrobu cheesecakov a brownies, no ponuku postupne rozširovali. Momentálne je ich portfólio plné rôznorodých koláčov od tartaletiek cez puffky až po tarty či bábovky. Obzvlášť hrdé sú na svoje crêpe caky, teda palacinkové torty, ktoré označujú za vlajkovú loď značky. Kamarátky nenechávajú nič na náhodu. „Všetky novinky najskôr skúšame. Niekedy robíme dve alebo tri verzie toho istého receptu, až kým nie je v štádiu, že za to ľudia môžu dať peniaze,“ hovorí Tímea. Do portfólia počas roka pridávajú aj sezónne špeciality, napríklad na jeseň používajú tekvice či gaštany. 

Prísady nakupujú lokálne, ale aj v zahraničí. Pri výbere sa snažia sústreďovať na krajiny, z ktorých ingrediencie pochádzajú a majú v nich tradíciu. „Využívame napríklad taliansky lieskovcový krém bez palmového tuku s vyšším obsahom lieskovcov,“ približuje Nina. Mesačne vybavia približne 300 objednávok a pripravia 350 až 400 tort.

Pandémia zmenila ich fungovanie

Gro značky Pinch of Sweet tvoril od začiatku veľkoobchodný predaj. Kamarátky dodávali svoje výrobky do kaviarní, reštaurácií a cukrární v Nitre, Bratislave, Topoľčanoch, Seredi, Partizánskom, Zlatých Moravciach, Nových Zámkoch či Komárne. Až kým nedorazila pandémia, ktorá ich prinútila preorientovať sa na predaj koncovým zákazníkom. Všetko sa to udialo zo dňa na deň. 

Ako spomínajú na prvú vlnu? „Keď to vypuklo a všetko sa zatvorilo, týždeň sme si dali výrobnú pauzu. No naše hlavy išli na plné obrátky. Premýšľali sme, ako to celé otočiť,“ vraví Tímea.  

Tímea a Nina sa nesnažia o prehnaný dizajn. Oveľa radšej majú ten minimalistický. Foto: archív značky Pinch of Sweet

Keďže predtým investovali aj do chladiarenského automobilu, rozhodli sa to využiť a svoje cukrárenské výrobky rozvážať priamo do domácností. „Snažili sme sa zaplniť priestor. Keďže si ľudia nemohli dať koláče v kaviarňach, chceli sme ich dostať priamo do obývačiek,“ vraví Nina. Zároveň pripravili ochutnávkové krabičky, prostredníctvom ktorých približujú produkty zákazníkom a vyvracajú mýty, s ktorými sa musia v biznise zaoberať. 

Odišla z advokátskej firmy a začala piecť. Svoje cupcakes
zdobí kvetinami z mascarpone krému

To zostáva ich cieľom aj do budúcnosti. Kamarátky chcú Pinch of Sweet dostať do povedomia verejnosti a rozšíriť rozvozy. „Momentálne pokrývame skôr západné Slovensko. Stred a východ o nás ešte až tak nevie, to je náš cieľ na najbližšie obdobie,“ konštatuje Tímea. Zároveň dúfajú, že po skončení pandémie budú môcť pripravovať poschodové crêpe caky na svadby a vytvoriť nový trend. Nina na záver pridáva aj jeden sen, ktorý by rady zhmotnili: „Veľa ľudí sa nás pýta, prečo nemáme vlastnú cukráreň. Takže uvidíme, možno raz budeme mať cukráreň alebo kaviareň.“

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?