28. marca 2019

Pečenie je pre ňu radosť! Razija Trnačević sa plná entuziazmu pustila do vlastného biznisu a tri roky spätne odštartovala značku Sweet affairs. K sladkému podnikaniu jej okrem iného pomohla i účasť v kuchárskej šou MasterChef.

Za toto obdobie stihla prerobiť pivničné priestory na výrobňu, v ktorej by ste len márne hľadali bielu múku, biely cukor, margaríny alebo umelé farbivá. Torty, koláče, zákusky a ďalšie sladkosti totiž pripravuje s použitím zdravších alternatív prísad. A rovnaké dobroty bude vypekať i svojmu potomkovi, ktorého aktuálne čaká.

Na bicykli za novou prevádzkou

Slovenská značka Sweet affairs vznikla oficiálne v roku 2016. K tomuto kariérnemu kroku priviedla Raziju jej láska k pečeniu a tiež podpora priateľa Jozefa Kudlicsku, ktorý v nej videl veľký potenciál. „Piekla som dva roky predtým, takže som sa tejto aktivite nevenovala odjakživa,“ priznáva úprimne a bez okolkov.

Odišla z advokátskej firmy a začala piecť.
Svoje cupcakes zdobí kvetinami z mascarpone krému

A tak v jeden deň sadla na bicykel a vydala sa hľadať ideálne miesto pre svoju výrobňu v bratislavskej Petržalke. Oslovil ju pivničný priestor v jednom z rodinných domov, ktorý bol síce zaprataný starými vecami, ale Raziji vyhovoval po všetkých stránkach. Do biznisu sa teda pustila spolu s Jozefom. „Bola to dlhá cesta, asi jedna z najnáročnejších, aké sme doteraz absolvovali,“ spomína si pre Forbes.sk.

Torty značky Sweet Affairs, ktorú založila účastníčka show MasterChef Razija Trnačević. Vľavo je torta potretá čokoládovým krémom a ozdobená ovocím, vpravo je torta s bielym krémom a s ovocím.
Torty chce mať Razija dokonalé. Zdobí ich napríklad aj čerstvým ovocím. Foto: archív R. Trnačević

Skôr, ako odštartovali značku Sweet affairs, museli dať dokopy vybratý priestor, nakúpiť potrebné vybavenie a postarať sa o to, aby ich výrobňa spĺňala všetky hygienické normy. „Vedela som od známych, ktorí podnikajú v gastrobiznise, že to nebude jednoduché,“ ozrejmuje. Ju samú zrejme zachránila poriadna dávka entuziazmu a chuť pustiť sa do vlastného podnikania. Ak by to tak nebolo, tak si nie je istá, či by všetko dotiahla do úspešného konca.

Sladké dobroty od Žirafy.
Manželské duo presťahovalo biznis do Novej Cvernovky

Víziu však mala jednoduchú. Chcela v živote skúsiť niečo nové a skrátka sa stať vlastnou šéfkou. Čo sa počiatočných investícií týka, tak si Razija spolu s Jozefom zobrali úver od banky vo výške 15-tisíc eur, ktoré doplnili i vlastnými úsporami. Dokopy do rozbehu značky investovali viac ako 20-tisíc eur. Tie putovali do vybudovania výrobne a najväčšiu investíciu predstavovalo zariadenie, ako stoly, rúry a roboty.

Najdrahšie sladkosti sú tie svadobné

Dnes má Razija v ponuke množstvo tort, koláčov aj ich bezlepkové či vegánske varianty. Tých síce nie je veľa, no zameriava sa aj na tieto druhy produktov, keďže o ne majú zákazníci veľký záujem. „Rada pri práci experimentujem a riešim nové výzvy,“ vysvetľuje pre Forbes.sk. Od konkurencie sa snaží odlíšiť tým, že používa kvalitné suroviny a na ich výbere si dáva záležať. „Nepoužívam bielu múku, biely cukor, margaríny a ani farbivá. Tieto veci sú mi cudzie,“ usmieva sa.

Na chode značky Sweet affairs sa podieľa sama. Vybavuje objednávky, komunikuje so zákazníkmi a, samozrejme, pečie. Odkedy však vedie svoj biznis, tak majú spolu s Jozefom každoročnú tradíciu. On jej totiž vždy pomáha pri vianočnom pečení, keď je sezóna suchého pečiva v plnom prúde.

Razija Trnačević, majiteľka a zakladateľka značky Sweet affairs, stojí pri svojich dvoch svadobných tortách.
Sladký biznis ju jednoducho baví. Lásku k pečeniu nepopiera. Foto: archív R. Trnačević

Hovorí, že mnohokrát sa so záujemcom len dohodne na druhu torty a inak má pri pečení a zdobení voľnú ruku. Finančne je pre Raziju najnáročnejšie hlavne zabezpečovanie kvalitných surovín. „Kvôli komponentom, ktoré chcem dať na tortu, som ochotná ísť ďaleko aj za ne veľa zaplatiť,“ priznáva otvorene pre Forbes.sk. Vtedy vraj vôbec nepozerá na cenu, pretože chce, aby bol výsledok dokonalý.

Jej cieľom je, aby sa k zákazníkom dostali kvalitné torty, koláče a zákusky. „Chcem, aby mali ľudia zo sladkostí ako chuťový, tak i vizuálny zážitok a aby sa presne kvôli tomu za mnou vracali. Na tom pracujem,“ ozrejmuje. Najväčší záujem je o jej torty. Ten prichádza v akýchsi vlnách. Raz je veľký dopyt po tých čokoládových, inokedy zase po ovocných.

Najdrahšie sladkosti od značky Sweet affairs sú tie svadobné. V takýchto prípadoch ide o torty a koláče pre viac ako 100 ľudí, ktorých cena sa môže vyšplhať na 900 až viac ako tisíc eur. Raziji zaberie príprava svadobnej torty v priemere 3 až 4 dni.

Pre materskú biznis neodstaví

Do budúcnosti má so svojou značkou mnoho plánov. Čo sa pečenia týka, tak o sebe hovorí, že je samotárkou, no zároveň má rada rôznorodosť a kontakt s ľuďmi, takže premýšľa o spoluprácach na rôznych projektoch. Ľuďom by trebárs rada aj prednášala. „Nechcem ostať len pri tom, že budem pracovať sama vo výrobni,“ priznáva.

Netradičné a zdravé torty, ktoré pečie Razija Trnačević, šéfka značky Sweet affairs
Razija momentálne čaká prvé dieťa. Svojmu potomkovi plánuje piecť zdravé sladkosti. Foto: archív R. Trnačević

Raziju tiež čaká veľký životný krok, onedlho sa jej totiž narodí dieťa. Označuje sa však za hyperaktívnu osobu a materskú dovolenku neplánuje stráviť ničnerobením. „Myslím si, že pečenie je taká záležitosť, ktorá sa popri dieťati dá zvládnuť. Hoci čakám prvé, možno som smelá, že to takto hovorím,“ usmieva sa. Biznis teda plánuje pozastaviť na 2 až 3 mesiace, aby sa s novou životnou situáciou dostatočne zoznámila.

A keďže sama preferuje zdravé alternatívy sladkostí, tak rovnako chce pristupovať i k výchove svojho potomka. „Asi dva roky spätne som robila jeden banánový chlieb, ktorý nám veľmi zachutil. Vtedy som si povedala, že ak raz budem mať dieťa, tak mu ho budem piecť na desiatu alebo olovrant, aby nemuselo jesť sladkosti z obchodu,“ uzatvára.

Hlavné foto: archív R. Trnačević

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk