14. decembra 2018

Túžila odísť z korporátneho sveta a vypekať sladké dobroty. Jana Lašánová preto spolu so svojím manželom Michalom Lašánom založili pekáreň Giraffe Bakery, ktorá spočiatku fungovala len na báze online objednávok.  Tento rok sa ale presťahovali do Novej Cvernovky, kde si otvorili i vlastnú kaviareň.

Do biznisu sa pustili s vervou a nádejou. Mali jednoducho chuť vyskúšať niečo nové. A tak si povedali: „Kedy, ak nie teraz?“ Skôr, než sa pustili do podnikania, však ponavštevovali populárne a obľúbené pekárne v New Yorku a Londýne, aby videli, do čoho sa vlastne sami chystajú pustiť. Táto púť ich len utvrdila v tom, že sa majú vydať vlastnou cestou. Za svojím sladkým snom.

Biznis spúšťali ako čerství zaľúbenci

Značka Giraffe Bakery vznikla ešte v roku 2011. Rok predtým sa Jana spoznala so svojím manželom a spolu cítili potrebu rozbehnúť vlastný biznis. „Tiež som chcela odísť z korporátneho sveta,“ hovorí pre Forbes.sk. To, že budú podnikať v oblasti gastronómie, im bolo viac než jasné. Voľba vtedy padla na výrobu sladkých cupcakeov, ktoré v tom čase na Slovensku nikto iný neponúkal.

Ponúka palacinky od výmyslu sveta. V podniku Pán Cakes vás majiteľka i obslúži

Nuž, a prečo dali svojmu sladkému biznisu názov Giraffe Bakery? Súvisí to totiž s prezývkou, ktorá sa na Janu lepí už od malička. Vždy bola vysoká, presne ako žirafa. Pre svoj biznis si zvolili anglickú alternatívu tohto slova, pretože ich sortiment bol v tom čase výhradne anglický a americký.

Už od samého začiatku podnikania v gastronómii narážali na mnohé úskalia. O tom ale vopred vôbec nič netušili. „Boli sme čerstvo zaľúbení, neskúsení a dosť naivní na to, aby sme sa do toho pustili,“ upresňuje Jana. V tomto biznise totiž videli hlbší zmysel.

Otvorením kaviarne si Jana s Michalom splnili svoj sen. Foto: archív Giraffe Bakery

Dnes sa už smeje na tom, že si pre svoju Giraffe Bakery prešli všetkou možnou administratívou. „Od kolaudácie priestoru, životného prostredia, požiarnikov, hygienu až po blízke stretnutia tretieho druhu s rôznymi robotníckymi profesiami pri prerábaní priestoru,“ opisuje pre Forbes.sk. Spolu s manželom ale boli odhodlaní všetko zvládnuť, a tak ich nič neodradilo. Mali jasnú víziu. Chceli priniesť ľuďom na Slovensku koláče z kvalitných surovín. A to bez kompromisov.

Otvorili si vlastnú kaviareň

Na začiatku biznisu sa vydali low-cost cestou. Kuchyňu si preto budovali postupne, a tak svoje počiatočné investície odhadujú na 10-tisíc eur. V tom čase ešte Jana pracovala na polovičný úväzok v telekomunikačnej firme, a na chode Giraffe Bakery sa podieľali len sami dvaja. Ona prijímala objednávky a piekla, on sa staral o marketing, návrhy obalov, webovú stránku a komunikáciu prostredníctvom sociálnych sietí. „Máme šťastie, že sa takto dopĺňame,“ pochvaľuje si Jana.

Sladký biznis v Petržalke. Cukráreň Lucette preslávili makrónky

Po šiestich rokoch online existencie Giraffe Bakery presťahoval manželský pár Lašánovcov svoj biznis do nových priestorov. Aktuálne ich teda nájdete v bratislavskej Novej Cvernovke, kde si zriadili aj kaviareň. Keďže išlo o holopriestor, tak do podnikania museli investovať viac ako 30-tisíc eur. Na nezaplatenie pre nich ale ostáva, že sa teraz so zákazníkmi stretávajú pravidelne zoči-voči.

Zákazníci si v nových priestoroch môžu posedieť i na terase. Foto: archív Giraffe Bakery

Vďaka tejto kaviarenskej časti sa ich značka vyvíja smerom vpred. „Nepečieme už len náš pôvodný sortiment, teda cupcaky, cheesecaky a makrónky. Počúvame našich zákazníkov a reagujeme na dopyt,“ hovorí Jana. V poslednom roku sa podľa nej najviac posunuli práve v rámci pečenia. Tím Giraffe Bakery tvorí aktuálne 8 ľudí.

Do svojej ponuky zahrnuli okrem iného i alternatívne, vegánske produkty a začali podávať raňajky. Milovníci sladkostí si u nich ale môžu dať aj nestarnúcu klasiku, ktorá nikdy neurazí, ide napríklad o medový krémeš alebo karamelové veterníky. Jana pripúšťa, že sa stále ešte učia pracovať s kávou.

Pripravujú školu pečenia

V súvislosti s financiami majiteľka pekárne hovorí, že mesačné náklady na suroviny sa menia podľa sezóny. Ostatné náklady, tie fixné, ktoré zahŕňajú energie a platy zamestnancov, predstavujú sumu 6-tisíc eur. Najvyťaženejším mesiacom je pre Giraffe Bakery december, kedy počet objednávok podľa slov majiteľky prekračuje číslo 200. Pomalší je pri predaji január a letné mesiace. Tržby biznisu tvorí mesačne priemerne 12-tisíc eur.

V biznise stavili na sladké maškrty. Najviac sa predávajú cupcaky. Foto: archív Giraffe Bakery

Najpredávanejšími sladkými dobrotami sú už od roku 2011 cupcaky. „Ide o veľmi variabilný produkt, dobre využiteľný na firemné akcie, keďže sa na ne dá umiestniť logo a tiež ako svadobný zákusok, či už do candy barov alebo výslužiek,“ upresňuje majiteľka.

V biznise je pre tento manželský pár dôležitá komunikácia so zákazníkmi, no tiež férový prístup ako ku zákazníkom, tak aj k zamestnancom. Do budúcnosti chcú svojej značke udržať dobré meno. Otvorením kaviarne si splnili sen a v ďalšom roku sa s ňou chcú naučiť lepšie žiť.

Ďalším projektom, ktorý majú s Giraffe Bakery pripravený, je však škola pečenia. Jana má už na rok 2019 prichystané štyri moduly kurzov, na ktoré sa môže prihlásiť šesť ľudí. Jej samej to dáva dostatok času na to, aby sa mohla venovať každému z nich.

Hlavné foto: Sladké dobroty (vľavo) s láskou pečie Jana Lašánová (vpravo). Foto: archív Giraffe Bakery