Paríž jej zmenil život. Lucia Galovičová Hrivňáková ešte ako študentka vôbec netušila, že ju práve návšteva tejto európskej metropoly privedie k vlastnému sladkému biznisu. Dnes spolu s manželom Matejom Galovičom vedú cukráreň Lucette Patisserie v Bratislave.
Táto dvojica spolu neustále pracuje na tom, aby sa ich značka rozvíjala smerom vpred. Najskôr fungovali len ako eshop s donáškou, dnes si u nich ľudia môžu pokojne sadnúť ku káve a sladkej dobrote.
Verili, že ich produkt je lepší ako ten francúzsky
Lucia Galovičová Hrivňáková študovala počas vysokej školy i v zahraničí. V rámci tohto životného obdobia navštívila Paríž, kde sa jej do rúk dostali sladké makrónky. Predtým ich nepoznala, a tak bola pre ňu ich intenzívna chuť a jemná textúra úplne novým zážitkom. Po návrate na Slovensku jej u nás táto sladká dobrota chýbala. „Tu sa zohnať nedali a v Rakúsku alebo Maďarsku vôbec nedosahovali kvalitu tých parížskych,“ priznáva pre Forbes.sk.
Na trhu je už dekádu. Lyra chocolate najviac exportuje do Južnej Kórey
A tak sa rozhodla, že si ich skúsi upiecť sama. S chuťou plnky bola spokojná, no s celkovým vizuálom nie. Preto začala tvrdo pracovať na tom, aby boli jej makrónky skutočne dokonalé. „Zatiaľ čo ja som sa v kuchyni morila s receptom, manžel si potajme pripravil logo, návrh škatuliek a zvyšok brandingu,“ hovorí Lucia. Matej totiž veril tomu, že majú lepší produkt ako Francúzi, a bola by škoda ho piecť len doma pre seba. A tak sa vrhli do vlastného biznisu.
Lucia pri práci dbá na to, aby boli sladkosti potechou i pre oči. Foto: archív Lucette
Aby dostali životnosť, museli si najprv vybudovať výrobu a prihlásiť sa na cukrársky kurz. Pôžičku na rozbeh im poskytli rodičia. Potrebovali totiž investovať do nákupu pecí, chladničiek, mixérov a ostatných vecí, ktoré potrebovali. Eurá vložili i do eshopu, školení a, samozrejme, úradných poplatkov.
Každý rok niečo zmenili
Keďže makrónky piekli manželia v prvom rade pre seba, tak ich filozofiou bolo použiť tie najkvalitnejšie suroviny. Nech to stojí, čo to stojí. „Na sebe sme nešetrili a to sa prenieslo i do značky Lucette,“ priznáva Lucia. I keď boli tieto sladké dobroty na slovenské pomery nadštandardne drahé, ihneď si našli rovnako zmýšľajúcich ľudí, ktorí ich kvalitu ocenili.
V Kórei prerazil s trdelníkmi. Slovák postavil biznis na festivalovej dodávke
Klientela sa značke rozrastala veľmi rýchlo. Lucia hovorí, že ak robíte veci poctivo, kvalitne a úprimne, tak sa úspech dostaví. Jedinou veľkou výzvou bolo pre manželov to, že museli rozbehu biznisu obetovať naozaj všetko a pri niektorých objednávkach museli prekonávať samých seba.
V roku 2013 začala slovenská značka Lucette ako eshop. Zozbierali objednávky z celého týždňa, v jeden deň ich upiekli a nasledujúci robili rozvoz po Bratislave. Mimo hlavného mesta využívali kuriérsku službu. Okrem toho mali ešte objednávky na svadby, firemné akcie i rôzne ďalšie udalosti. O rok neskôr začali dodávať makrónky i do kaviarní v blízkom okolí.
Postupom rokov pribúdali v ponuke značky Lucette nové produkty. Napríklad pralinky. Foto: archív Lucette
Stále však mierili vpred a nenechali sa zastaviť. „V roku 2015 sme spustili paralelnú, lacnejšiu alternatívu makróniek, aby sme vyťažili svoje kapacity a dokázali pokryť dopyt i po ich cenovo prijateľnejšej verzii,“ hovorí Lucia.
Rozširovať začali výrobu a pripravovali sa i na spustenie cukrárne, ktorú sa im podarilo otvoriť v roku 2016 v Petržalke. Ich ponuka sa vtedy rozrástla o ďalšie dezerty, zmrzlinu a pralinky. O rok neskôr pre vyťaženosť zrušili lacnejšiu značku makróniek i eshopový predaj. A túto jeseň otvárajú na rovnakej adrese takmer dvojnásobne rozšírenú cukráreň.
Prispôsobujú sa ročným obdobiam
A koľko ľudí sa podieľa na chode značky Lucette? „Šesť kolegýň pracuje v kaviarni. Ja s manželom trávime väčšinu času vo výrobe, keďže tá stojí na nás dvoch,“ hovorí Lucia. Kým Matej sa venuje marketingu, spravovaniu sociálnych sietí a fotografiám produktov, tak ona pečie a pracuje tiež na nových dezertoch. Stále im pomáhajú i Matejovi rodičia, ktorí sa starajú o zásobovanie, účtovníctvo, ale i manažovanie cukrárne.
Dnes môžete v Lucette Patisserie nájsť makrónky, pralinky, zmrzlinu, torty a rôzne ďalšie dezerty. Lucia hovorí, že v ponuke chcú mať čo najviac produktov vlastnej výroby. V predaji sa najviac darí sladkostiam, ktoré majú malinovú, karamelovú alebo čokoládovú príchuť. Z takýchto produktov je podľa Lucie ihneď bestseller.
V cukrárni sa prispôsobujú i ročným obdobiam. Kým v lete ponúkajú vlastnú zmrzlinu, cez zimu sú to zase pralinky a horúca čokoláda. „V teplých mesiacoch máme viac sviežich ovocných koláčov a v zime sú obľúbenejšie orieškové a čokoládové zákusky,“ hovorí majiteľka Lucette. Tržby tak majú počas celého roka stabilné.
Táto slovenská značka prišla i s vlastnou zmrzlinou. Patrí medzi letné pochúťky. Foto: archív Lucette
Svoju ponuku chce táto slovenská značka rozširovať i naďalej. Lucia a Matej plánujú vytvoriť viac netradičných kombinácií chutí a ponúkať i trvanlivejšie výrobky, ktoré by si ľudia mohli od nich odniesť domov. Reč je o čokoládach, džemoch, nátierkach a cukríkoch.
„Mojím najväčším snom je mať cukráreň s vlastnou kuchyňou a ponúkať servírované dezerty pripravované priamo na mieste, tesne pred podávaním,“ uzatvára Lucia Galovičová Hrivňáková.
Hlavné foto: archív Lucette