10. septembra 2019

Niekomu môže pripomínať slovenského Willyho Wonku v sukni. Juliana Lelkešová vedie v bratislavských Podunajských Biskupiciach vysnívaný biznis. Jej práca je sladká, voňavá a tiež ťažká. V manufaktúre Le Sucré totiž tvorí dezerty, ktoré ulahodia nejednému maškrtnému jazyku. Od februára tohto roku jej s biznisom pomáha cukrárka Júlia Olejčeková. Kým na začiatku zakladateľka značky stavila najmä na cukríky a lízanky, postupne svoju ponuku rozširovala.

Dvere svojej manufaktúry otvorila po prvýkrát v roku 2014. Myšlienky na vlastný biznis sa však nedokázala striasť už viac ako rok predtým. „Vždy som chcela niečo vlastné. Videla som to doma, keďže môj otec podnikal. Bolo to pre mňa prirodzené,“ vraví Juliana. Odmalička ju viedli k tomu, že ak bude niečo veľmi chcieť a tvrdo na tom pracovať, tak jej to postupne prinesie očakávané ovocie.

Aktuálne sa dvojica z manufaktúry zameriava i na pečenie dizajnových tort. Foto: archív značky Le Sucré

Sprvu sa svojej manufaktúre venovala len popri práci v reklamnej agentúre, neskôr ju vlastný biznis zamestnal na plný úväzok. S Le Sucré začínala úplne od nuly. Napríklad musela absolvovať rekvalifikačný kurz, neskôr pridala ďalšie kurzy a školenia v Maďarsku, Francúzsku či Veľkej Británii. Do biznisu sa pustila pekne po poriadku. Najskôr sa venovala receptúram, neskôr logu, identite, webovej stránke, sociálnym sieťam a postupnému budovaniu klientely.

Z letušky cukrárka. Sladkému remeslu sa priučila v Paríži a doma rozbehla laboratórium Le Miam

Na začiatku musela len do základnej výbavy svojej výrobne investovať okolo 5-tisíc eur. S Le Sucré hľadala dieru na sladkom gastro trhu. Preto svoju ponuku postavila len na cukríkoch a lízankách. „V tom čase sa tomuto segmentu nikto iný nevenoval,“ pripomína. Okrem toho stavila na kvalitu a individuálny prístup ku každému klientovi.

Dvakrát to isté? V žiadnom prípade

I napriek tomu, že Juliana postupne v Le Sucré svoju ponuku rozširovala, nechcela ju mať preplnenú. Podľa hesla menej je viac. „Takto si vieme zachovať kvalitu a máme dosť času na prípravu,“ ozrejmuje. Ku cukríkom a lízankám postupne pribúdali marshmallows, makrónky, snehové pusinky, Pavlovej torty, tarty, brownies na rôzne spôsoby ale i zákusky z odpaľovaného cesta.

Rebrand značky vymyslela s kamarátom na pive. Do svojich tort dáva čokoládu priamo z Belgicka

Nuž a v neposlednom rade sa dvojica v Le Sucré začala venovať i pečeniu dizajnových tort na mieru. Počas sviatkov ale aj známych medzinárodných dní pečú v manufaktúre i tematické boxy. Avšak len v limitovanom počte. „Dizajn zákuskov meníme. Nikdy nerobíme dvakrát to isté,“ prezrádza Juliana. A prečo sa rozhodla pre tento krok? Svojich klientov chce prekvapovať novinkami, či už ide o formy, chute alebo kombinácie sladkostí.

Na začiatku biznisu stavila Juliana najmä na sladké lízanky a cukríky. Ponuku ale postupne rozširovala. Foto: archív značky Le Sucré

A presne to považuje Juliana za najsilnejšiu stránku Le Sucré. V posledných mesiacoch spolu s kolegyňou začala tiež s pečením vegánskych tort a makróniek. Okrem toho chce zakladateľka manufaktúry držať krok i s ekologickými trendmi. Preto začala baliť svoje lízanky do kompostovateľných obalov.

Výzvou sú lokálne suroviny

Dvojica v Le Sucré berie základné suroviny na výrobu maškŕt zo Slovenska. Múka, cukor, maslo i vajíčka sú lokálne. „Momentálne prechádzame tiež na čokoládu Lyra chocolate,“ dopĺňa Juliana. Smotanu zase dováža z Česka a škoricu, vanilku, kakao, pistácie, mandle či ďalšie exotické koreniny a suroviny taktiež zo zahraničia. Napríklad z Holandska alebo Talianska.

V manufaktúre sa spoliehajú na poctivý prístup, nesiahajú preto po žiadnych polotovaroch. Lúhujú si vlastný extrakt z vanilkových luskov a varia si vlastný slaný karamel ako aj niektoré druhy džemov. „Minulý rok sme počas zimného obdobia nepoužívali čerstvé dovážané ovocie na zdobenie,“ hovorí Juliana, podľa ktorej sú podobné kroky veľkou výzvou no zároveň tiež priestorom pre kreatívne riešenia. Tento istý postup plánujú dodržať i počas nasledujúcej zimy.

Na vizuálnej stránke zákuskov si dávajú v manufaktúre záležať. Foto: archív značky Le Sucré

Dvojica v Le Sucré má plné ruky práce najmä počas obdobia od apríla do októbra. Vtedy totiž trvá svadobná sezóna a venuje sa prevažne tortám. Na cukríkoch a lízankách pracujú v manufaktúre celoročne, keďže majú pravidelných odberateľov, napríklad košickú firmu Matteo Cuccina či Farmu pod Gaštankou v Modre. Toto leto sa v predaji najviac darilo Pavlovej tortám a malým narodeninovým tortám.

Nuž a práve na torty sa dvojica v Le Sucré plánuje sústrediť i naďalej. Prešla totiž na minimalistický dizajn, nové techniky zdobenia z cukru, čokolády a rôznych druhov krémov. Na záver zakladateľka manufaktúry prezrádza, že spolu s kolegyňou prinesú ďalšie dezerty určené vegánom a pre kurzy pečenia, ktoré pravidelne organizujú, pripravujú nové hodiny. O svoje sladké vedomosti sa totiž s radosťou podelia.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk