Silvia Myers je biznis konzultantka s dlhoročnými skúsenosťami. Najprv pracovala v Londýne, neskôr sa usadila v Sydney, kde pôsobila v strednom manažmente DHL, riadila zlepšovanie zákazníckeho zážitku pre celú Oceániu. Napokon z korporátu odišla, aby založila vlastnú konzultačnú spoločnosť Bright Cherry. Medzi jej klientov patrila napríklad aj austrálska národná pošta. Ako sa jej to podarilo?
Silvia Myers je biznis konzultantka, majiteľka a CEO firmy Bright Cherry so sídlom v Austrálii. Foto: archív Silvia Myers
Ako prvé študovala politológiu a komunikačnú vedu na Viedenskej univerzite. Počas vysokej školy začala cestovať: najprv strávila semester na Univerzite Liège v Belgicku, neskôr podala prihlášku na školy do Washingtonu aj do Canberry. „Chcela som ísť na miesta, kde sa pravdepodobne neskôr sama nedostanem. Nakoniec som dostala kladnú odpoveď iba z Austrálie, tak bolo rozhodnuté,“ spomína spätne Silvia Myers. Bolo to na prelome rokov 2005 – 2006.
Počas 1,5-ročného štúdia na Národnej univerzite v Austrálii sa venovala štúdiu aborigénov, čiže pôvodných obyvateľov Austrálie. „Bolo to úžasné obdobie, v rámci etnografie som pracovala s myšlienkami, na konci výskumu som dospela k poznaniu. Na druhej strane, v akademickom prostredí sa často prichádza s poznaním pre poznanie, výsledkom nie je vždy benefit pre ľudí alebo pre firmu,“ uvažuje Silvia.
Po návrate domov dokončila magisterský titul a na Slovensku žila necelý rok. „Návrat na slovenský trh práce nebol ľahký, po piatich rokoch života v zahraničí som mala pocit, že moje skúsenosti nie sú žiadúce,“ hovorí Silvia Myers o období, keď zo dňa na deň zbalila kufre a odišla hľadať prácu do Londýna.
Od novinárčiny k podnikaniu v USA: Slovenka rozbehla biznis s hlinou v plechovke
Londýn ponúkal množstvo práce, ale aj tvrdú konkurenciu. „Bola som neoblomná, denne som posielala aj 50 životopisov. Popritom som pracovala v bare, aby som si zarobila na živobytie.“ Prácu si našla do piatich týždňov. Napokon sa zamestnala v konzultačnej spoločnosti A.T. Kearney v centre Londýna. „Práve tam som sa dostala do kontaktu s biznisom, uvedomila som si, že svet predsa len funguje na komerčných princípoch.“
Napriek tomu, že nemôže menovať konkrétnych zákazníkov, pre ktorých pracovala, išlo skutočne o pestrú paletu projektov. Na ukážku: spolu s tímom kolegov radili medzinárodnému predajcovi luxusného oblečenia a doplnkov, ako lepšie cieliť reklamu na narastajúce percento kúpyschopných mladých čínskych žien, pre ďalšiu spoločnosť obchodujúcu s ropou a plynom pomáhala analyzovať možnosti, ktoré prinášali optimalizácie nákladov v celom dodávateľskom reťazci – od produkcie, prevozu až po skladovanie a následný predaj zákazníkovi.
Nemala skúsenosti, prácu získala
Po dvoch rokoch sa rozhodla spolu s vtedajším priateľom presťahovať za jeho rodičmi do Austrálie. „Predali sme všetok nábytok, zvyšné veci sme poslali loďou a kúpili sme si jednosmernú letenku do Austrálie.“ Počas plánovanej dovolenky jej však na polceste v Thajsku priateľ oznámil, že si to rozmyslel. Silvia musela čeliť rozhodnutiu – či bude pokračovať v ceste s otvoreným koncom, alebo sa vráti domov na Slovensko. Napokon sa odhodlala v ceste pokračovať. Na jednej strane prevážila hrdosť, na druhej aj strach z neprijatia v domovskej krajine, ktorý predtým prežívala. Rovnako sa nechcela vrátiť ani do Londýna, pretože mala pocit, že tamojšiu kapitolu života už uzatvorila.
Katarína Sabová študovala tam, kde tajní agenti. Dnes radí biznisom
Po prílete na Zlaté pobrežie si kúpila letenku do Sydney a rozhodla sa začať nový život. „Napriek tomu, že to bolo veľmi ťažké, bolo to aj oslobodzujúce – dostať od života novú šancu, rozhodnúť sa, kým som bola predtým, a kým sa stanem teraz. Bolo to vzrušujúce obdobie, plné nových situácií a ľudí,“ hodnotí spätne.
Silvia prišla po prvý raz do Austrálie v roku 2005. Počas druhej cesty do Austrálie spoznala svojho súčasného manžela Kristena (na fotografii). Foto: archív Silvia Myers
Po pár týždňoch, počas ktorých prespávala u známych z ešte študentských čias, sa opäť pustila do starého známeho kolobehu. Denne posielala viac ako 20 životopisov. Personálnej agentúre, ktorá uzatvorila výberové konanie do DHL skôr, ako stihla spracovať jej životopis, volala hneď niekoľkokrát – až kým na pohovore nepresvedčila šéfa, aby jej dal šancu v marketingovom tíme. A to napriek tomu, že predchádzajúce skúsenosti s marketingom mala minimálne.
„Riadila som sa heslom ‚fake it, till you make it‘. Pár dní pred pohovorom som sa naučila zopár základných princípov a ďalej som verila v to, že ostatné je, podobne ako takmer všetko v biznise, vecou zdravého rozumu,“ hovorí Silvia Myers. Podarilo sa a čoskoro nastúpila do marketingového tímu austrálskej DHL.
Lucia Labuzík vedie školu šarmu. Prešla ňou aj arabská princezná
Najskôr mala na starosti priamy marketing, po pár rokoch sa začala starať o Net Promoter Approach, čiže zisťovanie spokojnosti zákazníkov. Na základe feedbacku následne navrhovala, ako zlepšiť procesy vo vnútri firmy, aby viedli k čo najväčšej miere spokojnosti klientov. Napokon sa vypracovala až na manažérku spokojnosti zákazníkov a neustáleho zlepšovania efektivity firmy pre celú Oceániu. Po štyroch rokoch ju zlákala na rovnakú pozíciu jedna z najväčších austrálskych bánk Westpac Group.
Nemennosť sa jej nepozdávala
Na tomto mieste sa mohol príbeh o Slovenke, ktorá sa aj napriek neľahkým okolnostiam vypracovala na pozíciu úspešnej manažérky, končiť. Silvia Myers však začínala v tom čase pociťovať rutinu, ktorá sa v jej živote nahromadila počas uplynulých rokoch práce v korporátoch. „Každá zmena sa diala iba veľmi pomaly, vzdelávanie bolo minimálne. Pritom som sa vždy riadila heslom, že hlavným zmyslom života je rásť a napredovať.“ Nastal čas odtrhnúť sa a ísť na vlastnú päsť.
Počas dovolenky s manželom a mamou na Novom Zélande v roku 2015. Foto: archív Silvia Myers
Spočiatku začala prijímať externé zadania ako konzultantka na voľnej nohe. Na začiatku sa jej takto podarilo napríklad pracovať na projektoch pobočky japonskej automobilky Toyota, kozmetickej značky Jurlique, Mastercardu alebo aj celonárodnej austrálskej pošty. Všetky firmy hľadali nové spôsoby, ako si udržať priazeň klientov a ako zlepšiť zákaznícky servis.
S nárastom množstva zákaziek založila v roku 2015 konzultačnú spoločnosť Bright Cherry. Firma sa od začiatku zamerala na malých a stredných podnikateľov. „Uvedomila som si, že je to obrovská časť trhu, o ktorú sa nikto nestará. Malé a stredné firmy sú často znevýhodnené, na marketing nemajú veľké rozpočty, a veľa z nich si nemohlo s konzultantmi ani dovoliť pracovať. Rozhodla som sa preto vytvoriť riešenie, ktorým môžem pomôcť viacerým naraz a ktoré bude škálovateľné,“ hovorí Silvia Myers.
Má prácu snov na Filipínach. 6 rád, ako nájsť šťastie od Niky Janečkovej
Firma má dve divízie – jedna zahŕňa klasické offline konzultácie, školenia a workshopy. Druhá má podobu online kurzov, ten najpopulárnejší trvá 12 týždňov.
„Prostredníctvom tutoriálov, videí a šablón podnikateľom ukazujem, čo môžu robiť s konkrétnymi problémami, ktorým čelia, ibaže konkrétne zmeny už musia implementovať oni sami. Často im však dodatočne odpovedám, poskytujem rady na sociálnych sieťach,“ opisuje svoj biznis model. Množstvo informácií ponúka aj bezplatne, iné programy sú spoplatnené, pričom ceny programov sa pohybujú v rozpätí od pár stoviek do 2500 eur.
Marketing s pridanou hodnotou
Silvia hovorí, že počet jej online klientov sa blíži k dvom stovkám, pričom radí majiteľom firiem z Austrálie, Hongkongu, Južnej Afriky, Singapuru, Slovenska aj Veľkej Británie. Ďalších približne 20 klientov má so Silviou rozbehnutú offline spoluprácu, ide napríklad o miestne firmy z nábytkárskeho alebo farmaceutického biznisu.
Silvia je vlastníčkou firmy a pôsobí na jej čele ako CEO. S administratívnym chodom spoločnosti jej pomáha zopár virtuálnych zamestnancov z Filipín. Obrat firmy minulý rok presiahol 100-tisíc austrálskych dolárov, posledný rok však musela výraznejšie investovať do softvérov a vývoja škálovateľných produktov, čím sa celkové výsledky firmy posunuli smerom nadol.
Aké má plány s firmou na najbližšie obdobie? Premýšľa nad vytvorením nových programov pre svojich zákazníkov a takisto nad vytvorením podobne škálovateľného online riešenia pre väčšie firmy a korporáty. Hľadá riešenia na problémy, s ktorými sa stretávajú na dennej báze. Ako hovorí, cieľom je vytvoriť niečo, čím poskytne firmám pridanú hodnotu.
Hlavná foto: archív Silvia Myers