24. septembra 2019

Spolu s prichádzajúcou jeseňou môže na vás doľahnúť úzkosť a depresia z končiaceho leta, preplneného zoznamu úloh a šibeničných termínov. Nie nadarmo je jeseň jedno z najviac zaneprázdnených období roka. Nemusíte však prepadať zúfalstvu. Psychická nepohoda trápi omnoho viac ľudí, ako si myslíte. Môže vám pomôcť, keď si uvedomíte, že nie ste sami. Dokazujú to aj tieto knihy. 

Elizabeth Gilbert: Big Magic

Elizabeth Gilbert, autorka populárnej knihy “Jedz, modli sa a miluj”, v ktorej filmovej verzii si hlavnú úlohu zahrala Julia Roberts, napísala pred pár rokmi knihu “Veľká mágia”. Je určená pre všetky kreatívne duše, ktoré sa boja (ne)úspechu. Elizabeth s láskavosťou pripomína, aké dôležité je skúšať a nevzdávať sa ani vtedy, keď sa nedarí a všetko sa zdá byť stratené. Jej odkaz svetu? Buďte zvedaví, pretože vtedy sa odohráva pravá mágia.

 

Brené Brown: Rising Strong

Brené Brown je výskumníčka z Houstonskej univerzity, ktorá sa špecializuje na výskum pocitov, ktoré pozná asi každý – hanbu, odvahu aj zraniteľnosť. Jej prednáška o zraniteľnosti a jej sile patrí medzi top 5 najsledovanejších TED prednášok.

Kniha Rising Strong je o pádoch, o zlyhaniach a o tom, ako sa z nich vyštverať späť. Brené sa v knihe prostredníctvom príbehov z jej života dotýka aj negatívnych monológov, ktorými sa často vo svojich hlavách sami podkopávame, namiesto toho, aby sme svoje neúspechy prijali s vľúdnosťou a láskavým porozumením. Nestačí sa z nich poučiť? Predsa raz za čas zakopne a spadne každý, kto niekam kráča.

 

Bella Mackie: Jog On

“Nepreháňam, keď poviem, že som doslova vybehala svoju mizériu,” píše autorka knihy a novinárka Bella Mackie, ktorá dlhodobo bojovala so silnými úzkosťami. Až beh jej pomohol odložiť stranou trápenia a strach, ktorý jej dovtedy zvieral hrdlo a dovolil jej tešiť sa zo života. Nebola to však ľahká cesta. Jej prvý beh trval tri minúty.

Vzal si ročný sabbatical.
Teraz behá po svete a za každý odbehnutý kilometer prispieva na charitu

Bella píše, ako sa musela naučiť zvládať ťažké úzkostné stavy sama po tom, ako ju opustil manžel. “Boli dni, keď som nevedela zvládnuť ani ísť nakúpiť, ako som mala zvládnuť taký rozchod?” pýta sa vo svojom blogu na The Guardian. Predsa len sa jej to podarilo, práve vďaka behu.

 

Jessica Burkhart: Life Inside My Mind

Ako sa trápia spisovatelia? Americká autorka Jessica Burkhart zozbierala životné skúsenosti 31 populárnych amerických spisovateľov, ktorí trpia nejakou duševnou poruchou. Najčastejšie autori zdieľajú ich skúsenosti s úzkostnými stavmi a depresiami, no niekoľko esejí sa dotýka aj porúch príjmu potravy, bipolárnej poruchy, poruchy pozornosti alebo posttraumatickej stresovej poruchy. Každý z autorov zdieľa svoje skúsenosti so zdrvujúcou úprimnosťou a sebe vlastným štýlom.

 

Scott Stossel: My Age of Anxiety

Počas života si jeden zo štyroch dospelých ľudí v Spojených štátoch amerických prejde nejakou formou úzkostnej psychickej poruchy. Podľa odhadov trpí úzkostnými poruchami asi 40 miliónov Američanov. Práve o svojom boji s úzkosťami, ktoré zvierajú hrdlo aj žalúdok, sa čitateľom zveruje editor magazínu The Atlantic, Scott Stossel.

Niekedy ho úzkosti prinútili prerušiť interview v polovici, alebo odísť z prednáškovej sály. Scott píše o iracionálnych strachoch, obavách a o úzkosti, s ktorou zápasí v každodennom živote. V kanceláriách, prednáškových sálach, kaviarňach, baroch, reštauráciách, autách aj v lietadlách.

Ako na koniec neustálej kontroly?
Úzkostlivého mikromanažéra upokojí týchto 8 otázok

“Žijem na hranici medzi úspechom a neúspechom, obdivom a ponížením, medzi nájdením zmyslu môjho života a odhalením mojej nehodnosti byť nažive,” opisuje v knihe svoje myšlienkové pochody.

Novinár získal za knihu v roku 2014 ocenenie “Voices of Mental Health Award” od neziskovej organizácie na prevenciu duševného zdravia na amerických školách Jed Foundation.

 

Chloé Brotheridge: The Anxiety Solution

Chloé Brotheridge napísala knihu, ktorá má v slovenskom preklade názov “Ako si poradiť so strachom a s úzkosťou” s podtitulom “Duševná pohoda na dosah”.  Kniha je výnimočná preto, že Chloé popisuje svoje vlastné skúsenosti s úzkosťami, no pozerá sa na ne aj očami terapeutky.

Svoje skúsenosti obohacuje o skúseností svojich klientov a klientiek či známych, ktorí sa rovnako trápia obavami a úzkosťou. Publikácia je tiež plná praktických rád a cvičení, ktoré vám pomôžu upokojiť si myseľ a navedú vás na cestu hľadania “duševnej pohody”, ako to kniha sľubuje.

Budhizmus a psychológia na jednej vlne.
Takto sa možno vysporiadať s negatívnymi myšlienkami

Chloé v nadväznosti na tento úspech vytvorila aj stránku Calmer You, kde sústreďuje ďalšie rady a odporúčania v oblasti mentálneho zdravia. Napríklad riadené meditácie, ktoré aj jej osobne pomohli.

 

Mark Williams, Danny Penman: Mindfulness

Mark Williams je profesor klinickej psychológie z Oxfordskej univerzity, Danny Penman je novinár, ktorý v minulosti pracoval v BBC a v súčasnosti píše stĺpčeky pre UK Daily Mail. Popri tom je však aj certifikovaným meditačným koučom.

Práve meditácia a jej sila je to, čo dvojicu spojilo, aby napísala túto mimoriadnu knihu, ktorá v českom preklade vyšla pod názvom “Všímavost”. Kniha je postavená ako osemtýždňový plán riadených meditácií, ktoré majú upokojiť úzkostlivú a vystresovanú myseľ a pomôcť meditujúcemu znova objaviť radosť zo života.

Tipy na podcasty:
rozhovory zo Silicon Valley, biznis vojny aj meditácia

Napríklad tak, že na chvíľu spomalí, sadne si do pohodlného kresla a bude desať minút pozorovať svoj dych a svoje telo. Nič mu za ten čas neujde a práve naopak, mnohé získa, píšu Penman a Williams, ktorí v knihe opisujú aj niekoľko príbehov ľudí, ktorým meditácia zmenila život. Kniha obsahuje CD s nahranými meditáciami.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk