21. augusta 2019

Pravdepodobne ste už niekedy počuli, že by ste sa nemali príliš pripútavať k vlastným negatívnym myšlienkam. Skôr by ste ich mali nechať svojvoľne prichádzať a odchádzať presne ako oblaky. Vašou úlohou teda je nesúdiť a nechať ich zmiznúť. 

I keď je to celkom dobrá rada, tak čosi v sebe nezahŕňa. Svoje negatívne myšlienky by ste totiž mali skúmať, aby sa ich frekvencia postupom času znižovala. Nemôžete len tak čakať, kým takáto myšlienka pominie. To vám z dlhodobého hľadiska vôbec nepomôže.

A presne na tom sa zhodujú i klinická psychológia a budhizmus. Uznávajú totiž, že negatívne myšlienky sú súčasťou ľudskosti, a ak ich len tak odstrčíte, potlačíte alebo počkáte, kým pominú, tak sa rapídne zhoršia. Radšej ich preskúmajte a snažte sa prísť na to, odkiaľ pochádzajú. To je oveľa produktívnejší spôsob, ako sa s nimi vysporiadať.

Máte plnú hlavu a hlučné myšlienky?
Pomôcť vám môže týchto 8 vecí

Shannon Kolakowski, psychologička a autorka knihy When Depression Hurts Your Relationship, vraví, že my ľudia máme tendenciu vyhýbať sa negatívnym myšlienkam, pretože sa ich bojíme. „V iných oblastiach života, napríklad, keď vidíte na ceste nebezpečného vodiča, sa snažíte určitým veciam vyhýbať, aby ste boli v bezpečí. Keď máte myšlienku, ktorá sa vám nepáči, napríklad, že zostanete navždy sami, tak vám pripadá strašidelná a rovnako sa jej snažíte vyhnúť. To ale nefunguje. Táto myšlienka sa môže stať silnejšou či dokonca presvedčivejšou.“

Podľa psychologičky je lepšie, ak zmeníte vzťah k vlastným myšlienkam. Vyskúšať môžete napríklad metódu ACT (Acceptance and Commitment Therapy – terapia prijatia a záväzku, pozn. red.), ktorá vám pomôže zneškodniť myšlienky, a to pripustením, že prichádzajú a odchádzajú, no tiež ich preskúmaním, vďaka čomu si s nimi budete vedieť poradiť. „Zneškodnenie je proces, počas ktorého si všimnete negatívne či úzkostné myšlienky, a potom na ne reagujete otvorene a zvedavo ako vzdialený pozorovateľ,“ vysvetľuje Kolakowski.

Dajte zbohom negatívnym myšlienkam.
Pomôcť vám môže mindfulness meditácia

Takýmto myšlienkam nemusíte veriť a ani podľa nich konať. Keď vám napadne, že budete navždy sami, tak to preskúmajte. Napríklad: „Keďže práve zažívam rozvod, tak je pochopiteľné, že nedokážem pozitívne premýšľať o tom, že raz budem mať ďalší vzťah. To ale neznamená, že budem navždy sám. Partnera si nájdem, keď budem pripravený a budem to chcieť.“

Budhizmus ako vzor

Podľa metódy ACT váš prirodzený stav skrátka bude zahŕňať negativitu. A to je zaujímavé. Nejde v nej totiž o to, aby ste sa zbavili negatívneho myslenia. Podstatné je zmeniť spôsob, akým naň reagujete. To ale nie je žiadna novinka. Ajahn Amaro, budhistický mních z anglického chrámu Amaravati Buddhist Monastery, má podobný názor.

Poukazuje na to, že prehlbovanie vzťahov s vlastnými myšlienkami existuje práve v budhizme už tisíce rokov. Podľa neho moderná psychológia stavia na mnohých budhistických princípoch. „Máme sklon domnievať sa, že naše myšlienky sú kruté, a preto by sme sa ich mali zbaviť. Meditačné inštrukcie sú často o tom, že máte prestať myslieť. Ako keby boli vaše myšlienky akousi chorobu, infekciou či votrelcom. No samotný akt, počas ktorého ich zatlačíte do úzadia a prijmete pocit, že sú skutočne dotieravé, im ‚dodáva‘ silu. Namiesto toho, aby ste sa s nimi stotožnili, skúste iný postoj. Neberte ich osobne.“

Ak si uvedomíte, že negatívne myšlienky sú iba časťou toho, ako vaša myseľ funguje, tak vám to pomôže zbaviť sa predstavy, že každá myšlienka má hlbší význam alebo že o vás prezrádza pravdu. „Je to súčasť našej podstaty,“ vraví Amaro. „Pomáha nám to zbaviť sa egocentrického pohľadu na našu podstatu. Tým, že pocit plne akceptujete, stráca silu presviedčať vás.“

Pomôcť môže meditácia

Táto metóda funguje pri negatívnych myšlienkach aj depresii. Nie vždy je to totiž záležitosť negatívnych myšlienok, často môže ísť skôr o tupé pocity bolesti alebo zúfalstva. „Znova,“ hovorí Amaro, „nejde o to povedať, že konkrétny pocit je strašný, a počkať, kým sa vytratí. Ak máte depresiu, tak máte pocit, že vaše telo je ťažké ako olovo, alebo cítite napätie na pleciach. Temná bolesť depresie je fyzická. Môžete však meditovať a bojovať proti tomu láskavosťou.“

Amaro ihneď dopĺňa: „Budha rozdelil svoje myšlienky do dvoch rôznych kategórií. Podľa neho na jednej strane stoja zdravé myšlienky, ktoré vedú k šťastiu a mierumilovnosti. Na druhej strane sú zase tie, ktoré vedú k poškodeniu, zmätku alebo stresu. Odpozoroval, že každý typ myšlienky vytvára stopu, akúsi koľaj v našom mozgu. Ak teda chceme zažívať mier a šťastie, tak by sme mali nasledovať tie myšlienky, ktoré vedú k týmto kvalitám, a ostatné nechávať na boku. A je úžasné, že to potvrdzujú i moderné neurovedecké štúdie o plasticie mozgu.“

Prispievateľka Alice G. Walton píše pre Forbes.com o medicíne, zdraví a psychológii.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk