10. decembra 2018

Pobočka americkej IT firmy GlobalLogic funguje na Slovensku už štyri roky. Za ten čas má na konte množstvo zaujímavých spoluprác. Napríklad s britským vydavateľstvom The Economist, pre ktoré Slováci prerábali či už aplikáciu na prehľad správ a svetových trhov, alebo aj systémy ich predplatného pre viac ako milión ľudí po celom svete.

GlobalLogic je americká IT outsourcingová firma so sídlom v San José v Kalifornii. Pôsobí aj v Izraeli, Argentíne, Chorvátsku, Poľsku, ale i na Slovensku, Ukrajine a v Indii, pričom v každej z nich má aj vývojové centrá. Vo februári tohto roka dosiahla tržby 550 miliónov amerických dolárov (483 miliónov eur) a jej celková valuácia sa pohybuje okolo 2 miliárd dolárov (1,76 miliardy eur). Medzi klientov americkej firmy patrí napríklad Adobe, HP, Oracle, Qualcomm, Panasonic či Samsung.

Podnet: ukrajinská kríza 

Príchod amerického GlobalLogicu na Slovensko mal však odlišný priebeh, než v ostatných krajinách sveta. Na tamojších trhoch totiž vybudoval vývojové centrá väčšinou akvizíciami, no u nás sa v roku 2014 rozhodol vytvoriť svoje zastúpenie na zelenej lúke.

Centrála americkej IT firmy na Slovensku sa nachádza v Košiciach, ďalšie pobočky sú v Žiline a v Banskej Bystrici. „Začali sme úplne od nuly a už za štyri roky sme dokázali vybudovať firmu, ktorá zamestnáva viac ako 400 ľudí,“ spomína spätne Marek Antal, ktorý je dnes výkonným riaditeľom slovenskej pobočky. Tá za minulý rok dosiahla tržby 16,7 milióna eur a vykázala 1,6-miliónový zisk.

Marek Antal, výkonný riaditeľ slovenskej pobočky amerického GlobalLogic-u, ktorý sídli v Košiciach. Foto: GlobalLogic (archív)

Postupný rozbeh firmy na slovenskom trhu však podnietila kríza, ktorá práve v tom období prepukla blízko našich hraníc – na Ukrajine. „GlobalLogic mal na Ukrajine množstvo dôležitých klientov, pre ktorých vyvíjal citlivé produkty. Po tom, ako tam vypukla kríza, sa rozhodol diverzifikovať portfólio a veľkú časť z nich presunúť do najbližšej pobočky, čiže na Slovensko,“ dôvodí Antal.

Ukrajinské vývojové centrum sa pritom nachádzalo v Charkove, blízko ruských hraníc, preto presunutie časti vývoja do centra Európy dávalo zmysel. Dva roky po tom, ako vytvorili pobočku na Slovensku, rozšírili svoje portfólio aj o poľskú pobočku, ktorú však, opäť, získali akvizíciou, dodáva Antal.

Test na rakovinu 

Z prvých zákaziek, ktoré prebrali po ukrajinských kolegoch, sa vykľuli ich najväčšie projekty. „Robili sme softvér pre naprogramovanie inzulínových púmp podľa potrieb jednotlivých pacientov, tak, aby sa prispôsobili ich výške, váhe, návykom aj diagnóze,“ hovorí. Ako to funguje?

„Dnešné inzulínové pumpy fungujú v uzavretom okruhu. Na tele máte napojený snímač, ktorý vyhodnocuje úroveň glukózy v krvi a komunikuje ako s inzulínovou pumpou, tak aj s telefónom, ktorý vám ukazuje váš fyzický stav, ukladá vaše dáta, prispôsobuje vám dávkovanie inzulínu a tiež komunikuje s lekárom a nemocnicou o zmenách vo vašom tele,“ vysvetľuje šéf slovenského GlobalLogicu a vzápätí naznačuje, že spracovanie a interpretácia týchto dát je budúcnosťou prieniku IT a medicíny.

Slováci pomáhajú lekárom v Amerike.
Ich nástroj zisťoval, ako im ušetriť čas

„Pokiaľ pozbierame dáta tisícok pacientov a dokážeme ich vyhodnotiť, môžeme navrhnúť individuálnu liečbu podľa toho, čo fungovalo pacientovi s podobnými parametrami, ako máte vy,“ ilustruje na príklade budúcu perspektívu jedného z ich najväčších projektov. Kvôli zmluvám o mlčanlivosti nekonkretizuje, pre akú firmu softvér do inzulínovej pumpy naprogramovali, ale opisuje ju ako „jednu z top troch amerických korporácií, ktoré vyvíjajú medicínske pomôcky.“

Tieto inzulínové pumpy, ktorých „mozog“ pomáhali vyvinúť aj Košičania, používajú najmä americkí lekári. „Na tamojšom trhu to je jednoduchý proces kvôli certifikáciám. Taktiež, konkurencia na európskom trhu je dosť silná,“ hovorí Antal. No nájde sa aj niekoľko európskych a dokonca aj slovenských zdravotníckych zariadení, kde sa používajú.

Medicínu pritom označuje za prioritnú oblasť pre slovenské pobočky GlobalLogicu. Dokazuje to aj fakt, že na medicínskych projektoch pracuje, alebo pracovalo, asi 80 percent z ich zamestnancov. Navyše, medicínske projekty tvoria aj najväčšiu časť z tržieb firmy.

„Dnes nedigitalizujeme iba prístroje, ktoré súvisia s diagnostikou, ako sú napríklad CT alebo laboratórne prístroje, ale napríklad aj menšie prístroje, ktoré dokážete používať doma,“ opisuje Antal a dodáva, že ich ďalší projekt umožňuje práve druhú zmieňovanú možnosť.

Miliónová investícia do diagnostiky rakoviny.
Slovenský MultiplexDX dostal injekciu

„Predstavte si, že si odfotíte materské znamienko alebo jazvu a aplikácia vám na základe rozsiahlej databázy podobných fotografií odporučí, či by ste mali navštíviť lekára, pretože vám môže hroziť napríklad rakovina kože,“ hovorí s tým, že zatiaľ je tento projekt iba v „demo“ verzii (tzv. proof of concept).

To znamená, že nemá potrebné licencie a slúži skôr na ukážku pre klientov. Keďže aplikáciu vyvíjajú na báze strojového učenia, každý ďalší nahratý obrázok pomôže aplikácii učiť sa a zlepšiť diagnózu pre ďalších pacientov. A keďže má americká „matka“ vo zvyku prepájať svoje pobočky, aj tento proof of concept vytvorili v spolupráci s kolegami na Ukrajine.

Na jeho základe neskôr sami naprogramovali aj ďalšiu aplikáciu, ktorá lekárom uľahčuje diagnózu rakoviny pľúc na základe snímok z rádiológie. „Pomôže im to určiť, či je konkrétny nádor zhubný alebo nezhubný,“ komentuje ďalší produkt, ktorý je taktiež iba v štádiu ukážky. Testovali ho však v spolupráci s niekoľkými slovenskými lekármi, ktorí im pomohli produkt posunúť správnym smerom.

„Tieto ukážky sú dôležité nie iba pre našich klientov, ale aj pre zamestnancov, ktorí tak majú možnosť neustále sa učiť niečo nové a testovať svoje vedomosti,“ opisuje ďalšie dôvody, pre ktoré majú „proofs of concept“ svoje opodstatnenie, aj keď ich na trhu nezoženiete.

Vývojári z Košíc majú na konte spolupráce na medicínskych prístrojoch a zariadeniach, ktoré sa používajú po celom svete. Foto: GlobalLogic (archív)

Ďalším produktom, na ktorého vývoji sa podieľali, je napríklad defibrilátor novej generácie pre záchranné jednotky, ktorý chce posunúť na trh veľký európsky hráč v medicínskom biznise.

„Dôležité bolo, aby jeho ovládanie bolo intuitívne, ale aj aby bolo ľahko použiteľné v kritických situáciách. Tiež sme museli zabezpečiť bezchybnú komunikáciu jednotlivých modulov prístroja, ako so základňou v sanitke, tak aj s centrálou,“ opisuje jedno za zadaní šéf vývojárov.

Médiá, retail a automotive

Nemenej zaujímavou je spolupráca s britským vydavateľstvom The Economist, ktorá započala krátko po vytvorení slovenskej pobočky GlobalLogicu. „The Economist hľadal partnera v strednej Európe, ktorý mu je blízky, či už kultúrou, alebo vzdialenosťou,“ opisuje Antal.

Slovenský startup má najlepšiu 3D kameru na svete.
Robotom dáva oči

Na čom vlastne slovenskí vývojári pre nich pracovali? „Dostali sme niekoľko zadaní, napríklad sme zisťovali, ako ich aplikáciu Espresso prispôsobiť potrebám užívateľov. Na začiatku sme napríklad chodili po Londýne, po kaviarňach a po uliciach a pýtali sme sa ľudí, čo sa im na nej páči, a čo by zmenili,“ hovorí s tým, že práve UX/UI je to, v čom sú v Košiciach naozaj dobrí. The Economist zveril slovenskej pobočke aj správu takmer 80 platforiem, na ktorých si milióny ľudí po celom svete časopis čítajú.

Napríklad ich internetovú stránku, facebookovú stránku, ale aj integráciu produktov vydavateľstva s Apple TV, Amazon Alexa, Roku a s mnohými ďalšími platformami. Podobne pomáhali aj pri nastavovaní manažovania predplatného pre viac ako milión predplatiteľov časopisu. „Niektoré z týchto riešení sme vyvíjali sami, ďalšie sme integrovali, alebo sme pomáhali globálnym partnerom vydavateľstva, ktorí to preň zastrešovali,“ vysvetľuje Antal.

Košičania sa podieľali aj na manažovaní predplatného pre viac ako milión čitateľov The Economist-u po celom svete. Foto: GlobalLogic (archív)

Firma sa pohybuje aj v automotive, retaile či security. „Nedávno sme vytvorili softvér pre najnovší model auta jednej nemeckej automobilky. Pokúsim sa vysvetliť, čo robí: podobne, ako si aktualizujete softvér v mobile, by ste mali dbať na to, aby boli aktualizované aj systémy vášho auta.Náš softvér preverí, či je všetko pripravené na používanie,“ vysvetľuje Antal.

Rovnako mali napríklad zákazku pre amerického prevádzkovateľa obchodných reťazcov, ktorý sa orientuje na americký, francúzsky, nemecký a japonský trh.

Stali sa z nich e-shopoví doktori.
Pomáhajú online obchodom rásť

„Keď si kúpite v obchode viac balení Coca-Coly, dostanete aj zľavový kupón na ďalší nákup, či už vám ho dajú na pokladni, alebo vám príde neskôr na e-mail. Vďaka tomu majú reťazce množstvo dát o lojálnych zákazníkoch, ktoré môžu ďalej používať pri cielení reklám a promo kódov na konkrétne skupiny ľudí, napríklad na mužov, ktorí majú do 35 rokov a kupujú si pravidelne Coca-Colu,” hovorí.

No a tu prichádzajú do obrazu kóderi. “Pomáhame im plánovať kampane, personalizovať ich a postupne by sme sa chceli presunúť aj do spravovania týchto big data pomocou umelej inteligencie a strojového učenia,“ hovorí Marek Antal a dodáva, že spracovanie by mohlo byť veľmi prínosné aj pre ďalšie sektory, ako napríklad banky alebo zdravotníctvo. Pritom už čiastočne pomáhajú spracúvať veľké dáta pre troch farmaceutických hráčov v Európe.

Jožo Kovač sa z multimiliónovej Exponey posúva na STU.
Vychovávať študentov

Ako vlastne tieto spolupráce fungujú? „Naše zmluvy nie sú iba na dodávku jedného projektu, sú skôr dlhodobého charakteru, najčastejšie na 3 – 5 rokov. Pritom produkty neustále inovujeme, vyvíjame ich nové iterácie,“ ozrejmuje Antal. Na otázku, aké veľké zákazky dostávajú, odpovie: „Ročne sú to milióny eur.“

Ľudia, ľudia, ľudia

Podobne ako ostatné firmy, aj GlobalLogic čelí nedostatku pracovnej sily. Má však naň aj odpoveď: vychováva si budúcich zamestnancov. Už štvrtý rok investuje do trojročného pomaturitného programu, ktorý robí v spolupráci so Strednou odbornou školou Dneperská v Košiciach.

„Napriek tomu, že nedostatok ľudí manažérov neteší, celý košický región profituje z toho, že je u nás množstvo IT firiem, ktoré lákajú kvalifikovaných ľudí. Navyše, mladí vedia, že v IT je budúcnosť, preto sa nebojím,“ dopĺňa Antal.

Na záver už iba jedno číslo: s tržbami tento rok pravdepodobne opäť dosiahnu rovnaké čísla ako vlani, i keď už nezopakujú výrazný medziročný nárast spred roka, keď s tržbami poskočili z 8 na 16 miliónov. „Tento rok bude pre nás skôr stabilizačný. Predsa ani v maratóne nemôžete celý čas šprintovať,“ povie s úsmevom.

Foto: GlobalLogic (archív)