18. októbra 2018

Hľadáte nejaký produkt, no pri naťukaní jeho názvu do vyhľadávača, sa vám neobjaví žiaden výsledok. A to aj napriek tomu, že hľadanú vec e-shop ponúka. Problém mnohých nakupujúcich sa pred rokom a pol rozhodla riešiť štvorica pod vedením Radoslava Balajku založením startupu Luigi’s box.

Popri svojich predchádzajúcich zamestnaniach vyvinuli analytický nástroj, ktorý odhalí, aké problémy má vyhľadávač e-shopu. „Klient po prístupe do systému vidí napríklad, akému percentu zákazníkov neponúkol žiadne výsledky aj to, pomocou akých slov ľudia hľadali jednotlivé produkty a podobne,“ vysvetľuje CEO firmy Balajka.

CEO startupu Radoslav Balajka. Foto: Luigi’s Box

Firmy tak na základe toho napríklad môžu upraviť vyhľadávací algoritmus, pridať slangové výrazy či množné čísla, ktoré mnohé vyhľadávače nezvládajú. „Jedna nábytkárska firma napríklad zistila, že zákazníci pri hľadaní police na knihy – knihovnice, zadávajú slovo knižnica, čo je názov pre inštitúciu,“ pridáva príklad z praxe. A hoci na začiatku svojho fungovania startup podobné chyby len odhaľoval, postupne k tomu pridal aj ich odstraňovanie.

Global 2000 vs. Top 50: Porovnali sme najväčšie firmy sveta a Slovenska

V januári 2017 sa Balajka so spoluzakladateľmi, Tomášom Kramárom, Michalom Barlom a Gejzom Nagym začali firme venovať naplno. Dnes majú vyše 100 klientov. K tým najväčším patrí O2, Martinus či české Aukro. Niektoré spoločnosti si u nich objednávajú kompletný servis, iné len odhaľovanie problémov, ktoré potom rieši ich vlastné IT oddelenie.

To na nich však často pozerá cez prsty. „Nástroj odhalí všetky chyby, ktoré vyhľadávač má, čo na programátorov nemusí vrhnúť dobré svetlo, takže medzi nimi a majiteľmi potom môžu vznikať trenice,“ smeje sa CEO startupu.  Pri otázke, ktoré firmy, mimo okruhu ich klientov, majú vyhľadávanie spravené kvalitne, vedel Balajka vymenovať len dve.

Dizajn aplikácie Luigi’s Box. Foto: Luigi’s Box

A kde robia najväčšie chyby? Okrem toho, že ich lupy neregistrujú spomínaný slang, množné čísla či diakritiku, je problémom aj zlé poradie nájdených výsledkov. „V e-shope jedného potravinového reťazca bolo najhľadanejším výrazom mlieko. To najkupovanejšie – obyčajné mlieko – sa však nachádzalo až na 52. pozícii a ľudia ho tak nedokázali nájsť,“ vysvetľuje Balajka.

Prostredníctvom systému dokáže majiteľ e-shopu zaregistrovať napríklad aj dopyt po produkte, ktorý nemá. Ak v reporte vidí zvýšený záujem v jeho vyhľadávaní, môže ho doplniť do svojej ponuky a aj týmto spôsobom zvýšiť svoje predajné čísla.

Tržby im narástli skoro o 3000 percent. Slido je našou najrýchlejšie rastúcou tech firmou

Zákazníkom na druhej strane zjednodušujú a zrýchľujú proces online nakupovania. Využívanie lupy vďaka rastu „Google generácie“ celkovo stúpa, pričom v súčasnosti ju používa priemerne viac ako 30 percent návštevníkov e-shopov. Pri obchodoch s elektronikou či knihami však môže počet hľadajúcich prekročiť aj polovicu.

A táto skupina zákazníkov je zároveň najdôležitejšia. Keďže dopredu vedia, čo chcú, urobia v priemere o 70 % viac nákupov ako iní. Balajka zatiaľ úspechy firmy ilustruje na príklade spoločnosti Electronic Star, ktorému sa odo dňa používania ich systému zvýšili tržby o dve percentá.

Balajka počas prezentácie. Foto: Luigi´s Box

Primárnou „cieľovkou“ štvorice sú síce e-shopy, no v poslednom čase pracujú aj s inými spoločnosťami, ktoré potrebujú vylepšiť vyhľadávanie. „Ozývajú sa nám napríklad banky či mobilní operátori, ktorých webové portály alebo intranety sú obsahovo veľmi bohaté a ľudia na nich často nevedia nájsť správne informácie,“ vysvetľuje Balajka a dodáva, že vyladením vyhľadávania dokážu odľahčiť call centrá týchto firiem.

Nový typ reklamy: Bannery Slovákov vedia zistiť váš vek či pohlavie

Slovenský startup, ktorý má najviac klientov u nás a v susednom Česku, sa pritom postupne rozširuje aj do ďalších krajín. V súčasnosti ich systém podľa CEO Balajku skúšajú prví klienti z okolitých štátov, najmä Rakúska, Nemecka a Veľkej Británie.

Na expanziu bola primárne určená aj posledná investícia, ktorú dostali od českého fondu Leverage Technology a vďaka ktorej rozšírili svoj tím o piatich zamestnancov. Konkrétnu sumu strany nezverejňujú, ale má sa pohybovať v stovkách tisíc eur. V minulosti startup podporil aj úspešný investor zo Silicon Valley Rasty Turek či slovenský venture kapitálový fond Neulogy Ventures.

Hlavná foto: zakladatelia startupu /Luigi’s Box