27. júna 2018

Pomohli zistiť, ako môžu lekári v USA vylepšiť procesy v zdravotníctve. Ako čo najefektívnejšie poslať pacienta za onkológom či kardiológom, ak treba? GroupSolver, slovensko-americký nástroj na online prieskumy, ktorý používa aj Google, má na konte ďalšiu úspešnú spoluprácu. 

Firme dvojice bratov Ivaničovcov sa darí. Americká štúdia však bola pre nich výzvou.

Cieľom prieskumu bolo nazrieť do mysle amerických lekárov a zistiť, s akými administratívnymi a technickými problémami sa stretávajú, keď vypisujú pacientom odporúčania na vyšetrenia k špecialistom.

Na trhu sú štyri nové aplikácie a hry od Slovákov.
Vytvorili ich za päť mesiacov

“Rýchly prístup k správnym špecialistom je dôležitou súčasťou kvalitnej lekárskej starostlivosti a my sme chceli zistiť, čo môžu systémy lekárskej starostlivosti, nemocnice a poisťovne urobiť pre to, aby lekárom tento proces zefektívnili a tým zlepšili aj výsledky pre pacientov,” hovorí Rastislav Ivanič, CEO slovensko-amerického startupu GroupSolver.

Celkom trval prieskum tri mesiace a zúčastnilo sa ho 250 lekárov naprieč rôznymi štátmi USA.

Okrem firmy bratov Ivaničovcov na nej pracovala aj medzinárodná konzultačná spoločnosť so zameraním na zdravotníctvo Gelb a analytický gigant Research Now SSI.

Maroš (vľavo) a Rastislav Ivaničovci založili firmu v roku 2014. Dnes funguje ako americká spoločnosť s dcérskou firmou na Slovensku, väčšinu vývojárskeho tímu má v Košiciach. Foto: Miro Nôta

Čo bolo najväčšou výzvou pri tomto prieskume? Jednoznačne udržať si pozornosť lekárov počas celej dĺžky jeho trvania. “Asi nepoviem nič nové, ale lekári sú extrémne zaneprázdnení, a ak si nájdu čas porozprávať sa s výskumníkmi, alebo odpovedať na online prieskum, tak to chcú urobiť maximálne efektívne, aby sa mohli čo najskôr venovať pacientom,” opisuje Ivanič.

Najväčšou pridanou hodnotou ich nástroja je umelá inteligencia, ktorá dokáže vyhodnotiť odpovede na otvorené otázky. To bolo doposiaľ prekážkou pre väčšinu online nástrojov, ktoré sa nevedeli s takýmito kvalitatívnymi dátami popasovať.

Preto online prieskumníci doposiaľ najčastejšie využívali zatvorené otázky, ktoré ponúkali respondentom viacero odpovedí, no zároveň sa tak pripravovali o cenné poznatky, ktoré často vyplynú práve z tých otvorených. Na ne totiž ľudia odpovedajú intuitívne.

Mladý Slovák vyhral svetovú súťaž.
Vytvoril aplikáciu na darovanie krvi

“Väčšina ľudí napíše niečo, čo má v tom momente na jazyku. To je zvyčajne tá najdôležitejšia vec, pretože rozhodnutie o produkte je emočné. My tú vetu zoberieme a namiesto toho, aby sme ju nechali tak a išli na ďalšiu otázku, ide do našej databázy,” objasnil fungovanie nástroja ešte v januárovom rozhovore pre Forbes Maroš Ivanič, spoluzakladateľ a CTO (Chief Technology Officer) firmy.

Následne umelá inteligencia vybuduje vzťahy medzi odpoveďami respondentov a vygeneruje ich vizualizácie.

Výsledky štúdie

Najväčším problémom je podľa všeobecných lekárov odsúvanie termínov u špecialistov. Za najzávažnejší problém to označilo 86 percent z nich. Približne polovici z lekárov, ktorí sa zúčastnili prieskumu, chýba elektronická evidencia záznamov pacienta alebo ďalšie technologické výdobytky, ktoré by im podstatne zjednoduchšili prácu a komunikáciu so špecialistami. Nie je to asi prekvapivé, ale za druhý najväčší problém označili lekári nedostatočné krytie zdravotnej starostlivosti poisťovňami.

Prieskum o amerických lekároch sa pritom líšil od zvyčajných biznis zadaní, ktoré bratia dostávajú. “Väčšinou pracujeme priamo pre klientov, ktorí majú konkrétne biznisové otázky a my im na ne nájdeme odpovede. No v tomto prípade sme s našimi partnermi zainvestovali do odpovedania na otázky,” opisuje Rastislav Ivanič.

Skúmali aj donášku

Túto novú výzvu prijali z dvoch dôvodov: jednak ich lákalo stať sa súčasťou hľadania odpovedí na dôležité otázky v zdravotníctve, ale chceli si aj začať raziť cestu v tomto sektore, kde doposiaľ neboli veľmi aktívni.

Najčastejšie totiž spolupracujú s technologickými firmami, ako sú napríklad Google, Sony Pictures alebo AT&T. Majú za sebou spoluprácu aj s televíznym kanálom Discovery Channel, či s väčšími výskumnými firmami ako napríklad IRi alebo NPD. Pomohli aj neziskovej spoločnosti Epilepsy Foundation.

Medzi jedny z najzaujímavejších zistení zaraďujú tie, ktoré vyplynuli z prieskumu, ktorý robili pre firmu McCormick. Tá sa venuje predaju rôznych korenín a jedál (je to 1308. najväčšia firma sveta podľa Forbes rebríčka Global 2000 a 348. najväčšia verejne obchodovaná firma v USA, pozn. red.).

Naša najrýchlejšie rastúca tech firma vyvíja aplikácie pre Silicon Valley

“Zaoberali sme sa otázkou, či nárast popularity tzv. meal kits (donáška presne odvážených a kaloricky spočítaných zdravých jedál, využíva sa napríklad pri diétach), mení aj správanie zákazníkov v tom, ako nakupujú a konzumujú potraviny,” hovorí Rastislav Ivanič.

Výsledky štúdie označuje za zaujímavé. Napriek tomu, že takéto služby skutočne prinášajú zákazníkom impulz stravovať sa zdravšie, samotné služby, ktoré meal kits ponúkajú, ako napríklad Hello Fresh alebo Blue Apron, na tom viac nezarobia. “Ľudia sa z týchto služieb odhlásia hneď, ako im vyprší špeciálna ponuka alebo zľava,” dodáva.

Bratia Ivaničovci sa po 20 rokoch v zahraničí, ktoré strávili prácou pre prestížnych zamestnávateľov, rozhodli vrátiť na východné Slovensko. Maroš (vpravo) vedie v Košiciach tím programátorov, Rasťo (vľavo) má na starostli marketing a sales v USA. Foto: Miro Nôta

Pôvodne prišli bratia Ivaničovci do USA na vysokú školu, napokon tam zostali pracovať: Rasťo pre McKinsey & Company, o tri roky mladší Maroš pre Svetovú banku vo Washingtone. Spoločnú firmu založili v roku 2014.

Prvotnú investíciu 500-tisíc eur získali o rok na to od stredoeurópskeho fondu rizikového kapitálu Neulogy Ventures. V septembri minulého roka získali ďalší milión dolárov (asi 860-tisíc eur) od kalifornského fondu Tech Coast Angels. Najväčšia časť tejto sumy mala ísť na vývoj a na ďalšie škálovanie produktu.

“Máme od nich dobrú podporu a vieme si spolu s nimi pokryť krátkodobé kapitálové potreby. Zároveň sa však jedným očkom pozeráme dopredu a keď splníme to, čo sme si naplánovali pred posledným investičným kolom, tak iste otvoríme rokovania o nových investíciách na podporu ďalšieho rastu,” zamýšľa sa CEO firmy.

Aké sú najbližšie kroky, ktoré podnikne slovensko-americký startup so sídlom v San Diegu? Už toto leto plánuje predstaviť technologické zlepšenia ich prieskumníka. Nechcú veľa prezrádzať, ale sľubujú, že ponúknu firmám ešte hlbší vhľad do toho, čo chcú ich zákazníci.

Celý rozhovor s prieskumníkmi zo Slovenska si môžete prečítať v januárovom čísle magazínu Forbes. 

Foto: Miro Nôta