22. marca 2018

Mladá slovenská ilustrátorka, copywriterka a ideamakerka Martina (Tina) Minorová sa v auguste 2013 rozhodla pre dráhu freelancerky. Odvtedy pod značkou Tina Minor Illustration pracovala aj na projektoch známych značiek ako Orange, Vinea či Becherovka.

Okrem iného sa podieľala na príprave detskej stolovej hry Rozprávkari, ktorá bola inšpirovaná Dobšinského rozprávkami. Doplnila ju 60 vlastnými ilustráciami a projekt zožal taký úspech, že sa na crowdfoundingovej platforme Startlab vyzbieralo až o 917 percent viac peňazí, než sa pôvodne plánovalo. Pre túto spoluprácu si Tinu vybral sám autor Rozprávkarov, Matúš Teplický.

Inšpirácia je ako húf rýb

Freelancerkou sa Tina Minorová stala po tom, čo odišla z reklamnej agentúry. Premýšľala vtedy, ako by sa chcela ďalej rozvíjať. „Niekto skúsený raz povedal, že pokiaľ v danej oblasti človek do 5 rokov nezaznamená výrazný úspech, mal by opustiť loď a poobzerať sa po inej. U mňa to v tom čase bolo takmer 5 rokov, odkedy som vstúpila do reklamy. Začínala som cítiť, že mi dochádza motivácia,“ povedala Tina pre Forbes.sk. Nechcela už viac tvoriť pre klientov, ktorých si nevybrala sama a prekážala jej aj klasická 8-hodinová pracovná doba. Potrebovala cítiť slobodu a rozhodovať o vlastnom čase.

Umelkyňa na voľnej nohe Bumpkinova obľubuje fixky a navrhuje tetovania

Ako umelkyňa na voľnej nohe spolupracovala so známymi značkami ako Orange, Vinea, McDonald’s, Red Bull ale aj Becherovka. Každé jedno kreslenie, hoci aj rýchle skice v kaviarni, považuje za prípravu na budúci projekt. Niektoré z nich si však vyžadujú individuálnu prípravu. „Napríklad s Orangeom sme realizovali livestream, pri ktorom som mala kresliť priamo na displej telefónu. Agentúra mi preto pár dní dopredu poslala telefón, aby som si na ňom po večeroch skicovala a zžila sa s princípom jeho fungovania,“ hovorí Tina.

Ateliér je pre umelkyňu oázou. Foto: Miro Pochyba

Pri tvorbe ilustrácií čerpá inšpiráciu z okolitého sveta, spomienok či predstáv. Podľa jej slov u nej rozhoduje prvých pár sekúnd. Tvorivý impulz v nej totiž vyvolá vlnu rôznych asociácií. „Je to ako keď hodíte kameň do jazera a vyrušíte húf spiacich rýb. Tie sa rozletia do všetkých strán a ja mám čo robiť, aby som chytila tie najlepšie,“ uvádza pre Forbes.sk.

Rozprávky prebúdzajú dospelých

Pri tvorbe ilustrácií je pre Tinu dôležitá bezstarostnosť, hravosť, otvorená myseľ a tiež oči. Jej obľúbenou technikou kreslenia je už dlhodobo akvarel, no čoraz viac ju priťahuje aj experimentovanie. Páčia sa jej presahy medzi jednotlivými technikami a kombinácie vedúce k nečakaným výsledkom.

Slovenka Dajana Rodriguez išla s kožou na trh: Jej kabelky sú hitom

Pri tvorbe detskej stolovej hry Rozprávkari boli jej ilustrácie venované deťom. Najmenším chcela svojou tvorbou odkázať, aby nezabúdali na sny a túžby, pretože tie sú zrkadlom ich skutočnej osobnosti.

Poznáte hru Rozprávkari? Mali by ste. Ožívajú v nej Dobšinského príbehy

Vďaka úspechu tohto projektu mohli jeho tvorcovia s podporou organizácie Úsmev ako dar venovať približne 500 hier do všetkých detských domovov na Slovensku.

Janko Hraško v hre Rozprávkari očami slovenskej ilustrátorky. Foto: Tina Minorová

Mladá ilustrátorka považuje rozprávky za dôležité, pretože otvárajú dospelých ľudí svetu, na ktorý už zabudli. „Aj v súvislosti s tým, čo sa momentálne deje u nás na Slovensku je veľmi dôležité neustále pripomínať, akú silu má dobro a čistota charakteru. Že kradnúť sa nemá a klamstvo a manipulácia do slušnej spoločnosti nepatria. Deti to vedia. Už horšie sme na tom my – dospelí,“ hovorí Tina.

Dôležitý je time manažment

V tomto roku sa Minorovej už podarilo predviesť svoje diela verejnosti, a to prostredníctvom výstavy s názvom – Tina Minor ‘017, ktorá sa konala v Bratislave. Tá predstavovala výber ilustrácií z predchádzajúceho roka. Sama uviedla, že prvú polhodinu vernisáže sa cítila viac ako kurátorka, než autorka. Keď si však uvedomila, že všetci ľudia sú tam kvôli nej a jej práci, bol to pre ňu silný zážitok. „Tento rok to bude presne 5 rokov, odkedy som sa rozhodla zamerať na ilustrovanie. Ak sa odvolám na to, čo som už povedala, tak sa mi asi podarilo nájsť loď, na ktorej môžem byť kapitánkou,“ dodáva Tina.

V Indii vyvíja hmotu budúcnosti. Slovenka chce nahradiť kožu

Aktuálne mladá ilustrátorka spolupracuje aj na projekte MY MAME, vďaka ktorému sa jej ilustrácie dostávajú do rúk ľuďom v podobe obalov na mobilné telefóny. S touto ponukou ju oslovila Kristína Farkašová a Tina ocenila, že jej diela nadobudnú praktické využitie. Pripravuje aj vlastný e-shop, pretože by ponuku svojej tvorby chcela rozšíriť aj o printy obľúbených motívov.

Mladá umelkyňa spolupracuje aj na projekte MY MAME. Foto: Tina Minorová

A ako to všetko vlastne stíha? Základom úspešného freelancovania je dobre nastavený time manažment. Umelecká tvorba je podľa slov mladej ilustrátorky krehká a citlivá záležitosť a akýkoľvek tlak zvonku môže popretrhávať tenké nitky inšpirácie.


A takto vyzerá deň ilustrátorky Tiny Minorovej…

„Snažím sa, aby vyzeral ako deň pracujúceho človeka. Ráno meditujem, idem behať alebo si zacvičím. Dopoludnia vybavujem maily, odpovedám na správy, plánujem prácu na najbližšie hodiny a dni. Vo chvíli keď bezmyšlienkovito prechádzam novinky na sociálnych sieťach alebo preklikávam videá s mačkami, je najvyšší čas začať pracovať. Vtedy vypínam (alebo sa o to aspoň pokúšam) „fejsbuky“ a „instagramy“. Pri copywritingu mi to až tak nevadí, no pri maľovaní potrebujem byť plne koncentrovaná a ničím nerušená. Vtedy som v tranze aj niekoľko hodín. Nedvíham telefóny, nepočujem zvončeky. Podvečer, keď denného svetla ubúda, odkladám štetce a väčšinou si spomeniem, že som zabudla obedovať, vybrať bielizeň z práčky, poštu zo schránky. Doháňam zameškané a moja pracovná doba končí.“


Časť projektu pre Footshop. Foto: Tina Minorová
Hlavná foto: Tina Minorová na svojej výstave. Foto: Dominik Szombath