18. decembra 2017

Matúš Teplický, finančný analytik v spoločnosti Dell, sa pred takmer dvoma rokmi rozhodol vytvoriť pre svoje deti stolovú hru inšpirovanú Dobšinského rozprávkami. Netušil, že dostane toľko pozitívnych reakcií, ani že s ňou na portáli Startlab.sk napokon vyzbiera viac ako 45-tisíc eur. Rovnako ani to, že sa z Rozprávkarov stane najúspešnejšia hra v histórii slovenského crowdfundingu. Ako sa mu to podarilo?

Prvým impulzom na vytvorenie hry boli knihy Dobšinského rozprávok ilustrované Albínom Brunovským a Ľudovítom Fullom. Keď si ich pred rokom a pol listoval so synom Filipom (5) a dcérou Klárou (8), napadlo mu, že by bolo zaujímavé vytvoriť z nich stolovú hru. Postupne sa z tohto nápadu zrodilo hobby, ktorému po večeroch venoval stovky hodín svojho času.

Keď sa dospelí hrajú.
iHRYsko vytvára rozprávkový svet pre stotisíc ľudí ročne

Na výrobu prototypu nie sú potrebné žiadne špeciálne nástroje ani zručnosti, stačí mať výkres, ceruzku a nožnice. Celkový proces trval asi pol roka. „Keďže moje skúsenosti s herným dizajnom boli minimálne, postupoval som metódou pokus-omyl,“ opisuje pre Forbes.sk Matúš Teplický.

Rozprávkari sú dielom finančného analytika Matúša Teplického. Foto: Matúš Teplický

Nedostatok skúseností z oblasti stolových hier sa však snažil kompenzovať dôsledným testovaním hry a zbieraním spätnej väzby od skúsených hráčov, napríklad od Lucie Šickovej z Pixel Federation, Petra Černáka z iHRYska alebo Michala Božíka z portálu Vĺčatá.sk.

Rozhodujúcim okamihom bolo však až stretnutie s Tomášom Rosputinským, kamarátom z vysokej školy, ktorý odhodlane povedal: „Ideme do toho.“

„Keď mi na druhý deň poslal ilustrácie Tiny Minorovej a dohodol s ňou stretnutie, vedel som, že máme v rukách potenciálny hit,“ opisuje autor hry. Postupne sa spojil aj s ďalšími kreatívcami: s grafičkou Patríciou Schafferovou, ktorá sa postarala o dizajn hracej dosky a krabice a s marketingovou agentúrou This is Locco. Presne tak sa začala vytvárať prvotná komunita okolo Rozprávkarov.

Ako získať peniaze od ľudí a prečo je slovenský crowdfunding v plienkach

Následne sa obrátili na portál Startlab.sk. Na vydanie prvých tisíc kusov bolo potrebné nazbierať 10 000 eur. Polovicu  z tejto sumy sa podarilo autorovi našetriť, druhých 5000 eur sa rozhodol vyzbierať prostredníctvom crowdfundingu.Výsledok: cieľovú sumu sa podarilo vyzbierať už počas prvých troch dní. To ešte len predznamenalo úspech, ktorý prišiel o pár dní neskôr po pridaní dobročinného rozmeru.

„Dobšinského rozprávky sú silná téma, ktorá môže osloviť ľudí po celom Slovensku. Tušili sme, že ak všetko pôjde dobre, môžeme prekročiť cieľovú sumu. Pred spustením kampane však nikomu ani vo sne nenapadlo, že sa tak stane len za tri dni a že výsledná suma bude skoro desaťnásobne vyššia,“ hovorí Matúš Teplický. Celkom sa k hre prostredníctvom kampane dostalo približne dvetisíc podporovateľov.

Rozprávkari pútajú krásnymi ilustráciami od Tiny Minorovej, ktorá ilustrovala aj tohtoročné Forbes rebríčky najvplyvnejších manažériek a najbohatších Slovákov.  Foto: Rozprávkari

Ľudia pritom vyjadrovali svoje nadšenie z Rozprávkarov nielen financiami, ale aj povzbudivými odkazmi pre autorov. Počas kampane ich dostali viac ako 300. „Najkrajšie sú však nadšené reakcie detí, keď hru prvýkrát otvoria. Je skvelé, že sa vedia nadchnúť jednoduchou stolovou hrou aj v silnej konkurencii digitálnej zábavy,“ dodáva Teplický.

Stolná hra je pritom určená pre 2 – 4 hráčov od ôsmich rokov. Deti pri nej nielenže nahliadnu do sveta Dobšinského rozprávok, ale si aj precvičia základné matematické operácie a rozvinú strategické a logické myslenie.

Do každého detského domova

Súčasťou mnohých crowdfundingových kampaní sú takzvané stretch goals – dodatočné odmeny, ktoré motivujú ľudí podporiť projekt aj potom, čo dosiahol cieľovú sumu. Tak vznikol aj dodatočný nápad vyrobiť 500 hier navyše a darovať ich do všetkých 93 detských domovov na Slovensku.

A taktiež aj ďalším 400 sociálne slabším rodinám, s ktorými spolupracuje nezisková organizácia Úsmev ako dar. S nápadom prišiel Ivan Dvoran, ktorý mal na starosti marketingovú kampaň.

„Našou ambíciou bolo dostať Rozprávkarov k deťom z celého Slovenska a týmto spôsobom by sme hru dostali aj k stovkám detí, ktoré by si ju inak nezahrali,“ hovorí Matúš Teplický.

Na tento účel potrebovali vyzbierať ďalších 30 000 eur. Projektu sa opäť dostalo omnoho väčšej podpory, než plánoval. Celková suma, ktorú autori hry vyzbierali, dosiahla 45 830 eur, čím presiahla pôvodný cieľ autorov o vyše 900 percent.

Rozprávkari sa tak stali najúspešnejším projektom v histórii slovenského crowdfundingu.

Ďalší príklad hernej karty, ktorú ilustrovala Tina Minorová. Foto: Rozprávkari

3 otázky pre Matúša Teplického:

Ako prišiel nápad na predstavenie hry na crowdfundingovom portáli Startlab? Prečo ste zvolili túto formu financovania?

Vydanie hry bez vydavateľstva je jedna z najzložitejších ciest, akou sa môže herný dizajnér vydať. Keďže je však potenciál Dobšinského rozprávok limitovaný len na slovenský trh, šance zaujať medzinárodné herné domy boli veľmi obmedzené. Preto som sa rozhodol pre “test ohňom” – nájsť na Slovensku niekoľko stoviek nadšencov ochotných finančne podporiť vznik pôvodnej spoločenskej hry.

Pri výbere crowdfundingovej platformy rozhodlo to, že Startlab.sk je zameraný špeciálne na Slovensko, ľudia ho poznajú a zároveň ich poplatok za úspešnú kampaň je nižší ako u konkurencie. Dôležité tiež bolo, že spolupráca s Igorom Polakovičom a tímom zo Startlab.sk bola od začiatku do konca bezproblémová.

Koľko ste celkom investovali do kampane?

Crowdfunding na Slovensku je stále pomerne nový spôsob financovania. Aby sme uspeli, museli sme osloviť širšiu skupinu ľudí, než len tých, ktorí už s crowdfundingom mali skúsenosti. V kampani sme sa sústredili na tri veci – prvý dojem, “social proof” a maximalizácia mediálneho pokrytia. Vedeli sme, že ilustrácie Tiny Minorovej dokážu pritiahnuť pozornosť našej cieľovej skupiny, teda rodičov s deťmi vo veku od 8 rokov.

S vytvorením povedomia o hre a jej kvalitách nám pomohla podpora od Petra Černáka, ktorého slovo má u fanúšikov spoločenských hier veľkú váhu. Na natočenie promo videa sa nám podarilo nahovoriť známeho herca Lukáša Latináka. A počas trvania kampane sme formou sponzorovaných príspevkov ponúkali našim priaznivcom obsah, vďaka ktorému spoznali príbeh vzniku Rozprávkarov.

Mediálne náklady na kampaň boli približne vo výške 5000 eur a išli primárne na oslovovanie podporovateľov na sociálnych sieťach.

Zapáčilo sa Vám vytváranie tejto hry, vedeli by ste si predstaviť aj pokračovanie v tomto hernom biznise?

Vymýšľanie hry bol pre mňa skvelý relax a tréning mozgu. Je to veľmi intenzívna kreatívna činnosť – človek má absolútnu moc nad tým, čo vytvorí – môže si vymyslieť komplexný svet, príbehy, postavy, pravidlá, je to len na ňom. Fáza výroby hry je omnoho vážnejšia, pretože už ide o skutočné peniaze.

Plány na najbližšie mesiace sú jasné – začiatkom budúceho roku vydáme rozšírenie hry – sľúbili sme ho totiž všetkým, ktorí nám pomohli hru vydať na Startlabe. Nad ďalším herným spracovaním Dobšinského sveta intenzívne uvažujem, ale momentálne sa sústredím na úspešné dokončenie prvého projektu.

Ilustrácie: Tina Minorová