26. októbra 2017

„Som Ivan Zaťko. Preskúmal som svet. Bežal ultramaratóny. Teraz pracujem na voľnej nohe v marketingu, crowdfundingu a v ranej fáze startupov.“ Píše na svojej webstránke 24-ročný mladík, ktorý vyštudoval biznis na University of Huddersfield v Anglicku a dnes pôsobí v Brne. Jeho rady si cenia predovšetkým startupy, ktoré potrebujú pomôcť s marketingom, či zbieraním financií na svoj nový projekt.

Ivan Zaťko, okrem iného zakladateľ projektu The Žurnál  – nového minimalistického typu diára, ktorý pomáha ľuďom usporiadať si priority – v minulosti participoval na viacerých projektoch ako („ponožko-topánky“) Skinners, rehabilitačná pomôcka SunBall od Gradient Labs, nabíjačka Ridelo, či systém video prechádzok po celom svete Spoteee.

Dajte zbohom to-do-listom. Sedem rád, ako si naplánovať čas

„Slovenský crowdfunding je ešte len v plienkach,“ hovorí Zaťko. Čím to je, že Česko už má svoje úspešné projekty ako Skinners (produkt doteraz vyzbieral na crowdfundingu okolo 1.94 mil. USD), Slovinsko má smart koleso na bicykel FlyKly (700-tisíc USD) a Litva luxusné hodinky Filippo Loreti (5.3 mil. USD), no Slovensko sa zatiaľ môže pochváliť iba s mini powerbankami Culcharge (118-tisíc USD)?

Ivan Zaťko hovorí o tom, prečo produkty z podobných krajín dokázali na crowdfundingu postaviť celý biznis model, zatiaľ čo Slovensko na svoj prelomový úspech ešte len čaká.

Ako ste sa dostali ku crowdfundingu?

Najväčšie crowdfundigové portály, Kickstarter a Indiegogo, sledujem už tri roky. Sám som prispel asi na desiatku projektov, a preto, keď prišla ponuka od českých Skinners, ktorí už za sebou mali úspešnú kampaň na Hithite, dlho som neváhal. Tri mesiace sme sa poctivo pripravovali a keď sme spustili kampaň, nestačili sme sa čudovať. Desaťtisíc dolárov sme vyzbierali za šesť hodín a celkovo sme kampaň po 40 dňoch zakončili na 654-tisícoch. Spolu s následnou kampaňou na Indiegogo InDemand vybrali ponožkobotky Skinners skoro dva milióny dolárov.

 

Skinners – produkt, ktorý doteraz vyzbieral na crowdfundingu okolo 1,94 mil. dolárov. Foto: Archív Skinners

Podľa vašich skúseností, aké produkty sú na crowdfunding najvhodnejšie?

Také, ktoré vylepšujú známe veci. Napríklad ponožky, tie sú všade. A keď ukážete ľuďom, že vy z nich spravíte topánky a pridáte k tomu peknú grafiku alebo príbeh, máte vyhraté. Nesnažte sa pridať 10 výhod, keď stačí zlepšiť len jednu kľúčovú vlastnosť. A držte sa toho, že najviac sa predávajú produkty od 20 do 60 dolárov. To je totiž hranica impulzívneho nákupu pre Američanov.

A čo užívatelia crowdfundingu? Sú medzi nimi aj Slováci?

Iba hŕstka. Až 85% prispievateľov na Kickstarteri tvoria ľudia z USA a Kanady, zvyšok tvoria návštevníci z anglicky hovoriacich krajín. Z Čiech je to pár tisíc užívateľov, na Slovensku sa bavíme iba o stovkách nadšencov. Preto neradím produktom, ktoré nemajú veľký rozpočet, skúšať to rovno na medzinárodnej scéne.

Čo by teda mali začínajúce lokálne projekty spraviť najskôr?

Nech si najprv otestujú crowdfunding v malom. Skúsiť to môžu predpredajom cez vlastný web alebo malou kampaňou na Startovači či HitHite. Na jej prípravu stačí aj rozpočet 300 euro. Uvediem to na príklade. S naším diárom The Žurnál sme najprv cez vlastný web predali 300 kusov. Otestovali sme, že to má zmysel a nebáli sme sa spustiť kampaň cez HitHit. Tri dni pred jej skončením máme vyzbieraných už 7000 eur, čo je 350% cieľovej čiastky. A tam určite nekončíme. Ozývajú sa nám firmy, ktoré chcú diáre ako vianočný darček pre zamestnancov a my sme radi, že to funguje aj v B2B sektore. Crowdfunding je vždy odrazovým mostíkom – nikdy neviete čo iné vám prinesie.

Najviac sa predávajú produkty od 20 do 60 dolárov. To je totiž hranica impulzívneho nákupu pre Američanov.

 

The Žurnál – Zaťkov aktuálny projekt. Foto: Archív Ivana Zaťka.

Čo keď chcú projekty robiť kampaň aj na medzinárodnej scéne?

Veľa Slovákov má predstavu, že spustí kampaň na Kickstarteri a produkt sa predá sám. To je veľká chyba. Potom kampane končia neúspešne a to odrádza ďalších ľudí. Oficiálne čísla uvádzajú, že neuspeje až 70 percent projektov. A pritom je crowdfunding postavený na pár fundamentálnych princípoch – nepodceňte prípravu, majte skvelý štart, nadviažte kontakty so zahraničnými agentúrami a celý čas optimalizujte veci, ktoré fungujú. Keby to ľudia pochopili, určite by uspelo viac projektov.

Koľko trvá a koľko stojí stojí príprava crowdfundingovej kampane?

Ak má projekt zozbierané informácie o cieľovej skupine, samotná príprava zaberie podľa rozsahu kampane 2-3 mesiace. A zhltne približne 20-30% toho, čo kampaň vyzbiera. Ak teda plánujete vyzbierať 100-tisíc dolárov, pripravte si dopredu aspoň 25-tisíc. A tiež sa pripravte na fakt, že kampaň neutiahnete vo dvojici. Crowdfunding je časovo aj mentálne veľmi náročný, ale stojí za to.

„Crowdfunding je postavený na pár fundamentálnych princípoch – nepodceňte prípravu, majte skvelý štart, nadviažte kontakty so zahraničnými agentúrami a celý čas optimalizujte veci, ktoré fungujú.“

Máte pre ľudí, ktorí to chcú skúsiť, nejakú radu na záver?

Nikdy neprestaňte študovať. Na internete je veľa dobrých materiálov, ako sa pripraviť na spustenie kampane. Ale pamätajte na to, že veci, ktoré fungovali pred rokom, nemusia fungovať dnes. Crowdfunding je podobne ako e-commerce veľmi dynamický a podlieha dlhodobým trendom. Niektoré projekty vyzbierali milióny a potom nič nedodali. Ľudia nie sú ovce, už nekupujú produkty na crowdfundingu len preto, že je to „in”. Svoje o tom sme zistili aj v kampani Benjamin Button (smart videokamera, ktorá vyzerá ako gombík). Mali sme skvelý produkt, ale ľudia ho nekupovali vo veľkom, lebo neriešil ich reálny problém.

Dosiahne aj Slovensko na crowdfundingu konečne svoj miliónový projekt?

Určite, je to len otázka času. Chce to len odbúrať stereotypy, ktoré Slováci voči nemu majú. Inak zostane slovenský crowdfunding naďalej len v plienkach.