9. decembra 2017

S predajom vlastných kožených kabeliek začínala mladá Slovenka Dajana Rodriguez na internetovej stránke Sashe.sk. Dnes má prevádzky v Bratislave a Malých Uherciach, na konte spoluprácu s Lýdiou Eckhardt a vďaka usilovnosti sa jej meno stalo značkou.

Dajana sa riadi heslom, že na svete je možné všetko a aj preto sa rozhodla, že to ona bude strojcom svojho šťastia. Cieľavedomosť jej zaručila úspech a jej kabelky sú hitom nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí.

Venujete sa výrobe kožených kabeliek. Kam chodíte po inšpiráciu?

Tá prichádza akosi sama. V mojom prípade je to všetko naokolo – zákazníčky, pocity, potreby, nálady, svetová móda a čoraz viac aj naša história a kultúra. Vždy sa mi páčili šaty, kroje a všetko vyšívané. Počas vysokoškolského štúdia výtvarného umenia som sa stretávala s dejinami umenia a tie ma fascinovali. Postupne sa tento môj záujem prehlboval, navštevovala som galérie, výstavy a čoraz viac som sa začala zaujímať aj o výtvarné umenie v módnej tvorbe. Študovala som svetovú módu minulých storočí a uvedomila som si, že náš folklór je jedinečný a krásny a budem čerpať práve z neho. Posledné roky som veľa cestovala a uvedomila som si, že ľudia v zahraničí nosia motívy typické pre ich krajiny. Sú hrdí na tradície a prenášajú ich aj do dnešnej doby. Vtedy som si povedala, že presne toto potrebujeme aj my. Naša najnovšia a zároveň už aj najúspešnejšia kolekcia sa volá Srdce Európy a je venovaná práve Slovensku.

Absolventka informatiky vyrába luxusné kožené zápisníky

S výrobou vám pomáha aj rodina. Kto spolu s vami stojí za značkou a ako by ste opísali prácu v rodinnom kolektíve?

Za značkou stojí veľa ľudí. Aj keď nesie moje meno, ani zďaleka to nie je len o mne. Z rodiny je to moja mamina, tatino a brat Raul, tiež priateľ Dávid a kamarát Matej, ktorí sa vo firme stali spoločníkmi. Sú to aj všetky šikovné zamestnankyne, ktoré máme. Viesť rodinnú firmu má svoje výhody aj nevýhody. Nebudem klamať, nie je to vždy ľahké pracovať s rodinou, pretože sa do toho miešajú vzťahy a vstupujú do toho aj generačné rozdiely. Situáciu vždy inak vidí mladý človek, než ten o 25 rokov starší. My si to ale vždy vyrozprávame a nájdeme tú správnu cestu. Nechodíme si predsa odrobiť 8 hodín, my to robiť chceme, baví nás to, je to naše a chceme napredovať. Človek nemyslí len na seba a svoju výplatu, uvažuje o ostatných, záleží mu na nich, chce pre nich to najlepšie.

Dajana Rodriguez v Čičmanoch. Foto: archív Rodriguez

Začínali ste s predajom na Sashe.sk. Čo všetko ste museli absolvovať, kým ste sa dostali tam, kde ste dnes?

Začínala som pred 6 rokmi na Sashe, kde som produkty vyrábala pre radosť. Pomáhala mi moja mamina a bol to náš koníček. Postupne som zistila, čo vlastne robiť chcem a rozhodla som sa vybudovať firmu – značku. Zamestnali sme ľudí, učila som sa pracovať s kožou v rôznych grafických programoch, študovala som účtovníctvo, dokončila som vysokú školu, rozširovali sme sortiment a tiež výrobu, nadviazali sme viacero spoluprác, zúčastnili sme sa módnych prehliadok a otvorili sme dva obchody. Vyžiadalo si to veľa síl, práce, nadšenia, odhodlania a aj nespočetne veľa sĺz.

Matcho Suba: Slovenský módny návrhár šil šaty aj pre Nicole Kidman

Vaše kabelky sú hitom aj v zahraničí. Do ktorých kútov sveta už putovali?

Zákazníkov máme v Európe, Amerike, no čoraz viac aj v Ázii. Produkty sme posielali aj do Austrálie či Karibiku. Internet je úžasný nástroj, s ktorým sa vieme dostať naozaj všade. Naše kabelky si kupujú zahraničný turisti aj v kamennej predajni. Chcú si zo Slovenska odniesť niečo typické. Páčia sa im vyšívané motívy a obdivujú pravú kožu, ktorú používame, sú prekvapení z jej typickej vône. Dnes už vo svete tak ľahko nenájdete pravú voňavú kožu.

Turisti si chcú zo Slovenska odniesť niečo typické. Foto: archív Rodriguez

Vaše kabelky sa dostali aj na Bratislavské módne dni 2017. Aké ste mali pocity, keď ste svoju tvorbu videli na móle?

Keď sú naše kabelky na móle, je to obrovská radosť, dojatie, zadosťučinenie a hrdosť. Sú to presne tie pocity, ktoré človek potrebuje cítiť aby vedel, že to, čo robí, má zmysel. Pre mňa je tých pár minút dopingom na ďalšie mesiace práce.

Spolu s Lýdiou Eckhardt ste pripravili novú kolekciu kabeliek a doplnkov pre jeseň a zimu 2017/2018. Aká bola vaša spolupráca?

Naša spolupráca je veľmi priateľská a myslím, že nás spojilo niečo tam hore. Lýdia ma ovplyvnila svojou dobrosrdečnosťou a osobnosťou. Je to obdivuhodná žena, ktorá to nemala ľahké a to čo má dnes, jej právom patrí. Dáva na svojom vlastnom móle priestor iným autorom a to si zaslúži obdiv. Dala ho aj mne a tak začala naša spolupráca, ktorá trvá už tri módne sezóny.

Pre jeseň-zimu 2017-18 sme vytvorili spoločnú kolekciu kabeliek a doplnkov pod značkou Dajana Rodriguez by Lýdia Eckhardt. Lýdia mi povedala určitú predstavu farebnosti a približnej veľkosti kabelky. Ja som vymyslela strih a vytvorila som grafický vzhľad výšiviek. Všetko sme spolu konzultovali a v podstate sme to mali hotové pomerne rýchlo. Darí sa nám čítať si myšlienky. Preto je táto kolekcia naozaj naša a vidíme sa v nej obe. Nesie náš spoločný rukopis. Je mladistvá a pritom decentná. Luxusná ale aj ležérna. Je to kolekcia pre každú ženu, ktorá nechce zapadnúť v dave.