27. apríla 2020

Prvý mesiac, ktorý pre koronavírus strávili zamestnanci prácou z domu, sa viac-menej iba spamätávali zo šoku. Museli investovať množstvo energie, aby prišli na to, ako pracovať z domu efektívne, a aby si zariadili všetky prístupy potrebné na prácu na diaľku. Na to, aby sa zamysleli nad svojimi pocitmi, príliš priestoru nezostalo.

Postupne sa však práca z domu stala pre množstvo ľudí rutinou. Ustala panika, ako celú situáciu zvládnuť, a až teraz sa na povrch predierajú prvé varovné signály toho, že aj práca z domu má svoje riziká.

Najväčšou príležitosťou krízy je práca z domu.
Mám firmu, ktorá tak funguje už 13 rokov

Aj pri tomto spôsobe práce je ohrozené psychické zdravie zamestnancov a tlak či stres, ktorým čelia, ich môžu celkom opantať. Ako však prísť na to, či je toto problém, s ktorým zápasí aj váš tím? Keď si budete všímať tieto tri varovné signály, môžete to rozoznať včas.

Prvý znak: nižšia odolnosť.

Počas uplynulých dvoch týždňov si približne 5-tisíc ľudí urobilo online test odolnosti, ktorý hodnotí, ako sa dokážete popasovať s prekážkami a ako reagujete na stres, kritiku či neúspech.

Na základe výsledkov ich testov sme zistili, že menej než štvrtina ľudí má v súčasnosti omnoho nižšiu schopnosť odolnosti. Keďže odolnosť je naša schopnosť čeliť problémom, tento test je dobrým meradlom toho, ako sa v súčasnosti ľudia cítia a ako celú situáciu, ktorú so sebou priniesol koronavírus, zvládajú.

Bojujete s prokrastináciou počas home office?
10 tipov od kouča, ako sa jej vyhnúť

Pokiaľ ste šéfom nejakého tímu, môžete svojich zamestnancov povzbudiť v tom, aby si urobili tento test a zistili tak, ako sú na tom aj oni sami. Rovnako im môžete počas najbližšieho videokonferenčného hovoru položiť otázku, ako sa cítia a ako zvládajú súčasnú situáciu.

Môžete sa ich napríklad opýtať, či majú v porovnaní so situáciou spred pár mesiacov:

  • Väčší problém sústreďovať sa.
  • Menší záujem o veci, ktoré ich predtým bavili.
  • Pocity beznádeje pri pohľade na ich budúcnosť.
  • Pocity izolácie alebo oddelenia od ostatných.
  • Väčšiu mieru podráždenia alebo hnevu.

Keď si všimnete, že viacero zamestnancov sa stotožní s týmito tvrdeniami, bude vám jasné, že vášmu tímu prerastá práca z domu cez hlavu.

Druhý znak: viac chýb.

Ďalším znakom, ktorý vám napovie, že vaši zamestnanci sú na pokraji vyhorenia, je, keď začnú robiť viac chýb a čoraz častejšie sa im nepodarí dodať veci načas.

Platí totiž, že ľudia pod veľkým stresom zvyčajne nepodávajú rovnako dobré výkony, ako keď sú uvoľnení alebo keď pracujú v priaznivom prostredí. Ich stres sa pritom často pretaví do neporiadnej, nesprávnej alebo proste neskoro odovzdanej práce.

Nemusí to však zájsť až tak ďaleko. Dokážete odpozorovať už aj drobné pochybenia medzi zamestnancami. Tie sa môžu prejaviť ako chvíle nepozornosti počas videohovorov alebo ako bežná zábudlivosť.

5 tipov pre firmy,
ako motivovať zamestnancov počas home office

Napríklad, všimli ste si, že vaši zamestnanci zabudli odpísať na niektoré emaily alebo nahlásiť kontaktné údaje klientov, prípadne sa zabudli pod svoje emaily podpísať?

Hoci to sú na prvý pohľad maličkosti, často predstavujú prvé varovné signály zakrádajúceho sa vyhorenia.

Tretí znak: negatívna komunikácia.

Je bežné, že keď sú ľudia v strese, vyjadrujú sa omnoho emotívnejšie a negatívnejšie, či pri písaní emailov, telefonovaní alebo komunikácii tvárou v tvár.

Pokiaľ zamestnanec nepociťuje žiaden nátlak, je možné, že povie: „Tento projekt bude náročný.“ No v čase, keď je pod tlakom, je pravdepodobnejšie, že povie: „Tento projekt sa nedá dotiahnuť do konca,“ alebo „Nikdy ho nedokončím načas.“

Všimli ste si ten rozdiel? Práve slová ako „nikdy“ a „nedá sa“ reprezentujú takzvané čierno-biele myslenie. Je to bežná kognitívna porucha, ktorá sa vyskytuje najmä u ľudí so sklonmi k rôznym extrémom. Podľa ich vnímania sa niektoré veci dajú a iné nie a nič medzi tým neexistuje.

Deti a home office.
Ako efektívne zvládnuť prácu aj zabaviť ratolesti?

Pravda je však taká, že v živote sa pohybujeme skôr medzi rôznymi odtieňmi sivej než v čierno-bielych extrémoch. Hoci je nejaký projekt veľmi náročný, naozaj nie je ani najmenšia šanca, že ho dokážeme nejakým spôsobom dokončiť?

Platí pritom, že čím viac sa človek zacyklí v čierno-bielom videní sveta, tým je menšia pravdepodobnosť, že spozoruje skryté možnosti alebo príležitosti. Namiesto nádeje, ktorú by mu to dalo, u neho prevláda beznádej a zúfalstvo.

Ďalšou kognitívnou poruchou, ktorá sa objavuje u ľudí pod tlakom, je sklon k vytváraniu katastrofických scenárov. Je to spôsob myslenia, pri ktorom ľudia dokážu „vyhnať“ zlú situáciu do úplne nových výšin a predstavujú si ju ako otázku života a smrti.

Ako bojujem s úzkosťami z koronavírusu?
Pomáha mi týchto 10 tipov od psychológov

Najčastejšie sa ku katastrofickým scenárom uchyľujú úzkostliví ľudia. Pokiaľ najbližšie začujete svojho zamestnanca, ako hovorí: „Ak nesplním toto zadanie, môžem to tu celé zabaliť“, tak vám môže byť jasné, že ide o vytváranie katastrofických scenárov.

Podobne si všímajte aj to, ak budete od vašich zamestnancov počuť nasledujúce vety:

  • Nie je nič, čo by som mohol urobiť.
  • Nemáme žiadne možnosti.
  • To sa nedá.

Cieľ každého manažéra

Posledný viac ako mesiac bol mimoriadne náročný pre väčšinu z nás. Nikdy predtým, aspoň nie v moderných časoch, nepracovalo z domu také obrovské množstvo zamestnancov.

Napriek tomu, že dlhé roky sa tak masívny prechod k práci na diaľku spájal s množstvom logistických prekážok, tento aspekt home office zvládli firmy pomerne dobre. A vďaka veľkému sústredeniu a námahe, ktorú ľudia vynakladali aj počas práce z domu, všetko išlo hladko, prípadne iba s minimom problémov.

Pracovné voľno či home office.
Aké práva majú v týchto prípadoch zamestnanci?

No tí z nás, ktorí sa odborne venujú práci z domu už niekoľko rokov, vedia, že prvotný adrenalín má tendenciu opadnúť. To je moment, keď sa na povrch predierajú prvé príznaky psychických ťažkostí, ktorým zamestnanci pracujúci na diaľku čelia.

Cieľom každého šéfa by malo byť včas rozoznať signály týchto problémov vo svojom tíme, a ak je to potrebné, tak aj zakročiť. Pokiaľ totiž viete, čo máte (aspoň počas videokonferenčných hovorov) hľadať, máte veľkú šancu túto búrku ustáť.

Prispievateľ Mark Murphy píše pre Forbes o kariére, je zároveň aj autorom best-sellerov podľa New York Times.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?