7. apríla 2020

Nie je neobvyklé, že sa ľudia, ktorí pracujú na home office, stretávajú s prokrastináciou. Najmä tí, ktorí na tento typ práce doteraz neboli zvyknutí. Niekomu nevyhovuje domáce prostredie, iný sa nevie odtrhnúť od správ o aktuálnej situácii, ďalšieho možno rušia členovia rodiny. Ako s tým bojovať? Toto je 10 tipov od Miša Duchoňa, life kouča a trénera sebarozvoja, ktorý sa zameriava práve na produktivitu, efektivitu a boj s prokrastináciou.

1. Neberte home office ako absolútnu výhodu.

Niet divu, že veľa zamestnávateľov sa bojí povoľovať home office, keď väčšina ľudí ho podľa kouča stále neberie ako klasickú prácu. „Práca z domu pre nich znamená: keby niečo, som na telefóne alebo emaile, ale inak si môžem robiť svoje veci,“ hovorí Duchoň. Toto nastavenie je však krátkozraké a ľudí môže dobehnúť, upozorňuje.

Napríklad by ste nemali do noci sledovať seriál na Netflixe, len preto, že „zajtra máte home office“. Rozhodnite sa vždy večer vopred, o koľkej musíte na druhý deň vstať a dodržte to. Predídete tak únave, ktorá je veľkým zdrojom prokrastinácie. „Čím serióznejšie budete k home office pristupovať, tým menej budete skĺzavať k činnostiam, ktoré by ste v kancelárií nerobili,“ hovorí kouč.

2. Urobte si zoznam úloh.

Americký lekár, výskumník a spisovateľ Atul Gawande v knihe The Checklist Manifesto píše o tom, ako sa chirurgom podarilo drasticky znížiť počet chýb vďaka tomu, že začali používať jednoduché zoznamy úloh. To isté potom začali používať aj piloti, záchranári alebo biznismeni. Dôvod?

„Pri komplexných úlohách je dôležité rozdrobiť si ich na malé kroky a sledovať, ako ich plním. Nespoliehať sa, že si všetko zapamätám. Treba si odfajkávať splnené úlohy, to nám zvyšuje dopamín a pomáha dostať sa do pracovného flow,“ vysvetľuje Duchoň. Dodáva, že zoznam úlohy, pripravený deň vopred, je výborná pomôcka proti prokrastinácii.

Sústrediť sa vám pomôže aj pohyb. Foto: Pexels

3. Oblečte sa a dohodnite si pravidlá so spolubývajúcimi.

„Nemusíte byť hneď v obleku, ale pracovať v pyžame znižuje záväzok voči tomu, aby ste brali prácu z domu vážne. Začne vás to pokúšať nepracovnými aktivitami, ktoré podnecujú prokrastináciu,“ hovorí Duchoň. Čím serióznejšie sa podľa neho oblečiete, tým serióznejšie budete brať aj svoj home office.

Minimálne budete pripravený na nečakaný videohovor so šéfom, ktorý toto oblečenie ocení určite viac ako vyťahané tričko. „Ďalším dôvodom, prečo sa obliecť, je to, že ak máte spolubývajúcich alebo členov rodiny doma, bude to aj pre nich signál, že pracujete,“ dopĺňa kouč. Dohodnúť si s nimi pravidlá fungovania však treba tak či tak.

4. Vyhraďte si pracovné miesto.

Vyhradiť si miesto na prácu je kľúčové pre to, aby ste nemiešali pracovné s osobným. Určite sa chcete vyhnúť tomu, aby ste si posteľ asociovali napríklad s dlhým emailom od dodávateľa. Čo funguje jemu?

„Keď pracujem z domu, otočím si svoj písací stôl na druhú stranu miestnosti pod okno. Presun trvá päť sekúnd a už som si vytvoril asociáciu, že v tejto polohe som v práci a z miestnosti sa stala kancelária. Naopak, keď je stôl naspäť, tak kancelária zmizla a nad prácou viac nerozmýšľam,“ vysvetľuje Duchoň.

Ukáž nám svoj home office.
Toto sú inšpirujúce kancelárie našich čitateľov

Táto rada je síce logická, ale nepríde človeku hneď na rozum. Veľa ľudí sa totiž teší zo slobody, že môže pracovať kdekoľvek – z gauča alebo kuchyne, no práve to zvyšuje šancu, že budete rozmýšľať nad inými vecami, strácať sústredenie a prokrastinovať.

5. Povedzte niekomu o tom, čo idete robiť.

Ak niekomu poviete, na čom idete pracovať, pomôže vám to jasne definovať úlohu. Zároveň budete cítiť aj väčšiu zodpovednosť za jej dokončenie. „Ak ste o tom niekomu povedali, podvedome ho nechcete sklamať,“ hovorí Duchoň, ktorý odporúča pravidelné telefonáty s kolegami.

Aj jeho známy, ktorý pracuje často z domu, mu potvrdil, že je oveľa produktívnejší, ak má napríklad o 9:00 ráno krátky hovor, kde si s kolegami povedia, kto ide čo robiť a potom si zavolajú zase o 14:00, ako keby ten hovor nemal.

Mišo Duchoň je life kouč a tréner sebarozvoja, ktorý sa zameriava na efektivitu a prokrastináciu. Foto: Stanči Markovičová

Ak pracujete sám, môžete vyskúšať stránku focusmate.com, ktorá je podľa Duchoňa jedným z najlepších nástrojov proti prokrastinácii. Viete si na nej dohodnúť 50-minútové pracovné bloky s ľuďmi z celého sveta. Na začiatku si poviete, čo idete robiť a po 50 minútach zase, ako to šlo.

6. Nedovoľte, aby vás niečo vyrušovalo. 

Doma je nám menej trápne ako v práci, ak nám budú pípať notifikácie na Facebooku či Instagrame. To však neznamená, že nás to menej vyrušuje. Duchoň preto odporúča vypnúť si všetky notifikácie, ktoré sa netýkajú práce, aby sme mohli nerušene pokračovať v úlohách.

„Ak si to môžete dovoliť a potrebujete naozaj hlboké sústredenie na prácu, tak si vypnite celý telefón. Ak potrebujete na svoju prácu internet a často skĺzate na stránky, ktoré vás vedia vtiahnúť do prokrastinácie, zablokujte si ich na daný čas vďaka službe freedom.to,“ dodáva.

Väčšina zablúdení na takéto stránky sa podľa neho deje podvedome a keď sa tak stane, stránka sa neotvorí, vy sa spamätáte a vrátite sa k práci. Keď ju dokončíte, môžete sa na ne vrátiť.

7. Zakomponujte malé prestávky na pohyb.

V kancelárií sa potrebujeme presúvať na stretnutia, prípadne ideme na chvíľu za kolegom pri vedľajšom stole alebo ku kopírke. Doma je oveľa jednoduchšie zasedieť sa hoci aj na štyri hodiny vkuse.

„To má hneď niekoľko negatív, okrem tých zdravotných a dopadov na vašu chrbticu, vám pomaly klesá metabolizmus, pomalšie vám to myslí, v dôsledku čoho môže upadať produktivita a narastať prokrastinácia,“ vysvetľuje kouč. Čo radí?

Deti a home office.
Ako efektívne zvládnuť prácu aj zabaviť ratolesti?

Skúste si vopred naplánovať malé, hoci 10-minútové prestávky, počas ktorých sa cielene pôjdete trošku poprechádzať alebo ponaťahovať.

„Ja si ako bonus vyhradzujem čas, počas ktorého pracujem po stojačky, ale tak, aby to nešlo na úkor môjho sústredenia. Napríklad výzva urobiť prvú úlohu dňa do 30 minút postojačky s notebookom vyloženom na bielizníku zabije dve muchy jednou ranou. Budete menej sedieť a zároveň sa viac sústredíte na to, aby ste úlohu dokončili,“ hovorí.

8. Použite noise-cancelling slúchadlá.

Občas sa vám počas home office stane, že niekto vŕta alebo u susedov plače dieťa či milión iných rušivých zvukov. Je to normálne, no vás to môže vytrhnúť zo sústredenia. Skúste sa na tieto vyrušenia pripraviť.

Duchoň odporúča zabezpečiť si „noise-cancelling“ slúchadlá a v pozadí mať pustenú hudbu bez slov, ktorá dané vyrušenia zablokuje. „Ak by ste sa báli, že kvôli nim zmeškáte dôležitý videohovor, napojte si slúchadlá na notebook a púšťajte si hudbu z neho. Keď vám niekto zavolá, zazvoní vám to v slúchadlách. Ak by ste sa báli, že zmeškáte telefonát, majte mobil položený pred sebou na stole, aby ste videli, keď začne blikať,“ radí kouč.

9. Zamerajte sa na výsledky, nie na dokonalosť.

Nikto nie je osem hodín denne stále sústredený na sto percent. Každý z nás sa nechá občas vyrušiť. Nemusíte sa preto trápiť pri každom zablúdení myšlienok.

„Veľa ľudí si sleduje to, aby hlavne osem hodín sedeli pri počítači. Povedia si, že to automaticky znamená, že neprokrastinovali a boli produktívni,“ hovorí Duchoň. Podľa neho je však oveľa podstatnejšie zamerať sa na výsledky, na to, čo všetko ste v daný deň stihli a na kľúčové rozhodnutia, než na to, aby ste sedeli za počítačom.“

Zdieľajú svoje know-how o práci na diaľku.
Ako byť efektívny v tímoch a aké nástroje využiť?

„Ukázať na konci dňa šéfovi výsledky je to hlavné, čo ho zaujíma, a ak ste počas toho občas skĺzli, nevadí. Oveľa horšie je ukázať mu, že ste síce celý čas boli nalepení na počítači, ale reálne ste iba odpisovali na emaily a nič podstatné za sebou nemáte,“ dodáva.

10. Nájdite zdroj prokrastinácie, ktorý nesúvisí s prácou.

„Posledným tipom, ako odstrániť prokrastináciu, ak nezabralo nič z predchádzajúcich, je uvedomiť si, že jej dôvod môže byť niekde úplne inde ako v štýle, akým pracujete,“ hovorí Duchoň. Možno je na vašom štýle práce všetko v poriadku, ale to, čo v poriadku nie je, sú napríklad vzťahy. Keď si dáte do poriadku emocionálne problémy, bude sa vám pracovať oveľa lepšie.

To isté sa môže týkať zdravia. „Možno máte dlhodobo málo spánku, zanedbávate pohyb, zdravú stravu, vaša večerná životospráva je otrasná a dovolenku ste nemali už rok. V tom prípade pracujete so zatiahnutou ručnou brzdou a ďaleko sa nedostanete,“ hovorí Duchoň.

Dôvody však môžu byť aj niekde úplne inde. Ak vás niečo trápi a negatívne to ovplyvňuje vaše sústredenie na prácu, je úplne jedno, či ste na home office alebo v kancelárii. Odstráňte daný problém a všetko vám pôjde jednoduchšie.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?