13. júna 2020

Zuzana Knollová vedie v Nitre koncept Špajza, ktorý reprezentuje rešpekt voči prírode a podporu lokálneho trhu. Svojich zákazníkov označuje za komunitu, ktorá sa snaží malými krokmi prispieť k väčšiemu dobru. „V našom obchode je priestor pre rozhovory, rady a vzájomnú motiváciu,“ upresňuje. Aj jej biznis zasiahol koronavírus, teraz sa ho snaží opäť rozbehnúť.  

Pri budovaní bezobalového obchodu musela Zuzana prekonávať vlastný strach. Mala rešpekt pred chybami a neúspechmi, ktoré by ju mohli postretnúť. „Nikdy som nepredávala, skúsenosti s nákupom som tiež nemala,“ pousmeje sa. Preto bola pre ňu Špajza veľkou výzvou. 

Za menej plastov. Bývalá finančná riaditeľka otvorila Pack-Less,
prvý bezobalový obchod v Trnave

Nemá problém priznať, že sa nepovažuje za ekonomický typ. Len veľmi nerada porovnáva a vyhodnocuje excelovské tabuľky, no snaží sa na to viac sústreďovať. Okrem toho popri podnikaní vychováva malé deti. Aby mala dosť času na pracovný i osobný život, potrebovala pomoc ďalších ľudí, ktorí zdieľajú jej filozofiu. Preto si privolala posily – jednu zamestnankyňu na polovičný úväzok a tri brigádničky.  

Do rozbehu investovali 20-tisíc eur

S nápadom založiť si vlastný bezobalový obchod prišla Zuzana v novembri 2017. V tom čase bola na materskej a už vopred premýšľala o tom, čomu by sa po jej skončení mohla venovať. „Cítila som, že práca v maklérskej firme zameranej na poistenie poľnohospodárov ma až tak nenapĺňa,“ priznáva. Hľadala preto odpoveď na otázku, čo by na jednej strane tešilo ju, a na tej druhej ostatných ľudí.  

V bezobalovom obchode sa Zuzana sústreďuje najmä na zdravé potraviny. Foto: archív Špajza

Práve počas materskej oslovili Zuzanu lokálne a zdravé potraviny. Vlašské orechy, jablká či mak. Skrátka všetko, čo bolo nanajvýš jednoduché a chemicky nespracované či neošetrené. Nuž a keď objavila Bezobalu, jeden z prvých bezobalových obchodov v Prahe, vo svojom ďalšom smerovaní mala jasno. V Nitre začne s takýmto konceptom, v ktorom bude ponúkať zdravé potraviny a minimalizuje plastový odpad.  

V korporátnej práci trpeli. Otvorili si vlastný bezobalový obchod

S úsmevom priznáva, že dovtedy o zero waste filozofii nikdy nepočula, ale vždy jej bol blízky minimalizmus. „Či už v domácnosti, alebo čo sa týka oblečenia. Menej vecí, menej starostí,“ vysvetľuje. Nikdy ani neobľubovala nakupovanie v obchodných centrách alebo cez e-shopy. Mala pocit, že takýmto spôsobom iba stráca čas. 

Keď v roku 2018 začínala s vlastným bezobalovým obchodom Špajza, spolu s manželom Milanom do neho sprvu investovali okolo 20-tisíc eur. Okrem toho, že si museli zriadiť predajňu a sklad, taktiež bolo nutné tieto priestory prispôsobiť hygienickým požiadavkám. A nemohli zabudnúť ani na nákup sklenených nádob na tovar, prvé objednávky potravín či mlynčeky na zrná a na vločky.  

Cez koronavírus balili iba do svojho  

Predaj zdravých potravín bez obalov chytil Zuzanu za srdce hneď. Počas rozprávania priznáva, že od prvého momentu v ňom videla ekologické poslanie. Za veľkú devízu bezobalových obchodov vo všeobecnosti považuje i fakt, že ľudia si nakúpia iba také množstvá, aké im vyhovujú. „Predchádzame plytvaniu. Niektoré potraviny ľudia vôbec nepoznajú a takto si ich môžu v malom množstve vyskúšať,“ konštatuje.  

Už počas materskej premýšľala o tom, ako by sa v kariérnom živote mohla posunúť ďalej. Foto: archív Špajza

Preto sa o ľudí, ktorí prejdú cez dvere Špajzy, vždy s radosťou postará. „Je to najmä o úprimnom záujme o zákazníkov. O tom, aby sme im poradili a aby odchádzali spokojní,“ vraví. V tomto bezobalovom obchode Zuzana ponúka napríklad strukoviny, semená, obilniny, zrná, orechy, sušené ovocie, cestoviny, korenie, džemy, orieškové maslá či kozmetiku a čapovanú drogériu.  

Žiadne pípanie pokladne ani logá výrobcov.
V Košiciach majú prvý bezobalový obchod

Pandémia koronavírusu však neobišla ani Špajzu. Zuzana zostala prvé dva týždne doma s rodinou. „Boli sme toho názoru, aby bol obchod radšej zatvorený a vyhli sme sa prípadnej nákaze,“ konštatuje. Neskôr sa rozhodla, že jej biznis bude fungovať v obmedzenom režime. Zamestnankyňa zostala z vlastnej vôle v obchode, brigádničky zase doma. Sprvu zákazníci posielali svoje nákupné zoznamy, ktoré im v Špajze pripravovali na vyzdvihnutie. 

„Dva týždne sme fungovali iba počas stredy a neskôr sme boli otvorení len v poobedných hodinách. Po čase sme prešli na klasický režim s potrebnými opatreniami,“ opisuje. Jedným z nich bolo aj pozastavenie nákupu do vlastných obalov. V Špajze preto zákazníkom balili tovar výhradne do svojich papierových vreciek. Zuzana zároveň využila toto obdobie na zmenu, ktorú plánovala dlhodobo. V bezobalovom obchode vymenila sklenené nádoby za násypníky.  

Zákazníkov má menej ako pred pandémiou

Mesačné tržby Špajzy sa pred koronavírusom pohybovali okolo sumy 9-tisíc eur a 20 percent z nej tvoril zisk. Aktuálne tržby aj zisk v porovnaní s mesiacmi z roku 2019 podľa Zuzany klesli o 20 percent. Finančne náročný je pre fungovanie bezobalového obchodu od začiatku i cashflow. „Objednávame veľké balenia, niekedy sú 25- až 50-kilogramové. Chvíľu trvá, kým sa peniaze otočia,“ prezrádza.  

Bankárka odišla z hektického zamestnania, odsťahovala sa na chalupu
a v Sabinove si otvorila bezobalový obchod

Momentálne už Špajza funguje v rovnakých otváracích hodinách ako pred koronavírusom. Zuzana aj napriek uvoľňovaniu opatrení vníma, že dvere bezobalového obchodu otvorí oveľa menej ľudí. „Sme v centre mesta a často gymnazisti či mladí ľudia prišli po škole a niečo si kúpili,“ hovorí. Značnú časť jej zákazníkov tvoria aj ľudia, ktorí bývajú v dedinách okolo Nitry a museli zostať na OČR alebo home office 

Najbližšie ciele, ktoré má Zuzana v biznise, sa týkajú predovšetkým rozbehnutia výdajne a objednávok v rámci mesta cez webovú stránku bezobalového obchodu. „Požiadala som si o poradenstvo cez Národné podnikateľské centrum, tak uvidím, či bude žiadosť schválená,“ približuje. Výzvou pre ňu zostáva udržať si optimizmus a veriť, že sa všetko čoskoro vráti do starých koľají. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?