1. februára 2020

Keď sa rodáčka z Trnavy Linda Mankovecká rozhodla, že v tomto meste otvorí prvý bezobalový obchod s potravinami, ešte stále pracovala ako finančná riaditeľka v jednej vinárskej firme. Čoskoro si však uvedomila, že ak chce, aby sa jej obchodíku dobre darilo, bude musieť zo starého zamestnania odísť a obchodu sa venovať naplno. Toto rozhodnutie jej uľahčil aj fakt, že bola odhodlaná ponúknuť ľuďom v Trnave možnosť nakupovať ekologickejšie a ohľaduplnejšie k planéte. Svoju úlohu zohralo aj to, že vo svojej vtedajšej práci nemala pocit, „že so svojím životom robím niečo dobré a zmysluplné.“

„Čo sa týka oblečenia, nepomer medzi tým, čo by som chcela a čo naozaj potrebujem, bol evidentný od prvého momentu. Ruka v ruke s tým išiel nákup potravín a drogérie.“

Vyštudovaná ekonómka a manažérka sa najskôr zamestnala ako finančná analytička vo vinárskom podniku a po zhruba troch rokoch vo firme už zastávala pozíciu finančnej riaditeľky. Čo ju však viedlo k tomu, aby radikálne zmenila svoj život a zamestnanie vymenila za neistú dráhu rozbehnutia vlastného obchodu? Ako hovorí Linda, proces, ktorý ju doviedol k tomuto rozhodnutiu bol dlhý a pozvoľný.

Začala sama od seba

„Prvotný impulz, prečo sa vôbec zaujímať o to, aký dopad majú naše najbežnejšie rozhodnutia na naše prostredie, prišiel u mňa počas vysokej školy. Prekvapivo, práve vďaka svojmu ekonomickému zameraniu som začala vnímať mnohé zákonitosti, prepojenia a interakcie, ktoré spôsobujú aktuálny stav vo svete. Veľmi zjednodušene by som povedala, že najviac negatívnych fenoménov, v histórii ako aj v súčasnosti, spôsobuje chamtivosť. Chamtivosť vo všetkých svojich prevedeniach. Ako dôsledok som jednoducho dospela k rozhodnutiu, že toho nechcem byť súčasťou a nechcem k tomuto stavu prispievať,“ vysvetľuje Linda.

V korporátnej práci trpeli. Otvorili si vlastný bezobalový obchod

Rozhodla sa teda ísť príkladom a upravila svoje návyky, najmä tie súvisiace s nakupovaním. „Čo sa týka oblečenia, to bolo jasné hneď,“ spomína Linda. „Nepomer medzi tým, čo by som chcela a čo naozaj potrebujem, bol evidentný od prvého momentu. Ruka v ruke s tým išiel nákup potravín a drogérie. Začala som nosiť vlastné vrecká a tašky a len čo bola v Trnave možnosť načapovať si vlastnú drogériu, výlety za drogériou som si pekne plánovala. Keď som si uvedomila, koľko jednorazových plastov som ušetrila len pri týchto dvoch veciach, a že ma to stálo úplne minimálne úsilie, ten pocit bol perfektný,“ vysvetľuje svoje pohnútky 29-ročná Linda Mankovecká.

Sortiment v obchode Pack-Less.
Sortiment v obchode majiteľka postupne rozširuje. Základom sú strukoviny, ryža, cestoviny, orechy, semienka, sušené ovocie, múka, olej, sladké aj slané maškrty, čaje či káva. Foto: archív Pack-Less

Pack-Less v Trnave

Postupne však prišla na to, že ľudí, ktorí sa tiež snažia o zodpovednejší prístup je stále príliš málo. Rozmýšľala teda, ako by k tomu mohla prispieť viac. Obchod s názvom Pack-Less otvorila v marci minulého roka ešte počas zamestnania. Krátko na to si ale uvedomila, že ak chce, aby obchod rozkvital, musí sa mu venovať na sto percent. „V práci som dala výpoveď a od júla 2019 sa mu už naplno venujem sama,“ dopĺňa Linda.

Základom ponuky jej obchodu Pack-Less sú strukoviny, ryža, cestoviny, orechy, semienka, sušené ovocie, múka, olej, čajíky, káva a rôzne sladké či slané maškrty. V obchode si zákazníci môžu nakúpiť aj čapovanú či sypanú drogériu, kozmetiku vo vratnom skle a rôzne potreby do domácnosti. Otvorenie obchodu Linda financovala z úspor, a kým ešte pracovala v predošlom zamestnaní, aj z vlastných výplat. Pomohli aj známi, ktorí jej časť peňazí na rozbeh obchodu požičali.

Pozitívna odozva na bezobalový obchod

To, že podnikanie nie je, hlavne v rozbehu, jednoduchá záležitosť, potvrdzuje aj Linda. „Bohužiaľ, obchodík sa zatiaľ sám neuživí. Napriek tomu, že už je otvorené takmer rok, je tento koncept v Trnave nový a ľudia sa s ním stále ešte len zoznamujú.“ Linda hovorí, že rozumie, že nie je možné očakávať, aby sa ľudia tak rýchlo vzdali svojich predošlých a dlho zažitých nákupných zvyklostí. Je však optimistka a verí, že tento rok by sa situácia mohla zlepšiť a zákazníkov v jej obchode bude pribúdať.

Bankárka odišla z hektického zamestnania, odsťahovala sa na chalupu a v Sabinove si otvorila bezobalový obchod

Jej veľkou oporou v podnikaní aj v živote pri napĺňaní sna sú jej kamaráti. „Pomocníkov s čímkoľvek bolo v mojom okolí, našťastie, hojne. Trnava je v určitej sfére taká ,malá rodinka’, kde každý pozná každého a práve v tejto komunite som sa stretla s veľkou podporou. Hlavne mám najúžasnejších kamarátov, ktorí ma ešte v začiatkoch mesiace a mesiace nepočuli hovoriť o ničom inom, len o tom, ako chcem otvoriť bezobalový obchod. A namiesto toho, aby ma s tým už niekam poslali, to zvládli a dokonca sa na niektorých nápadoch konštruktívne podieľali.“

Ako hovorí, odozva na jej bezobalový obchod Pack-Less bola tiež od začiatku pozitívna. „Ľudia sa tešia takejto možnosti nakupovania, keďže predtým v Trnave takýto obchod nebol. Zákazníci takéto miesto hľadajú cielene, a keď sem prídu, nevedia ho vynachváliť, tešia sa z každej novinky, ale aj z najbežnejšej ryže,“ hovorí Linda Mankovecká.

Výrobky s hodnotou

Ako dodáva, ľudia najviac nakupujú oriešky a sušené ovocie, ktoré si v jej obchode môžu na váhu namixovať v akomkoľvek pomere. Nasledujú ekologické varianty domácich potrieb, ako lufa, prateľné utierky, voskové obrúsky či nákupné vrecká. Čo sa týka dodávateľov, majiteľka obchodu preferuje domácich výrobcov aj pestovateľov. Ako dodáva, pri niektorých surovinách je to ale veľmi ťažké. Niekedy má pocit, že zákazníci by mali najradšej slovenské vločky, ale za ukrajinskú cenu. „Jedným z cieľov bezobalového obchodu je aj naučiť zákazníkov, akú hodnotu majú slovenské výrobky, pretože na obaloch v reťazcoch to skúma málokto,“ hovorí Linda.

V obchode Linda organizuje aj rôzne workshopy.
V obchode Linda organizuje aj rôzne workshopy. Foto: archív Pack-Less

Ako však dodáva, na druhej strane je prioritou bezobalového obchodu poskytnúť alternatívu k bežným obchodom s baleným tovarom, a to pre všetkých zákazníkov, nie len pre tých, ktorí si potrpia na bio kvalitu. Snaží sa preto v tomto smere hľadať kompromis. „A napriek tomu, že si mnohí ľudia myslia, že v bezobalovom obchode nechajú oveľa viac peňazí, v mnohých prípadoch to je práve naopak.“

Na každom jednom záleží

Bezobalové obchody v ostatných rokoch postupne pribúdajú v mestách po celom Slovensku a stále viac ľudí chce aspoň trochou prispieť k ochrane planéty napríklad predchádzaním vzniku zbytočného odpadu. A prečo je táto téma dôležitá pre Lindu Mankoveckú?

„V posledných dvoch desaťročiach technologického pokroku sa médiá stali všadeprítomnými, vďaka čomu sa téma stavu nášho životného prostredia dostala takmer ku každému. Nadnesene povedané, môžeme takmer z prvej rady sledovať, ako horia lesy na druhej strane Zeme. Vidíme, koľko odpadu sa hromadí v oceánoch a všade po svete, koľko druhov zvierat vymiera či vymrelo. To je stav, ktorý sme do významnej miery vytvorili práve my, síce nie individuálne, ale ako spoločnosť. A spoločnosť sa mení od jednotlivcov. Preto som presvedčená, že na každom jednom záleží. Ak si vezmete do obchodu vlastné vrecko, uvidia vás ďalší ľudia a ich zase ďalší,“ hovorí Linda.

Osvetu ohľadom ekologickejšieho prístupu k planéte a udržateľnejšieho spôsobu života sa Linda snaží šíriť aj prostredníctvom ďalších aktivít. „U mňa v obchodíku napríklad organizujem rôzne workshopy a kurzy. Ide napríklad o výrobu prírodných vencov a kytíc, peňaženiek z tetrapakov či pečenie kváskového chleba. Tieto kurzy sú zaujímavé aj pre ľudí, ktorí o zodpovednom nakupovaní predtým neuvažovali a tu sa s ním môžu zoznámiť. Ale najlepším spôsobom je ísť príkladom. Ukážte svojmu blízkemu okoliu, ako sa to dá, ako to robíte vy a aké je to jednoduché,“ uzatvára Linda.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk