25. septembra 2019

Niekoľko rád, ako s minimálnymi nákladmi zmenšíte svoj CO2 otlačok. Výskumníci z Earth Institute Kolumbijskej univerzity uverejnili katalóg tipov na zníženie dennodenného dopadu ľudského života na emisie oxidu uhličitého.

Táto iniciatíva na Columbia University vznikla ako reakcia na časté prejavy „popierania“ dopadu ľudského vplyvu na klimatické zmeny zo strany Trumpovej administratívy. Ak už vláda nekoná potrebné kroky, môže každý individuálne prispieť k zníženiu emisií CO2 a ako hovoria vedci z Columbia University, nemusí to byť len o inštalovaní solárnych panelov na strechu, či zaizolovaní fasády domu. Nasledujúce triky môže každý z nás uplatniť s minimálnym úsilím a bez veľkých finančných výdajov.

Boj proti klimatickým zmenám. Pomôže rozumnejšie hospodárenie s pôdou i zmena stravovania

Ako ukázali vedecké prieskumy v rámci DD Pathways Projektu, ak chceme aby priemerná teplota na planéte rástla pomalšie ako o 2 °C , musí na každého obyvateľa planéty klesnúť ročná priemerná uhlíková stopa na množstvo 1,87 tony CO2 do roku 2050. Dnes sa emisie na obyvateľa v USA pohybujú na úrovni 18,3 tony ročne. Pre ilustráciu na jedného Číňana pripadá objem 8,2 tony. Takže dosiahnuť globálnu úroveň 1,87 tony bude poriadna fuška.

Pre lepšiu orientáciu sú odporúčané kroky k úspore emisií rozdelené na bežné aktivity moderného človeka – stravovanie, obliekanie, nakupovanie, bývanie a cestovanie.

Jedlo a varenie

V stravovaní môže každý z nás drobnými krokmi nepriamo prispieť k úspore emisií maličkosťami ako:

  1. Jesť menej spracovaných potravín a na „nižšom stupni potravinového reťazca“. Konzumáciou väčšieho množstva zeleniny, ovocia, orechov a strukovín vieme znížiť spotrebu mäsa. Výroba mäsa a mlieka sú zodpovedné za 14,5 % človekom spôsobených emisií oxidu uhličitého a skleníkových plynov. Okrem toho sa kvôli chovu dobytka menia lesy na pasienky, čo dokonca prispieva k nižšej schopnosti planéty spracovať CO2 a produkovať kyslík. Ak by sme každý deň vynechali z jedálneho lístka mlieko a mäso, ročne dokáže jednotlivec prispieť k úspore 1,5 tony emisií.
  2. Nakupovať lokálne potraviny a prispôsobiť nákupy sezónnej produkcii. Preprava potravín z kontinentu na kontinent si vyžaduje energiu pre chladiace zariadenia, pohonné hmoty pre lode a kamióny a dokonca lietadlá.
  3. Nakupovať potraviny vo vlastných nákupných taškách a podľa možnosti nie 6- či 7-krát v týždni.
  4. Odpad z potravín a z ich obalov umiestniť do patričnej zbernej nádoby. Ak sa dá, využiť kompostovanie, určite to treba skúsiť.
  5. Každý zvyšok z jedla nemusí ísť ihneď do odpadu. Recepty zo zvyškov sa dajú nájsť v mnohých kuchárskych knihách.

Obliekanie a móda

  1. Kupujte menej v obchodoch s fast fashion. Trendové a móde podliehajúce lacnejšie výrobky sa rýchlo obnosia a ich recyklácia často spočíva v skládkovaní. Skúste sa poobzerať po oblečení štýlu vintage alebo zo second handu.
  2. Perte oblečenie v chladnej vode. Oprať dve dávky týždenne programom na menej stupňov môže znamenať úsporu až 250 kg CO2 ročne.

Nákupy

  1. Kupujte menej vecí! Ak môžete, skúste kúpiť použitú vec alebo zrecyklovaný materiál.
  2. Tovar si odneste vo vlastnej taške.
  3. Skúste si vyberať tovar, ktorý nemá veľa vrstiev obalu.
  4. Ak idete kupovať spotrebič, snažte sa vyberať podľa tabuliek spotreby elektrickej energie či vody.
  5. Vyberajte si výrobcov, ktorí sa správajú voči životnému prostrediu zodpovedne.
  6. Ak kupujete knihy alebo hračky, skúste pozrieť na inzertné portály a do antikvariátov. Vami už prečítané knihy môžu tiež potešiť iného čitateľa.

Majster sveta F1 a tech investor Nico Rosberg: Málo športovcov, ktorí investujú, rozumejú tomu, čo robia

Domácnosť a bývanie

  1. Vymeňte všetky svetelné zdroje na LED (aj keď sú drahšie, spotrebujú len štvrtinu energie v porovnaní s klasickou žiarovkou a vydržia dlhšie). Navyše žiarivky a „neónky“ obsahujú ortuť a až 80 % svojej energie menia na tepelné žiarenie.
  2. Ak máte doma samostatné kúrenie, ktoré umožňuje nastaviť teplotu, akú má mať voda v potrubí, ktoré vedie k radiátorom, nastavte teplotu v systéme na 49 °C. Vie to ušetriť až 260 kg CO2 ročne.
  3. Skúste sa poobzerať po sprchovacej hlavici, ktorá má nižší prietok. Zároveň pomôže vypínať vodu počas roztierania sprchového gélu.
  4. Ak máte v dome klimatizáciu, skúste ju nastaviť na 23 °C, prípadne vyššie.

Doprava a cestovanie

  1. Ak je to možné, choďte pešo alebo využite MHD. Moderné kancelárske budovy už ponúkajú parkovacie miesta na bicykle, ak je to možné skúste na dopravu do práce využiť v lete bicykel. Okrem menšieho množstva CO2 sa dostanete aj do lepšej fyzickej kondičky.
  2. Ak idete autom, sústreďte sa na detaily. Správny tlak v pneumatikách znižuje spotrebu až o 3 %. Spotrebe pomôže aj menej jazdenia štýlom „plyn-brzda“.
  3. Využívaj aplikácie, ktoré reagujú v reálnom čase na dopravnú situáciu. Motor pustený na voľnobeh v zápche zvyšuje uhlíkovú stopu.
  4. Pri dlhších jazdách po diaľnici, pri priaznivej premávke, má zmysel využiť tempomat, ak je ním auto vybavené. Spotreba paliva je pri plynulej jazde nižšia.
  5. Je nutné mať pustenú klimatizáciu, ak auto nie je úplne rozpálené od slnka?
  6. Ak vás zamestnanie núti cestovať na veľké vzdialenosti, preskúmajte možnosť vlakového spojenia.
  7. Ak cestujete letecky, hľadajte nonstop lety. Pristátia a štarty znamenajú vyššiu spotrebu paliva a viac emisií v ovzduší.
  8. Bonusová rada: využívajte chôdzu po schodoch, namiesto jazdy výťahom. Ak denne vyšliapete 4 poschodia, môžete ušetriť až 8000 kWh elektrickej energie a zmenšiť svoju uhlíkovú stopu o 300 kg ročne.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk