1. júna 2020

Podieľala sa na nakrúcaní seriálov The Last Ship, Station 19 i filmov Call of The Wild a novinky Cash Truck. Slovenka Jana Kondelová odišla v roku 2013 za veľkú mláku, kde pôsobí v oblasti filmovej produkcie. Spojené štáty americké si vybrala aj kvôli obľube tamojších starých filmov odohrávajúcich sa v zasneženom New Yorku. Sama sa, paradoxne, usídlila v slnečnom Los Angeles.  

Dôvodov, pre ktoré Janu lákal život v zahraničí, bolo niekoľko a postupne sa objavovali zo všetkých strán. V ich kope jasne vyčnieva jedna jej spomienka z detstva: „Keď môj už teraz nebohý ocko počúval a učil sa anglický jazyk cez walkman. Zavolal ma k sebe a podal mi slúchadlo.“ Bol to práve on, kto jej opakovane pripomínal, že v živote môže dosiahnuť čokoľvek si zaumieni. Musí však tvrdo pracovať a byť o krok vpred pred ostatnými.   

Robí vizuálne efekty pre filmové trháky. Založil i vlastnú akadémiu

Okrem toho zavážila aj Janina povaha, predovšetkým jej cieľavedomosť a ambicióznosť. „Čím staršia som bola, tým viac som toho chcela dosiahnuť,“ konštatuje. Na vysokej škole v Nitre, ktorú aj teraz označuje za milované mesto, vyštudovala žurnalistiku. Zároveň sa začala ponárať do tajov scenáristiky, ktorú si ihneď obľúbila. Na Slovensku pracovala v médiách, no stále premýšľala o tom, či by sa dokázala uchytiť vo filmovom priemysle v cudzine. Neskôr sa odhodlala odsťahovať do Spojených štátov amerických.  

Slovenka sa vo filmovom priemysle našla. Svoju prácu miluje, hoci spí niekedy iba 5 hodín. Foto: archív Jany Kondelovej

„Chcela som vedieť, ako dlho vydržím bojovať, koľko nátlaku zvládnem a či sa dokážem vypracovať tak vysoko, ako som plánovala,“ opisuje. Prvé mesiace v zahraničí neboli pre Janu jednoduché. Čakali na ňu výzvy, s ktorými sa chtiac-nechtiac musela popasovať. „Po pár mesiacoch som začala študovať filmovú produkciu. Moja angličtina nebola najlepšia, ale nechcela som strácať veľa času jej štúdiom, pretože je to nákladné,“ vysvetľuje.  

Práca zadarmo ju neodradila

Počas štúdia filmovej produkcie sa Jana mohla legálne zamestnať na polovičný i plný úväzok. Túto možnosť s radosťou využila, pretože sa chcela učiť priamo v praxi. Ako asistentka vypomáhala v menších produkčných agentúrach a tiež editovala nezávislé filmy, ktoré podľa jej slov pochádzali prevažne z afrických a juhoamerických štátov. V začiatkoch sa nenechala odradiť ponukami na nižšie pracovné pozície, než na aké pôvodne plánovala kývnuť.  

Pre Google robí viac ako 10 rokov. V práci má bazén,
3D tlačiarenskú dielňu a kúpili mu bicykel

Každý deň prehľadávala online inzeráty, v ktorých produkcie hľadali nových asistentov. „Aj keď len na jeden deň,“ ozrejmuje Jana. Často za takéto krátke filmovanie nedostala ani zaplatené. Napriek tomu sa na to spätne pozerá pozitívne, z týchto miest si totiž odnášala vzácne skúsenosti. Takýmto spôsobom fungovala počas dvoch rokov štúdia. Jej odhodlanie ju priviedlo k prvému veľkému projektu v podobe seriálu The Last Ship 

Následne som už šťastlivo išla z projektu do projektu,“ dopĺňa. Od roku 2016 pracovala pre zvučné značky filmového priemyslu. Turner North Center Productions, ABC Studios, Warner Bros. Television, 21st Century Fox a Miramax. Jana mala na každej z doterajších pozícií podobnú pracovnú náplň. Venovala sa koordinácii a vedeniu produkčného tímu. „Sme ako také veliace stredisko medzi štúdiom a producentmi,“ približuje.  

Googlerka zo Silicon Valley: Ak bude v tech sfére viac žien,
prestanú na nás hľadieť ako na anomáliu

Zároveň podotýka, že aj napriek podobným úlohám sa vždy naučila niečo nové, pretože každý film alebo seriál je svojský a špecifický. Keď sa dostávame k tomu, v akých veľkých tímoch sa počas práce pohybuje, tak vraví, že sa to líši, na celovečernom filme obyčajne pracuje od 500 do 700 ľudí. Doposiaľ sa na pľaci s ďalšími Slovákmi nestretla, jej kolegovia boli obyčajne domáci, prípade Poliaci, Rakúšania a Briti.   

Pre koronavírus filmový priemysel stojí

Jana sa vďaka svojej práci dostala k spoluprácam so známymi hviezdami. Menuje napríklad režisérov Guya Ritchieho a Chrisa Sandersa, producentov Michaela Baya a Shondu Rhimes, alebo hercov Adama Baldwina, Jasona Georgea, Harrisona Forda, Dana Stevensa, Jasona Stathama, Josha Harnetta a ďalších. Smeje sa, keď priznáva, že na svojej práci má rada všetko. „Je namáhavá, ale užívam si každý kúsok nakrúcania. Nerobí mi problém spať 5 hodín. Táto práca ma jednoducho napĺňa,“ dodáva.   

Počas nakrúcania seriálov či filmov sa Jana priamo na pracovisku aj rada zabaví. Foto: archív Jany Kondelovej

Vo filmovom priemysle je pre Janu najväčším lákadlom kreativita, ktorá jednoducho nepozná žiadne hranice. Naposledy pracovala v rámci Miramaxu na nakrúcaní filmovej novinky Cash Truck od režiséra Guya Ritchieho v hlavnej úlohe s Jasonom Stathamom. Ten dokončili v januári tohto roku, no aktuálne podľa Jany filmové štúdiá pre koronavírus nenakrúcajú. „Projekty, ktoré sme mali naplánované, sú dočasne pozastavené,“ opisuje aktuálnu situáciu.  

Šéfuje projektu Grow with Google.
Slovensko je podľa nej v digitalizácii podnikania na chvoste EÚ

Aj tak sa na neľahké obdobie nepozerá negatívne. Vďaka voľnu momentálne píše vlastný scenár, na ktorom pracuje už niekoľko týždňov. Počas nakrúcania seriálov či filmov jej totiž nezostáva čas nazvyš, ktorý by si mohla vyplniť touto obľúbenou aktivitou. „Karanténu sa snažím využiť naplno,“ uvádza. Na svoje slovenské korene je Jana hrdá a domovská krajina má podľa nej obrovský potenciál. Jej plánom je rozpracovaný scenár sfilmovať i u nás.  

Ako vyzerá bežný pracovný deň Jany Kondelovej?

Jej práca sa začína medzi 5:00 a 7:00 a končí sa o 12 až 15 hodín neskôr. Jana sa musí každé ráno uistiť, že je na nakrúcanie všetko pripravené. Vždy deň vopred nachystá zmluvy, ktoré musia priamo na pľaci podpísať herci a dabléri. Súčasťou jej tímu sú produkční asistenti, ktorých dostáva na začiatku projektu, a pomáhajú jej s riadením produkcie.  

Jana je zároveň neustále v telefonickom a emailovom kontakte so štúdiom alebo tímom priamo na pľaci. Musí vedieť o každom jednom kroku nakrúcania. Ak nejaké zariadenie prestane fungovať, prípadne sa režisér na poslednú chvíľu rozhodne zmeniť scénu, do ktorej treba prenajať technológie, práve ona musí zaraz telefonovať na rôzne miesta, aby tieto zariadenia dostala.  

Počas pracovného dňa sa Jana venuje i takzvanému production reportu, teda akémusi podrobnému rozpisu každého dňa nakrúcania. Koľko scén mali nakrúcať? Koľko ich dokončili? Koľko hodín, minút a sekúnd sa nakrúcalo? Na tieto otázky musí poznať odpovede. Súčasťou tohto reportu sú tiež stručné popisy všetkých scén, mená hercov a ich background i ďalšie informácie.  

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?