Lenka Cenigová Gajarská sa narodila bez jednej ruky a s telesným obmedzením na druhej. Aj napriek hendikepu však počas materskej dovolenky vybudovala úspešný online obchod s ergonomickými nosičmi pre deti. Ako tvrdí, skĺbila v nich pohodlnosť šatky s praktickosťou nosiča. Pôvodne si navrhla len jeden pre seba, po zverejnení fotografie na sociálnej sieti prišiel nával objednávok, ktorý musela pri štyridsiatej zastaviť. Dnes pre ňu pracuje 10 ľudí a pred mesiacom svoj biznis rozšírila o barefoot topánky.
Sestrice prerazili so šatkami na nosenie detí. Chcú ich aj Japonky
Lenka Cenigová Gajarská vraví, že k podnikaniu sa dostala úplnou náhodou, keď si všimla že je po jej produkte dopyt. Pred tým sa totiž naplno venovala športu, konkrétne skoku do diaľky. Slovensko reprezentovala na mnohých medzinárodných súťažiach, na dvoch paraolympijských hrách dokonca obsadila 5. a 6 miesto. „Medzi moje najväčšie úspechy patrí paraolympiáda a to, že som viackrát obsadila 2. miesto na majstrovstvách Slovenska medzi zdravými športovcami,“ hovorí a usmieva sa.
Osem mesiacov po narodení prvej dcéry Lenka obsadila 5.miesto na paraolympiáde v Londýne. Foto: archív L.G.
Aj napriek telesnému postihnutiu z nej cítiť optimizmus a radosť zo života. „Určite je psychicky náročnejšie, ak človek príde o časť tela počas života. Ja však nič iné ako toto nepoznám a otec sa vždy snažil, aby som bola úplne sebestačná,“ vysvetľuje. Práve on ju už v mladom veku priviedol k športu. Podľa Lenky v tejto oblasti síce nedosiahla všetko, čo chcela, prednosť totiž dostali materské povinnosti.
Koncom roku 2011 sa jej narodila prvá dcéra a už pri nej mala prvú skúsenosť s nosičmi pre deti. „Kamarátka mi vtedy poradila ´klokanku´, no bolo to veľmi nepohodlné,“ vysvetľuje a dodáva, že k podobnému produktu sa vrátila o pár rokov neskôr pri druhej dcére. Klasické nosiče sa jej však zdali príliš tvrdé a neprispôsobivé, šatky na viazanie zas nepraktické. „Na materskej som teda v roku 2015 dostala nápad skĺbiť to najlepšie z obidvoch výrobkov, navrhla som to a dala ušiť krajčírke,“ hovorí a dodáva, že s výsledkom sa potom pochválila na Facebooku v komunite „nosiacich rodičov“.
Mama dvoch detí šije a navrhuje oblečenie pre malých lapajov
Ako hovorí Lenka, v súčasnosti je už viacero značiek, ktoré vyrábajú šatkové nosiče, v tom čase to však bolo novinkou. „Pod fotkou a do správ mi začalo chodiť množstvo správ so žiadosťami a keďže som v tom čase mala len jednu krajčírku, ktorá ušila nosič pre mňa, nedalo sa vyhovieť všetkým,“ vysvetľuje. Dnes pre ňu šije vo vlastnej dielni osem žien, nosiče majú na sklade a ponúkajú aj výrobu na zákazku. Čakacia doba na svoj vlastný sú 3-4 týždne.
Lenka s nosičom svojej značky BE LENKA. Foto: archív L.G.
Podnikateľka hovorí, že minulý rok zažili časy, kedy museli zákazníci čakať aj osem týždňov. Aj preto musela prijať viac zamestnancov, okrem ďalších krajčírok už zamestnáva aj dvoch ľudí na administratívu a minulý rok vstúpil do jej biznisu spoločník. „Predtým to bolo celkom náročné, stávalo sa, že som šla spať o tretej ráno a o pár hodín som vstávala a starala sa o dve deti,“ hovorí a dodáva, že jej nový partner vniesol do podnikania viac poriadku.
Lenka má na starosti najmä navrhovanie nových modelov, vyberanie dizajnov či komunikáciu s dodávateľmi. Ako hovorí, výhodou jej podnikania bolo aj to, že na začiatku tam nebola potrebná veľká investícia. „Začínala som postupne zákazkovou výrobou, často mi ženy poslali svoje šatky, z ktorých chceli mať nosič,“ vysvetľuje.
Aké je to mať pracujúce matky? Pozrite sa, čo na to po rokoch povedali ich deti
V súčasnosti im chodí 10-15 objednávok denne a zákazníkov majú aj zo zahraničia. „Neviem, ako je to možné, keďže stránku máme zatiaľ len v slovenčine, ale tovar si od nás objednávajú aj z Austrálie, Ameriky či Singapuru, “ vraví Lenka Cenigová Gajarská. Aj to je dôvodom, prečo pripravujú anglickú verziu webstránky.
Firma len nedávno rozšírila svoju výrobu aj o barefoot obuv, ktorá má simulovať chôdzu naboso. Topánky sú na trhu len niečo vyše mesiaca a podľa Lenky už o ne prejavilo záujem viacero eshopov a kamenných predajní. Najbližším cieľom je výroba tejto obuvi aj pre deti.
„Na Slovensku je ich nosenie ešte v plienkach, a tak by sme radi rozbehli prednášky o výhodách týchto topánok a rozšírili tak povedomie ľudí,“ vysvetľuje. V budúcnosti by chcela podnikateľka otvoriť aj kamennú predajňu, no ako tvrdí, zatiaľ to pre ňu nie je prioritou.