6. júla 2020

Zo sveta špičkových vizuálnych efektov a kultových snímok späť na Slovensko. Vladimír Valovič, ktorého sme predstavili v novembri 2018, sa po 15 rokoch života v cudzine vracia do rodnej krajiny. Spolu s rodinou ho už o pár týždňov čaká sťahovanie spoza oceánu. A čo plánuje robiť doma? Zužitkovať svoje know-how. 

Tvoril v štúdiu legendárneho Lucasa

Medzičasom si Vladimír stihol na svoje konto pripísať prácu na ďalších významných projektoch. Pod hlavičkou štúdia Moving Picture Company sa podieľal na vizuálnych efektoch pre filmy Ad Astra, Aquaman či Pokémon: Detektív Pikachu. Pri spomienke na tretiu snímku sa pobavene zasmeje a konštatuje: „Bol to snáď prvý film, na ktorom som robil, a mohol som naň zobrať dcéru do kina. Páčilo sa jej to.“

Pre Google robí viac ako 10 rokov.
V práci má bazén, 3D tlačiarenskú dielňu a kúpili mu bicykel

Tento film bol zároveň pomyselnou cieľovou páskou jednej z jeho kariérnych etáp. Vladimír ním totižto ukončil dvojročné pôsobenie v Moving Picture Company. Rozhodol sa kývnuť na lákavejšiu ponuku štúdia s oveľa zvučnejším menom vo svete. „Začal som pracovať v Industrial Light & Magic,“ hovorí a jedným dychom hneď vysvetľuje, „Založil ho George Lucas v roku 1975, aby mohol vytvoriť prvý diel Star Wars.“  

Okrem vizuálnych efektov sa úspešný Slovák rád venuje i fotografovaniu. Foto: archív Vladimíra Valoviča

Na novom mieste sa Vladimír pustil do tvorby vizuálnych efektov pre snímku Terminátor: Temný osud. „Robil som okrem iného aj počítačovú hlavu Johna Connora a Sarah Connor,“ prezrádza. Na krátky čas sa zapojil i do projektu Star Wars: Vzostup Skywalkera, čo je doposiaľ posledná časť tejto kultovej filmovej série.  

Reklama

Sťahovanie na Slovensko? Skoro ako na inú planétu

Posledných 15 rokov strávil Vladimír vo Veľkej Británii, v Česku a napokon Kanade. S myšlienkou návratu na Slovensko sa pohrával už dlhšie obdobie. Hlavným dôvodom sú najmä jeho dve dcéry, ktoré sa narodili v Prahe a vo Vancouveri. „Potrebujú blízku rodinu. Kanada je veľmi ďaleko, aby boli so starými rodičmi, bratrancami či sesternicami častejšie,“ ozrejmuje. A s pribúdajúcim vekom si budú na novú krajinu zvykať ťažšie.  

Googlerka zo Silicon Valley: Ak bude v tech sfére viac žien,
prestanú na nás hľadieť ako na anomáliu

Sám Vladimír by zároveň svoje know-how zo sveta vizuálnych efektov a všetky nadobudnuté skúsenosti rád zužitkoval aj v rodnej krajine. Rozhodnutie vrátiť sa spoza oceánu tiež urýchlila pandémia koronavírusu. S manželkou sa preto rozhodli prijať túto životnú výzvu a vykročiť z komfortnej zóny, no sťahovanie je oveľa zložitejšie, než pôvodne očakávali. 

„Zisťujeme, že na Slovensku nemáme pripravené pravidlá alebo návody, čím si musia Slováci, ktorí sa vracajú z cudziny, prejsť, aby mohli žiť plnohodnotný život,“ upresňuje. Od úradov napríklad nedostali jednoznačnú odpoveď, aké autá si môžu zaregistrovať pri sťahovaní sa z krajiny mimo Európskej únie, alebo ako prebieha integrácia detí, ktoré plne neovládajú slovenský jazyk. „Naozaj sa cítime, ako keby sme sa chceli prihlásiť na úplne inú planétu,“ vraví Vladimír neveriacky.  

Na druhej strane spravodlivo uznáva, že ani v Kanade nejde momentálne pre šírenie ochorenia Covid-19 všetko hladko a bez problémov. Nič totižto nefunguje štandardne. „Dúfam, že deň alebo dva pred naším odletom už budeme mať veci v kontajneri na ceste do Európskej únie, byt pripravený na odovzdanie a nezrušia nám tretíkrát letenky. Inak by to bola zaujímavá situácia,“ dopĺňa.  

Cez koronu vymyslel podcast Podkec

Vladimír sa ani po návrate na Slovensko neplánuje vzdať práce na vizuálnych efektoch. Rád by ešte viac úsilia a energie investoval do vlastných projektov. V septembri oslávi štyri roky fungovania jeho škola vizuálnych efektov Compozitive, v rámci ktorej vzdeláva Slovákov a Čechov. „Prekonáva moje očakávania. Mám viac ako 60 študentov a zhruba tretina z nich už robí to, o čom snívala. Reklamy, filmy, veľké, známe i neznáme,“ vraví a dodáva, že ho teší vidieť ich úspechy. 

Šéfuje projektu Grow with Google. Slovensko je podľa nej
v digitalizácii podnikania na chvoste EÚ

Projektu Compozitive sa chce venovať dovtedy, kým oň ľudia budú mať záujem. Preto intenzívne pripravuje jeho anglickú verziu, vďaka ktorej sa budú môcť pridať i záujemcovia zo zahraničia. Vladimír však nezaháľal ani počas pandémie koronavírusu, prišiel s vlastným podcastom Podkec, v ktorom sa venuje predovšetkým témam zo sveta vizuálnych efektov. Zároveň online spôsobom vzdeláva študentov 1. Súkromného Banskobystrického gymnázia. Po návrate na Slovensko vôbec nevylučuje možnosť, že by sa vydal ďalej touto cestou. 

Vo voľnom čase Vladimír fotografuje i krásy prírody. Foto: archív Vladimíra Valoviča

V týchto dňoch si Vladimír s rodinou užíva posledný výlet po Britskej Kolumbii a Alberte. Prezrádza, že sa naplno venuje svojim koníčkom, ktoré sú pre neho psychohygienou a zároveň mu vyvažujú sedavé zamestnanie. Fotí divú zver vrátane medveďov grizly či baribal, kojotov i losov, a prvýkrát v živote sa kúpe v ľadovcových jazerách. Začiatkom roka sa totiž začal venovať otužovaniu a dýchacej metóde Wima Hofa. 

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?