10. júla 2018

V každomesačnej rubrike Forbes.sk a Asociácie digitálnych marketingových agentúr (ADMA) vyberáme najlepšie reklamné spoty ako aj reklamné faily zo Slovenska a sveta. Na júnové novinky si tentokrát posvietili Jaro Zacko, kreatívny riaditeľ reklamnej agentúry TRIAD Advertising a Roman Naništa, ideamaker marketingovej a technologickej agentúry SCR Interactive. Ktoré videá ich zaujali a ktoré nestoja za povšimnutie?

Výber Jara Zacka:

Fifa 18 El Tornado

Na tejto kampani dokonale vidno, aké dôležité je poznať svoju cieľovú skupinu a to, po čom túži. Agentúra Adam & Eve/DDB totálne otočila to, ako fungujú počítačové hry a s El Tornado urobili poriadny vietor aj medzí hráčmi.

Najsilnejšie na kampani je, že hlavné médium je samotná hra Fifa 18 a to, ako jej tvár Cristiano Ronaldo dostal hru na skutočné trávniky. Oceňujem, ako tlakom na sociálnych médiách samotní gameri prinútili ďalších futbalistov, aby sa naučili trik, ktorý vznikol v počítačovej hre. Zapojenie hudobníkov, popkultúry a iných hier je už len čerešnička na dokonalej torte.

IKEA Pee Ad

Dlhodobo obdivujem švédsku reklamu. Po agentúre Forsman&Bodenfors, ktorá robí skvelé veci ako Epic Split s Van Dammom pre Volvo, je tu ďalšia agentúra, ktorú sa oplatí sledovať – Åkestam Holst.

Tento rok ma pobavili týmto printom pre IKEA. Môže sa nám zdať divné cikať na inzerciu a môžeme sa pýtať, koľko ľudí to naozaj urobí, ale to je úplne jedno. Dokonalosť tejto kampane je v tom, že samotná inzercia spôsobuje emócie a diskusiu. Z printu, ktorý by mohlo vidieť možno pár stotisíc ľudí v Švédsku, sa prostredníctvom médií a sociálnych sietí táto reklama dostala k miliónom. Tak má dnes fungovať svetová reklama pre svetovú značku.

Fail:

McDonald’s Next Exit Follow the Arches

Ako ukážku toho, čo je podľa mňa zlá kampaň som vybral prácu, ktorá dokonca vyhrala Grand Prix v kategórii Outdoor. Veľmi šikovní dizajnéri vytvorili pre McDonald’s v Kanade geniálne jednoduché navigačné bilbordy. Problém s touto kampaňou je práve v tom. Je to dizajnovo čisté? Áno. Je to skvelý nápad? Áno! Ale je to úplne zbytočné pre bežných ľudí. Bez vysvetľujúceho textu by samotné minimalistické šípky neboli vôbec pochopiteľné.

Podľa mňa je to krásna ukážka toho, ako dokáže byť reklama niekedy odtrhnutá od sveta. A ako sa medzi sebou kreatívci tľapkajú po chrbte, kým chudáci hladní Kanaďania skôr trafia do Burger Kingu, ktorý ma jasné (aj keď nie také geniálne kreatívne) značenie.

Výber Romana Naništu:

Audi víta ženy za volantom

Zákaz šoférovania pre ženy v Saudskej Arábii trval od roku 1950 do 24. júna 2018. Tento pamätný moment podporujúci celosvetový zámer zrovnoprávnenia žien a mužov, využilo Audi a pripravilo vizuálne atraktívne video, ktoré víta ženy Saudskej Arábie za volantom.

Videom sa nesie myšlienka úcty k žene a „otvárania dverí“ ako aktu galantnosti. Tá sa krásne vypointuje v závere (spoiler alert), keď žena otvorí dvere na aute mužovi a sama si sadne za volant. K tomu dramatická hudba a strih, čo drží diváka v napätí. Elegantne natočené, rýchlo identifikovateľné a navyše morálne a spoločensky pozitívne. Takéto spoločensky progresívne kampane sa mi páčia.

Mattoni – Sen o vode

Osobne sa mi veľmi páči, ak lokálne značky komponujú do svojich produktov a kampaní diela domácich umelcov, a tým propagujú ich tvorbu. V spolupráci s grafičkou Mílou Fürstovou pretransformovali orla, symbol značky Mattoni, do jedinečného štýlu umelkyne. Pre video ho dokonca dostali do pohybu a vytvorili k nemu pekný naratív.

Krásne je, že sa nápad pretavil aj do produktu. Umelecké dielo sa dostalo na každú fľašu Mattoni a kampaň do ruky každého spotrebiteľa.

Fail:

Eduscho: Doma u Evy Mázikovej

Celkom mi „nevonia“ reklama od Eduscho, kde si zahrala Eva Máziková. Vizuálne môžeme video rozdeliť na brandovú časť (prvých 15 sekúnd) a produktovú časť (druhých 15 sekúnd). Prvá časť ma celkom iný vizuálny štýl a náladu, a tak vo výsledku vzniká nekonzistentné video/posolstvo, ktoré znižuje uveriteľnosť.

Nemal by som problém sa s tým zmieriť, keby v druhej časti trošku viac pracovali s Evou a s vtipom ohľadom jej rozprávania. Nakoniec, vlastne nehovorila nič ani pred kávou, ani po nej. Samozrejme, nemusíme to hneď prepáliť, ale asi by som možno odvážnejšie pracoval s iskrou a faktom, že už tam Evu Mázikovú mám. Keď to rozoberieme na drobné, tak mám pocit, že časť videa prišla z centrály a časť sa dorábala pre lokálny trh. Taký „mačkopsík“.

Predošlé mesiace:

Asociácia digitálnych marketingových agentúr (ADMA)  je združenie profesionálnych agentúr, ktoré pôsobia v oblasti digitálneho marketingu. Jej úlohou je najmä rozvoj digitálneho marketingu na Slovensku.