Forbes.sk a Asociácia digitálnych marketingových agentúr (ADMA) štartujú novú rubriku, v ktorej vám budú každý mesiac prinášať hodnotenia najlepších reklám a reklamných failov zo sveta aj z domácej pôdy. Hodnotiť a vyberať kampane budú vždy zástupcovia dvoch agentúr z fachu. Uplynulý mesiac v reklame pre vás po prvýkrát zhodnotili Peter Galko, managing creative director agentúry Diorama a Iva Pacoňová, creative director agentúry Core4. Ktoré reklamy boli top a ktoré naopak sklamali? Poďme na to.
Výber Ivy Pacoňovej:
V nedeľu 4. februára prebehol Super Bowl, preto dobré kampane bolo naozaj z čoho vyberať. Do pozornosti dávam dve, ktoré z môjho pohľadu vytŕčali z radu najmä prístupom značiek k ich tvorbe.
Kraft: Calling all families
Celebrita v reklame počas Super Bowlu? Klišé! O to sympatickejšie je vidieť, keď značka urobí presný opak a počas najsledovanejšieho športového eventu upriami pozornosť na obyčajných ľudí. Kraft sa rozhodol staviť na autenticitu a venovať najdrahší reklamný priestor obyčajným rodinám. Cez social media vybral fotky niekoľkých šťastlivcov a zlepil ich do imidžového spotu, ktorý odvysielal v reklamnom bloku. Výsledok bol follow-upom decembrovej kampane s názvom Family Greatly, v ktorej Kraft utvrdzoval rodičov, že nemusia byť perfektní, aby ich deti ako perfektných vnímali.
Skittles: Most exclusive Super Bowl ad ever
Ukázať Super Bowl reklamu len jednému jedinému človeku, keď ju mohlo vidieť viac ako 100 miliónov ľudí? Asi sa pýtate, prečo, preboha, by to niekto robil. Nuž, najmä preto, aby vzbudil pozornosť médií, zapísal sa do histórie najkreatívnejších Super Bowl reklám a zvýšil enagagement svojej FB page. Skittles totiž v čase reklamného breaku spustil na svojej facebookovej stránke live stream, v ktorom ukázal len reakciu vyvoleného človeka menom Marcos Menendez na ich Super Bowl reklamu. Výsledný streaming bol na môj vkus síce trochu dlhý a nudný, ale kampaň bola robená najmä kvôli PR a treba uznať, že to im fakt vyšlo.
Tu je video, ktorým Skittles oznámil svoj zámer. A toto je jeden zo štyroch teaserov na možný obsah exkluzívnej reklamy:
Výber Petra Galka:
It’s All The Tide Ads
Super Bowl priniesol aj tento rok úspešné kampane, o ktorých budeme hovoriť ešte niekoľko mesiacov. Azda najlepšie prevedenou bola reklama na prací prášok Tide. Čím ma reklama zaujala? Tým, že to na prvý pohľad ako reklama na Tide nevyzerá. Naopak, v ich spotoch vidíme reklamu na autá, pivo či dezodorant, ktoré s pracím práškom na prvý pohľad vôbec nesúvisia. Všetky reklamy však spája jedna vec. Herci v dokonale čistých outfitoch – vypraných v Tide.
To, čo sa na prvý pohľad môže zdať ako úspešný hack, však nebolo zadarmo. Procter & Gamble si v reklamných breakoch Super Bowlu kúpil až 90 sekúnd, čo ich zrejme vyšlo na približne 15 miliónov dolárov.
Dundee Super Bowl Ad
Mám rád reklamy, ktoré sa tvária, že nie sú reklamy, no robia to tak okato, že im to nikto ani na moment neverí. Presne takým bol reklamný spot na Austráliu. Áno, austrálska organizácia cestovného ruchu načrela hlboko do vrecka a kúpila si spot počas Super Bowlu. A dopadlo to výborne.
Spot, ktorý sa tvári ako trailer na nový film s krokodílom Dundeem a má všetko, čo má mať. Počas minúty tridsať sa dozviete všetky dôvody, prečo sa do Austrálie vybrať na najbližšiu dovolenku no namiesto klasického turistického klišé vás dostane dobre zvládnutým humorom.
A čo nepodarené kampane?
Sľuby na železniciach
Iva Pacoňová: Aktuálna kampaň slovenských železníc síce obsadzuje slušné priečky v trendoch na Youtube a dosahuje pekný počet videní, avšak má jeden zásadný problém. Je skrátka „overpromising“. Každý, kto aspoň raz v živote šiel týmito vlakmi vie, že musí prejsť ešte veľa času, aby sa služby dopravcu dali ospevovať.
Paródia sa dala očakávať.
SMEtiari
Peter Galko: Snáď každý sme v uplynulých týždňoch zachytili novú kampaň denníka SME, kde sa značka stavia do role smetiarov. Kampaň vraj vznikla ako reakcia na to, že ich mnoho ľudí (v diskusiách) označuje za SMEtiarov.
Slovné spojenie SMEtiari sa vďaka tejto kampani ešte lepšie udomácni. Ak niekto doteraz o prezývke nevedel (napríklad ja), už odteraz vie. Kým online video koncept vysvetľuje, outdoorové vizuály message nenesú a práve pri nich sa reálne obávam toho, že značka nezíska, no naopak sympatie verejnosti stratí.
Asociácia digitálnych marketingových agentúr Adma je združenie profesionálnych agentúr, ktoré pôsobia v oblasti digitálneho marketingu. Jej úlohou je najmä rozvoj digitálneho marketingu na Slovensku.
Hlavná foto: Reklama ZSSK/YouTube