10. septembra 2018

Neexistuje jeden jediný deň, počas ktorého by sa nám do rúk nedostali kozmetické výrobky. Používame šampóny, dezodoranty, sprchovacie gély a mnoho ďalších. Ich zoznam je jednoducho nekonečný. Čo ak nám ale produkty, ktoré si s radosťou odnášame z obchodných regálov a platíme za ne často nemalé peniaze, môžu skôr uškodiť, ako pomôcť?

Túto tému otvorila vo svojom živote i Martina Dudová z Humenného, a rozhodla sa vyrábať vlastnú prírodnú kozmetiku značky Navia. Pri vývoji nových receptúr už vyše roka spolupracuje s dermatológmi z kliniky Envy, a verí, že práve veda, výskum a klinické štúdie posúvajú ľudstvo stále dopredu. Jej stálym snom bolo pomôcť tomuto trendu i v oblasti kozmetiky.

Za svoju prácu získala ocenenie Úspešná živnostníčka 2017 v prestížnej súťaži Podnikateľka Slovenska 2017.

Chcela eliminovať škodlivé látky

Martina Dudová priznáva, že podnikanie nebolo nikdy jej veľkým snom. Inšpiroval ju však otec, ktorý sa dlhé roky venoval vlastnému biznisu, a vďaka tomu poznala všetky plusy i mínusy tejto pracovnej sféry.

Počiatky vlastnej kozmetickej značky Navia začala písať ešte počas doktorandského štúdia chémie. Vtedy si totiž uvedomila, že sa ľudia s látkami, ktoré sú pre ich zdravie nebezpečné, stretávajú nevedomky každý deň. Pri bežnom nákupe potravín, oblečenia i kozmetiky. „Rozhodla som sa obmedziť ich aspoň tam, kde sa to dá,“ hovorí pre Forbes.sk.

Mydlá začala vyrábať na materskej.
Sú z bambuckého masla až z Afriky

Začala preto tejto oblasti venovať viac pozornosti. Študovala, a prišla na to, že si dokáže vytvoriť kozmetiku na mieru. Takú, ktorej zloženie môže sama ovplyvniť. Produkty vyrábala najskôr len pre seba a svoju rodinu, no postupom času zisťovala, že sa v tejto sfére našla. V roku 2014 sa rozhodla do biznisu pustiť naplno i počas štúdia.

navia martina dudová podnikateľka roka 2017 prírodná kozmetika
„Vyskladať receptúru podľa návodov na internete nie je dnes taký problém. Produkt však musí byť naozaj funkčný a každá surovina musí mať svoj význam,“ hovorí Dudová. Foto: archív Navia

Zriadila si malú výrobňu, a začala svoje produkty ponúkať ďalším ľuďom. A záujem o ne stále rástol. „Manžel mi navrhol, že mi bude pomáhať, kým dokončím školu, a dal v práci výpoveď. V tom čase som však otehotnela a prerušila som štúdium. Začali sme sa Navii obaja venovať na sto percent,“ hovorí Martina Dudová. Po narodení dcérky nastúpil na rodičovskú dovolenku namiesto nej manžel Matúš Duda.

Produkty vyrába sama, popritom opäť študuje

Časom však začalo byť v malej výrobni, ktorá mala 60 štvorcových metrov, tesno, a tak sa manželská dvojica pozerala po väčších priestoroch. Tie sa im podarilo nájsť minulé leto, začiatkom tohto roka sa do nich presťahovali. A hoci ide o trojnásobne väčší priestor, miesta im v ňom zostáva opäť len veľmi málo, a tak pracujú na externom sklade.

Programátorka vyrába vegánske produkty.
Jej značka Ponio ponúka šampúchy i pazúchy

Ako hovorí majiteľka tejto slovenskej značky, zvládnuť podnikanie v oblasti kozmetiky je finančne náročné. Na úvod musela investovať okrem oných výrobných priestorov tiež do hodnotení bezpečnosti všetkých výrobkov, ktoré chcela uviesť na trh, a to predstavovalo sumu niekoľko tisíc eur.

Značka Navia však neustále rástla, a žiadala si ďalšie a ďalšie investície. Išlo o vývoj nových produktov i nákup tisícov kusov ekologickejších obalov. Okrem toho musí manželský pár pravidelne nakupovať suroviny vo veľkom množstve.

navia martina dudová podnikateľka roka 2017 prírodná kozmetika
V spolupráci s dermatológmi sa zakladateľka značky Navia venuje poradenstvu s osobným prístupom. Foto: archív Navia

Martina Dudová spomínané doktorandské štúdium už úspešne ukončila, no pokračuje v ďalšom, a to na zahraničnej škole prírodnej kozmetiky. Stihla absolvovať i niekoľko kurzov aromaterapie, a to i napriek tomu, že kozmetické produkty Navia vyrába úplne sama.

Jej manžel má zatiaľ pod palcom obchodné záležitosti a prevádzku ich výrobne. Na finalizáciu výrobkov i na prípravu a odoslanie zákaziek majú manželia dvoch stálych zamestnancov a tiež niekoľko brigádnikov.

Konkurenčných výrobcov pokladá za kolegov

Medzi najpredávanejšie produkty značky Navia patria tuhé a krémové dezodoranty i tuhé šampóny. V biznise je pre manželskú dvojicu najsilnejšie obdobie Vianoc. Každý mesiac však predajú niekoľko tisíc kusov kozmetiky.

Súrodenci z Banskej Bystrice vyrábajú kozmetiku.
Ponúkajú krémy so slimačím sekrétom

Na Slovensku sa ľudia čoraz častejšie pri kúpe prikláňajú k produktom vyrobeným na prírodnej báze, a tak konkurencia v tejto oblasti narastá. Takýchto výrobcov však Martina Dudová berie ako svojich kolegov, a nie nepriateľov. Teší ju, že vznikajú stále nové lokálne značky, ktoré ju inšpirujú nezaspať na vavrínoch, a preto sa neustále posúvať vpred.

navia martina dudová podnikateľka roka 2017 prírodná kozmetika
Vyštudovaná chemička vie, že veda je pri výrobe kozmetiky dôležitá. Foto: archív Navia

V biznise je pre zakladateľku Navii dôležitá odvaha, ktorú človek potrebuje pri prekonávaní prekážok. Podľa nej sa vždy nejaké objavia. Za svoju prácu získala i ocenenie Úspešná živnostníčka 2017. „Má to pre mňa najmä veľký morálny význam, pretože som prekonala samú seba a dokázala aj ostatným, že nadšenie, vytrvalosť a láska k práci je základom úspechu,“ hovorí Martina Dudová pre Forbes.sk.

Zároveň dodáva, že to pre ňu predstavuje akýsi záväzok, aby nepoľavila, pracovala na sebe a bola tak inšpiráciou pre ďalšie ženy.

Nechce zostať v anonymite

Manželia Dudovci počas svojho pôsobenia na trhu využívajú podporu sociálnych sietí, ktoré podľa nich udávajú trend v oblasti marketingu. „Oproti veľkým kozmetickým spoločnostiam sa nesnažíme zostať v anonymite, práve naopak, chceme, aby naši zákazníci vedeli, kto pre nich produkty vyrába,“ hovorí.

Vniesli tak do svojho biznisu ľudskosť. A presne tak sa vzťah obchodníka a zákazníka prehlbuje a dostáva tak nový rozmer.

navia martina dudová podnikateľka roka 2017 prírodná kozmetika
Martina Dudová nepočítala s tým, že by výroba kozmetiky mohla prerásť do veľkého biznisu. No stalo sa. Foto: archív Navia

V Navii sa preto chcú v budúcnosti ešte viac zamerať na poradenstvo a osobný prístup, i viac pracovať na funkčných produktoch, ktoré nie sú tvorené vodou a mixom syntetických zložiek, no kvalitnými ingredienciami. Najväčšou prioritou pre budúci rok je pre slovenskú kozmetickú značku spojenie vedy, prírody a aromaterapie.

Hlavná foto: Manželia Dudovci. Foto: archív Navia