24. marca 2020

Práve v čase, keď celý svet prechádza na home office a hľadá spôsob, ako efektívne pracovať z domu, predstavila partia Slovákov žijúca v San Franciscu nový nástroj na tímovú komunikáciu. Po dvoch rokoch tak vyšli z utajeného režimu, v ktorom startup Around vyvíjali. Zároveň oznámili, že na jeho rozbeh získali investíciu vo výške 5,2 milióna amerických dolárov na čele s VC fondami Initialized Capital a Floodgate.

Prišli s nápadom vybudovať technológiu na báze umelej inteligencie, ktorá sprostredkuje tímom výborný audiovizuálny zážitok z konferenčných hovorov. Pustili sa do vývoja produktu, ktorý sami kedysi potrebovali, keďže všetci traja mali skúsenosť z práce v tímoch, ktoré fungovali na diaľku.

Na startupe Around začali pracovať koncom roku 2017. Prvé brainstormingy prebiehali na bejzbalovom ihrisku. Foto: Around

Za startupom stojí trojica kamarátov: Dominik Zane (CEO), Marián Zákutný a Pavel Serbajlo. Zane založil v roku 2012 spolu so Serbajlom startup M.dot, ktorý taktiež riadil z pozície CEO.  Startup, ktorý poskytoval tvorbu mobilných verzií webstránok z aplikácie pre iOS, predali po roku a pol za medializovaných 15 miliónov dolárov (11,2 milióna eur) americkej platforme GoDaddy.

Čech Pavel Serbajlo je podobne ako v M.dot aj v startupe Around na pozícii CTO a riadi vývoj softvéru. Marián Zákutný, nová posila v tíme zakladateľov, bol tým hnacím motorom za vznikom startupu, ktorý nadchol pre ďalšie podnikanie ostatných. Celkovo tím ich nového startupu Around tvorí 12 ľudí, ktorí okrem USA pracujú aj z Česka alebo Veľkej Británie.

Dominik Balogh pred rokmi predal startup za 11 miliónov.
Teraz sa s tímom pustili do ďalšieho

Prvý prototyp inovatívnych videokonferenčných hovorov začali budovať koncom roku 2017 v San Franciscu. A ako sa ukázalo, trojica celkom správne predpokladala, že tímov, ktoré potrebujú pracovať na diaľku, bude do budúcna iba pribúdať.

Preč od reality

Podľa trojice startupistov ľudia pri video komunikácii premýšľajú, ako práve vyzerá ich účes, či nie je v miestnosti za nimi neporiadok alebo sa nechajú vyrušovať okolitými ruchmi.

„Naša vízia je úplne iná, akú majú firmy, ktoré sprostredkúvajú biznisové video nástroje, či už sú to Google Hangouts, Skype for Business, Cisco WebEx alebo Zoom. Súčasné produkty sa snažia realitu urobiť ešte reálnejšiu, čo v konečnom dôsledku vyvoláva v ľuďoch ešte nepríjemnejšie pocity. Nikto nechce svoju tvár zobrazenú na 70-palcovom displeji na stene v HD kvalite,” povedal Marián Zákutný, COO startupu Around, v rozhovore pre Forbes spred roka.

Jakub Jurových v tichosti buduje supernádejný startup.
Teraz získava 3,8 milióna dolárov

Dominik Zane ho doplnil, že takéto videokonferenčné hovory nie sú príjemné nikomu zo zúčastnených. „Potom kričím na televízor, ktorý je zavesený na stene, mimo úrovne mojich očí a je na ňom osemkrát väčšia hlava ako moja a navyše sa pozerá na mňa zhora. Ľudia často nevedia povedať, čo im na takejto komunikácii prekáža. Prípadne to zredukujú na: To je nejaké čudné,“ vysvetlil Zane, niekdajší člen rebríčka Forbes 30pod30, vo vlaňajšom rozhovore pre Forbes.

Podľa nich by malo byť cieľom mať videokonferenčné hovory nie vo vysokom rozlíšení, ale v kvalite, ktorá prinesie vysokú efektivitu. Počas videokonferenčného hovoru sa ich technológia zameriava iba na tvár človeka, pričom vytesňuje okolité prostredie aj zvuky, ktoré z neho prichádzajú, či už je to búchanie riadu alebo detský plač.

To dokážu pomocou umelej inteligencie, ktorá detekuje „landmarks“ okolo pier. „Vďaka tomu sa mikrofón môže automaticky zapínať len vtedy, keď užívateľ skutočne hovorí, aj keď zvukové dáta práve neposkytujú dostatok informácií na rozhodnutie,“ opísal Marián Zákutný. Práve na filtrovanie nežiaducich ruchov a na ďalšie zlepšovanie infraštruktúry sa tím sústredí počas najbližších mesiacov.

Prvá verzia nástroja Around je už integrovaná s platformou na tímovú komunikáciu Slack.

„Dokážeme tiež v reálnom čase odhadnúť fyzickú vzdialenosť mikrofónu od zdroja hlasu, a ak existuje nejaký ďalší mikrofón bližšie k nemu, prepneme naň. To nebolo dosiaľ na bežných zariadeniach možné,“ dodal Zákutný.

Ďalším spôsobom, ako spríjemniť telefonát všetkým zúčastneným je priniesť do neho trocha vizuálnych trikov, na ktoré sme bežne zvyknutí zo sociálnych sietí, ako sú Instagram, Facebook alebo Snapchat. Počas videokonferenčného hovoru majú zúčastnení možnosť prekryť svoju podobu niektorým z filtrov alebo volať v čierno-bielom režime.

V neposlednom rade s Aroundom nemusíte neustále prepínať medzi jednotlivými oknami. Fotografie účastníkov hovoru neprekryjú celú obrazovku, naopak, zmenšia sa do malých okrúhlych okienok, ktoré sa pohybujú medzi oknami spolu s vami.

Načasovanie je náhodné

Celkovo je tento nástroj určený pre videokonferencie do 15 ľudí, pričom sa pokojne môžu niektorí z nich nachádzať v tej istej miestnosti bez toho, aby sa navzájom vyrušovali. Dosiaľ je dostupná len beta verzia produktu, používať ju môžu firmy, ktoré sa prihlásia na webovej stránke startupu. Nateraz je dostupný model vo freemium verzii a spustiť sa dá len na laptope alebo počítači, nie na mobile.

Podľa CEO startupu Dominika Zanea zaznamenali len za prvé tri dni od spustenia produktu 10-tisíc registrácií. „Samozrejme, situácia vo svete a potreba pracovať z domu pre nás tvoria biznisovú príležitosť, ale z pohľadu plánu na predstavenie nášho produktu je načasovanie len zhoda náhod. Sme však radi, že Around môže pomôcť ľuďom v tejto situácii,“ odpovedal na otázku Forbesu Zane.

Peniaze od investorov

Trojica zakladateľov vložila na začiatok do startupu 100-tisíc amerických dolárov ako pôžičku. No už pred dvoma rokmi začali komunikovať s prvými investormi, ktorí mali záujem pomôcť im pri rozbehu. Keď sme naposledy o startupe písali, zakladatelia nám prezradili, že skupina investorov pozostávajúca z anjelských investorov a tiež venture kapitálových fondov dokopy do startupu vložila niekoľko „jednotiek miliónov eur“.

Po tom, ako iba pred pár dňami vyšli zo stealth mode (utajeného režimu vývoja produktu), spresnili, že celkovo získali od investorov v seed kole investíciu vo výške 5,2 milióna amerických dolárov (4,8 milióna eur).

Slováci digitalizujú zdravotníctvo v USA.
Startup získal 5-miliónovú investíciu

Vedúcimi investormi v kole bol kalifornský VC fond Initialized Capital a ďalší miestny investičný fond Floodgate. Around zaujal aj individuálnych investorov, menovite Navala Ravikanta, zakladateľa platformy AngelList (iba nedávno pritom investoval do pražského startupu Deepnote Jakuba Jurovýcha), Ryana Hoovera, Jeffa Seiberta a Tommyho Leepa, ktorý do startupu vstúpil ako anjelský investor. Do startupu investoval aj stredoeurópsky fond Credo Ventures, ktorého partnerom je aj Andrej Kiska mladší.

Podľa Dominika Zanea vzhľadom na nedávne investície do startupu nepotrebujú nateraz ďalšie peniaze, ani nehľadajú nového investora. Na druhú stranu, ako hovorí, v tejto brandži prichádzajú investori so zaujímavými ponukami aj sami, a preto nevylučuje, že sa môže situácia zmeniť. Dopĺňa, že už teraz rokujú so zakladateľmi rôznych kolaboračných produktov (napríklad už funguje integrácia cez platformu na tímovú komunikáciu Slack) a v najbližšom období budú skúmať možnosti ešte hlbšej spolupráce.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?
Odoberajte Forbes Espresso