6. februára 2020

Česko-slovenský startup, o ktorom ste pravdepodobne veľa nepočuli. Pohybuje sa v odvetví, ktorému drvivá väčšina ľudí absolútne nerozumie, a teraz si pripisuje najväčšiu seed investíciu, aká kedy na území Česka padla. 

Deepnote, česko-slovenský startup, práve v ranom investičnom kole získal 3,8 milióna amerických dolárov od investičného fondu Index Ventures, v ktorom pôsobí najlepší investor Európy – Čech Jan Hammer, a od amerického fondu Accel.

Pritom už vlani do startupu takmer nepozorovane investoval český fond Credo Ventures a startup taktiež prešiel prestížnym akcelerátorom Y Combinator.

Celý tím startupu Deepnote. Foto: Deepnote (archív)

Nenápadná desaťčlenná partia, ktorá sedí v kanceláriách na Václavskom námestí v Prahe, chce so svetom dátovej analýzy urobiť to, čo Google dokumenty znamenali pre Microsoft Word – vytvoriť nástroj pre spoluprácu.

„Vytvárame jeden z prvých kolaboratívnych nástrojov pre dátových analytikov a inžinierov. Umožňujeme im spolupracovať s kolegami na pokročilých dátových analýzach v reálnom čase, čo dosiaľ žiaden rozšírený nástroj nedokázal,“ opisuje Deepnote jeho zakladateľ a CEO Slovák Jakub Jurových.

Medzi jeho kolegov patria ľudia, ktorí predtým pracovali vo firmách ako Google, Skyscanner alebo Palantir. Čím ich k sebe prilákal? Sám pomohol ako technologický riaditeľ vybudovať iný tajnostkársky startup Operam. Ten americkým filmovým štúdiám pomáhal lepšie cieliť online reklamu. Pritom ide o veľmi úspešný projekt, ktorý má „na konte“ aj niekoľko oscarových snímok.

Opustil Hollywood. Jakub Jurových má nový startup,
ktorý sprístupní umelú inteligenciu masám

Aj napriek tomu (alebo práve preto) sa rozhodol svoje pôsobenie v ňom ukončiť, ponechať si podiel a pustiť sa do budovania Deepnote. „Trh Operamu je síce zaujímavý, ale stále ide o reklamu, a to z dlhodobého hľadiska nie je moja vášeň. Zároveň už funguje skvele, starajú sa oň veľmi šikovní ľudia, takže sa s pokojným svedomím môžem venovať niečomu omnoho viac technologickému, čo ma aj viac baví,“ vysvetľuje Jurových, ktorý bol v roku 2018 zaradený aj do slovenského výberu 30pod30.

Jakub Jurových, 26-ročný absolvent Masarykovej Univerzite v Brne a University of Cambridge, sa výskumu, ktorý je základným kameňom Deepnote, venoval už počas štúdia. 

Jakub Jurových bol v apríli 2018 na obálke slovenského Forbesu. V tom istom roku ho redakcia slovenského Forbesu zaradila do rebríčka 30pod30. Foto: Jiří Turek a Jana Jabúrková, grafika: Lukáš Krippel

„V Operame som videl, že rovnaké problémy, ktoré som riešil už na Cambridge, začínajú riešiť aj komerčné organizácie. A zrazu bol vhodný čas. Treba si uvedomiť, že mnohým ľuďom vo veľkom počte firiem by uľahčilo život, keby si dokázali sami vytvoriť vlastné automatizované analýzy alebo keby minimálne dokázali porozumieť tomu, čo s nimi robia ich kolegovia. Náš nástroj tak v konečnom dôsledku nie je len pre dátových analytikov, ale aj pre marketingové oddelenia alebo pre ľudí, ktorí spravujú sociálne siete,“ vyratúva Jurových.

S tým súhlasí aj Bryan Offutt z Index Ventures, podľa ktorého musí byť porozumenie prioritou celých firiem či organizácií. „Deepnote im všetkým pomôže tvoriť, spolupracovať a zdieľať výstupy s ostatnými oddeleniami, vďaka čomu sa od základu mení to, ako premýšľame o dátovej vede. Tá už vďaka Deepnote nebude výsadou zopár jedincov,“ hovorí. 

Slováci digitalizujú zdravotníctvo v USA.
Startup získal 5-miliónovú investíciu

Deepnote spolu s oznámením novej investície spustil betaverziu, ktorú už používa napríklad riaditeľ výskumu v Googli. Jurových si pochvaľuje, že odozva medzi veľkými firmami je skvelá. „Keď vidím, z akých firemných emailových adries nám chodia žiadosti o beta verziu, je to pre mňa dôkaz, že sme sa dobre trafili,“ dodáva. 

Jurových je bývalým členom rebríčka Forbes 30pod30. Foto: Jiří Turek a Jana Jabúrková pre Forbes

Pozoruhodné je aj to, že keď pre Deepnote získaval peniaze, nemal k dispozícii ani len prezentáciu. Záujemcom ukazoval iba demo produktu. Podobne jednoducho sa vlani v lete dostal tento iba rok starý startup aj do Y Combinatoru, čo je pre väčšinu mladých firiem takmer nedosiahnuteľná méta.

Strojcovia slávneho akcelerátora o tom, čo Jurových a spol. robia, vedeli a sami im ponúkli, aby sa s Deepnote prihlásili do najbližšieho kola. „Šlo o very easy conversation,“ usmieva sa Jurových, ktorý v bežnej reči povie snáď viac slov anglicky než slovensky. 

Dominik Balogh pred rokmi predal startup za 11 miliónov.
Teraz sa s tímom pustili do ďalšieho

Deepnote plánuje spustiť komerčnú verziu v druhej polovici tohto roka a Jurových už teraz hľadá ďalšiu desiatku ľudí, ktorá by mala posilniť súčasný komorný tím.

„Deepnote se mal stať hlavným nástrojom pre dátovú analytiku. A mala to byť tá prvá vec, ktorú otvoria študenti dátovej analytiky na školách. Na tom budeme teraz intenzívne pracovať,“ uzatvára Jurových.

Autorom článku je redaktor Forbes Česko Zdravko Krstanov.

Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk