18. februára 2019

25-ročný Jakub Jurových ešte počas štúdia na Cambridgeskej univerzite spoluzaložil úspešnú firmu Operam. Tá má na konte napríklad dva Oscary. Po troch rokoch sa však startupista rozhodol pre nový projekt, v rámci ktorého rozbieha novú platformu na prácu s dátami a budovanie umelej inteligencie. Vďaka startupu Deepnote by si ju mohlo dovoliť používať viac firiem či dokonca štát. A to aj bez špecialistov, ktorí ju ovládajú.

Z umelej inteligencie ťaží aj Operam, ktorý vďaka nej závratne zvyšuje tržby hollywoodskym štúdiám. Zaoberá sa automatizovaním a optimalizáciou internetovej reklamy a doposiaľ pracoval na viac ako stovke filmov, vrátane tých oscarových (Moonlight a The Shape of Water). Algoritmy vybudované v Operame minulý rok využilo 25 % amerických filmov a aj vďaka tomu, že sa firme v súčasnosti darí, sa Jurových rozhodol venovať sa novému startupu.

Jakub Jurových je minuloročný člen rebríčka Forbes 30 pod 30. Foto: archív Forbes

V Operame však ostáva ako poradca a necháva si v ňom aj podiel. Zatiaľ čo tam vyvíja technológie pre filmové štúdiá, v Deepnote sa Jurových venuje problémom, s ktorými zápasia samotné technologické firmy. „Pred Operamom som sa na Cambridgei venoval výskumu, ako by mali vyzerať nástroje, ktoré nám pomôžu vyriešiť ťažké technologické problémy. V súčasnej dobe ide hlavne o strojové učenie a umelú inteligenciu,“ vysvetľuje. V novom startupe vytvárajú infraštruktúru, vďaka ktorej by sa ich používanie rozšírilo. Deepnote tak môže priniesť prelom v umelej inteligencii, ako ju (ne)poznáme.

Žijeme totiž v časoch, kedy sa o umelej inteligencii rozpráva veľa a často, no stále sa nachádza len v počiatočnom štádiu a aj množstvo startupov, ktoré ju využívajú, funguje v pilotnom režime. Skutočne pokročilú technológiu nájdeme len u gigantov ako Google, Amazon či Microsoft, ktorí majú dostatočné prostriedky na budovanie vlastných systémov potrebných na pokročilé „programovanie“.

30pod30: Toto je Pančíkova mafia: Mladíci, ktorí rozbehli miliónové biznisy zo Slovenska

Ich servery a infraštruktúra pre machine learning a umelú inteligenciu však širšiemu svetu dostupné nie sú, keďže firmy si svoje know-how prísne strážia. A je logické, že tieto centrá preto priťahujú talent. „Firmy, ktoré využívajú umelú inteligenciu, nedokážu prekvitať bez pevnej základne a pokročilých digitálnych technológií. Len tie, ktoré majú tento balík schopností, sa stanú konečným víťazom,“ píše vo svojej štúdii konzultačná spoločnosť McKinsey. Je preto viac než isté, že s najväčšími objavmi v tejto oblasti, ako je napríklad robot Alexa, prídu práve veľké firmy.

Čo by sa však stalo, ak by sa infraštruktúra gigantov sprístupnila ďalším hráčom na trhu, jednoducho a cez počítač, bez nutnosti pokročilých programov a niekoľkoročného štúdia špecifického oboru? Napríklad samoriadiace autá by vďaka tomu mohla produkovať každá automobilka a jednoduchú umelú inteligenciu by ste mohli využiť aj vy doma.

Jakub Jurových počas eventu Forbes 30 pod 30. Foto: Marek Mucha

Startup Deepnote už vytvoril pilotnú verziu takejto IT „podpory“. „Je to podobné, ako keď vznikol internet. Na začiatku bol dostupný len určitej skupine a až jeho rozšírením medzi ľudí začali vznikať aplikácie, ktoré spôsobili revolúciu,“ vysvetľuje Jurových. Produkt, ktorý bude firma ponúkať, je však ešte stále vo vývoji. „Už to funguje, ale používatelia musia mať stále prehľad v umelej inteligencii a strojovom učení. Naším cieľom je však to, aby to mohlo využívať čo najviac ľudí bez hlbšieho vzdelania,“ hovorí.

Od Deepnote si teda v budúcnosti bude môcť konkrétna firma či štát zaplatiť licenciu a zo svojho počítača dostane prístup k infraštruktúre na prácu s umelou inteligenciou. A tie jednoduchšie veci by si v nej mohol analyzovať aj človek mimo IT len s pomocou tutoriálu.

7 ľudí, ktorých sledovať v roku 2019. Tipy šéfredaktora Forbes, Andreja Kisku mladšieho či šéfky SAPIE

Finanční analytici by mohli pracovať s obrovskými datasetmi bez toho, aby si museli manažovať vlastné servery a študenti sa budú učiť data science jediným kliknutím bez nutnosti inštalovania komplikovaného softvéru. Médium, zisťujúce, aké témy zaujímajú konkrétne skupiny ľudí v jednotlivých regiónoch, by vedelo vytvoriť predikčný model úspechu plánovaných článkov a lepšie by tak prispôsobilo svoj obsah pre čitateľov.

Bez nutnosti najímať a platiť drahých programátorov, ktorí sú v tomto segmente kľúčoví.„Operam, kde som pôsobil ako CTO, tiež pracuje s umelou inteligenciou. Aby to bolo možné, na vysokej úrovni, museli sme zohnať veľmi kvalitný tím ľudí, ktorí predtým pracovali napríklad na projektoch pre NASA, ale museli sa naučiť ako funguje filmový priemysel. Vďaka Deepnote by si však analýzy dokázali vypracovať priamo ľudia z tejto brandže,“ hovorí Jurových.

Príbeh Operamu vyrozprával Jurových pre Forbes v apríli 2018. Foto: archív Forbes

Potenciál startupu je viditeľný aj v záujme investorov, s ktorými momentálne prebiehajú rokovania. Konkrétne detaily však firma zatiaľ zverejňovať nechce. Partner jedného z najväčších venture kapitálových fondov v strednej a juhovýchodnej Európe Andrej Kiska mladší však startup označil za ambiciózny a vo výbere ľudí, ktorých sa tento rok oplatí sledovať, označil vďaka nemu práve Jurovýcha. „Podľa mňa o ňom tento rok budeme veľa počuť,” povedal pre Forbes Kiska mladší.

Hlavná foto: Jiří Turek a Jana Jabůrková/ archív Forbes