6. mája 2019

Dominik Balogh (31) založil v roku 2012 spolu s českým technológom Pavlom Serbajlom (37) startup M.dot, ktorý umožňoval rýchle vytvorenie vlastnej mobilnej verzie webstránky. O rok a pol na to firmu predali americkej platforme GoDaddy za odhadovaných 15 miliónov dolárov (11,2 milióna eur) a nakrátko sa pripojili k jej tímu v Silicon Valley. Dnes rozbiehajú z toho istého inovatívneho kolosu nový startup Around a už majú miliónové investície.

Nový nápad na startup Around sa zrodil v San Franciscu približne pred dvoma rokmi, keď rodák z Košíc Dominik Balogh, jeho kamarát z detstva Marián Zákutný (31) a Pavel Serbajlo sedeli na bejzbalovom ihrisku s výhľadom na celú metropolu. „Prešli sme okolo 20 – 30 nápadov, nelimitovali sme sa na nejaké odvetvie. A keď sme všetko zahodili do koša a boli pripravení začať odznova, vtedy sme na to prišli,“ povie Dominik Balogh, niekdajší člen rebríčka Forbes 30pod30.

dominig balogh startup ihrisko premýšľanie Trojica mladíkov chodila premýšľať na bejzbalové ihrisko v San Franciscu, nebála sa zahodiť nápady, na ktorých pracovali celé mesiace a napokon prišla s tým, ktorý stál za zrodom ich nového startupu Around. Na fotografii sú Dominik Balogh a Marián Zákutný, pričom Pavel Serbajlo je za objektívom fotoaparátu. Foto: Around (archív)

Prišli s nápadom vybudovať technológiu na báze umelej inteligencie, ktorá vďaka poznatkom z psychológie sprostredkuje tímom výborný audiovizuálny zážitok z konferenčných hovorov.

„Naša vízia je úplne iná, akú majú firmy, ktoré sprostredkúvajú biznisové video nástroje, či už sú to Google Hangouts, Skype for Business, Cisco WebEx alebo Zoom,“ povie Marián Zákutný a hneď poskytne aj vysvetlenie: „Súčasné produkty sa snažia realitu urobiť ešte reálnejšiu, čo v konečnom dôsledku zatiaľ vyvoláva v ľuďoch nepríjemnejšie pocity. Nikto nechce svoju tvár zobrazenú na 70-palcovom displeji na stene v HD kvalite.“

Dominik Balogh s ním súhlasí a dopĺňa ho: „Presne tak, v konečnom dôsledku to nie je príjemné nikomu, veď kričím na televízor, ktorý je zavesený na stene mimo úrovne mojich očí a je na ňom osemkrát väčšia hlava ako moja. A navyše sa pozerá na mňa zhora.“ Ľudia podľa neho nevedia povedať, čo im na takejto komunikácii prekáža. Prípadne to zredukujú na: „To je nejaké čudné.“

30pod30: Dominika Žiaková študovala na Taiwane,
dnes pre startupy získava miliónové investície

Čo je teda riešením? Napríklad namiesto prehnaného realizmu vniesť do videohovorov väčšiu mieru skreslenia. Niekedy možno až takého, na aké sme zvyknutí zo sociálnych sietí, napríklad z Instagramu a Snapchatu. „Práve Snapchat ukázal, že digitálny svet umožňuje veci, ktoré ani v reálnom svete nie sú možné. Napríklad sedíme vedľa seba v miestnosti a ja dám na seba filter,“ naznačí Balogh jednu z možností.

Ďalším problémom, ktorý riešia, je hluk v pozadí, napríklad, keď niekto pracuje z kaviarne. To dokážu vyriešiť pomocou umelej inteligencie, ktorá detekuje „landmarks“ okolo pier. „Vďaka tomu sa mikrofón môže automaticky zapínať len vtedy, keď užívateľ skutočne hovorí, aj keď zvukové dáta práve neposkytujú dostatok informácií na rozhodnutie,“ vysvetľuje Zákutný.

Dokážu tiež v reálnom čase odhadnúť fyzickú vzdialenosť mikrofónu od zdroja hlasu, a ak existuje nejaký ďalší mikrofón bližšie k nemu, prepnú naň. „To dosiaľ na bežných zariadeniach nebolo možné,“ hovoria zakladatelia.

Zľava: Dominik Balogh pôsobí ako CEO startupu Around, Marián Zákutný (v strede) je jeho prevádzkový a finančný riaditeľ, pričom na starosti má aj marketing, a Čech Pavel Serbajlo je CTO, ktorý riadi vývoj produktu.Zľava: Dominik Balogh pôsobí ako CEO startupu Around, Marián Zákutný (v strede) je jeho prevádzkový a finančný riaditeľ, pričom na starosti má aj marketing, a Čech Pavel Serbajlo je CTO, ktorý riadi vývoj produktu. Foto: Around (archív)

Pred rokom nadviazali komunikáciu s investormi a prvé seed investície na rozbeh firmy dostali do pár mesiacov. „Značná výhoda investorov v Kalifornii je, že sa rozhodnú veľmi rýchlo – (luskne prstami) takto,“ povie Dominik Balogh. Napriek tomu, že ich nechce menovať, prezradí, že išlo o dvoch anjelských investorov a niekoľko venture kapitálových fondov. Približne desiatka investorov mala do firmy vložiť investície vo výške „jednotiek miliónov eur“.

„Tieto investície nám do istej miery rozviazali ruky, nemusíme myslieť na fundraising a môžeme sa stopercentne venovať vývoju produktu,“ zhoduje sa dvojica Slovákov. Do polovice apríla tohto roka do firmy preinvestovali asi 820-tisíc eur.

V súčasnosti sídlia vo vlastných kancelárskych priestoroch v Redwood city, v pobrežnej oblasti Kalifornie, blízko slávneho Menlo Parku. Ich tím tvorí vyše desiatka ľudí, prevažne Slovákov a Čechov, ktorí však okrem USA sídlia aj v Česku, na Slovensku, v Belgicku, vo Švajčiarsku a vo Veľkej Británii.

30pod30: Ako zaujať investora?
Najlepší argument je rast a výsledky, hovorí Jaroslav Trojan

„Nesnažili sme sa hľadať ľudí, ktorí pracujú na diaľku, skôr sme sa pozerali na to, kto dokáže robiť to, čo potrebujeme. No a pozrite sa – náš kľúčový audiotechnológ je Slovák, ktorý žije v Londýne,“ zasmeje sa Dominik Balogh a jeho spoločník ho doplní: „Našou vlastnou skúsenosťou sa potvrdzuje, že talent je všade, a bolo by veľmi obmedzujúce, ak by sme sa limitovali len na ľudí, ktorí žijú tam, kde my.“

Počet firiem, ktoré chcú ich produkt použiť, má byť však v súčasnosti väčší, než dokážu obslúžiť. „Máme už dlhý zoznam firiem, najmä so sídlom v Kalifornii, ktoré majú ľudí po celom svete a už sa nevedia dočkať, kým sa produkt dostane do beta testu,“ pochvália sa. Budú si však musieť ešte niekoľko mesiacov počkať, i keď zakladatelia Aroundu sľubujú, že produkt uvedú na trh do konca tohto roka.

Celý príbeh toho, ako sa posunúť od prvého miliónového startupu k druhému, si prečítate v májovom čísle Forbesu. Kúpiť si ho môžete tu.

Hlavné foto: Around (archív)

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk