4. augusta 2020

Reprezentatívne ukážky plánovaných developerských projektov alebo aj súkromných rezidencií. Za mnohými vizualizáciami, ktoré dnes už tvoria panorámu Bratislavy, stojí štúdio Pictown. Napriek tomu, že toto umenie posunuli o level vyššie, keď sa rozhodli odlíšiť svojou tvorbou od iných, budúcnosť vidia napríklad aj vo filmovom priemysle. 

Od ich práce závisí, či o neexistujúci developerský projekt bude záujem a čo z neho ako prvé uvidia možní zákazníci. Tak by sa zjednodušene dala nazvať práca štúdia Pictown, ktoré prostredníctvom 3D modelovania tvorí architektonické vizualizácie.   

Už žiadne odpočúvanie. Spoznajte rušičku,
ktorá chce zastaviť špehovanie smart domácností

Prenesenie budovy z papiera do počítačom vytvoreného prostredia sme mohli vidieť pri niekoľkých projektoch. Medzi tie známe patrí napríklad bratislavský Sky Park od architektov Zahy Hadid, nová bratislavská štvrť Zwirn od developera YIT či známy komplex Björnsonka v Jasnej.

Na konte však majú vizualizácie aj rôznych víl či urbanistických komplexov. 

Každá budova je fotogenická

Ako pre Forbes vysvetľuje CEO spoločnosti František Kudiváni, celý proces sa začína, keď ich klient osloví s hotovým alebo rozpracovaným projektom, ku ktorému potrebuje animáciu alebo vizualizáciu.

Následne, na základe 2D výkresov a 3D modelov sa vyhotoví cenová ponuka a štúdio sa púšťa do práce. Jej trvanie, ale v konečnom dôsledku aj cena, závisia od komplikovanosti daného projektu.

„Viac času zaberie vyhotovenie vizualizácie celého urbanistického konceptu alebo futbalového štadiónu ako napríklad rodinného domu,“ hovorí Kudiváni. Zároveň čas závisí aj od toho, z akých uhlov a pohľadov chce mať klient, teda developerská firma alebo konkrétny architekt, vyhotovenú vizualizáciu.

V tejto oblasti majú v Pictown radšej voľnú ruku. „Preferujeme prístup, keď klient nechá výber jednotlivých pohľadov na nás. Vždy sa snažíme nájsť najlepšie a najzaujímavejšie kompozície kamier. Každý projekt je fotogenický, ale z niektorých uhlov je viac, z iných menej,“ dopĺňa CEO. 

Odpadový startup Sensoneo získal grant a investíciu.
Peniaze môže použiť na rozvoj

Avšak základ úspechu vizualizácií od Pictown netkvie len v dobre premyslených uhloch pohľadu. Atmosféru umocňuje prostredie, v ktorom sa nachádza, a čo sa okolo budov odohráva. Vďaka tomu na prvý pohľad statické obrázky rozprávajú svoj vlastný príbeh. 

Mimo zaužívaných pravidiel

Pri experimentovaní s prostredím sa štúdio inšpirovalo prácou zahraničných architektonických vizualizácií. Ako hovorí Kudiváni, ešte pred dekádou bolo u nás zaužívané klasické prostredie — zelené stromy, modrá obloha, slnečná letná atmosféra.

Pictown to teda riskli a rozhodli sa budovy umiestňovať aj do daždivých či hmlistých scenérií, čo im pridáva na originalite. „Čo sa však týka zimných vizualizácií, je to viac-menej sezónna záležitosť. Ak klient spúšťa predaj v zime, stane sa, že si vyžiada vizualizáciu aj so zimnou atmosférou,“ opisuje šéf firmy.

Z home officu na pláž. Slovenský startup využil popularitu
práce na diaľku a dostal investíciu

Za najťažšie však považuje vytváranie rozsiahlych krajinných systémov. Konkrétne hovorí Kudiváni o projekte, ktorého súčasťou boli aj komunitné záhrady. „Bolo tam vyše 300 druhov rastlín, kvetov a stromov, ku ktorým sme museli zohnať aj dôveryhodné 3D modely. Následne sme ich museli presne rozmiestniť podla situácie.“ 

Bez limitov

Naopak, za najjednoduchšie považuje modelovanie už premyslených stavieb, respektíve architektúry, ktorá je doslova sochárskym dielom. Kým sa však skupinka okolo Kudivániho dostala až sem, prešlo niekoľko rokov.

Pictown sa totiž rodil ešte počas ich štúdia na fakulte architektúry, kde Kudiváni zistil, že je to práve spracovanie jednotlivých projektov do 3D podoby, čo ho zaujíma najviac. „Tak sme sa zamerali na túto oblasť  a postupne s nárastom počtu zákaziek sa začala formovať myšlienka dať dokopy tím ľudí, ktorý by zvládol aj takéto väčšie množstvo projektov,“ hovorí.

Svoj tím opisuje ako ľudí, ktorí nemajú limity fantázie, neustále posúvajú svoje schopnosti a navzájom sa dopĺňajú. Kvôli investícii do ľudí, ale aj techniky, sa firme v roku 2019 znížil v porovnaní s predchádzajúcim rokom zisk o 90 percent napriek tomu, že tržby stúpili o 95 percent. Kudiváni však tvrdí, že vďaka tomuto kroku boli schopní pokryť väčšie množstvo zákaziek.

Do budúcnosti nevylučuje, že sa popri zákazkách budú venovať aj vizualizácii sci-fi konceptov vo filmovom priemysle, čo je zatiaľ skôr ich snom, respektíve ambíciou. „Bude to náročný proces, presadiť sa aj v ďalšom odvetví, ale pre nás myslím, že nie nereálny. Možno nikdy nebudeme robiť pre Hollywood alebo Audi, ale snáď na ceste za týmto cieľom spoznáme nových ľudí a budeme spolupracovať na zaujímavých projektoch, ktoré nám môžu otvoriť dvere do úplne inej dimenzie,“ hovorí a dodáva na záver, že sa tak môže stať najmä vďaka vizionárskemu tímu ľudí, ktorí sa neuspokoja len s tým, čo robia dnes. 

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?