10. augusta 2018

Dovolenková sezóna je v plnom prúde. A čo patrí k letu viac ako plavky? Tie háčkované, ktoré dostali familiárny názov Lemonky, ovládli sociálne siete, a stal sa z nich hit. Čaru slovenskej značky Lemons Crochet Factory, za ktorou stojí Stanislava Jaššová, podľahlo i mnoho známych slovenských a českých osobností.

Mladá Slovenka Stanislava Jaššová vo svojom biznise s plavkami dbá o vlastnú „svätú trojku“. Zákazníkov láka na kvalitu, exkluzivitu a osobný prístup. Prostredníctvom Lemoniek tak prináša ženám počas leta radosť a pestrosť.

Háčkované veci pokladala za prežitok

Lemonky vznikli ešte v roku 2016. Stanislavu Jaššovú celý život fascinovali farby, tvary a umenie ako také. Pred tým, než sa dostala k háčkovaniu, vo voľnom čase rada maľovala obrazy, a vždy ju nadchýnali rôzne kombinácie farieb. „Od momentu, keď som sa naučila háčkovať, som sa viac k maľbe nedostala. Háčkovanie sa stalo mojou vášňou, a z vášne sa stala práca,“ hovorí pre Forbes.sk.

Klobúky s názorom zabrali. Modely mladej Slovenky nosia hviezdy internetu

Síce sa jej v minulosti háčkovanie zdalo byť staromódne a nepáčilo sa jej, aj tak mu nakoniec podľahla. Počas pobytu v zahraničí ju totiž presvedčil ručne vyrobený top, ktorý videla na inom dievčati. Oslovila vtedy sestru, ktorá háčkovanie ovládala, aby jej pomohla vyrobiť niečo podobné. „Povedala, že je to jednoduché, že si taký top môžem skúsiť spraviť aj sama,“ usmieva sa Stanislava Jaššová.

Stanislava Jaššová chcela na trh priniesť niečo svieže. Foto: archív Lemons Crochet Factory

Síce svoj prvý výtvor pokladá za „srandovný“, na sociálnej sieti Instagram zaň zožala samú chválu. Keďže ju háčkovanie začalo baviť, obrátila sa na mamu, ktorá ju naučila viac technických detailov.

Po týchto skúsenostiach sa Stanislava rozhodla, že si založí instagramový profil, prostredníctvom ktorého bude svoje háčkované výtvory prezentovať. „V tom čase už existovali profily, ktoré sa venovali prezentácii a predaju háčkovaných plaviek. Ale predstava, akú som mala ja, na slovenskom trhu ešte nebola,“ prezrádza.

Domnieva sa však, že mala i šťastie a vystihla dobré obdobie. Od začiatku chcela, aby jej značku prezentovali tri dôležité veci – vynikajúca kvalita, detaily a prístup k zákazníkom. A tak začala hľadať a skúšať rôzne materiály, dodávateľov a vylepšenia. „Veľmi mi pomohla rodina a tiež kamaráti z rôznych oblastí, ktorý mi poradili s grafikou, dizajnom, ale aj propagáciou,“ prezrádza Stanislava.

Značke sa darí v lete i zime. Foto: archív Lemons Crochet Factory

Kopírovali ich i v Južnej Amerike

Svoju značku však potrebovala i originálne pomenovať. Hľadala niečo nové, až vzniklo pomenovanie Lemons Crochet Factory. Názov sa ujal, a tak Stanislava Jaššová pridala ešte čosi ďalšie. Svojim produktom vymyslela familiárnu prezývku Lemonky. „Citrón je šťavnaté, svieže a tropické ovocie. Presne ako naše plavky,“ smeje sa.

Aj sekáč môže voňať. Second hand dostala značka Nosene na vyšší level

Ohľadom počiatočných investícií hovorí, že neboli až také vysoké. Stanislava ich spolu s mamou a sestrou vyrábali zadarmo, čiže financie potrebovali iba na použité materiály. S ostatnými vecami jej vtedy pomáhali kamaráti. Bez tejto pomoci by boli investície vyššie a rozbeh Lemons Crochet Factory náročnejší.

Všetky plavky „Lemonky“ sú vyrábané ručne. Foto: archív Lemons Crochet Factory

Dnes už na chode značky pracuje 15 ľudí. Stanislava, jej mama a švagriná Veronika sa tejto práci venujú naplno, ostatné ženy popri ďalšom zamestnaní. Najväčší úspech im aktuálne prinášajú plavky Rainbow, ktoré sú najpredávanejším produktom, a sú na nich použité všetky farby dúhy s čiernym alebo bielym lemom.

Nemenej obľúbené sú produkty, v ktorých je použitá zlatá priadza. „Boli sme úplne prví tvorcovia háčkovaných plaviek, ktorí začali používať túto priadzu. A to nielen na Slovensku, ale na celom svete,“ hovorí Stanislava Jaššová. Tento ich prvok sa stal módnym hitom, a slovenskú značku kopírovali dokonca i v Južnej Amerike.

Podľahli im známe slovenské i české ženy

Stanislava Jaššová prezrádza, že čísla, v ktorých sa v súčasnosti Lemons Crochet Factory pohybuje, zodpovedajú ideológii výroby. Ide o personalizované veci vyrábané na mieru v nadštandardnej kvalite. Pri týchto parametroch tím slovenskej značky nemôže vyrábať veľké množstvá produktov. Dbajú hlavne na to, aby z ich dielne vyšli len kvalitné plavky.

Plavky vyrábajú aj na objednávku, snažia sa tak vyhovieť zákazníčkam. Foto: archív Lemons Crochet Factory

„Bol to dlhý proces, kým sa nám podarilo nastaviť výrobu a ceny tak, aby sme z toho naozaj mohli plnohodnotne fungovať. Teším sa, že to aj ľudia na Slovensku vedia oceniť,“ hovorí pre Forbes.sk.

Nápor objednávok značka pociťuje počas letných a zimných mesiacov. Práve v zime cestujú mnohí ľudia do exotických destinácií. „Myslím, že najpokojnejším obdobím pre biznis je jeseň. Dievčatá sa po lete tešia na svetríky a iné zimné oblečenie, plavky dostávajú oddych, a my máme priestor pripraviť sa na ďalšiu sezónu,“ hovorí Stanislava Jaššová.

Kabelky zo Šopy. Slovenka stavila v biznise na drevené tašky

Značke Lemons Crochet Factory podľahlo mnoho známych Sloveniek i Češiek. Nájdete ich napríklad u topmodelky Michaely Kocianovej, riaditeľky súťaže krásy Miss Slovensko Karolíny Chomistekovej, bývalej slovenskej Miss Barbory Franekovej, podnikateľky Romany Škamlovej, českej modelky Karolíny Mališovej alebo Nikoly Bechyňovej. A čo muži? „Dokonca od nás niekoľko plaviek pre svoju manželku objednal i Marek Hamšík,“ hovorí Stanislava s úsmevom.

Zákazníčky sa k značke neustále vracajú i prostredníctvom fotografií na sociálnej sieti Instagram. Ukazujú tak, kam sa až slovenské Lemonky dostali. Najčastejšie pritom ide o destinácie ako Bali, Thajsko, Dubaj, Mexiko, Kuba, Santorini, Ibiza alebo Cyprus.

A čo plánuje Stanislava do budúcnosti? Držať sa kvality a napredovať. „Ktovie, možno si raz Lemonky na Instagrame všimne aj Alessandra Ambrosio,“ dodáva s úsmevom na záver zakladateľka Lemons Crochet Factory.

Hlavná foto:Stanislava Jaššová pri balení plaviek. Zdroj: Instagram lemonky