24. júna 2018

Láska k tradíciám priviedla mladú dizajnérku Soňu Bergendiovú (28) k vytvoreniu vlastnej značky. Šopa dizajn sa pýši označením „vyrobené na Slovensku“ a každým kúskom pritom autorka odkazuje na to, kým vlastne je a odkiaľ pochádza.  

Umelecká dizajnérka Soňa Bergendiová vyrastala v rodine slovenského filmára a s folklórnou tematikou sa tak stretávala už od detstva. Konkrétne podoby ale začala dávať folklóru úplne sama. Jej výrobky zaznamenali na slovenskom trhu úspech a aktuálne sa produkty tejto značky dostali i do sveta. Potechou pre oči sú tak v USA či v Mexiku.

Odkazuje na kôlňu z detstva

Značka Šopa dizajn vznikla po tom, čo Soňa Bergendiová absolvovala štúdium na bratislavskej VŠVU. Ako sama hovorí, všetko prišlo spontánne a prirodzene. Do biznisu sa mladá Slovenka vôbec nehnala. Základný kameň vlastnej dizajnovej značke položila približne pred tromi rokmi. Vtedy namaľovala prvé náušnice a pridala ich na internet. „Neuvedomovala som si, že je to začiatok niečoho veľkého, v tomto smere som nerozmýšľala nad ničím, robila som len to, čo ma baví. A to je podľa mňa najdôležitejšie, vtedy je totiž človek šťastný,“ povedala pre Forbes.sk.

Slovenka Dajana Rodriguez išla s kožou na trh: Jej kabelky sú hitom

A prečo práve Šopa? Soňa pripúšťa, že na názov značky sa jej ľudia pýtajú často. A ten má pre ňu osobitý význam. Šopa, to nie je len obyčajné slovo, ale konkrétne miesto. Skutočná šopa, kôlňa v pravom slova zmysle, na dvore u jej starej mamy, kde dizajnérka strávila celé detstvo. Rada sa tam hrávala a dokonca si spomína na to, že práve na tom mieste prebiehali jej prvé „dizajnérske“ počiny. „I keď som tvorila len z paličiek a lepiacej pásky,“ upresňuje s úsmevom.

Pre mladú Slovenku sú tradície dôležité. Foto: Julo Korgo

Šopa však zároveň znie foneticky veľmi podobne ako anglické slovo shop (šop), teda obchod. „Názov značky som chcela ponechať aj preto, aby som nikdy nezabudla na to, kým som a odkiaľ som prišla,“ hovorí Soňa Bergendiová. Vzápätí ihneď prezrádza, že ju rovnako ako malé deti stále poteší pochvala. Keď sa jej ale niečo nepodarí, neberie to ako chybu. Na neúspech sa pozerá ako na experiment a cieľom je pre ňu samotná cesta.

Tradície s rozumom

Po skončení školy Soňa nemala veľa peňazí, a teda ani počiatočný kapitál, ktorý by do svojej značky mohla investovať. Do biznisu tak vložila len pár desiatok eur, a na začiatku vyrobila vždy toľko produktov, koľko sa hneď minulo. Aktuálne predá za mesiac pár desiatok až stoviek kusov.

V Indii vyvíja hmotu budúcnosti. Slovenka chce nahradiť kožu

Značku Šopa vedie sama, no ruku k dielu prikladajú i ďalší ľudia. Soňa sa venuje dizajnu, výrobe i samotnému predaju. Drevené časti pripravuje stolár a šitie má na starosti zase krajčírka. S fotením produktov jej pomáha priateľ a s manažovaním strýko. V poslednom čase si pod svoje krídla vzala na pomocné práce mladé brigádničky.

Drevené kabelky sa na slovenskom trhu uplatnili. Foto: Julo Korgo

Podľa jej slov inšpiráciu pri tvorbe má i z rodinného zázemia. Vyrastala v rodine slovenského filmového režiséra Eliáša „Ela“ Havettu. Ako vnučka ľudového umelca sa preto rozhodla vniesť folklórnu tematiku do svojej vlastne značky. „Človek sa k tradíciám môže postaviť rôzne. Môže sa im oddať natoľko, že potom nevie existovať v súčasnom svete, alebo negovať všetko tradičné a spoliehať sa na to, že vymyslí niečo lepšie. Sú to dva extrémy a pravda je niekde uprostred,“ pripúšťa Soňa Bergendiová. A dodáva, že múdry človek uznáva niektoré tradičné hodnoty a tie, ktoré v dnešnom svete stratili iskru, nahradí novými, zmenenými.

Ručná výroba ako opak konzumu

Medzi najobľúbenejšie produkty v šope (eshope) tejto slovenskej značky patria ručne maľované drevené kabelky, ktoré budú 9. novembra 2018 aj súčasťou módnej prehliadky Lýdie Eckhardt. Každý produkt značky Šopa je jedinečný. Dizajnérka ich vyrába ručne, pričom nápady najskôr prenáša na skicu. Potom vyberie vhodný materiál, nasledujú materiálové skúšky, vizualizácie, realizácia a konečné fotenie. Soňa rada používa a kombinuje netradičné materiály – napríklad drevo a ekokožu.

Voľba pánov? Drevený motýlik. Foto: Julo Korgo

Ručnú výrobu označuje mladá Slovenka za opak konzumného kolobehu a akúsi formu protestu proti estetickej úrovni niektorých priemyselne vyrábaných produktov. „To platí hlavne v dnešnej dobe, keď si môžeme kúpiť naozaj čokoľvek, kdekoľvek a kedykoľvek,“ upresňuje dizajnérka.

Pri živote drží staré remeslo. Matej Rabada sa pustil do modrotlače

A čo jej plány do budúcnosti? Okrem onej prehliadky s Lýdiou Eckhardt ju ešte v septembri čaká medzinárodný módny veľtrh Trenčín Mesto Módy 2018. A čo bude potom? „Uvidíme po ceste,“ dodáva na záver.

Hlavná foto: Julo Korgo