22. augusta 2019

Na Slovensku ho nepoznáme, no v zahraničí je manažérskou hviezdou. Tomáš Stoila má iba 33 rokov a za sebou pôsobivú kariéru: manažoval luxusné reštaurácie a bary v Katare a bol pri zrode Manhattan baru v Singapure. Ten sa hrdí aj titulom najlepší bar sveta. No v tomto bode sa raketový úspech mladého manažéra nekončí.

Posledné tri roky je manažérom vychýrenej hollywoodskej reštaurácie Spago by Wolgang Puck na vrchole Marina Bay Sands, jedného z  najikonickejších hotelov na svete. Pritom iba od júna tohto roka sa stal aj manažérom michelinského steakhousu CUT. Aký je jeho návod na úspech?

Iba 33-ročný rodák z Trebišova riadi vychýrenú reštauráciu, do ktorej často zavítajú aj celebrity. Napríklad u neho večerali už Leonardo DiCaprio, Chris Hemsworth či David Beckham. Foto: DGT Portraits pre Forbes

Prvá rada: Poznajte svojich ľudí. 

Tomáš hovorí, že ľudia sú najlepší, ale zároveň aj najnáročnejší článok jeho práce. Už na začiatku kariéry sa naučil, že musí dobre svojich ľudí poznať, ak chce byť pre nich dobrým lídrom.

“Každý zo zamestnancov je iný, má odlišné rodinné zázemie, vzdelanie, kultúru, iné zručnosti a schopnosti a ja musím o všetkom z toho vedieť a správne to adresovať,” hovorí Tomáš Stoila s tým, že je to manažérsky náročné, ale vyplatí sa to.

Rovnako je podľa neho dôležité poznať, kto má akú motiváciu v práci. “Niekto pracuje len preto, aby nejakú robotu mal, ďalší sa ide pretrhnúť, aby uživil rodinu. No a pre niekoho je tá robota iba odrazovým mostíkom na ceste za vytúženou kariérou – a všetko z toho je v poriadku, iba musím vedieť medzi týmito motiváciami ľudí rozlišovať,” dodáva.

Slovenka z najlepšieho hotelového baru sveta:
3 veci, ktoré musí mať každý bar

Na otázku, či aj on pozná príbehy 135 ľudí, ktorých v reštaurácii Spago by Wolfgang Puck riadi, hovorí, že hoci to zo začiatku trvalo dlhšie, už je s nimi oboznámený. “Mám na to aj tím 16 manažérov, ktorí mi reportujú, čo sa deje a denne sa radíme, ako čo najlepšie pristupovať k našim ľuďom.”

Druhá rada: Naučte sa správne komunikovať. 

“Najdôležitejšie, čo som sa za posledné roky naučil, je mať dobrý tím a komunikovať v rámci neho. Komunikácia medzi manažérom a zamestnancom sa neskôr odrazí na komunikácii zamestnanca so zákazníkom,” zdôrazňuje Tomáš Stoila.

Nosič batožiny dnes vlastní hotelové impérium.
Ako premýšľa o biznise slovenský rodák Henry Kallan?

Taktiež je podľa neho dôležité dokázať sa porozprávať s každým, či je to pomocník v kuchyni alebo svetová celebrita. Tejto zručnosti sa priučil hneď v začiatkoch kariéry, keď ho v malom škótskom mestečku povýšil Ian McLain, majiteľ hotela The Royal, z pomocnej sily v kuchyni na manažéra, ktorý dozeral na hotel so 40 izbami, barom a dvoma reštauráciami.

Na vrchole luxusného rezortu Marina Bay Sands leží slávny SkyPark s rozlohou 12 400 štvorcových metrov a s kapacitou 3 900 osôb. Tam sa nachádza reštaurácia Spago by Wolfgang Puck a CUT, ktoré manažuje Tomáš Stoila, rodák z Trebišova. Foto: Pixabay

“Ian bol pravý britský džentlmen, od ktorého som sa toho mnohému priučil. Nikdy na zamestnancov nekričal, všetko bolo vždy o diskusii. Poznal takmer každého. Pomohlo mu aj to, že predtým pôsobil ako riaditeľ sila v liehovare na whisky,” hovorí Tomáš Stoila a jedným dychom dodáva: “Najlepšia vec na ňom bola, že sa dokázal rozprávať aj s robotníkom, aj s vysokopostaveným biznismenom. Každý sa pri ňom cítil dobre. To som sa snažil od neho odpozorovať.”

Tretia rada: Stanovte si cieľ a nepúšťajte ho z očí. 

Podľa slovenského manažéra je dôležité stanoviť si nejaký cieľ a denne pracovať na jeho dosiahnutí. “Keď sa stretávam s vysokopostavenými manažérmi, tak sa pozerám na nich a hovorím si – hej, takýmto chlapíkom sa chcem stať aj ja. Podobne, keď vidím výkonného riaditeľa celého rezortu Marina Bay Sands, poviem si – aj ja sa chcem vypracovať tak vysoko,” hovorí Tomáš Stoila a po chvíli zamyslenia dodáva: “Viete čo? Verím, že to nie je nemožné, že pokiaľ zotrvám na tej ceste, na akej som, tak sa mi to raz podarí.”

Štvrtá rada: Buďte tu pre svojich ľudí. 

Napriek tomu, že má ako manažér šialene rozlietané dni, zakaždým si nájde čas na svojich zamestnancov.

“Vždy si s nimi sadnem a porozprávam sa, robím to takto s manažérmi reštaurácie aj so zamestnancami. Niekedy je to ťažké, najmä ak sa na mňa denne obráti desať ľudí a niečo odo mňa chce. No myslím, že manažér je tu pre ľudí, nemal by sa hrať na nedostupného,” hovorí Stoila. Má rád, keď si jeho ľudia myslia, že ich pozná lepšie ako ktokoľvek iný. “Vtedy mám pocit, že si robím svoju prácu dobre,” dopĺňa.

Na Srí Lanke si otvoril vlastný hotel.
Do nového biznisu investoval 450-tisíc eur

Na otázku, ako si predstavuje dobrého lídra, bez zaváhania odpovedá: “Líder je človek, na ktorého sa môžu ľudia spoľahnúť v akejkoľvek situácii. Nie je to človek, ktorý vydáva jeden príkaz za druhým, ale skôr niekto, kto pomôže ľuďom dosahovať to, po čom túžia.” Tím je základ každého úspechu. To si treba uvedomiť hneď na začiatku a na tom budovať.

Piata rada: Ľudia sa nevedia zmeniť, ale zlepšiť áno. 

Aj pri takom veľkom a luxusnom hotelovom komplexe sa vyskytnú chyby. Niekedy je dôvodom nedostatok skúseností, inokedy postoj zamestnanca. No to sú všetko veci, na ktorých sa dá pracovať. “Myslím si, že ľudia sa nedokážu zmeniť, ale verím, že sa dokážu učiť a neustále zlepšovať. Manažér im môže iba ukázať, ako robiť niečo lepšie a je už na nich, či sa chopia tej šance, alebo si ju nechajú prekĺznuť pomedzi prsty,” myslí si slovenský manažér v Singapure. Je dôležité chytiť sa príležitosti, nikdy predsa neviete, kedy až príde ďalšia.

Pod slovenského rodáka spadá aj manažment servírovania jedla a nápojov pri ikonickom Infinity Pool – najvyššie položenom nekonečnom bazéne na svete s dĺžkou 150 metrov. Foto: Marina Bay Sands (archív)

Šiesta rada: Nezostaňte zaseknutý na jednom probléme pridlho. 

“Moja koncepcia manažmentu je, že ak nastane nejaký problém, porozprávajme sa o ňom, vyriešme ho a poučme sa z neho, no zbytočne sa v ňom neumárajme,” zdôrazňuje rodák z Trebišova. “Najdôležitejšie je, sa z každej chyby poučiť, inak sme odsúdení na to, aby sme ich opakovali znova a znova. A až potom vzniká skutočný problém,” dodáva na záver.

Celý príbeh tohto úspešného slovenského manažéra nájdete vo veľkom rozhovore v augustovom vydaní Forbesu. Kúpiť si ho môžete tu.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk.