6. apríla 2020

Pláž, more a dni plné relaxu. Plánovanie letnej dovolenky bolo pre mnohých z nás úplne prirodzené, no v súčasnej situácii naň ani nepomyslíme. Pandémia koronavírusu vzala zákazky cestovným kanceláriám prakticky zo dňa na deň. Ako v rozhovore pre Forbes povedala generálna riaditeľka CK SATUR Nora Fedorová, práve tento segment bude z tých, ktoré sa budú zviechať  oveľa dlhšie ako iné. 

Ako hodnotíte súčasné opatrenia vlády na podporu podnikania? 

Na opatrenia vlády sme čakali každý deň, žiaľ ku dnešnému dňu (2. apríla) sme sa opatrení s jasným usmernením od štátu stále nedočkali a tak sme boli nútení prijať vlastné kroky k tomu, aby sme zachránili firmu. 

Aké?

Radikálne. Úsporné opatrenia vo všetkých oblastiach a naprieč všetkými oddeleniami – zníženie počtu zamestnancov, zníženie úväzkov zostávajúcich zamestnancov, pozastavenie všetkých rozvojových aktivít v oblasti IT, marketingu a online.

Reklama

Banky umožnia odklad splátok úverov pre ľudí aj menšie firmy.
Maximum bude 9 mesiacov

Čo by sa podľa vás malo stať, aby bol váš biznis zachránený? 

Za absolútne kľúčové považujem, aby vláda upravila súčasný legislatívny proces, tak, aby umožňoval poskytnúť klientom, ktorých zájazdy budeme nútení rušiť vzhľadom na legislatívne opatrenia, voucher v hodnote nimi uhradenej sumy na čerpanie dovolenky v budúcom období.

Tento nástroj už dávno schválili vlády viacerých krajín EÚ ako napríklad Taliansko, Veľká Británia, Holandsko, Belgicko, Francúzsko a vo viacerých krajinách sú v parlamente návrhy na jeho zavedenie. Napríklad v ČR, Poľsku či Nemecku.

Letecké spoločnosti túto možnosť majú

Bol by tento postup výhodný aj pre klientov?

Nezavedenie voucheru by mohlo byť pre mnohé subjekty pôsobiace v cestovnom ruchu likvidačné. Vzhľadom na to, že rovnakým spôsobom voči nám postupujú letecké spoločnosti aj hotelieri, teda, že nám nami zaplatené financie nevracajú, ale nechávajú nám možnosť ich čerpať v rovnakej hodnote v budúcom roku.

Voucher by zároveň ochránil aj financie klientov, ktorí by vzhľadom na neistotu chceli stornovať svoju dovolenku. Neprišli by o svoje peniaze, ktoré by museli zaplatiť v podobe storno poplatkov. Spomedzi ďalších opatrení je pre nás nevyhnutná podpora od štátu na preplatenie miezd a nájmov v prevádzkach, ktoré musia byť uzavreté.

A keďže všetci vieme, že nábehová krivka v cestovnom ruchu bude podstatne dlhšia ako v iných odvetviach, je nevyhnutné, aby opatrenia zo strany vlády pre cestovný ruch trvali dlhšie ako bude obdobie mimoriadneho stavu, to znamená po obdobie minimálne ďalších šesť mesiacov.  

Môžu sa vôbec cestovné kancelárie pripraviť na podobnú situáciu, ako je  súčasná pandémia koronavírusu?

Myslím, že nemôžu. Charakter našej firmy ako rodinného podniku nám umožňuje flexibilitu a rýchlosť v rozhodovaní, čo nás už viackrát zachránilo. Cestovný ruch je jedno z najviac skúšaných odvetví, je veľmi senzitívne na akékoľvek dianie vo svete. Za viac ako 20 rokov môjho pôsobenia v CK SATUR sme spolu s kolegami stáli pred rôznymi výzvami a prešli rôznymi situáciami ako napríklad nečakané ukončenie činnosti chartrovej spoločnosti pred sezónou, arabská jar, keď nastal úplný útlm cestovania do Egyptu či Tuniska, ekonomická kríza, obavy cestovať pre teroristické útoky, či nedávne uzemnenie Boeingov typu Max.

Skrátka, každý rok sa mapa sveta menila a my sme sa flexibilne prispôsobovali. Znižovali, či zvyšovali sme kapacity v lietadlách, hoteloch, či počty zamestnancov. Vždy sa to týkalo len určitého obdobia v roku alebo určitých destinácií. Tento stav však je naozaj mimoriadnou situáciou, v ktorej nevieme, čo bude. S istotou však môžeme povedať, že naša nábehová krivka späť do bežného biznisu bude oveľa dlhšia ako v iných odvetviach.

Aký dlhý čas odhadujete?

Minimálne šesť až deväť mesiacov.

Ako vidia situáciu v gastre veľké značky?
Odpovedá Urban House, Bencik Culinary Group a ďalší

Dokážete sa na takéto prípady zabezpečiť dopredu? Existujú napríklad poistenia?

Poistenie je samostatná a veľmi komplikovaná otázka, pretože napríklad kým my máme povinnosť mať uzavreté poistenie insolventnosti, letecká spoločnosť či hotely ho nemajú. 

Zažili ste už podobnú situáciu? 

Reklama

Zažili sme už viaceré netradičné situácie v cestovnom ruchu, ale niečo takto rozsiahle, čo takmer zo dňa na deň paralyzovalo nielen cestovný ruch, ale celý svet, sme ešte nezažili. Navyše naše odvetvie to postihlo nielen ako prvé, ale aj v dramatickom rozmere. 

Ako konkrétne vás?

Od prvého marca sa nám tržby prepadli o 100 percent, namiesto osláv 100 rokov nášho pôsobenia na trhu, či prípravy letnej sezóny, denne riešime množstvo otázok a požiadaviek našich klientov, pričom naši kolegovia robia ešte viac práce a s nulovým ekonomickým efektom.

Ale v snahe zachovať si priazeň našich klientov, vieme, že je to dobrá investícia do budúcna. Vnímame, že naši klienti sú v súčasnosti netrpezliví, pretože naše odpovede neprichádzajú vždy obratom alebo sú to riešenia, ktoré nie sú úplne v súlade s ich očakávaniami, ale aj my sme v rovnakej situácii. Čakáme na odpovede a stanoviská od leteckých spoločností, hotelierov a iných partnerov, pričom každý z nich tiež rieši len podnety týkajúce sa najbližšieho obdobia. 

Leto sa zatiaľ neruší, skôr presúva

Dá sa to napríklad porovnávať so situáciami, keď dôjde k prírodným katastrofám? 

Nedá, a to ani zďaleka. Prírodné katastrofy sa zväčša týkajú len určitej časti územia a život, či biznis ovplyvnia lokálne alebo na krátke obdobie, s čím sa cestovný ruch dokáže veľmi flexibilne vysporiadať, pretože svet je veľký a klientom vieme okamžite ponúknuť iné cestovateľské destinácie.

Navyše do postihnutej oblasti nemá cestovka kumulovaných všetkých klientov, čiže aj na zvládanie následnej komunikácie a pomoci klientom s ich vrátením späť na Slovensko, či s prebukovaním leteniek a pobytov je takáto situácia pomerne ľahko zvládnuteľná, pretože pre cestovky nie je ničím netradičná.

Koľko letných zájazdov už klienti zrušili?

Zatiaľ sa rušenia zájazdov týkali, respektíve týkajú, prevažne zájazdov na marec a apríl. A tu došlo k stornovaniu cca 1-2 percent zájazdov. Väčšina klientov chce cestovať, a presúvajú si termín plánovaného zájazdu na neskorší, prípadne akceptujú voucher v hodnote objednaného zájazdu.

Majú klienti počkať a nestornovať letné dovolenky? Budete vracať za zakúpené zájazdy peniaze v plnej výške? 

Veľa klientov sa pýta, či prídu o peniaze, keď sa budú báť alebo nebudú môcť vycestovať na letnú dovolenku. Tu ich uisťujeme, že majú možnosť dovolenku prebookovať na neskorší termín alebo využiť voucher v plnej hodnote nimi zaplatenej sumy s platnosťou jedného roka, čím neprídu o financie v podobe storno poplatku.

Ak mali od nás dovolenku kúpenú ako balík, majú pri týchto voucheroch navyše ďalšie výhody. Tieto vouchere sú totiž prenosné na iné meno a môžu ich budúci rok uplatniť na kúpu hociktorého nášho produktu. Ak si však kupujete dovolenku ako „skladačku“, teda letenku extra a hotel extra, tak aj tu dnes od hotelov alebo leteckých spoločností klienti dostanú rovnako voucher.

Tento však znie na konkrétne meno osoby, konkrétny hotel, či konkrétnu leteckú spoločnosť a niekedy ešte aj na konkrétnu destináciu. Klienti, ktorí chcú zájazd zrušiť a nevyhovuje im voucher, musia počítať so storno poplatkami podľa našich skutočne vzniknutých nákladov. 

Kto nás bude zabávať? Ak bude pandémia trvať mesiace,
organizátori koncertov to nemusia prežiť

Ktoré krajiny by podľa vás mohli byť vhodné na vycestovanie počas tohto leta? 

Na toto by sme potrebovali sklenenú guľu (smiech). Predpokladáme, že ľudia sa budú cítiť bezpečne vo vlastných autách a v destináciách, kde nebudú potvrdené žiadne výskyty ochorenia, ako je to napríklad aktuálne na Rodose, či na Kréte. Denne komunikujeme so zahraničnými partnermi a našimi hoteliérmi, zaujíma nás, ako vnímajú situáciu oni vo svojich krajinách a ako sa pripravujú na leto.

Za nás je ale isté, že ponúkať budeme len tie hotely, ktoré budú schopné zabezpečiť hygienické opatrenia podľa našich nárokov. A možno jednou z podmienok pri nástupe do lietadla bude aj test na koronavírus (smiech).

Dá sa povedať, že vám súčasná situácia aj niečo priniesla? 

Je to na jednej strane obrovská výzva, ktorá preverí kvalitu a odhodlanie ľudí nielen zomknúť sa, ale priniesť aj obete, lebo máme jeden spoločný cieľ, a to zachrániť firmu, spolu s jej klientmi a maximálnym počtom zamestnancov. Na strane druhej je to šanca na zmenu. SATUR je rodinná firma a v poslednom čase sme narástli do veľkých rozmerov a tempa, kde sa už nedal udržiavať osobný kontakt s každým zamestnancom a museli sme zavádzať pravidlá, aké fungujú vo veľkých firmách.

Je to teda aj príležitosť vrátiť sa späť, pripraviť novú stratégiu a technológie na nový a postupný rast. Zároveň chceme byť v tejto neistej dobe spoľahlivým partnerom tak pre našich zamestnancov ako aj pre našich klientov. Som presvedčená, že otvorená a pravidelná komunikácia je základom pre všetky vzťahy, tak interné s kolegami ako aj externé s klientami. Zároveň chcem povedať, že som veľmi vďačná nášmu tímu, za to s akým nasadením aktuálne pracuje na vybavovaní všetkých požiadaviek, ale aj, žiaľ, za to s akým pochopením a podporou prijímajú aj veľmi nepopulárne opatrenia, ktoré sme boli nútení interne prijať.

Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk

Ľutujeme, vašu emailovú adresu sa nepodarilo prihlásiť k odberu.
Ďakujeme za vaše prihlásenie!

Potrebujete ráno získať rýchly prehľad?

Odoberajte Forbes Espresso

O aké témy máte záujem?